• Hoi,
    Ik heb hier een tijdje over nagedacht en ik denk dat ik (bijna helemaal) wil stoppen met het eten van vlees. Namelijk om de redenen dat je nooit zeker weet of het vlees biologisch is en je nooit zeker bent wat er in zit. Ik eet dan denk ik nog wel vis.
    Dit gaat een beetje raar klinken, maarja.
    Maar ik wil dus niet het eten van vlees compleet weigeren. Het is de bedoeling dat ik in principe geen vlees eet, maar dat ik het ook niet compleet ga ontwijken.
    Stel nou we zitten op een kerstdiner en er is alleen maar vlees, ga ik mezelf niet uit lopen hongeren, want het vlees is er dan toch al. Maar in principe wil ik het dus niet meer eten.

    Is er hier een aparte benaming voor? Voor het niet willen eten van vlees, maar het niet compleet ontwijken?

    Ik doel niet op flexitarisme (is dat een woord? :’)), dat is dat je er weinig van eet, volgens mij, en ik wil er het liefste helemaal mee stoppen.

    Ik open dit topic niet om discussie te voeren over mijn keuze, maar puur om even te vragen of er een benaming voor is.

    Dankjewel, xx Mendes

    [ bericht aangepast op 19 dec 2017 - 18:21 ]


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Mendes1998 schreef:
    Bedankt voor jullie reacties:)

    Nu nog een vraagje: ik denk dat mijn ouders het hier niet mee eens gaan zijn. Ik ben jong en als zij nee zeggen dan kan ik niet anders dan gewoon vlees te eten. Ik weet dat er vleesvervangers zijn, maar ze gaan dat of teveel moeite vinden, of ‘niet goed genoeg’ omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat ik dat vlees nodig heb.
    Of ze vinden het overdreven.

    Weet iemand hoe ik dit onderwerp opbreng?
    Zeg het gewoon eens, breng het onderwerp ter discussie aan tafel. Want je oordeelt nu van te voren of hun, wie weet hoe ze gaan reageren. Waarschijnlijk positief (: En je kunt ze altijd zeggen dat je nu een steentje bijdraagt aan het stoppen van dierenleed, het milieu, waterverstilling, ontbossing, luchtvervuiling, etc.

    En je hoeft uiteindelijk niet iets te eten wat je niet wil eten (: Ze kunnen je niet dwingen om vlees te eten oid.
    En als ze bang zijn dat je dingen 'tekort komt': in vleesvervangers zitten alle dingen die je nodig hebt als je geen vlees eet, zoals vitamine B12. En ik ken mensen die vegetarisch zijn opgevoed, en die komen lichamelijk ook niets tekort of zo.

    En als ze er op staan dat je vlees blijft eten: probeer afspraken te maken over of je misschien 1 dag in de week vegetarisch eet of vegetarisch mag koken. Zo kun je ze laten inzien dat je het echt niet per se nodig hebt en je wel lekker kan eten zonder vlees. En zo kun je het opbouwen (:

    Succes! Laat je me/ons weten hoe het ging? (:

    Edit: oh ja, misschien is het niet handig om het te bespreken aan tafel als iemand net een broodje ham naar binnen werkt :') Maar ik bedoelde tijdens de thee of zo.

    [ bericht aangepast op 20 dec 2017 - 9:04 ]


    And then we'll see it.

    Stel anders voor dat jij eens of twee keer per week het avondeten maakt, dat vegetarisch is. Als jij laat zien dat het super makkelijk is en daarvoor bereid bent om het letterlijk het eten te bereiden, kunnen ze haast niet weigeren, lijkt me. Ik zou ook gewoon uitleggen dat je hier goed over nagedacht hebt en eventueel de site van het voedingscentrum laten zien hoe je vlees het beste kan vervangen waardoor je nog genoeg eiwitten en ijzers binnen krijgt.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik ben ook geleidelijk aan gestopt met vlees eten. Eerst een varken meer, toen geen rund, toen geen kip en toen was het voor mij al zover dat ik aan de vleesvervangers begon. Mijn ouders snappen niet waarom ik deze keuze heb gemaakt maar accepteren het wel.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Ik eet bijna nooit vlees en soms ook vlees vervangers (soms omdat het goedkoper is dan echt vlees lol) maar mijn ouders houden er wel rekening mee. Bij mij is het vooral omdat ik niet veel lust, maar als ik bijvoorbeeld met vriendinnen eet die vega zijn, eten we gewoon geen vlees.
    Je zou idd gewoon een keer voor ze moeten koken en niet zeggen dat een vlees vervanger is. En als ze het dan lekker vinden de waarheid zeggen lol.


    Baby I want you to die for my love

    Ik ben momenteel aan het overstappen naar vegetariër te worden, mijn ouders hebben er eigenlijk geen problemen mee. Mijn papa vindt het wel niet fijn om vegetarische vleesvervangers te moeten eten dus als ik eens kook, zorg ik er altijd voor dat hij echt vlees heeft.

    Wat ik meestal doe als ik vegetarisch eet is, is meer groenten/aardappelen/rijst/brood eten. Dus eigenlijk gewoon iets meer eten van andere dingen om zo het tekort aan vlees te compenseren. Hierdoor moeten mijn ouders ook niet speciaal anders gaan koken want ik eet in 80% van de gevallen gewoon met hun mee en hoef niet speciaal vleesvervangers.
    Zoals anderen al hebben aangegeven kan je dus misschien voorstellen om zelf 1 à 2 dagen in de week vegetarisch te koken, maar je kan dus ook gewoon mee-eten met je ouders.

    Ik begrijp je standpunt over soms wel vlees eten. Omdat de feestdagen eraan komen en de meeste mensen niet weten dat ik amper tot geen vlees wil eten, eet ik de menu's gewoon nog mee, maar ik wil vanaf 2018 echt mijn vleesconsumptie tot een minimum beperken. Het grootste probleem voor mij momenteel is dat ik in Leuven studeer en op kot zit. Ik heb wel vaak eten van thuis mee, maar niet altijd en onze keuken is zo vies dat ik ze nooit gebruik. Als ik dan opwarmmaaltijden (voor de magnetron want heb geen oven) moet gaan halen, heb ik echt moeite om vegetarische te vinden. Ik wil echt niet wekelijks pasta met kaassaus eten...

    Momenteel noem ik mezelf gewoon een bijna-vegetariër, omdat iedereen ook gewoon weet wat dat betekent hehe


    The soul needs autumn.

    Ik heb mijn vader ooit pasta met vega kip gegeven en hij vroeg serieus wat ik met de kip had gedaan omdat het zo lekker was :W


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Ik heb het op tafel gegooid thuis. Mijn moeder zei dat ze wilde dat ik eerst beter in mijn vel zat omdat het 'zwaar' is om over te stappen op vleesvervangers, ik denk dat mijn vader gaat vinden dat ik overdrijf (hij was er niet toen ik erover begon). Ik wil zelf eigenlijk helemaal niet wachten tot ik beter in mijn vel zit, want ik weet dat dat nog wel even kan duren.
    Zoals er al gezegd werd ga ik een datum prikken (wss 1 Januari) dat ik stop met het eten van vlees. Dan kan ik met de kerstdiners nog gewoon mee-eten, anders is het ook zo sneu voor de mensen die gekookt hebben.


    Bedankt voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte.


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Mendes1998 schreef:
    Ik heb het op tafel gegooid thuis. Mijn moeder zei dat ze wilde dat ik eerst beter in mijn vel zat omdat het 'zwaar' is om over te stappen op vleesvervangers, ik denk dat mijn vader gaat vinden dat ik overdrijf (hij was er niet toen ik erover begon). Ik wil zelf eigenlijk helemaal niet wachten tot ik beter in mijn vel zit, want ik weet dat dat nog wel even kan duren.
    Zoals er al gezegd werd ga ik een datum prikken (wss 1 Januari) dat ik stop met het eten van vlees. Dan kan ik met de kerstdiners nog gewoon mee-eten, anders is het ook zo sneu voor de mensen die gekookt hebben.


    Bedankt voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte.

    Zwaar? Ik heb dr persoonlijk niet zoveel moeite mee gehad lol. Het was gewoon meer dat je goed moet opletten dat je wat extra noten en andere dingen naar binnen werkt voor de eiwitjes ^^
    Maar supergoed van je dat je hebt aangekaart!


    Deep inside, I've never felt alive

    Aisa schreef:
    Waarom het jezelf bestempelen daarmee? Eet gewoon wat je zelf wilt. No offence.


    ars moriendi

    Toppie!
    Succes ermee:) Zelf heb ik het nooit als zwaar ervaren (ben het nu tien jaar, sinds mn elfde) en er zijn genoeg dingen waarmee je vlees kunt vervangen!


    The night is dark and full of terrors.

    Ik ben ook begonnen met minder eten uit principe. Laat het niet helemaal altijd liggen. Vind het vooral lastig als je ergens anders bent. Eten bij vriendinnen of je ouders of zelfs in restaurants is vaak niet heel veel keuze (als je het restaurant niet zelf hebt uitgezocht)


    Ik kan de uitdaging aan! Jij?