• Of eigenlijk minder Merkel, want haar partij heeft erg veel kiezers verloren, maar wel lánger Merkel. Ze krijgt een vierde regeerperiode! Niemand valt flauw van dit nieuws, want ze werd praktisch gisteren al tot winnaar gekroond, nog voor de allereerste stem. Er zijn wel andere dingen gebeurd die toch een beetje voor een aardverschuiving zorgen.

    Voor de mensen die in de war zijn: er waren vandaag verkiezingen in Duitsland voor de Bundestag, het Duitse parlement. Ja, op een zondag. Ik snap er ook weinig van. (nerd)

    Het laatste nieuws van nu.nl:

    Exitpolls: Duitse bondskanselier Merkel op weg naar verkiezingswinst

    Uit de eerste exitpeilingen na de Duitse stembusgang blijkt zondagavond dat de christen-democratische CDU van bondskanselier Angela Merkel, zoals al werd verwacht, afstevent op een verkiezingsoverwinning.

    Het CDU/CSU-blok komt volgens de exitpolls uit op ongeveer 33 procent van de stemmen, ongeveer 8 procent minder dan bij de vorige verkiezingen. Desondanks is Merkels partij nog ruim de grootste.

    De sociaaldemocratische SPD blijft steken op 21 procent.

    De partij die op een ander vlak als winnaar uit de verkiezingsstrijd lijkt te komen is het populistische Alternative für Deutschland (AfD). Het ligt op koers om als rechts-populistische partij de derde partij in de Bondsdag te worden. Volgens de exitpolls komt de partij uit op 13 procent van de stemmen.

    Het verlies van de SPD levert een probleem op voor Merkel. De sociaaldemocraten hebben zondagavond direct laten weten door het verlies geen zin meer te hebben in een nieuwe regeerperiode. Merkel zal dus op zoek moeten naar andere partijen om een coalitie mee te vormen.

    Een mogelijkheid daarbij is de 'Jamaica'-optie, waarbij Merkel een coalitie vormt met de democraten van de FDP en de Groenen. Geen van de partijen lijkt echter heel erg warm te lopen voor een coalitie met partijen die ideologisch enorm verschillen.


    Maar wat betekent dit nou allemaal? Als je mijn samenvatting wilt, in het soort-van-kort:
    > Merkel wint! Dit is exact 0,0% verrassend, want er is eigenlijk geen realistisch alternatief voor haar op het Duitse politieke toneel. Daarvoor is ze gewoon te bad ass, zeg maar.
    > Het CDU/CSU, Merkels partij, is van 41% naar 33% gegaan. Veel van hun stemmers zijn overgelopen naar de AfD.
    > De sociaaldemocraten (SPD), die samen met Merkels partij regeerden de afgelopen vier jaar, hebben hun slechtste resultaat behaald in... ooit. (Nederlandse kiezers krijgen hiervan mogelijk flashbacks naar de recente PvdA nederlaag. Dat is zeer terecht.)
    > De linkse en groene partijen, Die Linke en Die Grünen (geniet van de creativiteit in naamkeuzes, mensen), hebben wat winst behaald. Klamp je aan dit lichtpuntje vast.
    > Wannnnt niemand kan hier echt blij om zijn, want raad eens wie er ook plotseling in het parlement zullen verschijnen met 13,6% van de stemmen? De nazi's!
    > Niet dat ze zichzelf zo noemen, natuurlijk. Ze vinden het leuker als je ze de AfD noemt (Alternative für Deutschland), maar aangezien ze ondertussen ook roepen dat Duitsers trots moeten zijn op hun soldaten uit de Tweede Wereldoorlog, is enige verwarring begrijpelijk. AfD is nu de derde grootste partij van Duitsland, terwijl ze bij de vorige verkiezingen nog geen enkele zetel hadden.

    tl;dr: Duitsland, ons gigantische buurland en een van de machtigste landen in de EU, houdt weliswaar Merkel aan het stuur, maar iets meer dan één op de acht Duitsers leidt aan geheugenverlies voor de periode tussen 1940 en 1945, en heeft ervoor gestemd om kleine, rechthoekige snorretjes weer in de mode te brengen.

    tl;dr voor de tl;dr: help europa brandt


    Yay! Dit was mijn zonnige perspectief op recente gebeurtenissen. Hebben jullie iets meegekregen van de Duitse verkiezingen? Wat vinden jullie van de uitslag? (fish)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Tenminste is een van de leden van AfD gister opgestapt, dus dat is al een vooruitgang.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Statesman schreef:
    Tenminste is een van de leden van AfD gister opgestapt, dus dat is al een vooruitgang.


    Dat is Frauke Petry, voorzitter van de AfD, die opeens besloten heeft dat haar partijlijn "te rechts" is. (En het was onder enige dwang van Alice Weidel (wat dan ook weer een vreemd persoon is om voor de AfD op te komen, want ze is lesbisch en de AfD is niet alleen tegen homohuwelijk maar vindt homoseksuelen ook zondig, naar wat ik vernomen heb).) Ik weet niet hoe ze dat nu pas inziet, maar ik geloof niet dat ze zelfs als onafhankelijke fractie veel gematigder gaat zijn. Nu, mijn inzichten in de Duitse politiek zijn niet fantastisch, maar het zou al heel vreemd moeten zijn als de voorzitster van de AfD opeens besluit dat haar partij te rechts is, een partij waar ze zelf zo veel invloed op zou moeten hebben, opeens omslaat van mening en Merkelgezind wordt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Dat is Frauke Petry, voorzitter van de AfD, die opeens besloten heeft dat haar partijlijn "te rechts" is. (En het was onder enige dwang van Alice Weidel (wat dan ook weer een vreemd persoon is om voor de AfD op te komen, want ze is lesbisch en de AfD is niet alleen tegen homohuwelijk maar vindt homoseksuelen ook zondig, naar wat ik vernomen heb).) Ik weet niet hoe ze dat nu pas inziet, maar ik geloof niet dat ze zelfs als onafhankelijke fractie veel gematigder gaat zijn. Nu, mijn inzichten in de Duitse politiek zijn niet fantastisch, maar het zou al heel vreemd moeten zijn als de voorzitster van de AfD opeens besluit dat haar partij te rechts is, een partij waar ze zelf zo veel invloed op zou moeten hebben, opeens omslaat van mening en Merkelgezind wordt.


    Ja, dat was inderdaad Frauke Petry! En ik vind het fantastisch, want letterlijk nog geen vierentwintig uur na de uitslag maakte ze opeens bekend dat ze opstapte uit de partij die ervoor had gezorgd dat ze nu een zetel in het parlement heeft, en de andere AfD'ers bij de persconferentie bleven achter met een mond vol tanden en geen antwoorden voor de zaal vol reporters met vragen over wat dit precies betekende voor de toekomst van de AfD. Niet dat ik Petry ook maar in het minste mag, maar AfD partijcrises brengen me toch een definitief gevoel van Schadenfreude, om maar eens een mooi Duits woord te gebruiken. (krul)

    Maar goed, meer in reactie op wat jij zei: ik heb in alle eerlijkheid geen flauw idee wat het standpunt van de AfD over homoseksualiteit is, maar het zou me niet verbazen als het precies inhoudt wat jij beschrijft, in ieder geval in bepaalde takken. Neonazi's zijn over het algemeen geen fan van diversiteit, mild uitgedrukt.

    Petry's claim dat de partij te rechts wordt is echter niet iets wat volkomen uit de lucht komt vallen! Dat was al veel langer een probleem tussen haar en een groot deel van de achterban van de AfD. Zij riep consequent op tot een meer "gematigde" koers (al zijn die aanhalingstekens wel sterk nodig, want haar gematigd is nog steeds vaak zo ver rechts dat je moet oppassen dat je je nek niet verdraait) en heeft onder andere een keer aangedrongen op een intern proces voor een partijgenoot die over de schreef was gegaan in zijn uitspraken. Petry wilde een breed publiek kunnen aanspreken en hoopte de AfD meer een anti-EU koers te laten varen dan een anti-vluchtelingen richting in te laten slaan.

    Haar probleem was echter de hele tijd al dat niemand daar echt op zat te wachten binnen de AfD kern, en in alle eerlijkheid was het voor mij een beetje een verrassing dat ze überhaupt nog een belangrijk AfD gezicht was in deze verkiezing. Het leek er een paar keer eerder al op dat ze uit de partij was gezet (of zou worden gezet) door anderen. Nu heeft ze blijkbaar besloten zelf op te stappen. Ik gok dat dit een strategische zet was, niet iets wat ze spontaan besloot in de nacht na de verkiezingen, want ze heeft er nu wel voor gezorgd dat ze nog een parlementszetel zal hebben de komende vier jaar. Wat dat betreft is het vrij slim gespeeld. Ik zou, als ik haar was, nu echter wel een beetje bang zijn om op straat te verschijnen zonder een privélegertje aan bodyguards, want ik gok dat dit niet overal erg goed gevallen kan zijn.

    [ bericht aangepast op 28 sep 2017 - 0:13 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Arme Merkel


    Aan niets denken is ook denken.