• De stelling van deze week luidt:
    Scholen geven te veel huiswerk.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Beetje een vage stelling eigenlijk, want om welke school gaat dit? Als dit om de basisschool gaat, dan zeg ik; ja. Want zoals ik het van de afgelopen tijd begrijp, krijgen die kinderen steeds vroeger huiswerk mee en daar ben ik het dan niet mee eens. Kinderen horen buiten te spelen, dingen te ontdekken, fouten te maken en hier van te leren. Goed voor de motoriek - waar ze de laatste tijd óók over klagen, want deze zou ook te slecht zijn volgens onderzoek. (Volgens mij wordt er sowieso te veel verwacht van kinderen de laatste tijd, die verwachtingen worden steeds hoger lijkt wel.)

    Oneens.

    Onder scholen versta ik: basis- en voortgezet onderwijs. Het opgeven van huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen moeten nadenken over hun planning. Leerlingen moeten leren hoe ze hun tijd het beste en het meest efficiënt kunnen/moeten indelen, om daarbij nog genoeg vrije tijd te hebben. Goede begeleiding is hierbij wel een vereiste, even als terughoudendheid wat betreft straffen geven als een leerling het even niet goed gepland kreeg (door omstandigheden! Luiheid mag wel worden bestraft).

    Aan de andere kant is de maatschappij tegenwoordig zo erg op prestaties gericht (niet alleen op de basis- en middelbare school; ook op universiteiten en daarbuiten) dat er wel heel erg veel van mensen wordt verwacht. Ik ervaar dit zelf heel erg. Fouten maken mag tegenwoordig niet meer. Heb je last van omstandigheden waardoor studeren even niet zo goed gaat of je mentaal gewoon leeg bent, dan krijg je de wind van voren.

    Ik denk daarom dat we met z'n allen eens goed moeten nadenken over wat we nou eigenlijk willen bereiken met die enorm hoge verwachtingen. Prestaties verwachten is niet erg; maar het moet wel haalbaar blijven. Mensen zijn geen machines.


    oi, suzy

    KyloRen schreef:
    Beetje een vage stelling eigenlijk, want om welke school gaat dit? Als dit om de basisschool gaat, dan zeg ik; ja. Want zoals ik het van de afgelopen tijd begrijp, krijgen die kinderen steeds vroeger huiswerk mee en daar ben ik het dan niet mee eens. Kinderen horen buiten te spelen, dingen te ontdekken, fouten te maken en hier van te leren. Goed voor de motoriek - waar ze de laatste tijd óók over klagen, want deze zou ook te slecht zijn volgens onderzoek. (Volgens mij wordt er sowieso te veel verwacht van kinderen de laatste tijd, die verwachtingen worden steeds hoger lijkt wel.)


    26 - 02 - '16

    Basisschool, ja. Vmbo, nee. Havo en up, ja.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Mijn school/studie wel.

    Ik denk eigenlijk dat je hier over het algemeen weinig over kan zeggen. Per school verschilt het denk ik erg, en zelfs per leraar verschilde het bij ons altijd veel. Ik vind er wel wat in zitten dat, zoals hierboven gezegd, de maatschappij erg op prestaties gericht is. Ook denk ik dat het niet per se beter zal zijn om zo'n hoge druk te hebben. Ik studeer en bij ons zie je echt consequenties van de stress bij veel mensen, die dan weer wordt veroorzaakt door de hoge werkdruk in korte semesters.

    Ik zou dus niet per se zeggen dat scholen te veel huiswerk geven, maar zeker wel dat er te veel huiswerk gegeven kan worden en dat meer moeten presteren niet altijd beter is.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Goh, zelf ben ik nooit iemand geweest die echt veel voor school moest doen (of deed).
    Het hangt er wat vanaf welke school en hoeveel moeite de leerling zelf in zijn/haar huiswerk steekt. Want het is niet omdat leerlingen een bepaalde hoeveelheid huiswerk meekrijgen dat iedereen daar evenveel tijd aan besteed, daarnaast zijn er ook graden in moeilijkheid. Ik vind ook dat tegenwoordig leerlingen nogal soft behandelt worden, ze gaan er huis niet van dood als ze eens een avondje voor school moeten werken. Dus tja het hangt gewoon van zo veel factoren af.
    Dus ik ben het oneens met de stelling.


    The soul needs autumn.

    'School' is inderdaad nogal vaag. Mocht het hier over de basisschool gaan, zou ik voor nu met ja antwoorden. Vroeger kreeg ik, voor zover ik er nog wat van weet, heel weinig huiswerk, het begon ook pas rond groep 6 toen het echt verplicht en getoetst werd, volgens mij. Toen kreeg je ook de boekbesprekingen en de spreekbeurten. Op de middelbare vond ik het altijd wel meevallen. Op de universiteit hoort het er nu eenmaal bij. Een 'normaal' vak bij ons is voor 5 ECTS en dat staat gelijk aan 140 uur. Ik denk niet dat ik dit ooit aan een vak besteed heb, maar dat ben ik. Het is gewoon en voorbereiding en het moet gewoon, anders wordt het kinderen alweer met de paplepel ingegoten dat ze hun diploma zonder wat te doen kunnen krijgen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ja. Dat is gebaseerd op het feit dat er in Zweden nooit huiswerk wordt meegegeven en het toch een van de beste onderwijssystemen is. Dat zegt voor mij genoeg eigenlijk.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Plunkett schreef:
    'School' is inderdaad nogal vaag. Mocht het hier over de basisschool gaan, zou ik voor nu met ja antwoorden. Vroeger kreeg ik, voor zover ik er nog wat van weet, heel weinig huiswerk, het begon ook pas rond groep 6 toen het echt verplicht en getoetst werd, volgens mij. Toen kreeg je ook de boekbesprekingen en de spreekbeurten. Op de middelbare vond ik het altijd wel meevallen. Op de universiteit hoort het er nu eenmaal bij. Een 'normaal' vak bij ons is voor 5 ECTS en dat staat gelijk aan 140 uur. Ik denk niet dat ik dit ooit aan een vak besteed heb, maar dat ben ik. Het is gewoon en voorbereiding en het moet gewoon, anders wordt het kinderen alweer met de paplepel ingegoten dat ze hun diploma zonder wat te doen kunnen krijgen.

    Daar ben ik het zeker mee eens. Je moet wel werken voor je diploma. Maar het is niet de bedoeling dat je zodanig veel stress hebt dat het invloed heeft op je mentale gezondheid. Op dit moment heeft 1 op de 8 studenten een burn out. Ik vind de term 'burn out' een beetje dubieus, maar de boodschap is duidelijk: er wordt ontzettend veel van je gevraagd op de universiteit.
    Ik zit nu hard te werken aan mijn essay, en ook de rest van de komende week zit ik vol. De week erop is het iets rustiger, maar feit blijft dat ik vrijwel geen vakantie heb. En dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

    [ bericht aangepast op 24 dec 2017 - 15:23 ]


    oi, suzy

    Treason schreef:
    (...)
    Daar ben ik het zeker mee eens. Je moet wel werken voor je diploma. Maar het is niet de bedoeling dat je zodanig veel stress hebt dat het invloed heeft op je mentale gezondheid. Op dit moment heeft 1 op de 8 studenten een burn out. Ik vind de term 'burn out' een beetje dubieus, maar de boodschap is duidelijk: er wordt ontzettend veel van je gevraagd op de universiteit.
    Ik zit nu hard te werken aan mijn essay, en ook de rest van de komende week zit ik vol. De week erop is het iets rustiger, maar feit blijft dat ik vrijwel geen vakantie heb. En dat lijkt me niet de bedoeling, toch?


    Daar heb je zeker gelijk in. Ik zit op het moment ook te werken aan een essay en ik moet er in de komende weken nog twee maken. Ik heb in principe langer de tijd, maar over twee weken vertrek ik voor vier maanden naar de Verenigde Staten en het liefst wil ik daar nog zo min mogelijk doen voor mijn vakken in Nederland.

    Ik moet zeggen dat ik het hele burn-out-gebeuren met een korreltje zout neem. Het is inderdaad hard werken, maar ik vind oprecht dat dat wel mag. Denk er wel aan dat een heleboel studenten naast hun studie ook werken, feesten, tijd in de trein doorbrengen. Ik heb vorig jaar acht maanden gewerkt naast mijn studie, maar het werd me te veel. Ik ben gestopt omdat ik het niet kon combineren. Hier komt ook een groot deel van de stress vandaan. Dat heb ik ook gemerkt en daarom heb ik ervoor gekozen te stoppen bij Ikea, ook al was het echt geweldig leuk werk. Ik snap dat studenten ook willen feesten, maar ik hoor verhalen van studiegenoten die elke week twee of drie keer tot zes uur in de kroeg hangen en colleges overslaan. Dan krijg je inderdaad een achterstand.

    Dus ik weet niet zeker of ik het helemaal geloof dat de studenten zo'n stress hebben alleen vanwege hun studie, maar ook door hun buitenschoolse activiteiten.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Dat zou kunnen. Natuurlijk zijn er studenten die elke donderdag uitgaan. Maar dat is echt niet het overgrote deel, verwacht ik.
    Ik weet van mezelf dat ik nooit naar feesten ga. Ik ga nooit uit, ik doe in het weekend niets geks en nog schiet ik soms enorm in de stress. Een goede vriend van mij werkt in het weekend, maar die zou dan doordeweeks alles af moeten kunnen krijgen. Dat is dus absoluut niet het geval. Regelmatig zit hij tot elf uur 's avonds verslagen te schrijven en dan nog is het krap aan.

    Ik ben misschien niet een goede representatie van de studentenpopulatie aangezien ik autisme heb en daardoor sowieso studieproblemen heb, maar ik ben waarschijnlijk lang niet de enige die van mening is dat er te veel wordt gevraagd.

    Ik denk dat dit echt van het individu afhangt. Je hebt snelle werkers en langzame werkers. En dan heb je ook nog de mentale flexibiliteit die bij iedereen anders is: tot hoe ver kun je gaan en wanneer is het genoeg?


    oi, suzy

    Ik behoor ook tot de groep die altijd sneu op haar kamer zit, to be honest. :'D Nu moet ik zeggen dat ik niet continu bezig ben met dingen schrijven en oplossen, maar ik besteed toch wel een redelijk deel van mijn tijd aan het voorbereiden van colleges, het afronden van vakken, het leren voor tentamens, et cetera. Ik schiet ook nogal in de stress (nu ook weer), maar ik heb een deel hiervan ook aan mezelf te wijten, gewoon omdat ik af en toe niet de concentratie en motivatie heb om weer verder te gaan met de voorbereidingen.

    Over die vriend van jou: dat is mijn punt een beetje. Juist omdat hij werkt, heeft hij minder tijd om aan zijn studie te besteden. Ik denk dat een heel groot deel van alle stress van studenten hiervandaan komt. Natuurlijk werkt lang niet elke student en natuurlijk gaat niet iedereen elke week uit tot ze weer dronken in bed liggen, maar ik denk dat dit wel een groot deel is.

    Sommige studies vragen meer van je dan andere, maar ik denk dat de burn-outs niet alleen te wijden zijn aan de studies zelf. Er wordt tegenwoordig verwacht dat 23-jarigen al tien jaar werkervaring hebben, dat ze minstens een halfjaar in het buitenland hebben doorgebracht, dat ze meester in de rechten zijn of binnen drie weken aan worden gesteld als dokter... Alles telt op. Je kan niet meer ergens aankomen zonder een mooi cv, dat is ook wel duidelijk. Er zou van hogerhand gekeken moeten worden hoe dit aangepakt moet worden, denk ik. Niet alles heeft met de studies te maken, maar het is een combinatie van factoren.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:


    Over die vriend van jou: dat is mijn punt een beetje. Juist omdat hij werkt, heeft hij minder tijd om aan zijn studie te besteden. Ik denk dat een heel groot deel van alle stress van studenten hiervandaan komt. Natuurlijk werkt lang niet elke student en natuurlijk gaat niet iedereen elke week uit tot ze weer dronken in bed liggen, maar ik denk dat dit wel een groot deel is.



    Maar weet je: studies geven vaak een belasting van 40 uur p/week aan. In het weekend hóór je dan toch ook vrij te zijn (of in elk geval niet aan je studie te werken)? Als je zo veel tijd aan de studie besteedt, moet je toch ook kláár zijn? Het weekend is dan juist bedoeld om leuke dingen te doen.

    Plunkett schreef:
    Sommige studies vragen meer van je dan andere, maar ik denk dat de burn-outs niet alleen te wijden zijn aan de studies zelf. Er wordt tegenwoordig verwacht dat 23-jarigen al tien jaar werkervaring hebben, dat ze minstens een halfjaar in het buitenland hebben doorgebracht, dat ze meester in de rechten zijn of binnen drie weken aan worden gesteld als dokter... Alles telt op. Je kan niet meer ergens aankomen zonder een mooi cv, dat is ook wel duidelijk. Er zou van hogerhand gekeken moeten worden hoe dit aangepakt moet worden, denk ik. Niet alles heeft met de studies te maken, maar het is een combinatie van factoren.


    Omg agree. Ik heb me ooit aangemeld voor geneeskunde bij de Erasmus universiteit, maar daar wordt al van je verwacht (van een fokking 17-jarige scholier) dat je al minstens een jaar bestuurservaring hebt, of vrijwilligerswerk hebt gedaan. Nee, dát zijn realistische verwachtingen!
    Daarom maak ik me ook regelmatig zorgen over de rest van mijn loopbaan. Ik ben al een zwakkere schakel omdat ik autisme heb. Bovendien ziet mijn cv er niet bijzonder indrukwekkend uit: zou er dan ook maar één werkgever zijn die me graag wil hebben? Oké, het enige voordeel is dat de overheid veel bedrijven verplicht om 'gehandicapten' in dienst te nemen, yay for me.


    oi, suzy

    Oneens.

    Het verschilt heel erg per school, maar ik vijd niet dat ze teveel opgeven. Ik maakte eigenlijk nooit mijn huiswerk (heb ik nu wel spijt van tho), maar huiswerk is zo belangrijk. Dat is dé manier om de stof te begrijpen en onthouden. Ik maakte geen huiswerk en alles wat ik op de toets wel wist omdat ik een nachtje had gestamp, ben ik nu weer vergeten. Ik heb mijn havo diploma in m’n zak, maar of ik echt iets geleerd heb, weet ik niet.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Plunkett schreef:
    (...)

    Daar heb je zeker gelijk in. Ik zit op het moment ook te werken aan een essay en ik moet er in de komende weken nog twee maken. Ik heb in principe langer de tijd, maar over twee weken vertrek ik voor vier maanden naar de Verenigde Staten en het liefst wil ik daar nog zo min mogelijk doen voor mijn vakken in Nederland.

    Ik moet zeggen dat ik het hele burn-out-gebeuren met een korreltje zout neem. Het is inderdaad hard werken, maar ik vind oprecht dat dat wel mag. Denk er wel aan dat een heleboel studenten naast hun studie ook werken, feesten, tijd in de trein doorbrengen. Ik heb vorig jaar acht maanden gewerkt naast mijn studie, maar het werd me te veel. Ik ben gestopt omdat ik het niet kon combineren. Hier komt ook een groot deel van de stress vandaan. Dat heb ik ook gemerkt en daarom heb ik ervoor gekozen te stoppen bij Ikea, ook al was het echt geweldig leuk werk. Ik snap dat studenten ook willen feesten, maar ik hoor verhalen van studiegenoten die elke week twee of drie keer tot zes uur in de kroeg hangen en colleges overslaan. Dan krijg je inderdaad een achterstand.

    Dus ik weet niet zeker of ik het helemaal geloof dat de studenten zo'n stress hebben alleen vanwege hun studie, maar ook door hun buitenschoolse activiteiten.


    Het probleem zit 'm er ook in dat al die buitenschoolse activiteiten zo ongeveer vereist zijn. Basisbeurs hebben we niet meer, lenen dat wel, maar wil je zelfstandig op kamers wonen (en je ouders kunnen of willen je niet ondersteunen) zal je moeten werken naast je studie. Wil je fatsoenlijke baankansen hebben? Ga in een commissie zitten, zit bij een studievereniging, doe dit en dit en dat. Ondertussen moeten we het eigenlijk ook allemaal maar binnen zoveel jaar klaarspelen. BSA moet in 1 jaar gehaald worden, propedeuse in twee, anders kan je je studie vaarwel zeggen. Een jaartje er tussenuit voor commissiewerk zit er niet meer in of überhaupt de verkeerde studie kiezen.

    Daarnaast, over je 5 ECTS en 140 uur kwestie. I agree, maar het wordt vervelend wanneer 5-punts vakken zich gaan gedragen als 10-punts vakken en iedereen in de groep er meer tijd in steekt dan voor het vak staat. Ik heb zo'n vak, en dat is extra werk waar geen ruimte voor in de planning is. (ook hebben vakken de neiging om deadlines op hetzelfde moment te zetten, ik had 4 deadlines op 1 dag. Dat is een beetje te veel.)

    Ik weet niet of er daadwerkelijk zoveel studenten met een burn-out zijn, maar als ik op mijn studie rondvraag, zijn er wel belachelijk veel studenten die toegeven dat ze in het midden van hun kamer willen zitten huilen. Gewoon, gezonde studenten. En als er ineens een extra opdracht bijkomt, want dat gebeurt wel eens, kijkt iedereen elkaar aan met mentale exclamaties 'WAAR HALEN WE DIE TIJD VANDAAN'. Moeten werken voor je diploma is logisch, maar als iedereen in je collegegroep een kleine inzinking krijgt als er over deadlines gesproken wordt, is er toch echt iets mis.

    Tl;dr Als universiteiten worden inbegrepen in het begrip school, dan ja. En docenten mogen wel eens leren om deadlines op elkaar af te stemmen.


    Time to tip the scales!