• Veel mensen zullen de website Tumblr wel kennen. Ik vind dit zelf een hele leuk website. Alleen ben ik nogal paranoïde over het auteursrechten-gedeelte. Ik post zelf niets op die website, maar hoe zit dat met rebloggen?

    Bijvoorbeeld:

    Persoon A ziet op Flickr/Google iets moois en plaatst dat. Het plaatje is niet van Persoon A maar Persoon A zet er wel de juiste bronvermelding bij naar de rechtmatige eigenaar (er is verder niet om toestemming gevraagd, maar wel een bron vermeld)

    Vervolgens gaan persoon B tot en met persoon Z dat allemaal rebloggen. Zijn dan persoon B tot en met persoon Z allemaal “legaal” en goed bezig?

    Op internet las ik echt enorm veel verhalen die heel erg uiteen liepen, dus ik vroeg me af of hier iemand het misschien wist.

    Oorspronkelijk zit de fout bij persoon A, want zelfs mét bronvermelding is het toch een repost. Met een repost komen de reblogs nooit bij de oorspronkelijke eigenaar van die foto terecht en daarmee 'steunen' mensen in principe reposts. Reposts zijn ontzettend irritant en mensen rebloggen het van degene van wie de foto niet is, waardoor de "credits" in principe gaan naar de reposter die zelf 0 waarde heeft met de foto/tekening.

    Vooral met tekeningen is dit een zo veel groter probleem.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Oorspronkelijk zit de fout bij persoon A, want zelfs mét bronvermelding is het toch een repost. Met een repost komen de reblogs nooit bij de oorspronkelijke eigenaar van die foto terecht en daarmee 'steunen' mensen in principe reposts. Reposts zijn ontzettend irritant en mensen rebloggen het van degene van wie de foto niet is, waardoor de "credits" in principe gaan naar de reposter die zelf 0 waarde heeft met de foto/tekening.

    Vooral met tekeningen is dit een zo veel groter probleem.


    Ja, mee eens. Reposts komen meestal zelfs zonder bronvermelding, dus als die erbij staat is het in ieder geval nog goedbedoeld en heeft de reposter gedacht aan de originele poster, maar het blijft ongemakkelijk.

    Hoewel overigens ook niet alles op Tumblr waar een bron bij staat een "slechte" repost hoeft te zijn - soms is er wel om toestemming gevraagd aan de originele poster, of heeft die gewoon algemeen toestemming gegeven om dingen op Tumblr te zetten zolang er een link naar de oorspronkelijke bron bij staat, omdat de originele poster bijvoorbeeld zelf niet op Tumblr zit. Het probleem bij veel websites, en definitief ook op Tumblr, is dat het soms nog best lastig kan zijn om te herkennen of iets een repost met toestemming is of niet, helaas.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan