• Lieve Quizletters,

    Vanwege het geslonken bèta-team en een onverminderde werkdruk, zijn we weer op zoek naar nieuwe bèta's!

    Wat doet een bèta-reader?
    Bèta's kijken de hoofdstukken na die users opsturen, geven daar toelichting bij, en verbeteren de teksten op de punten die de user aangeeft. Meestal gaat het om taalfouten verbeteren of commentaar geven op de verhaallijn, maar soms zitten er ook meer specifieke vragen tussen. Een user zou bijvoorbeeld kunnen vragen of een bepaalde scène geloofwaardig overkomt op jou als kritische lezer.

    Wat wordt er verwacht van een bèta?
    Je moet voldoende kennis hebben van de Nederlandse spelling en grammatica. Ervaring met schrijven is handig. Sta er ook bij stil of je genoeg tijd hebt om iedere maand een bepaald aantal aanvragen te verwerken (de standaard is twaalf hoofdstukken per maand per bèta), want we willen liever geen mensen die na een maand weer stoppen. Onderschat het niet: het kost, zeker in het begin, minimaal een paar uur per week! Als dat geen probleem is en het je leuk lijkt om mensen te helpen met het verbeteren van hun verhalen, kun je je aanmelden.
    Kennis van Engels is geen vereiste, maar het is wel een bonuspunt. Ook als je geen woord Engels spreekt kun je worden aangenomen. Je moet wel sowieso Nederlandse hoofdstukken kunnen bèta-readen, want dat is de basis.

    Hoeveel nieuwe bèta's zullen er komen?
    Dit hangt af van de hoeveelheid geschikte aanmeldingen. We zoeken naar ongeveer vijf nieuwe bèta-readers, maar we blijven altijd eerst kijken naar de kwaliteit. Als er minder dan vijf worden, dan is dat zo. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

    Hoe gaan de verkiezingen in hun werk?
    Er zijn twee rondes.
    De eerste ronde is open voor iedereen. Hierbij moet je een aantal vragen beantwoorden. Zodra de eerste ronde is gesloten, zal de crew op basis van deze aanmeldingen een groep selecteren die doorgaat naar de tweede ronde.
    De mensen die door zijn naar de tweede ronde krijgen een pb in hun inbox op Quizlet. Ze zullen worden gevraagd zes Nederlandse en één Engelse tekst te verbeteren. De Engelse tekst is een bonus. Je hoeft deze niet per se na te kijken, dus als je geen Engels kunt maar je Nederlands goed is, kun je nog steeds worden aangenomen. De antwoorden op de tweede ronde zullen opnieuw worden nagekeken en de beste kandidaten worden dan aangesteld voor een proefperiode als bèta-reader. Als dat goed verloopt, worden ze officieel lid van de crew.
    Let op! Alle users die door zijn naar de tweede ronde wordt gevraagd dit geheim te houden. Het is belangrijk dat iedereen zich daaraan houdt, want als toch uitlekt dat iemand door is, wordt deze user gediskwalificeerd voor alle toekomstige verkiezingen op Quizlet.

    Nieuw sinds vorig jaar: korte tekst in de eerste ronde
    Omdat er vaak klachten kwamen dat er in de eerste ronde meer werd gekeken naar geschiktheid in het invullen van formulieren dan hoe goed iemand zou zijn als bèta-reader, hebben we vorig jaar op suggestie van users iets nieuws toegevoegd. Voor de aanmelding moet je nu ook een kort tekstje nakijken. Je mag dit gewoon kopiëren en plakken in het antwoordvak en de verbeteringen aanbrengen in de tekst. Je hoeft geen commentaar of lijst met verbeteringen te leveren.
    We hopen dat we de verkiezingen op deze manier nog eerlijker en beter kunnen laten verlopen!

    Hoe meld ik me aan?
    Via het inschrijvingsformulier (link onderaan in deze post). Je beantwoordt de vragen zo goed en eerlijk mogelijk en klikt op verzenden. Dat is alles!

    Tot wanneer blijven de inschrijvingen open?
    De inschrijvingen voor de eerste ronde blijven open tot en met woensdag 3 mei 2017 om 23:59. Meld je dus uiterlijk die woensdag aan!
    De deadline is verstreken en de inschrijvingen zijn gesloten! We zijn nu aan het nakijken. Zodra bekend is wie er door zijn naar de tweede ronde, zullen deze users een pb ontvangen en zal er een nieuw topic geopend worden.

    Klik hier om naar het inschrijvingsformulier te gaan!


    Vaak gestelde vragen
    Lees het topic goed door voordat je een vraag stelt. Misschien is deze als eens geplaatst en beantwoord!
    Hoelang duurt de tweede ronde?
    Dat weten we nog niet precies. Vermoedelijk ongeveer even lang als de eerste, dus zo'n twee tot drie weken.


    Wat wordt er verwacht bij "noem drie goede en drie slechte eigenschappen"?
    Het liefst hebben we natuurlijk wel dat je eigenschappen noemt die enigszins relevant zijn voor bèta-werk en het werken als onderdeel van de crew (dus niet "ik praat vaak heel hard", want daar zullen we via internet geen last van hebben). Een korte toelichting is ook altijd fijn, in plaats van alleen een opsomming van zes dingen.


    Is er een minimumleeftijd voor bèta-readers?
    Nee, leeftijd maakt niet uit. Het gaat om je vaardigheden wat het Nederlands betreft en of wij denken dat je een goede bèta zou kunnen zijn.


    Wanneer worden de gekozen users aangesteld als bèta?
    Daar kunnen we nog geen datum op zetten. Er is eerst een periode om je in te schrijven voor de eerste ronde. Dat betekent dat er daarna wordt nagekeken. Wanneer daar een groepje van overblijft, gaan die mensen door naar de tweede ronde. Dan moet er weer worden nagekeken. Pas als dat klaar is, worden de nieuwe bèta's aangesteld.


    Hoe gaat een bèta-reader te werk bij het verbeteren?
    Je krijgt normaal gesproken twee tekstvakken. In het ene staat het hoofdstuk en daar kun je aanpassingen maken. Het andere vak is voor commentaar dat de user in een pb krijgt. Alleen als de user heeft aangegeven dat hij of zij niet wil dat er aanpassingen in de tekst worden gemaakt is het een beetje anders, want dan zie je gewoon het hoofdstuk, alsof je dat leest, met het commentaarvak eronder.


    Hoe is de verhouding tussen fanfic en OP?
    Er is over het algemeen meer fanfictie dan OP, maar er worden voor beide soorten verhalen aanvragen gedaan. Het is uiteraard wel de bedoeling dat je als bèta-reader zowel fanfic als OP kunt nakijken en daar met respect commentaar op kunt leveren. Het is niet mogelijk om bèta te worden voor alleen OP.


    Zijn er veel verschillen qua grammatica en woorden tussen Nederlanders en Belgen?
    Grammatica niet echt, maar op het gebied van woorden soms wel. Vaak kun je het antwoord op vragen die je daarover hebt wel via Google vinden, en anders is het altijd mogelijk je mede-bèta's om advies te vragen.


    Wat zijn de richtlijnen bij het bèta-readen wat Nederlands versus Belgisch/Vlaams betreft?
    Er wordt uitgegaan van het Standaardnederlands, maar overwegend Belgische of Vlaamse woorden en zinsconstructies zijn niet per se fout. Niet fout is dus niet aanpassen, maar een notitie mag als je dat nodig vindt.


    Wat moet een bèta-reader eigenlijk doen als er wordt gevraagd om suggesties voor de verhaallijn?
    Verhaallijn gaat vooral over het vlot lopen van de zinnen, variatie in woordenschat, gaat de tijd niet te snel of te traag in je tekst, hoe zit het met de spanningsopbouw, enzovoort. Het is niet de bedoeling dat mensen jou een verhaal laten schrijven of verzinnen. Suggesties doen wordt soms wel verwacht, maar dat gaat dan meer om het hoofdstuk zelf en oplossingen voor knelpunten daarin. Echt een verhaallijn bedenken is aan de schrijvers zelf.


    Hoe streng wordt er naar het strafblad gekeken?
    Dat is iets waar vooral de mods zich mee bezighouden bij het nakijken. Bèta's kunnen het ook zien, maar je moet het wel heel bont gemaakt hebben voordat er zwaar aan wordt getild. Als je bijvoorbeeld ooit een keer een reclamestraf hebt gekregen is dat geen probleem, al hangt het er ook vanaf hoe recent je overtredingen zijn. Het gaat erom dat we erop kunnen vertrouwen dat je je nu goed zou gedragen als crewlid.


    Belangrijke mededeling: vlak na deze bèta-verkiezingen zullen er bemiddelaarsverkiezingen plaatsvinden. Dit melden we nu alvast voor het geval dat dit invloed zou kunnen hebben op iemands keuze over zijn of haar aanmelding voor de huidige verkiezing. Als je bijvoorbeeld wel bèta zou willen worden, maar eigenlijk een levenslange ambitie naar bemiddelaarschap hebt, zou je kunnen beslissen om je niet aan te melden voor de bèta-verkiezing.
          Voor de duidelijkheid: het is wel gewoon toegestaan om aan beide verkiezingen deel te nemen! We willen niemand ontmoedigen om zich aan te melden. We hopen hiermee puur te voorkomen dat net aangenomen bèta's onmiddellijk weer doorstromen naar een andere functie, of dat iemand die eigenlijk veel liever bemiddelaar zou zijn, aangenomen wordt als bèta en vlak daarna ontdekt dat hij of zij ook een kans had om bemiddelaar te worden.

    [ bericht aangepast op 4 mei 2017 - 0:01 ]


    Wij helpen met het schrijven van stories!

    USS_Voyager schreef:
    Ze zijn overal!!! We moeten vluchten!
    Waarheen eigenlijk, heeft iemand een bunker?


    Tuurlijk, in "Mijn bunker"

    Ik uh, gok op 27


    obsessive rage

    Ik ben sinds gisteren ook klaar met nakijken. *O*


    She's imperfect but she tries

    De kans bestaat dat ik klaar ben met nakijken


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Ik heb een vraag.

    Ik dien een aanvraag in. Dan is dat versie A van het hoofdstuk. Maar stel nu dat ik, na het indienen van die aanvraag, nog iets wijzig in dat hoofdstuk. Noem dat versie B. Krijgen jullie als bèta-readers dan versie A of B te zien van het desbetreffende hoofdstuk?


    oi, suzy

    Iversen schreef:
    Ik heb een vraag.

    Ik dien een aanvraag in. Dan is dat versie A van het hoofdstuk. Maar stel nu dat ik, na het indienen van die aanvraag, nog iets wijzig in dat hoofdstuk. Noem dat versie B. Krijgen jullie als bèta-readers dan versie A of B te zien van het desbetreffende hoofdstuk?


    Het wordt altijd ook bij ons aangepast! We hebben wel liever dat je vanaf je aanvraag geaccepteerd is (dat zie je bij de status), het hoofdstuk niet meer aanpast, omdat een beta er dan mee aan de slag is! (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    goud schreef:
    (...)

    Het wordt altijd ook bij ons aangepast! We hebben wel liever dat je vanaf je aanvraag geaccepteerd is (dat zie je bij de status), het hoofdstuk niet meer aanpast, omdat een beta er dan mee aan de slag is! (:

    Dat is logisch en begrijpelijk! Maar dan heb ik antwoord op m'n vraag. (:


    oi, suzy

    Vraagje, krijg je ook bericht als je niet door bent of alleen als je wel door bent naar de 2e ronde?


    little bit lost without you

    Bryndis schreef:
    Vraagje, krijg je ook bericht als je niet door bent of alleen als je wel door bent naar de 2e ronde?
    Alleen de mensen die door zijn naar de tweede ronde krijgen hiervan bericht. Er wordt wel een nieuw topic aangemaakt zodra de tweede ronde gestart is, dus als je dan geen bericht hebt ontvangen, weet je dat je helaas niet door bent. ^^


    She's imperfect but she tries

    Hoe staat het met nakijken? (nerd) Ik vind het zo spannend!


    oi, suzy

    Ik voel me altijd een beetje iemand die te zelfzeker is van zichzelf als ik hier iets post, maar nu kan ik me toch echt niet meer inhouden, haha. De mogelijkheid begint te bestaan dat de mailtjes worden gestuurd gezien de verstreken tijd (wat ik niet als subtiele stek bedoel, trouwens, meestal komt de uitslag gewoon tussen de twee en drie weken na het sluiten van de inschrijvingen en daar zitten we nu vlak tussen (krul)) en ik ben zenuwachtig as hell. Ik hoop dat ik niet de enige ben? (krul)

    [ bericht aangepast op 20 mei 2017 - 19:14 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Firgun schreef:
    Ik voel me altijd een beetje iemand die te zelfzeker is van zichzelf als ik hier iets post, maar nu kan ik me toch echt niet meer inhouden, haha. De mogelijkheid begint te bestaan dat de mailtjes worden gestuurd gezien de verstreken tijd (wat ik niet als subtiele stek bedoel, trouwens, meestal komt de uitslag gewoon tussen de twee en drie weken na het sluiten van de inschrijvingen en daar zitten we nu vlak tussen (krul)) en ik ben zenuwachtig as hell. Ik hoop dat ik niet de enige ben? (krul)


    Ik heb precies hetzelfde haha


    obsessive rage

    Mhh, mhh, wie weet (wbw)

    Zijn er nog mensen die willen gokken naar het aantal aanmeldingen? *O*


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Firgun schreef:
    Ik voel me altijd een beetje iemand die te zelfzeker is van zichzelf als ik hier iets post, maar nu kan ik me toch echt niet meer inhouden, haha. De mogelijkheid begint te bestaan dat de mailtjes worden gestuurd gezien de verstreken tijd (wat ik niet als subtiele stek bedoel, trouwens, meestal komt de uitslag gewoon tussen de twee en drie weken na het sluiten van de inschrijvingen en daar zitten we nu vlak tussen (krul)) en ik ben zenuwachtig as hell. Ik hoop dat ik niet de enige ben? (krul)

    Ik had het niet verwacht maar ik ben toch ook wel zenuwachtig :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik zit ook iets vaker dan normaal mijn mail te checken ja, haha (nerd)


    oi, suzy

    Volgens mij is dit het rustigste verkiezingstopic ooit. :')


    Every villain is a hero in his own mind.