• Hallo hallo lieve mensjes en dankjewel voor jullie klik op dit bescheiden berichtje!

    Ik ben bezig met een historische roman te schrijven die ik heeeel erg lang wil schrijven. Ik heb echter een conflict tussen mijn setting en een hoofdpersonage en het is nogal complex en moeilijk uit te leggen maar ik ga mijn best doen.

    Mijn setting is 19e eeuws Europa en de love-interest van mijn hoofdpersonage is een keizer/koning, weetjewel een hoge vent in de adel.
    Het ding is dat ik mijn setting en de wereld van mijn verhaal zo realistisch mogelijk wil houden, maar het personage is zelfverzonnen. Het personage is lichtjes gebaseerd op de Oostenrijkse habsburgers en keizer Frans-Josef. Wat bij mij nu wringt is ofdat ik nu een onbestaand land moet uitvinden, wat schade berokkend aan het realistische aspect van het verhaal? Of zou ik toch mijn personage aanpassen aan een echt bestaande historische figuur? Dat laatste zie ik niet echt zitten sinds dat ik al emotioneel gehecht ben aan mijn personage maar om mijn verhaal beter te maken zou ik wel de opoffering durven doen.

    Hopelijk kunnen jullie eraan uit en alvast heel erg bedankt!


    groetjes

    Wat je wel kan doen is je eigen personage gebruiken in een bestaand land? En dan wat aanpassingen maken in de gebeurtenissen in die eeuw dus. :)


    Geloof niet alles wat je denkt

    Evaethas: Dankjewel voor de tip! Zou ik dan gewoon de tijdlijn volgen, of bijvoorbeeld vaag blijven over het exacte jaartal wanneer alles zich afspeelt en een soort van denkbeeldig aantal jaren waarin mijn verhaal gebeurt in de geschiedenis verzinnen? Ik vraag me wel af of dit niet te geforceerd zou overkomen? Of dat de lezer zich niet hieraan gaat storen?


    groetjes

    Dat laatste zie ik niet echt zitten sinds dat ik al emotioneel gehecht ben aan mijn personage maar om mijn verhaal beter te maken zou ik wel de opoffering durven doen.


    Wat een goed verhaal goed maakt (in mijn optiek althans) zijn goed geschreven personages! Als je al kunt lezen dat de auteur zelf geen echte connectie voelt met het personage doet dit het verhaal ook schade. Je personage aanpassen zal dus wellicht alleen het omgekeerde effect creëren. Probeer anders de gebeurtennisen en details te baseren op die tijd om het realistische aspect te behouden. Ik denk ook dat je daarom dan beter voor een bestaand land kan kiezen.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Kvelertak, dankjewel! Daar kan ik zeker mee verder


    groetjes

    Wel zou ik erop letten dat je verhaal realistisch blijft. Niets is zo funest voor een boek als een ongeloofwaardige match tussen plot/tijd/ruimte en personages.


    oi, suzy

    @Bowtytee: Ik zou voor een puur historisch verhaal gaan, dus echt terug in de tijd gaan en realistisch blijven. Daar zit natuurlijk wel veel research achter, maar je ziet ook wel dat het resultaat vele beter is. Wat je dan doet is je eigen draai geven aan de dingen door je personage er in toe te voegen. Zo maakt jouw personage zijn plaats in de geschiedenis, door kleine effecten te hebben, maar blijf vooral bij feiten. Probeer te denken wat er zou gebeuren als jou personage in die gebeurtenis zit.
    Neem als voorbeeld de Kastenoorlog.

    De Kastenoorlog is een oorlog van 1847 tot 1901 tussen de Mayabevolking van Yucatán en de Mexicaanse regering en blanke bovenlaag.

    En stel jezelf dan de vraag wat voor invloed jouw personage daar zou hebben.


    Geloof niet alles wat je denkt