• Hallo,

    Voor een schoolopdracht moet ik even kijken waarom mensen denken dat de economie invloed heeft op werkloosheid en andersom. En Quizlet leek me wel een goede manier om hopelijk in 1 keer vele standpunten te kunnen horen.

    So shoot :Y)

    [ bericht aangepast op 7 sep 2020 - 22:06 ]


    -

    Mt even morgen na mijn tentamen antwoorden


    You were born original, don't die as a copy.

    De economie (;


    Goh, ik denk dat de bedrijven zo veel mogelijk geld willen verdienen en daarom bijvoorbeeld minder mensen boven de vijftig aannemen omdat deze recht hebben op meer loon (ervaring) én minder lang iets zullen opbrengen. Zo’n dingen vooral (:


    Mhm?

    Sorry, maar de economie? In welke zin? (:


    Tijd voor koffie.

    Oke schreef:
    Sorry, maar de economie? In welke zin? (:

    Tja, de economie is nu eenmaal een brede 'betekenis'. Zoals een leekracht van me heeft gezegd 'alles wat met geld te maken heeft', dus hierbij ook zo: alles wat met geld te maken heeft en iedereen mee te maken krijgt:
    - bedrijven die dichtgaan en mensen (opeens) werkloos laten
    - basisdingens die met de dag duurder worden (brood, gas, electriciteit)

    Dus ik vraag gewoon hoe jullie denken dat de economie invloed heeft op werkloosheid. Dus zeg gewoon wat er in je gedachten springt, zonder bij te denken 'in welke zin precies'. (:

    [ bericht aangepast op 7 sep 2020 - 22:06 ]


    -

    Lonen gebaseerd op leeftijd.


    No growth of the heart is ever a waste

    Poncho schreef:
    (...)
    Tja, de economie is nu eenmaal een brede 'betekenis'. Zoals een leekracht van me heeft gezegd 'alles wat met geld te maken heeft', dus hierbij ook zo: alles wat met geld te maken heeft en iedereen mee te maken krijgt:
    - bedrijven die dichtgaan en mensen (opeens) werkloos laten
    - basisdingens die met de dag duurder worden (brood, gas, electriciteit)

    Dus ik vraag gewoon hoe jullie denken dat het economie invloed heeft op werkloosheid. Dus zeg gewoon wat er in je gedachten springt, zonder bij te denken 'in welke zin precies'. (:

    wel enigzins maar er zijn meerdere indicatoren dusja idk


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik vind het een nogal vage vraag, eigenlijk, want de economie heeft invloed op bijna alles (zeker werkloosheidcijfers) en bijna alles heeft invloed op de economie.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Het eerste dat in mijn gedachten springt is dat als we een economie floreert, de werkloosheidscijfers omlaag gaan. Want een goede economie betekent veel jobs. Maar wanneer je richting een crisis gaat, dan gaan de cijfers omhoog want mensen worden gedumpt op kosten te drukken in het bedrijf omdat het economisch moeilijker heeft.

    Anderzijds denk ik ook meteen aan bedrijven (als economie): als de economie en de politiek niet van geest verandert, zullen de werkloosheidscijfers enkel groeien. Ik werk zelf als arbeidsbemiddelaar en wat ik en collega's merken, is dat de zelfredzame mensen gemakkelijk werk vinden. Want er is veel aanbod momenteel. Maar er is een grote mismatch waardoor er jobs niet ingevuld geraken. Het zijn de mensen met een taalbarrière (Nederlandsonkundig, geen/wel andere contacttaal) en mensen met een beperking die een groot deel van de cijfers uitmaken. En die krijg je niet aan het werk omdat de economie er nog niet voor open staat. Maar ik denk dat 'de politiek' daar ook bij moet helpen om de ogen te openen.

    Dus dit zijn 2 hele korte gedachten. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Goede economie-> veel geld-> veel consumptie-> veel vraag-> arbeid nodig om vraag aan te kunnen-> weinig werkeloosheid
    Economische crisis-> weinig geld-> mensen worden zuiniger-> minder vraag/uitgaven -> minder werk-> mensen worden ontslagen
    Dat is heel kort hoe ik denk dat het werkt :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Nouja, naast het meer/minder werkloosheid wegens banen denk ik dat er ook heel veel afhangt van de inkomsten van bedrijven zelf. Bedrijven, in enkele vorm en maten hebben tegenwoordig ook veel concurrentie, waardoor er meer/minder inkomsten binnenstromen. Inkomsten die uiteindelijk voor een deel naar werknemers gaan, inkomsten die ook nog aan het minimale loon moeten voldoen. Bedrijven die dan gierig zijn op hun geld, of er niet goed voor staan zullen dan op het punt kunnen komen minder mensen aan te nemen of mensen te ontslaan, om die kosten te verminderen, waardoor de werkdruk hoger raakt voor de overige werknemers. Vergeet niet hoeveel bijbaantjes na 3 contracten je eruit gooien omdat je daarna recht heb op een vast contract, voor dat geld nemen ze liever een nieuwe werknemer van 16 aan en lig jij met je 19/20 jaar op je gat. In sommige gevallen kan het ook zover gaan dat mensen hun gezondheid waardoor zij in een burn-out op kunnen lopen, gewoon ziek raken waardoor ze niet meer in staat zijn om te werken of dat ze de stress zat zijn en zelf met hun werk stoppen omdat het te veel voor ze wordt.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Klaar schreef:
    Ik vind het een nogal vage vraag, eigenlijk, want de economie heeft invloed op bijna alles (zeker werkloosheidcijfers) en bijna alles heeft invloed op de economie.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Oh neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hier had ik een economietoets over.

    Nou het heeft te maken met import en export en inflatie en als het algemeen prijspeil hoog is, dus als er veel inflatie is, moet het buitenland meer geld neertellen voor producten uit het land, dus gaan ze niet importeren uit dat land. In het land verslechtert dan dus de internationale concurrentiepositie en de vraag naar producten neemt af. De productie verminderd, loonkosten per product worden hoger en daardoor worden er mensen ontslagen en ontstaat er werkeloosheid.

    Ja. Ik weet alleen niet of het goed is want ik had nét een 5,5 :'D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Achja ik heb geen economie gestudeerd en ben vgm ook nogal laat met het beantwoorden van deze vraag maar een ding dat ook meetelt en vgm nog niet genoemd is, is dat als het slechter gaat met de economie, bedrijven minder willen uitgeven en minder willen investeren omdat dit meer risico geeft op faillissement. Als het slechter gaat met de economie heeft een bedrijf minder geld om uit te geven en bezuinigt daardoor vaak op werknemers. Mensen worden voor dit soort redenen vaak dus ontslagen. Zodra het echter beter gaat met de economie hebben bedrijven 1. meer geld om uit te geven en 2. meer zekerheid over hoe investeringen zullen uitpakken, en dus zijn ze minder voorzichtig en bezuinigen ze minder. Ze nemen dus meer werknemers aan omdat ze daar het geld voor hebben, en dat is daarmee ook een investering om het bedrijf te laten groeien enz.


    how dare you speak of grace