• Hallo!

    Voor een opdrachtgever moet ik een kort verhaal schrijven waarin Noords mythologische schepsels voorkomen. Nu ben ik zelf niet zo thuis in deze materie, en hoewel ik natuurlijk ook flink het internet aan het afspeuren ben, was ik benieuwd of hier misschien mensen zitten met een passie voor Noordse mythologie!

    TL;DR: Ik ben op zoek ben naar schepsels/wezens/mutanten/wat dan ook uit de Noordse mythologie (en het liefst ook een klein beetje backstory).

    Alvast mega bedankt!


    ars moriendi

    Tip: zoek even op de wikia websites naar de boeken van Rick Riordan over Magnus Chase (Percy Jackson alleen dan met Noorse mythologie). Daar zal vast veel uitleg staan die super easy te begrijpen is.
    (Zelf heb ik die boeken nog niet gelezen, dus ik kan je verder niet helpen rondom Noorse mythologie!)


    Daar heb ik net een manuscript over geredigeerd. Maar poeh, dat is echt héél breed en behoorlijk uitgebreid. Ik vind zelf de Walkuren erg interessant, daar zou ik nog weleens een verhaal over willen schrijven.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    Daar heb ik net een manuscript over geredigeerd. Maar poeh, dat is echt héél breed en behoorlijk uitgebreid. Ik vind zelf de Walkuren erg interessant, daar zou ik nog weleens een verhaal over willen schrijven.

    Ooh, wat toevallig! Heb je misschien nog wat wezens die bijvoorbeeld in jouw manuscript voorkwamen? Ik heb puur enkele schepsels nodig die door zo'n wereld zouden kunnen rondlopen zodat ik er verdere research naar kan doen. (:

    @Hopper: Thanks voor de tip!


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Ooh, wat toevallig! Heb je misschien nog wat wezens die bijvoorbeeld in jouw manuscript voorkwamen? Ik heb puur enkele schepsels nodig die door zo'n wereld zouden kunnen rondlopen zodat ik er verdere research naar kan doen. (:

    @Hopper: Thanks voor de tip!

    Er zijn negen werelden als ik het goed begrepen heb, dus je moet er dan eentje kiezen.
    Alfheim > blanke elven
    Jotunheim > ijsreuzen
    Asgard > de meeste goden
    Midgaard > mensen
    Muspelheim > vuurreuzen
    Nidavellir > dwergen/zwarte elfen
    Vanaheim > in zijn boek was dat onze aarde, maar dat was zelfbedacht.
    Niflheim > geen idee
    Hel > dodenrijk (behalve de helden, die gingen naar Asgard)

    Dus ja, het is een beetje ingewikkeld haha. Je zou wat met Hel kunnen doen, daar kun je denk ik elke soort vinden. Maar dat weet ik ook niet zeker haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    (...)
    Er zijn negen werelden als ik het goed begrepen heb, dus je moet er dan eentje kiezen.
    Alfheim > blanke elven
    Jotunheim > ijsreuzen
    Asgard > de meeste goden
    Midgaard > mensen
    Muspelheim > vuurreuzen
    Nidavellir > dwergen/zwarte elfen
    Vanaheim > in zijn boek was dat onze aarde, maar dat was zelfbedacht.
    Niflheim > geen idee
    Hel > dodenrijk (behalve de helden, die gingen naar Asgard)

    Dus ja, het is een beetje ingewikkeld haha. Je zou wat met Hel kunnen doen, daar kun je denk ik elke soort vinden. Maar dat weet ik ook niet zeker haha.

    Enorm bedankt, hier help je me ontzettend mee!


    ars moriendi

    Ringwraith schreef:
    (...)
    Er zijn negen werelden als ik het goed begrepen heb, dus je moet er dan eentje kiezen.
    Alfheim > blanke elven
    Jotunheim > ijsreuzen
    Asgard > de meeste goden
    Midgaard > mensen
    Muspelheim > vuurreuzen
    Nidavellir > dwergen/zwarte elfen
    Vanaheim > in zijn boek was dat onze aarde, maar dat was zelfbedacht.
    Niflheim > geen idee
    Hel > dodenrijk (behalve de helden, die gingen naar Asgard)

    Dus ja, het is een beetje ingewikkeld haha. Je zou wat met Hel kunnen doen, daar kun je denk ik elke soort vinden. Maar dat weet ik ook niet zeker haha.

    Kleine aanvulling (als je dat niet erg vindt natuurlijk ^^):
    In Asgard leven de Asen, het bekendste geslacht van de goden. Daar leefden o.a. de goden van de oorlog, wapens etc. In Vanaheim, wat dus niet onze aarde is (dat is Midgard), woont het tweede geslacht, de Wanen. Dat zijn de tegenhangers van de Asen, o.a. de goden van vruchtbaarheid, landbouw etc. Bij de Noormannen waren ze niet zo belangrijk, vandaar dat ze minder gekend zijn. Niflheim is het rijk van de ijsreuzen. Dus je hebt drie soorten reuzen: de ‘normale’ in Jotunheim, de vuurreuzen van Muspelheim en de ijsreuzen van Niflheim.
    Verder ook nog dat het enkel dwergen zijn in Nidavellir, de zwarte elven wonen in Svartalfheim. Het wordt als één rijk gerekend en meestal wordt het Nidavellir genoemd, maar ze wonen dus wel apart en het zijn twee heel veel verschillende volkeren.
    Dat was wat ik nog aan te vullen had ^^ Laat ons zeggen dat ik de boeken van Rick Riordan graag lees
    Edit: oh ja, en dan heb je nog het Walhalla inderdaad. Dat is inderdaad waar een deel van de helden naartoe gaat, maar een deel gaat ook naar Vanaheim. De helden worden eigenlijk ‘verdeeld’ tussen de Wanen en de Asen, en het Walhalla hoort eigenlijk bij Asgard en dus de Asen. De andere helden gaan naar Vanaheim na hun dood.

    En @TS, qua wezens dacht ik ook methaan aan Fenrir, of de Fenriswolf. Ik weet de achtergrond niet helemaal, maar naast al de volkeren is dat wel een bekend creatuur. Of de eekhoorn (vergeef me, ik weet de echte naam even niet) maar die woont in de boom die alle werelden verbindt (die boom is de Yggdrasil)
    Nog een edit: Ratatosk! Dat was het. Verder heeft de levensboom bog bewoners, waaronder twee slangen bij de wortels, een adelaar in de top, draken en nog veel. Daar kan je eens naar zoeken ^^

    [ bericht aangepast op 20 dec 2017 - 20:58 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Goh, het is al even geleden, maar als kind wist ik hier ontzettend veel over (: Misschien is het voor je opdracht wel handig om te weten dat het Noorse en niet Noordse is, al kan je eigenlijk ook Germaanse zeggen. Daar zijn de namen wat anders (Odin - Wodan, Thor - Donar etc.), maar over het algemeen is het enorm gelijk.

    Jormungandr is de slang die rond de hele wereld gaat en in zijn eigen staart bijt. Hij was tamelijk belangrijk voor de volkeren die erin geloofden. Zo had je de vikings die hun boten een slangenkop gaven, zodat Jormungandr hen niet zou aanvallen.

    Sleipnir is een achtbenig paard waar Odin, de oppergod rijdt. Hij is de zoon van Loki, toen deze zich in een merrie had veranderd om een reus te verslaan.

    Zo zijn er nog wel, maar ik denk dat als je gewoon naar de wikipediapagina gaat, dat je veel namen kan vinden (:


    Mhm?

    Ik vind vooral Garmr erg interessant uit de noorse mythologie ^^

    Even een stille MT, want ik vind dit altijd wel interessant om meer over te weten (mythologieën) in het algemeen ;x.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Bartok schreef:
    Goh, het is al even geleden, maar als kind wist ik hier ontzettend veel over (: Misschien is het voor je opdracht wel handig om te weten dat het Noorse en niet Noordse is, al kan je eigenlijk ook Germaanse zeggen. Daar zijn de namen wat anders (Odin - Wodan, Thor - Donar etc.), maar over het algemeen is het enorm gelijk.

    Jormungandr is de slang die rond de hele wereld gaat en in zijn eigen staart bijt. Hij was tamelijk belangrijk voor de volkeren die erin geloofden. Zo had je de vikings die hun boten een slangenkop gaven, zodat Jormungandr hen niet zou aanvallen.

    Sleipnir is een achtbenig paard waar Odin, de oppergod rijdt. Hij is de zoon van Loki, toen deze zich in een merrie had veranderd om een reus te verslaan.

    Zo zijn er nog wel, maar ik denk dat als je gewoon naar de wikipediapagina gaat, dat je veel namen kan vinden (:

    Eigenlijk is het juist Noordse mythologie en geen Noorse mythologie. ;)
    Toevallig zei ik dat zelf tot een maand geleden ook altijd fout namelijk :'D


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    (...)
    Eigenlijk is het juist Noordse mythologie en geen Noorse mythologie. ;)
    Toevallig zei ik dat zelf tot een maand geleden ook altijd fout namelijk :'D


    Wow, is dat veranderd?


    Mhm?

    Ringwraith schreef:
    (...)
    Eigenlijk is het juist Noordse mythologie en geen Noorse mythologie. ;)
    Toevallig zei ik dat zelf tot een maand geleden ook altijd fout namelijk :'D

    Is dat zo ja? Ik ging uit van Wiki's manier van schrijven. ;o


    ars moriendi

    Bartok schreef:
    (...)

    Wow, is dat veranderd?

    Niet dat ik weet haha. Volgens mij omdat het niet Noors uit Noorwegen is, maar Noords als van het noorden? Haha weet het eigenlijk ook niet. Verwonderde me er ook over.


    Every villain is a hero in his own mind.