• Of eigenlijk minder Merkel, want haar partij heeft erg veel kiezers verloren, maar wel lánger Merkel. Ze krijgt een vierde regeerperiode! Niemand valt flauw van dit nieuws, want ze werd praktisch gisteren al tot winnaar gekroond, nog voor de allereerste stem. Er zijn wel andere dingen gebeurd die toch een beetje voor een aardverschuiving zorgen.

    Voor de mensen die in de war zijn: er waren vandaag verkiezingen in Duitsland voor de Bundestag, het Duitse parlement. Ja, op een zondag. Ik snap er ook weinig van. (nerd)

    Het laatste nieuws van nu.nl:

    Exitpolls: Duitse bondskanselier Merkel op weg naar verkiezingswinst

    Uit de eerste exitpeilingen na de Duitse stembusgang blijkt zondagavond dat de christen-democratische CDU van bondskanselier Angela Merkel, zoals al werd verwacht, afstevent op een verkiezingsoverwinning.

    Het CDU/CSU-blok komt volgens de exitpolls uit op ongeveer 33 procent van de stemmen, ongeveer 8 procent minder dan bij de vorige verkiezingen. Desondanks is Merkels partij nog ruim de grootste.

    De sociaaldemocratische SPD blijft steken op 21 procent.

    De partij die op een ander vlak als winnaar uit de verkiezingsstrijd lijkt te komen is het populistische Alternative für Deutschland (AfD). Het ligt op koers om als rechts-populistische partij de derde partij in de Bondsdag te worden. Volgens de exitpolls komt de partij uit op 13 procent van de stemmen.

    Het verlies van de SPD levert een probleem op voor Merkel. De sociaaldemocraten hebben zondagavond direct laten weten door het verlies geen zin meer te hebben in een nieuwe regeerperiode. Merkel zal dus op zoek moeten naar andere partijen om een coalitie mee te vormen.

    Een mogelijkheid daarbij is de 'Jamaica'-optie, waarbij Merkel een coalitie vormt met de democraten van de FDP en de Groenen. Geen van de partijen lijkt echter heel erg warm te lopen voor een coalitie met partijen die ideologisch enorm verschillen.


    Maar wat betekent dit nou allemaal? Als je mijn samenvatting wilt, in het soort-van-kort:
    > Merkel wint! Dit is exact 0,0% verrassend, want er is eigenlijk geen realistisch alternatief voor haar op het Duitse politieke toneel. Daarvoor is ze gewoon te bad ass, zeg maar.
    > Het CDU/CSU, Merkels partij, is van 41% naar 33% gegaan. Veel van hun stemmers zijn overgelopen naar de AfD.
    > De sociaaldemocraten (SPD), die samen met Merkels partij regeerden de afgelopen vier jaar, hebben hun slechtste resultaat behaald in... ooit. (Nederlandse kiezers krijgen hiervan mogelijk flashbacks naar de recente PvdA nederlaag. Dat is zeer terecht.)
    > De linkse en groene partijen, Die Linke en Die Grünen (geniet van de creativiteit in naamkeuzes, mensen), hebben wat winst behaald. Klamp je aan dit lichtpuntje vast.
    > Wannnnt niemand kan hier echt blij om zijn, want raad eens wie er ook plotseling in het parlement zullen verschijnen met 13,6% van de stemmen? De nazi's!
    > Niet dat ze zichzelf zo noemen, natuurlijk. Ze vinden het leuker als je ze de AfD noemt (Alternative für Deutschland), maar aangezien ze ondertussen ook roepen dat Duitsers trots moeten zijn op hun soldaten uit de Tweede Wereldoorlog, is enige verwarring begrijpelijk. AfD is nu de derde grootste partij van Duitsland, terwijl ze bij de vorige verkiezingen nog geen enkele zetel hadden.

    tl;dr: Duitsland, ons gigantische buurland en een van de machtigste landen in de EU, houdt weliswaar Merkel aan het stuur, maar iets meer dan één op de acht Duitsers leidt aan geheugenverlies voor de periode tussen 1940 en 1945, en heeft ervoor gestemd om kleine, rechthoekige snorretjes weer in de mode te brengen.

    tl;dr voor de tl;dr: help europa brandt


    Yay! Dit was mijn zonnige perspectief op recente gebeurtenissen. Hebben jullie iets meegekregen van de Duitse verkiezingen? Wat vinden jullie van de uitslag? (fish)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Statesman schreef:
    (...)

    Serieus? Wat een gekken, zeg!

    Ja ik ook, hahah. Geeft wel een geviel van geruststelling. Maar sowieso, als hij voor het AfD zou zijn, zou hij nooit een relatie aangaan met iemand die puur Hollands is, omdat AfD alleen volle Duitsers wil.

    Statesman schreef:
    AfD 26,1%


    Oh nee, die show was wel heel duidelijk anti-AfD. Misschien was dat niet duidelijk genoeg, maar het is een soort satirisch nieuwsprogramma en al die vergelijkingen waren bedoeld als kritiek op de AfD, niet als iets om trots op te zijn, absoluut niet. Dan zou het waarschijnlijk voorpaginanieuws zijn geweest en zou de show uit de lucht zijn gehaald, want daar kan het grootste deel van Duitsland echt niet mee lachen.

    En tja, ik weet het niet. Er zijn voldoende hypocriete AfD'ers, gok ik. (krul)

    Waar heb je die 26,1% vandaan? Want dat is ruim het dubbele van de huidige stand van zaken, voor zover ik weet. Ze zijn nog aan het tellen, maar de AfD zit nu op 12,6% landelijk en het is vermoedelijk onmogelijk dat ze opeens nog enorm omhoog schieten.



    Sugasyub schreef:
    (...)
    + die van Merkel? Heb weleens van haar gehoord, maar niet (actief) gevolgd.


    Merkels partij is gematigd christelijk, conservatief en centrumrechts. Je zou ze als Nederlander enigszins kunnen vergelijken met de VVD met een licht christelijke insteek, en ze waren tot de opkomst van de AfD altijd de meest rechtse partij in de Bundestag sinds de oorlog. Op landelijk niveau werken ze samen met de CSU, hun Beierse zusterpartij, die over het algemeen rechtser is dan de CDU. De CDU wil onder andere geen minimumloon en dat de ontwikkeling van groene energie zonder staatssteun plaatsvindt.

    Merkel zelf is vaak een beetje een lastig verhaal. Ze is meestal niet super hard in haar standpunten en ze weet hoe ze een beetje met de wind mee moet waaien waar nodig, al wil dat niet zeggen dat ze slap is of maar wat doet; het is meer dat ze het politieke spel heel goed weet te spelen en een breed publiek probeert aan te spreken. Ze was bijvoorbeeld jarenlang tegen het homohuwelijk in Duitsland omdat een groot deel van haar kiezers ertegen was (aangezien ze een christelijke partij heeft), maar uiteindelijk was zij degene die CDU-parlementariërs zelf liet kiezen hoe ze stemden, waardoor het homohuwelijk toch ingevoerd kon worden. Ze heeft zelf tegen gestemd. Op die manier heeft ze niet haar christelijke kiezers afgeschrikt, maar tegelijkertijd zijn er een hoop mensen in het pro-homohuwelijk kamp die haar dankbaar zijn omdat zij het mogelijk heeft gemaakt, volgens hen. Iedereen blij, opeens.

    Wat overigens niet altijd geldt, want er zijn best wat mensen binnen haar eigen partij die haar te links vinden. Ze ís niet links, laat dat duidelijk zijn, maar ik denk dat veel mensen buiten Duitsland dat eigenlijk best verrassend vinden, omdat we op dit moment vooral denken aan de vluchtelingencrisis als we aan Merkel denken. Ze was een stuk meer open voor immigratie en integratie van vluchtelingen dan sommige mensen hadden gewild. Ze is ook duidelijk pro-EU.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Slughorn schreef:
    Ik had het wel gehoord van de verkiezingen. Ik hield me er verder echter totaal niet mee bezig.
    Maar na het lezen van jouw samenvatting, dacht ik echt: Wow, dat is echt wel een beetje mis. Krijg er gewoon de kriebels van als ik het lees.
    En ik vind Merkel altijd wel goed bezig, dus ik vind het niet erg dat ze blijft :Y)


    Ja, kriebels, dat is misschien wel de beste beschrijving. (no_chears)



    Manoeuvre schreef:
    Ik kreeg flashbacks naar onze eigen verkiezingen :'D


    Heel erg begrijpelijk, ja. Er zijn ook enorm veel overeenkomsten. De AfD heeft zelfs bijna exact hetzelfde percentage stemmen als de PVV, hoewel het verschil is dat de PVV al sinds 2006 in het parlement aanwezig was in Nederland (en dat we daar nog weer voor al vergelijkbare standpunten hadden gehoord van Pim Fortuyn), terwijl de AfD nu echt helemaal uit het niets komt. Het voelt daardoor voor veel Duitsers als een extra harde klap.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik had die peiling vanmorgen via app gekregen van mijn vriend, toen hij onderweg was naar zijn werk. Freie Presse, geloof ik.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Square schreef:
    (...)

    Heel erg begrijpelijk, ja. Er zijn ook enorm veel overeenkomsten. De AfD heeft zelfs bijna exact hetzelfde percentage stemmen als de PVV, hoewel het verschil is dat de PVV al sinds 2006 in het parlement aanwezig was in Nederland (en dat we daar nog weer voor al vergelijkbare standpunten hadden gehoord van Pim Fortuyn), terwijl de AfD nu echt helemaal uit het niets komt. Het voelt daardoor voor veel Duitsers als een extra harde klap.


    Ergens vind ik het ook niet heel raar though, ik denk dat het ook dezelfde volkscategorie is als de PVV die dan voor AfD gestemd heeft, niet vanwege het percentage maar meer omdat die groepen nou eenmaal heen gevoelig is voor de hele crisis rond de vluchtelingen. Daarom neigen zoveel gebieden opeens naar een racistische kant, wat uiteindelijk ook wel weer zal keren. Duitsland staat ook nog eens bekend als een haven waar Oost-Europezen graag gebruik van willen maken om te verhuizen naar de Europeze Unie zonder te veel kosten doordat ze vaak banen en accomodatie bieden door de heel Europa, niet alleen EU gebied. Dus ik kan zien hoe dit frustratie naar alle migranten kan wekken.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Statesman schreef:
    Ik had die peiling vanmorgen via app gekregen van mijn vriend, toen hij onderweg was naar zijn werk. Freie Presse, geloof ik.


    Ik denk dat daar dan misschien ergens een misverstand of typfout in het spel was? Ik heb dat namelijk nergens kunnen terugvinden. Als je googelt naar "Deutsche Wahl" of een van de partijen, zoals "AfD", krijg je een overzicht van de percentages dat Google iedere dertig seconden bijwerkt, en daar staat de AfD nog steeds op "maar" 12,6% (gelukkig!). ^^



    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Ergens vind ik het ook niet heel raar though, ik denk dat het ook dezelfde volkscategorie is als de PVV die dan voor AfD gestemd heeft, niet vanwege het percentage maar meer omdat die groepen nou eenmaal heen gevoelig is voor de hele crisis rond de vluchtelingen. Daarom neigen zoveel gebieden opeens naar een racistische kant, wat uiteindelijk ook wel weer zal keren. Duitsland staat ook nog eens bekend als een haven waar Oost-Europezen graag gebruik van willen maken om te verhuizen naar de Europeze Unie zonder te veel kosten doordat ze vaak banen en accomodatie bieden door de heel Europa, niet alleen EU gebied. Dus ik kan zien hoe dit frustratie naar alle migranten kan wekken.


    Nee, het is ook niet ongelofelijk verrassend, inderdaad. Het past in een Europawijde politieke trend. Door regionale verkiezingen van de afgelopen tijd kon deze uitslag ook behoorlijk nauwkeurig worden voorspeld, maar toch blijft het een schok voor veel mensen als de echte cijfers bekend worden, want nu is het een nieuwe Duitse realiteit. Ik denk dat veel Duitsers, tegen beter weten in of niet, op iets anders hadden gehoopt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Door dit topic ben ik ineens helemaal into Duitse politiek. Tell me more :Y)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Glam schreef:
    Door dit topic ben ik ineens helemaal into Duitse politiek. Tell me more :Y)


    Hahaha, dat is iets wat ik niet had zien aankomen. (nerd) Wat wil je weten?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Geen idee. Ik heb nooit opgelet tijdens maatschappijleer, dus ik begrijp sowieso niets van politiek, maar ik vond de paniek rondom de AfD wel interessant 😅


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Oh, en dan is er nog iets wat regelmatig terugkomt, en dat is dat AfD'ers zich zorgen maken dat de echte Duitser door de immigratie in een "grote, Europese brij" zal opgaan. Het komt erop neer dat ze zich zorgen maken dat het Duitse ras niet puur genoeg zal blijven.


    Waarom doet me dit denken aan "purebloods" en Voldemort etc?

    Trouwens, je Meerkel grap vind ik echt zo hilarisch. Het is echt geweldig. Elke keer als ik hem lees in actieve topics moet ik lachen. Well done! :')


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Centurio schreef:
    (...)

    Waarom doet me dit denken aan "purebloods" en Voldemort etc?

    Trouwens, je Meerkel grap vind ik echt zo hilarisch. Het is echt geweldig. Elke keer als ik hem lees in actieve topics moet ik lachen. Well done! :')


    Dat is op zich niet zo heel vreemd. Harry Potter is misschien fantasy, maar je kan er heel veel uit de maatschappij mee associëren.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Dat is op zich niet zo heel vreemd. Harry Potter is misschien fantasy, maar je kan er heel veel uit de maatschappij mee associëren.


    Ja, inderdaad! Dat is ook een van de redenen dat ik Harry Potter heel geweldig vind!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Mehrkel :’)


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Hmm ik vind haar wel een goede uitstraling hebben en op de een of andere manier ook vertrouwen uitstralen.
    Naar mijn idee is ze wel iemand die vecht voor haar standpunten, wel een prima chick dus denk ik hoor.
    Ben ook niet zo into de politiek, is maar een beetje te chaotisch voor mijn al chaotische hoofdje.


    Aan niets denken is ook denken.

    Wat een merakel dat de CDU weer de grootste partij is geworden :').


    Ik heb de Duitse verkiezingen niet zo gevolgd (omdat het niet zo spanned was), maar ik ben wel verbaasd hoeveel stemmen de AfD uiteindelijk heeft gekregen.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ja, verrassend.


    Aan niets denken is ook denken.