• Ik wordt een beetje getoord en moet even mijn ei kwijt en wat advies
    Waarschuwing: beetje zeiktopic, dus niet lezen als je dat niet boeit


    Mijn moeder en ik hebben nooit een goede band gehad. Ze heeft altijd kritiek op wat ik doe en hoe ik er uit zie enzo. Dat ergert me al jaren, maar er is mee te leven. Nu heeft ze ong 2 maanden geleden een zware operatie gehad en is ze 6 weken van huis geweest. Deze 6 weken waren heerlijk. Met mijn vader is het veel beter samen te leven en alhoewel ik veel thuis moest doen was het prima vol te houden. Nu is mijn moeder alweer enige weken thuis en ik wordt helemaal gestoord van haar. Niks is goed en alles is slecht. Ze zit me de hele tijd af te katten en heeft kritiek op alles. Ze moet nog heel rustig aan doen, maar dat verdomd ze en vervolgens zit ze wel te zeuren dat ze zich zo slecht voelt. Maar als ik dan zeg dat ze moet gaan rusten wordt ze boos en zegt ze dat er dan helemaal niks in huis gebeurt en dat we haar niet zo moeten betuttelen. Maar als ze iets vraagt en ik zeg dat ik het zo doe (omdat ik dan ergens anders mee bezig ben) wordt ze boos en gaat ze het zelf doen. Ik doe nog best veel , maar ik heb eindexamens dus ik moet ook gewoon leren, maar ik kom er gewoon bijna niet aan toen. Ze roept echt om het kwartier dat ik iets moet doen of dat er iets niet goed is gedaan en ze heeft me al een aantal keer geslagen of geschopt als ik boos werd omdat ik geen tijd had om te doen wat ik van haar moet doen. Mijn broertje doet helemaal niks, nu heeft hij zijn sleutelbeen gebroken dus kan hij ook niet alles doen, maar hij kan best met de hond ofzo en zelfs dat verdomd hij want 'hij heeft eindexamens'. Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Ik heb superveel stress voor mijn eindexamens maar het is nogal moeilijk concentreren als ik de hele tijd wordt geroepen en afgekat. Iemand tips?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Kroliki schreef:
    Ik wordt een beetje getoord en moet even mijn ei kwijt en wat advies
    Waarschuwing: beetje zeiktopic, dus niet lezen als je dat niet boeit

    Mijn moeder en ik hebben nooit een goede band gehad. Ze heeft altijd kritiek op wat ik doe en hoe ik er uit zie enzo. Dat ergert me al jaren, maar er is mee te leven. Nu heeft ze ong 2 maanden geleden een zware operatie gehad en is ze 6 weken van huis geweest. Deze 6 weken waren heerlijk. Met mijn vader is het veel beter samen te leven en alhoewel ik veel thuis moest doen was het prima vol te houden. Nu is mijn moeder alweer enige weken thuis en ik wordt helemaal gestoord van haar. Niks is goed en alles is slecht. Ze zit me de hele tijd af te katten en heeft kritiek op alles. Ze moet nog heel rustig aan doen, maar dat verdomd ze en vervolgens zit ze wel te zeuren dat ze zich zo slecht voelt. Maar als ik dan zeg dat ze moet gaan rusten wordt ze boos en zegt ze dat er dan helemaal niks in huis gebeurt en dat we haar niet zo moeten betuttelen. Maar als ze iets vraagt en ik zeg dat ik het zo doe (omdat ik dan ergens anders mee bezig ben) wordt ze boos en gaat ze het zelf doen. Ik doe nog best veel , maar ik heb eindexamens dus ik moet ook gewoon leren, maar ik kom er gewoon bijna niet aan toen. Ze roept echt om het kwartier dat ik iets moet doen of dat er iets niet goed is gedaan en ze heeft me al een aantal keer geslagen of geschopt als ik boos werd omdat ik geen tijd had om te doen wat ik van haar moet doen. Mijn broertje doet helemaal niks, nu heeft hij zijn sleutelbeen gebroken dus kan hij ook niet alles doen, maar hij kan best met de hond ofzo en zelfs dat verdomd hij want 'hij heeft eindexamens'. Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Ik heb superveel stress voor mijn eindexamens maar het is nogal moeilijk concentreren als ik de hele tijd wordt geroepen en afgekat. Iemand tips?


    Als je wordt geslagen en geschopt, is dat wat mij betreft een vrijbrief om tijdelijk even ergens anders te gaan wonen.

    Bovendien, niemand kan jou dwingen om je school te laten voor wat het is. Zeker je moeder niet, die zou je moeten steunen. Je studie/school is het allerbelangrijkste (op je welzijn na).
    Ik zou je adviseren om even bij familie of vrienden te gaan wonen. Je krijgt daar ongetwijfeld meer ruimte. Desnoods ga je overdag in een openbare bieb zitten om te studeren. Maar wat je vooral niet moet doen, is je laten commanderen om te helpen in het huishouden. Dat lost zichzelf wel op. Want als jij het niet doet, dan doet ze het zelf wel (dat zeg je net zelf).


    oi, suzy

    Wat een nare situatie zeg! ): heel vervelend dat je examens er zo onder lijden, dat is vast ook niet de bedoeling van je moeder.
    Ik zou in de eerste instantie proberen het gesprek met haar aan te gaan. Geef aan dat het voor jou ook lastig is en maak duidelijk hoe het voor jou voelt, misschien heeft je moeder wel helemaal niet door dat ze je zo afkat (dat neemt niet weg dat het echt super irritant is though, ik herken dit zo hard).

    En wat hierboven gezegd wordt inderdaad, je zou bijvoorbeeld een andere plek kunnen zoeken om overdag te leren zodat je gewoon rustig aan het werk kan zonder gestoord te worden thuis.

    Heel veel succes met je eindexamens! Op welk niveau zit je? Ik doe zelf ook VWO examen (:

    Edit: mocht je nog meer eieren kwijt willen, stuur gerust een pb'tje!

    [ bericht aangepast op 11 mei 2017 - 17:21 ]


    Leef je liefde, lief je leven.

    Als ik jou was zou ik oordoppen in doen tijdens het leren, muziekje aan of iets waarbij je je kan concentreren en gewoon leren. Kan je niet bij je oma gaan logeren of bij vrienden anders? Die zullen ook moeten leren, dus dan is er meer rust en word je niet geschopt en geslagen. Of zoals Iversen zei, ga ergens anders leren. Zorg dat je dan doet wat je moet doen en dan hoef je als je thuis komt niet te stressen om je leerwerk. Ik weet niet wat voor niveau je precies doet, maar als je 19 bent zou ik zelfs nog - als je geld hebt - een aantal dagen ook buitenshuis gaan eten, zodat je een hele dag kan leren.

    Als je nog iets kwijt wil, mijn PB staat ook open, ik zit ook in de VWO eindexamenperiode en ik wil je graag proberen te helpen.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ah wat een nare situatie. :\ Helaas heb ik echt geen oplossing, maar je mag me altijd een berichtje sturen om te venten of iets.

    Wat ik wel kan aanraden, is inderdaad een andere werkplek te zoeken. Thuis kan ik me om verschillende redenen echt niet concentreren, terwijl ik het enorm druk heb. Nu heb ik een café gevonden waar ik super goed kan werken, dus daar ga ik dan zitten. Van die huiskamercafé's kan ik je echt heel erg aanraden - maar het ligt natuurlijk ook aan jouw persoonlijke voorkeur. Bibliotheken kunnen ook heel fijn zijn als je echt van absolute stilte houdt.

    Heel veel succes in ieder geval. <3


    Tijd voor koffie.