• Klaagtopic bla bla

    Zoals jullie misschien weten studeer ik biologie aan de RU in Nijmegen. Deze week (vrijdag) moeten we een onderzoeksvoorstel pitchen in groepen van vijf mensen. Ik zit bij vier jongens, als enige meid, wat al best intimiderend is, en zeker voor een sociale randdebiel als ik.
    Anyway. Alles ging goed, onderwerp afgebakend, vraagstelling en hypothese opgesteld, bla bla bla. Dus ik was blij dat er vooruitgang in zat.
    Tot vandaag.

    Maar eerst gaan we even terug naar mijn middelbareschooltijd (hoera trauma's). Ik heb lange tijd moeite gehad met groepswerk. Van mijn motivatie werd misbruik gemaakt door mensen die er met de pet naar gooiden. Ze liepen de kantjes ervan af en ik mocht het oplossen. Vaak genoeg heb ik tot 's avonds laat een project zitten afmaken omdat niemand zich aan de planning houdt.
    Dat leek bij mijn opleiding geneeskunde beter te gaan. Want je zit er immers om te studeren en je neemt je verantwoordelijkheid. Althans, dat hoort zo, en de geneeskundestudenten begrepen dat ook.

    Ik dacht dat het bij dit biologieprojectje ook wel zou loslopen. Ik heb geen planning gemaakt, want het leek goed te gaan. Vrijdag of zaterdag heb ik (om de jongens wakker te schudden) even een berichtje op de groepsapp gezet, met zoiets als "ik zou het fijn vinden als jullie even over een taakverdeling nadenken" of iets in die trant. Dan zou ik zelf ook een beetje zicht hebben op wat er al is gedaan en wat nog moet gebeuren, en wie wat op zich zou nemen.

    Daar begon de ellende. Ik heb van één persoon reactie gekregen ("komt goed"), verder heb ik niets gehoord. Enigszins begrijpelijk, want vanochtend hadden we tentamen en iedereen leert natuurlijk het weekend van tevoren keihard om een voldoende te halen.
    Maar na het tentamen vanmorgen hoorde ik nog steeds niets. Ik sprak af om rond tweeën naar de bieb te komen zodat we konden overleggen. Maar vervolgens gaan twee van de jongens om één uur naar huis, dus had het ook geen zin meer om naar de bieb te gaan.

    Eén van de anderen overlegde met mij op whatsapp over hoe nu verder. Ik heb daarna de hele fucking middag aan dat kutverslag zitten werken, in mijn eentje, en niemand hielp. Om half vijf vanmiddag ben ik ermee opgehouden, en nu is het verslag dus nog steeds niet helemaal af - en wát er af is, heb ik gedaan. Lekker dan.
    En het was de bedoeling dat we het vanavond ter goedkeuring naar de docent zouden sturen. Ik hoop dat er morgenochtend nog iemand wakker wordt die het verslag afmaakt voordat we om half twee ons feedbackmoment hebben.

    Ik heb mijn studieadviseur al gemaild met de vraag hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen en hoe ik de schade deze keer nog kan beperken.

    Wat is dit frustrerend! Je zit hier op de universiteit, ja, dan wordt er van je verwacht dat je je verantwoordelijkheid neemt! En dat je je medestudenten niet in de stront laat zakken! Nou, ik weet wel wat ik de volgende keer doe. Ik word keihard gebruikt, net als vroeger op de middelbare school. Ik word hier zo boos van! Echt verschrikkelijk boos!

    Dus...
    Wat is het meest frustrerende dat jullie ooit hebben meegemaakt in je schoolcarrière?


    oi, suzy

    Aaaaaaaaaaaaaah, god, ik leef met je mee, Nikki. :C Ik moet zeggen dat ik het fenomeen niet ken, want ik pas me meestal aan naar de groep. Als ik een hardwerkende groep heb, dan werk ik ook hard aan mijn verslagen. Als dat niet het geval is, ben ik meestal ook wat tammer betreffende dat. :')
    Het meest frustrerende dat ik ooit meegemaakt heb is dat ik een groepswerk had met m'n vrienden (doe ik NOOIT meer) en dat ze op een bepaald moment besloten met z'n allen tegen mij te keren, dus ik heb de volle lading mogen incasseren. Het ging er echt, écht grof aan toe toen.

    Ik hoop dat het goed komt! c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dit is dus precies waar ik altijd tegen aan loop. Gelukkig zijn mijn docenten heel erg meedenkend en bereid om mee te kijken en maatregelen te nemen

    Ik heb zoveel frustrasties gehad met school
    Profielwerkstuk: in oktober de deadline van fucking maart gezet, één chick was die week super enthousiast en had vet veel gedaan. Dag van de deadline in maart zegt ze: Ja mijn vader is jarig dus kan er niet aan werken en niet mailen. Ben ff partij boos geworden op der schrok van mezelf hahaha

    En nu met mijn studie, we zijn een samen geraapt groepje van iedereen die overbleef na het groepjes maken (misschien moet ik meer vrienden verzamelen op deze opleiding) en dan maken we afspraken en komt de helft niet opdagen, of zegt dat ze onderweg zijn en komen alsnog niet? Docent zit nu in onze groepsapp om te kijken hoe iedereen reageert en of ze wel reageren zodat hij maatregelen kan maken.


    --

    Ik herken dit echt enorm. Wij hebben zelfs eens een groepsproject gehad waarbij we twee namen niet eens erop hadden geschreven omdat ze de hele tijd niks zaten te doen. Sterkte!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Oh, vreselijk! En heel herkenbaar! Maar gelukkig heb ik er nu minder last van en heb ik echt geleerd om mijn bek open te trekken en ook heel duidelijk te zijn als ik merk dat het allemaal op mij uitdraait. Dat gaat zeker nog niet perfect, maar het heeft me wel al een hoop slapeloze nachten bespaard. Door bijvoorbeeld te zeggen: "Hey, ik heb nu onderdeel (....) gemaakt, zorgen jullie dat de rest morgen klaar is?" of "Ik ga dit onderdeel maken, wat doen jullie?" Door de vragen al iets minder open te stellen moeten ze wel.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Argh ugh, groepsopdrachten.



    Super kut dit. Je verwacht inderdaad wel dat mensen op de universiteit IN IEDER GEVAL EEN KLEIN BEETJE inzet tonen. Maar niet dus.
    Ik raad je keihard aan om gewoon echt dit door te mailen en te mailen en te mailen. Super goed dat je dat al gedaan hebt, maar vergeet echt niet duidelijk aan te geven dat jij op dit moment alles aan het doen bent. Anders mag jij de klappen opvangen met je groepje opvangen en dat is gewoon niet eerlijk. Ik weet niet hoe oud jouw groepsgenoten zijn, maar ze zitten blijkbaar heel erg nog in de middelbare schoolmindset van 'iemand anders doet het wel'. Daar mogen ze wel echt even flink tegenaan lopen.

    [ bericht aangepast op 19 april 2017 - 21:18 ]


    Tijd voor koffie.

    @ Jammer, klopt, drie van de jongens komen net van het middelbaar af. Echt vreselijk dat ze die knop nog niet hebben omgezet. NA BIJNA EEN JAAR. Het is april, jongens. Word wakker.

    Bedankt allemaal voor jullie steun! Ik wacht het antwoord van mijn studieadviseur even af en afhankelijk van wat zij zegt, ga ik actie richting de docent ondernemen. Want ik wil echt niet dat mensen van mijn inzet profiteren en dat zij vervolgens míjn goede cijfer halen...

    [ bericht aangepast op 19 april 2017 - 21:29 ]


    oi, suzy

    Oh god, hier zie ik ook erg tegenop altijd, ik snap je gevoel. Succes! Sterkte! En ik hoop dat de professor een beetje mild is tegenover jou.
    Het meest frustrerende dat ik mee heb gemaakt op het middelbaar tot nu toe was vorig jaar informatica. We moesten een website bouwen en ik zat met twee vrienden die konden programmeren. Dus we hadden afgesproken dat ik de documentatiemap zou doen, met alle schema's en diagrammen, en zij zouden de website programmeren. Het idee was een site zoals reddit en 4chan, een forum om grappige dingen te bespreken. Helaas werd een van de twee toen "ziek". Hij was vaak niet op school, omdat hij hartkloppingen had en aan de ritalin zat en daar bijwerkingen van had. De ander is er een aantal keer niet geweest vanwege ziekte en het missen van de bus, maar als ze er waren, zaten ze een spelletje - osu! - te spelen. Aan het eind van de periode had ik mijn werk af, maar besloot de jongen die er wel vaak was dat het haalbaarder was om een simpele site te doen met random feitjes en dingen. Dus ik heel die map omgegooid, alles aangepast, en ik had het af. Ik had hen de verantwoordelijkheid gegeven de site af te maken en in te leveren met alles. Ineens stond er toen een hele mooie, rode één op magister. Ze hadden het niet ingeleverd. Ik ben toen vrij boos geweest en ik neem het ze nog steeds kwalijk, want we hadden een 3,5 en mijn hele gemiddelde is toen minstens een half punt gezakt, en ik ben al een ramp in informatica.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Dat ken ik, had ongeveer hetzelfde voor. Ik en nog één iemand hebben het gros van het werk gedaan, de andere twee jongens werkte nog vrij goed mee op zich, maar die derde hebben we bijna nooit van gehoord, en als verbetering paste hij dan ook enkel aan waar google docs een rood kribbellijntje onder zette. Kwam niet opdagen voor gesprekken met de begeleider, zelfs na twee mails van de begeleider zelf en heeft uiteindelijk ook een onvoldoende gekregen omdat hij zo weinig heeft gewerkt.
    Kan dat niet eventueel bij jou ook geregeld worden, met je docent? Als je aankaart dat die jongens helemaal niets hebben gedaan? Of eventueel gewoon hun namen niet vermelden, want ze hebben niets gedaan en verdienen de punten dan ook niet.


    Ex astris, sciencia

    Karlsson schreef:
    @ Jammer, klopt, drie van de jongens komen net van het middelbaar af. Echt vreselijk dat ze die knop nog niet hebben omgezet. NA BIJNA EEN JAAR. Het is april, jongens. Word wakker.

    Bedankt allemaal voor jullie steun! Ik wacht het antwoord van mijn studieadviseur even af en afhankelijk van wat zij zegt, ga ik actie richting de docent ondernemen. Want ik wil echt niet dat mensen van mijn inzet profiteren en dat zij vervolgens míjn goede cijfer halen...


    Ahh, that explains a lot. Schijtirritant is dat. Hopelijk komen ze er snel achter dat ze het zo niet gaan overleven op de universiteit.


    Tijd voor koffie.

    SergeantBarnes schreef:
    Dat ken ik, had ongeveer hetzelfde voor. Ik en nog één iemand hebben het gros van het werk gedaan, de andere twee jongens werkte nog vrij goed mee op zich, maar die derde hebben we bijna nooit van gehoord, en als verbetering paste hij dan ook enkel aan waar google docs een rood kribbellijntje onder zette. Kwam niet opdagen voor gesprekken met de begeleider, zelfs na twee mails van de begeleider zelf en heeft uiteindelijk ook een onvoldoende gekregen omdat hij zo weinig heeft gewerkt.
    Kan dat niet eventueel bij jou ook geregeld worden, met je docent? Als je aankaart dat die jongens helemaal niets hebben gedaan? Of eventueel gewoon hun namen niet vermelden, want ze hebben niets gedaan en verdienen de punten dan ook niet.


    Nou, ik kan in elk geval de docent mailen zodat hij ervan weet, en zodat ik even mijn ei kwijt kan (want AAARGGHH). Hun namen er niet op vermelden is geen optie (we moeten ook alles presenteren met z'n vijven) en sowieso heb je een groot probleem als je dit verplichte onderdeel niet hebt voltooid.


    oi, suzy

    Verschrikkelijk... Dat valt me echt vies tegen van de universiteit. Ik had gedacht dat de studenten daar wel meer verantwoordelijkheidsgevoel hadden...
    Hopelijk helpt het dat je je studieadviseur (en straks je docent) hebt ingeschakeld!

    Het is ook echt zo herkenbaar wat je zegt. Ik ben zelf ook zo'n leerling die alles graag af en op orde heeft. Misschien zelfs wel een beetje een control freak. Alleen werken is daarom meestal de fijnste optie: lekker doen wat je zelf wilt, geen anderen die je vooruit moet branden, etc.

    Inderdaad! Gewoon lekker je eigen planning aanhouden is toch het fijnst. Ben je ook niet afhankelijk van anderen.

    Oh, en nu vraagt er een: "Is alles nu af voor morgen?"

    JA WEET IK VEEL. Alsof ik er nog wat aan heb gedaan na het eten. Echt niet. Bekijk het maar.

    "Als we opdracht 3 af hebben, zijn we klaar."

    ALSOF IK DAT NIET WEET DOMME IMBECIEL. Als er iemand is die z'n zaakjes op orde heeft ben ik het wel. Kijk dan even uit je doppen op de digitale leeromgeving, of lees ons whatsappgesprek terug. Dan weet je wat er is gedaan. Ik ga niet alles voorkauwen. Idioot.


    oi, suzy

    Karlsson schreef:
    Inderdaad! Gewoon lekker je eigen planning aanhouden is toch het fijnst. Ben je ook niet afhankelijk van anderen.

    Oh, en nu vraagt er een: "Is alles nu af voor morgen?"

    JA WEET IK VEEL. Alsof ik er nog wat aan heb gedaan na het eten. Echt niet. Bekijk het maar.

    "Als we opdracht 3 af hebben, zijn we klaar."

    ALSOF IK DAT NIET WEET DOMME IMBECIEL. Als er iemand is die z'n zaakjes op orde heeft ben ik het wel. Kijk dan even uit je doppen op de digitale leeromgeving, of lees ons whatsappgesprek terug. Dan weet je wat er is gedaan. Ik ga niet alles voorkauwen. Idioot.


    Wat een idioot. Daar kun je dus echt niks mee...
    Misschien kun je gewoon zeggen dat het nu hun beurt is om de handen uit de mouwen te steken?

    Hannibal_Lecter schreef:
    (...)

    Wat een idioot. Daar kun je dus echt niks mee...
    Misschien kun je gewoon zeggen dat het nu hun beurt is om de handen uit de mouwen te steken?

    Ja... ik weet niet... Ik moet ze natuurlijk wel te vriend houden... hoewel... Allereerst moet ik voor mezelf zorgen...

    Ik heb in elk geval de docent gemaild met de vraag of ik hem zo spoedig mogelijk kan ontmoeten om een en ander te bespreken. Ik hoop dat hij morgenochtend tijd heeft...


    oi, suzy

    Karlsson schreef:
    Inderdaad! Gewoon lekker je eigen planning aanhouden is toch het fijnst. Ben je ook niet afhankelijk van anderen.

    Oh, en nu vraagt er een: "Is alles nu af voor morgen?"

    JA WEET IK VEEL. Alsof ik er nog wat aan heb gedaan na het eten. Echt niet. Bekijk het maar.

    "Als we opdracht 3 af hebben, zijn we klaar."

    ALSOF IK DAT NIET WEET DOMME IMBECIEL. Als er iemand is die z'n zaakjes op orde heeft ben ik het wel. Kijk dan even uit je doppen op de digitale leeromgeving, of lees ons whatsappgesprek terug. Dan weet je wat er is gedaan. Ik ga niet alles voorkauwen. Idioot.


    Zo. Frustrerend.

    Ik begrijp wel datje ze te vriend wil houden hoor, dat maakt zulke dingen altijd zo lastig. :/
    Kun je het niet voorzichtig aansnijden?

    [ bericht aangepast op 19 april 2017 - 22:19 ]


    Tijd voor koffie.