• Flippin' EINDELIJK, als je het mij vraagt. (bloos) Het is vrij belachelijk dat het nog tot 2017 heeft geduurd (een heel eind na Amerika, zelfs, die twee jaar eerder waren), maar hé, beter extreem laat dan nooit.


    Duitsland legaliseert homohuwelijk, Merkel stemt tegen

    In Duitsland wordt het huwelijk opengesteld voor mensen van hetzelfde geslacht. De Bondsdag stemt vrijdag met een ruime meerderheid voor het mogelijk maken van het homohuwelijk. Bondskanselier Angela Merkel stemde tegen.

    In totaal stemden 393 parlementariërs voor, 226 tegen en 4 onthielden zich van stemming.

    De keuze van Merkel om tegen te stemmen is volgens haar "persoonlijk". "Ik geloof dat het huwelijk enkel bestemd is voor een man en een vrouw", aldus de bondskanselier.

    Ze had eerder deze week wel het proces in een stroomversnelling gebracht door te verklaren dat het wat haar betreft een gewetenskwestie is. Dat betekende dat ook voorstanders binnen haar eigen partij vrij waren met het voorstel in te stemmen.

    Volgens Der Spiegel stemden zeventig partijgenoten van Merkel, bijna een op de vier, in met het voorstel. De conservatieve vleugel van de partij ziet het homohuwelijk niet zitten. Enkele tegenstanders overwegen nog een poging te doen de wet aan te vechten voor het grondwettelijk hof omdat het in strijd zou zijn met de grondwet.

    Bij de fractie van de Groenen vloog na de stemming confetti door de lucht.

    [Bron.]

    [ bericht aangepast op 30 juni 2017 - 14:46 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA *O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O**O*

    [ bericht aangepast op 30 juni 2017 - 14:52 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oh, plus, ik zie niet in hoe legaliseren van het homohuwelijk ooit in strijd zou kunnen staan met eender welke democratische grondwet. Als er iets in strijd is met de grondwet, zal het wel het verbieden ervan zijn. :W


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Het verbaast mij echt dat het zolang heeft geduurd.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ubuntu schreef:
    Oh, plus, ik zie niet in hoe legaliseren van het homohuwelijk ooit in strijd zou kunnen staan met eender welke democratische grondwet. Als er iets in strijd is met de grondwet, zal het wel het verbieden ervan zijn. :W


    Ja, ik denk niet dat dat ook maar enige vorm van een schijn van kans maakt, eigenlijk, maar hé, ze mogen het best proberen. Dan is het in ieder geval meteen extra duidelijk dat dit voorlopig niet meer terug te draaien valt. (nerd)



    Snapple schreef:
    Het verbaast mij echt dat het zolang heeft geduurd.


    Mij oprecht ook nog steeds! Het ligt voor een groot deel aan Merkels partij, die eigenlijk conservatief is, in tegenstelling tot wat wij als buitenlanders vaak denken (vooral ook vanwege Merkels recente vluchtelingenbeleid, gok ik), en al jaren aan de macht is en dit altijd heeft geblokkeerd. Toch blijft het telkens een beetje raar, want het matcht ook echt niet met het beeld dat Duitsland verder laat zien (of heeft, naar mijn idee) van zichzelf.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Huh, ik wist helemaal niet dat Duitsland het homohuwelijk tot nu niet toestond, want Berlijn is op dit moment wel de gay capital van de wereld. :') Maar goed, heel goed nieuws, yay!


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik besefte nog niet zo goed dat het nog steeds niet legaal is in veel landen. Ik had er nooit over nagedacht maar Duitsland is niet meteen een land waarvan ik dacht dat het nog verboden zou zijn.
    Maar super dat het nu wel mag!! *O* Nu de rest van de wereld nog. 😋


    Ik wil een tuin vol egels

    Wiarda schreef:
    Huh, ik wist helemaal niet dat Duitsland het homohuwelijk tot nu niet toestond, want Berlijn is op dit moment wel de gay capital van de wereld. :') Maar goed, heel goed nieuws, yay!


    Honestly, ik wist dit ook langer niet dat ik zou hebben gedacht aangezien ik toch (enigszins een heel klein beetje soort van) Duitse politiek probeer te volgen, en ik was behoorlijk verbijsterd toen ik erachter kwam, maar ja, dat onderstreept eigenlijk alleen maar meer hoe vreemd het is dat dit niet allang werkelijkheid was.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ergens ben ik best teleurgesteld in Merkel, aangezien ze een politiek voorbeeld voor me is.

    Maar ben blij dat de Bondsdag voor de rest wel heeft ingestemd!*O*


    Queer zijn is gewoon alles

    OH TROUWENS, dit filmpje van een reporter van Die Heute Show (een Duitse variant van de Daily Show) van begin deze maand is best wel relevant bij dit onderwerp. (nerd)

    Het is wel in het Duits en die politici spreken niet altijd even goed verstaanbaar, maar het heeft hoogtepunten zoals een man van de CDU (Merkels partij) die opeens heel zachtjes begint te praten wanneer hij "homo's en lesbiënnes" hardop moet zeggen, een vrouw van de Groenen die zegt dat iedereen zou moeten kunnen trouwen met wie hij of zij wil en dat ze vanzelf wel zullen zien waar ze zich op hebben ingelaten, en de reporter die een SPD'er ten huwelijk vraagt om eens echt goed de steun van de SPD voor homohuwelijk te onderstrepen, en de SPD'er die belooft er eens over na te denken als de Heute Show wat vriendelijker verslag doet over zijn partij.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Hè hè. Dat heeft lang geduurd.
    Wel jammer van Merkel haar mening, though.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Rubin schreef:
    Ik besefte nog niet zo goed dat het nog steeds niet legaal is in veel landen. Ik had er nooit over nagedacht maar Duitsland is niet meteen een land waarvan ik dacht dat het nog verboden zou zijn.
    Maar super dat het nu wel mag!! *O* Nu de rest van de wereld nog. 😋


    Haha, dat is de juiste instelling, inderdaad. Kom maar op, rest van de wereld. (krul)



    Debbaut schreef:
    Ergens ben ik best teleurgesteld in Merkel, aangezien ze een politiek voorbeeld voor me is.

    Maar ben blij dat de Bondsdag voor de rest wel heeft ingestemd!*O*


    Ah, dat is een lastig ding, want ik ben eigenlijk niet echt overtuigd dat Merkel er persoonlijk echt tegen is, in alle eerlijkheid. Ik gok dat ze vooral tegen was en blijft omdat het haar politiek het beste uitkomt, want ze is uiteindelijk nog steeds wel lid van een conservatieve partij en ze moet haar best doen een zo breed mogelijke achterban aan te spreken, dus daar komen dat dit soort (naar mijn mening nogal verwerpelijke) standpunten uit soms. Dit voelt vermoedelijk als een acceptabele concessie aan de meer conservatieve kant van haar partij die haar niet al te veel stemmers scheelt in de andere delen, omdat het de meeste mensen eigenlijk niet bijzonder veel kan schelen. Mensen die zelf LGBTQ+ zijn, zijn over het algemeen sowieso al niet de doelgroep voor conservatieven.

    Niet dat het anderzijds superveel uitmaakt waarom ze precies tegen stemt, want een tegenstem blijft een tegenstem en dat is inderdaad teleurstellend.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ben echt best wel geschockt dat dit er nog niet was... ook blij, maar wat.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ingeeee, reageer op mijn PB. (A) -

    Maar yaaaaay! Eindelijk is het legaal om te trouwen met iemand van hetzelfde geslacht! Alleen Merkel haar reactie en tegenstem vond ik gewoon raar. Maar goed, politiek is ook niet zo mijn ding. Maar ik vind het sowieso raar wanneer iemand iets tegen homo's of lesbiënnes heeft of het trouwen ervan. But that's me, haha.


    Smile. You're beautiful. <3

    Oh wauw, ik had echt geen idee dat dit nog niet kon in Duitsland. Inderdaad verrassend laat, maar beter laat dan nooit.


    Caution first, always.

    Wiarda schreef:
    Huh, ik wist helemaal niet dat Duitsland het homohuwelijk tot nu niet toestond, want Berlijn is op dit moment wel de gay capital van de wereld. :') Maar goed, heel goed nieuws, yay!

    Dit dus ^ Ik dacht ook echt dat het al legaal was in Duitsland.:$


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn