• Hoi hoi!
    Zoals sommige van jullie misschien wel weten, doe ik de Lerarenopleiding Engels (2de jaars) en ik begin in februari weer met stage.
    Ik weet nog niet waar en in welke klassen/niveau(s).
    Daarom ben ik benieuwd wat jullie een aantal dingen vinden, zodat ik dit eventueel kan toepassen op mijn toekomstige lessen.


    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films,
    vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    • Wat vind je van Kahoot?
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?


    Als je je mening geeft over één van deze punten of over meerdere of alle punten,
    zou je dan alsjeblieft het niveau wat je doet/deed erbij willen zetten?
    Zo heb ik een beetje een idee hoe elk niveau/jaar er ongeveer over denkt.
    Wil je iets heel anders over (jouw ervaring(en) met) het vak Engels kwijt,
    dan ben je vrij om die in een reactie hieronder achter te laten.

    Veel liefs van deze toekomstige docent,
    HaIe/Britt.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2017 - 16:22 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Hangt er van af. Ik vind het goed als de docent alleen in het Engels praat. Maar verwachten dat elke leerling dat ook doet, dat is geen goed idee.

    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films,
    vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)

    Geen goed idee. Heel veel kinders vinden dat doodsaai, gaan Nederlands praten achter je rug om. De andere helft kunnen niet zo goed Engels spreken en zullen zich de hele les doodsbang voelen dat ze iets wordt gevraagd en dat ze daarop in het Engels moeten antwoorden.

    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les.
    Door docenten wel. Door leerlingen niet. Het beste is om ze tegen elkaar in het Engels te laten praten en af en toe voor een cijfer tegen de leraar (maar zeker niet in de les voor de rest van de klas! Dat is een no-go). Ik heb maar 1x in mijn hele schoolcarriere een gesprek in het Engels gehad met mn docent, en daarop ging ik best hard onderuit op het SE.

    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Lessen die snel over gingen, haha. Maar zeker niet die met spelletjes of waarbij je voor de klas moest spreken of antwoorden geven.

    • Wat vind je van Kahoot?
    Leuk, maar niet te vaak doen.

    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Spreekvaardigheid, maar zoals ik al zei. Niet in een klassengesprek. Meer op een rustige manier. Leerlingen tegen elkaar of 1-op-1 met een docent spreken.

    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Beide. Natuurlijk is lezen/schrijven belangrijker voor je examen. Maar met iemand kunnen communiceren in het Engels is even belangrijk. Grammatica is niet zo belangrijk. Af en toe de basics herhalen in de klas is wel goed, maar niet hele lessen aan verspillen. Of in ieder geval niet in de bovenbouw.


    Ik vond praatlessen altijd doodeng. Voor drie jaar was ik doodsbang om naar de lessen Engels te gaan, omdat ik zeer slecht er in was. Als ik dan moest spreken, kon ik wel in huilen uitbarsten. Ik ben nu geslaagd met een 8 voor mijn examen, doordat ik veel heb kunnen oefenen met vaardigheden. Ik heb veel gelezen, geluisterd en geschreven in het Engels.
    Wel denk ik dat ik meer had kunnen leren spreken. Maar aangezien ik toch nooit vrijwillig zou spreken in de les (doodeng) is dat niet zo geweldig gedaan. Ik had graag meer tijd gehad om met leerlingen uit mn klas 1-op-1 in het Engels te kunnen spreken en eens in de zoveel tijd een 1-op-1 met een docent, gewoon casual. Buiten het lokaal.
    Ik heb dat een keer met een docent gedaan en dat was heel fijn. Ik leerde daar zo veel van en het bracht me echt meer op mn gemak om Engels te spreken.

    Ik heb btw Havo afgerond en ben nu bezig mijn VWO-diploma te halen c:


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Al ik even een opmerking mag geven: ik vind het eigenlijk echt verbazingwekkend hoeveel mensen hier halvelings tegen het praten van Engels in de klas zijn? Ik heb zes jaar lang ASO gedaan, wat te vergelijken valt met vwo en op dat niveau vind ik toch dat je van je leerlingen mag verwachten dat ze de taal spreken die je hen probeert te onderwijzen? Je kan hier wel gaan oordelen dat het voor sommige mensen moeilijk is omdat hun Engels niet op niveau is, maar om eerlijk te zijn: mijn Frans was echt kutslecht de eerste jaren. Het is nog steeds niet op een deftig niveau, maar ik kan mezelf uitdrukken. Als je maar lang genoeg een taal probeert te spreken, dan komt het echt wel. Als ik nooit Frans had gesproken in klas, jezus mina, ik zou nog steeds niet verder geraken dan "je suis Leah, j'ai dix-sept ans et j'habite à Flandres". En ja, het is heel moeilijk om als je niet goed bent in die taal, te antwoorden in de taal, maar daar moet de leerkracht ook op letten. Onze leerkrachten deden dat zeer goed, want iedereen kwam aan het woord en sprak zo de taal.

    Ik vind het dan ook vrij problematisch om te horen dat het te laat is om ermee te beginnen in een examenklas? Als je je examen aflegt en slaagt, mag je toch wel verwachten dat de studenten Engels begrijpen op het, laat ons eerlijk zijn, vrij basis niveau dat de leerkracht spreekt in klas. Ik denk dat het gewoon een structureel probleem is als je er zo laat nog aan moet beginnen. Is het niet de bedoeling dat de leerlingen de taal leren spreken en begrijpen? How the hell wil je dat doen als je het niet eens in de klas, in vele gevallen hun eerste en voornaamste contact met die taal, spreekt? Of zie ik het hier verkeerd?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    Al ik even een opmerking mag geven: ik vind het eigenlijk echt verbazingwekkend hoeveel mensen hier halvelings tegen het praten van Engels in de klas zijn? Ik heb zes jaar lang ASO gedaan, wat te vergelijken valt met vwo en op dat niveau vind ik toch dat je van je leerlingen mag verwachten dat ze de taal spreken die je hen probeert te onderwijzen? Je kan hier wel gaan oordelen dat het voor sommige mensen moeilijk is omdat hun Engels niet op niveau is, maar om eerlijk te zijn: mijn Frans was echt kutslecht de eerste jaren. Het is nog steeds niet op een deftig niveau, maar ik kan mezelf uitdrukken. Als je maar lang genoeg een taal probeert te spreken, dan komt het echt wel. Als ik nooit Frans had gesproken in klas, jezus mina, ik zou nog steeds niet verder geraken dan "je suis Leah, j'ai dix-sept ans et j'habite à Flandres". En ja, het is heel moeilijk om als je niet goed bent in die taal, te antwoorden in de taal, maar daar moet de leerkracht ook op letten. Onze leerkrachten deden dat zeer goed, want iedereen kwam aan het woord en sprak zo de taal.

    Ik vind het dan ook vrij problematisch om te horen dat het te laat is om ermee te beginnen in een examenklas? Als je je examen aflegt en slaagt, mag je toch wel verwachten dat de studenten Engels begrijpen op het, laat ons eerlijk zijn, vrij basis niveau dat de leerkracht spreekt in klas. Ik denk dat het gewoon een structureel probleem is als je er zo laat nog aan moet beginnen. Is het niet de bedoeling dat de leerlingen de taal leren spreken en begrijpen? How the hell wil je dat doen als je het niet eens in de klas, in vele gevallen hun eerste en voornaamste contact met die taal, spreekt? Of zie ik het hier verkeerd?


    Helemaal mee eens! Wij moesten vanaf het begin af aan (als 11 jarige bruggertjes) gewoon Engels spreken. Dat hoefde absoluut niet perfect te zijn en je mocht gewoon in het Nederlands het woord vragen wat je niet wist, maar de rest van de zin moest in het Engels. Ik heb zo erg veel vertrouwen gekregen in het Engels spreken en durf nu ook gewoon met echte Engelsen te praten.

    Je moet als docent ook niet iemand gaan afkappen of continu de uitspraak verbeteren. Gewoon aan het einde van het antwoord zeggen dat je iets zo en zo moet uitspreken, leert diegene veel van en is niet beangstigend of een faalgevoel gevend.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Klaar schreef:
    Al ik even een opmerking mag geven: ik vind het eigenlijk echt verbazingwekkend hoeveel mensen hier halvelings tegen het praten van Engels in de klas zijn? Ik heb zes jaar lang ASO gedaan, wat te vergelijken valt met vwo en op dat niveau vind ik toch dat je van je leerlingen mag verwachten dat ze de taal spreken die je hen probeert te onderwijzen? Je kan hier wel gaan oordelen dat het voor sommige mensen moeilijk is omdat hun Engels niet op niveau is, maar om eerlijk te zijn: mijn Frans was echt kutslecht de eerste jaren. Het is nog steeds niet op een deftig niveau, maar ik kan mezelf uitdrukken. Als je maar lang genoeg een taal probeert te spreken, dan komt het echt wel. Als ik nooit Frans had gesproken in klas, jezus mina, ik zou nog steeds niet verder geraken dan "je suis Leah, j'ai dix-sept ans et j'habite à Flandres". En ja, het is heel moeilijk om als je niet goed bent in die taal, te antwoorden in de taal, maar daar moet de leerkracht ook op letten. Onze leerkrachten deden dat zeer goed, want iedereen kwam aan het woord en sprak zo de taal.

    Ik vind het dan ook vrij problematisch om te horen dat het te laat is om ermee te beginnen in een examenklas? Als je je examen aflegt en slaagt, mag je toch wel verwachten dat de studenten Engels begrijpen op het, laat ons eerlijk zijn, vrij basis niveau dat de leerkracht spreekt in klas. Ik denk dat het gewoon een structureel probleem is als je er zo laat nog aan moet beginnen. Is het niet de bedoeling dat de leerlingen de taal leren spreken en begrijpen? How the hell wil je dat doen als je het niet eens in de klas, in vele gevallen hun eerste en voornaamste contact met die taal, spreekt? Of zie ik het hier verkeerd?


    Dit is ook een beetje waarom ik dit topic heb aangemaakt. Ik, als toekomstig docent Engels, vind het fijn om te weten hoe verschillende mensen erover denken. Zelf heb ik natuurlijk ook een mening en manier van werken, maar dat betekent niet dat dat het beste is voor de leerlingen.
    Persoonlijk ben ik een ontzettende voorstander van Engels praten vanaf het begin, zodat ze niet alleen de taal spreken maar het ook echt daadwerkelijk kunnen gebruiken. Dus d.m.v. spelenderwijs en authentieke situaties na te spelen.
    Natuurlijk hoeft niet elke les compleet in het Engels te zijn. Sommige onderdelen zijn nou eenmaal niet makkelijk uit te leggen in het Engels. Maar wanneer ik Engels praat tegen de leerlingen, verwacht ik dat zij Engels tegen mij terug praten. Iets wat ik tijdens mijn 1ste stage ook heb aangegeven in elke groep waar ik stage liep. Dat hoeft echt niet op en top perfect Engels te zijn, zo lang ze maar blijven proberen en zich comfortabel/veilig voelen om de taal de spreken in een volle klas.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2017 - 17:54 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, hartstikke bedankt voor het delen van jullie meningen/ervaringen!


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO