• Hoi iedereen!

    Zoals de titel al zegt, vraag ik me af of ik mijn twee chinese drie kiel schildpadden goed verzorg. Er zijn namelijk een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit normaal is of niet en hoe ik het zou kunnen oplossen, en ik zou me er wat fijner bij voelen als mensen met verstand (of geen :p) kijken of alles in orde is.
    Bij voorbaad alvast bedankt voor de moeite! (:

    Ik zal eerst de situatie van hun leefomgeving omschrijven:
    • Het aquarium is 80 x 38 x 26 cm (op dit moment zijn de schildpadden ongeveer 6 maanden oud en zo'n 5 cm lang, wanneer ze iets groter zijn komt er een bak van 120 cm)
    • Er zit een uv(b) lamp boven op een eiland.
    • Een filter.
    • Verwarmings element dat het water op een continue temperatuur van 24 graden houd.
    • Water hoogte is 9.5 cm.
    • Op dit moment zitten er twee echte waterplantjes in de bak, volgende week woensdag komen er waarschijnlijk nog 2 bij. De schildpadden lijken deze echt geweldig te vinden namelijk (:
    • Nog twee neppe planten.
    • Drie grote, stenen in het water waar de schildpadden op kunnen rusten.
    • Hier en daar wat kleine steentjes.
    • Er zitten 9 kleine vissen in de bak en 2 algeneters. (twee verschillende vis soorten door elkaar heen, ze kunnen het goed met elkaar vinden en zijn te snel voor de schildpadden om op te eten)
    • Voor de vissen heb ik een of andere lege boomstronk gehaald waar ze door heen kunnen zwemmen.
    • Ik ververs al het water 1 keer per week, als het nodig is vaker, ik gebruik ook meteen genoeg repto safe en een habbitat cleaner.


    Hier een foto van het aquarium. De filter en het verwarmingselement zitten achter de plant in de rechter hoek.

    Wat ze te eten krijgen:
    • Repto sticks van tetra (zijn nog te groot voor ze dus ik breek ze in stukjes)
    • Lucht gedroogde vlok kreeftjes (vinden ze heeeerlijk :p)
    • Water schildpad korrels
    • Gevroren schildpad voedsel, zit van alles in
    • Ik geef ze in de ochtend te eten, soms nog wat in de namiddag er bij
    • Zojuist een flesje extra calcium gehaalt voor in het water.
    • Af en toe haal ik bij de dieren winkel een zakje levend voer, dit vinden zowel de schildpadden als de vissen erg lekker.

    Nu zit ik dus met de volgende problemen, de schildpadden zitten nauwelijks onder de warmte lamp of op het eiland en ik ben bang dat of de lamp niet goed is, of het eiland, of de lucht temperatuur. De luchttemperatuur is namelijk te laag, maar ik weet niet hoe ik deze hoger krijg.
    Ook had ik hiervoor een ander eiland, een stuk hoger maar ontzettend onhandig en groot.
    Zo nu en dan zitten ze er op, maar zodra ze me zien springen ze er snel weer af.

    Ook zit een van de twee schildpadden telkens onder de filter, betekend dit iets? Vind hij (of zij) de waterstralen die vallen gewoon lekker of is dit om te verstoppen?

    Over het algemeen vraag ik me dus af of dit een fijne leef omgeving is voor de schildpadden, aangezien ik ze zo een fijn mogelijk leven wil geven en zo lang mogelijk natuurlijk! :D
    Dus als jullie verbeter punten hebben, tips of weten waarom mijn schildpadden niet zonnen, hoor ik het graag!

    Alvast super bedankt! (flower)


    "Not my daughter, you bitch!"

    Ik heb werkelijkwaar geen idee, maar het ziet er wel schattig uit!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    Ik heb werkelijkwaar geen idee, maar het ziet er wel schattig uit!


    You were born original, don't die as a copy.

    Haha, dankjulliewel! :Y)


    "Not my daughter, you bitch!"

    Ristridin schreef:
    Ik heb werkelijkwaar geen idee, maar het ziet er wel schattig uit!


    And then we'll see it.

    Ik denk dat op Google even snel zoeken veel beter is, want ik denk niet dat veel mensen hier een waterschildpad hebben.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat de kamer waar ze zich in bevinden al warm genoeg is, omdat je (waarschijnlijk) de kachel aan hebt staan. Ik heb thuis een slangen terrarium en zomers gaat hij vaak uit omdat het al warm genoeg is en in de winter gaat hij soms uit omdat de kachel erg hoog staat. Dat kan misschien ook wel de reden zijn waarom eentje zich onder het filter verstopt.

    Verder zou ik het echt niet weten, ik heb geen verstand van schildpadden. Misschien zou google wel goed doen ^^

    Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Chinese driekielschildpadden, maar wel met andere waterschildpadden. Dus ik zal even de punten die mij opvallen met je doornemen. (;

    Huisvesting
    Hetgeen wat mij als eerste opvalt, is dat de schildpadjes totaal geen mogelijkheid hebben om zich te verstoppen. Dit geeft dus als resultaat dat ze zich gaan verstoppen onder de filter. Schildpadden blijven uiteindelijk prooidieren en vinden het niet prettig als zij verplicht "open en bloot" zitten. Ik zou je dan ook willen adviseren om ze wat schuilgelegenheden aan te bieden.

    Daarnaast zeg je dat je een UV lamp hebt, is dit een combinatielamp? Dus UV-lamp en warmtelamp ineen? Als je namelijk alleen een UV-lamp hebt, verklaart dit waarom de schildpadjes niet onder de lamp gaan zitten. Een UV-lamp is namelijk heel iets anders dan een warmtelamp en ook al voelt deze voor ons "warm" aan, is dit niet de warmte die de schildpadden nodig hebben om te zonnen.

    Verder heb ik weinig op- of aanmerkingen op de huisvesting, behalve dat de lamp voor mijn gevoel vrij hoog hangt. Dit zou kunnen verklaren waarom de schildpadden niet gaan zonnen. Een andere reden hiervoor zou kunnen zijn dat het water te laat staat en dat ze niet goed op het droge kunnen komen.
    Persoonlijk vind ik de bak nogal vol, zeker als je er nog meer planten bij wilt zetten. Ik zou dan adviseren om enkele stenen eruit te halen en hiervoor enkele schuilgelegenheden voor in de plaats neerzetten. Het nadeel van een open aquarium is dat de luchtvochtigheid lastig op peil te houden is en dat de warmte van je lamp snel "vervliegt."

    Voeding
    Zo te zien geef je een mooie variatie van diverse dingen. Ik vraag me alleen af of je de schildpadjes niet teveel geeft. Corrigeer me als ik het fout heb, maar als ik je goed begrijp krijgen ze elke dag te eten, soms zelfs 2 maal per dag. Ondanks dat ze in de groei zijn, vind ik dit best royaal. Ik kan vanaf mijn beeldscherm de schildpadjes natuurlijk niet zien, maar kijk uit dat ze niet te dik worden. Ook schildpadden kunnen overgewicht krijgen als je hun teveel voert. Deze schildpadden kun je herkennen aan de vetkwabbels die "uitpuilen" als ze zich hebben ingetrokken in hun schild. Daarnaast zie ik dat je best wel veel droog voer geeft, als in brok. Persoonlijk zou ik iets minder brok voeren en wat meer insecten. Ze zullen alles eten en vinden veel lekker, maar lekker is niet altijd gezond. Zo zijn gedroogde vlokkreeftjes snacks en geen volwaardig voer. Daar ze naast waterplanten ook fruit eten, zou ik ze dit ook eens in de week aanbieden.

    Schoonmaak
    Mag ik vragen welke habitat cleaner je gebruikt? Ik hoop dat het er eentje speciaal voor waterschildpadden is. Met dieren die merendeels in het water leven moet je altijd heel goed uitkijken met schoonmaakmiddelen, daar dit erg schadelijk kan zijn voor de dieren.
    Daarnaast geef je aan dat je elke week het aquarium verschoont. Persoonlijk vind ik dit best veel, zeker daar je aangeeft dat het soms nog vaker schoongemaakt moet worden. Hierdoor groeit alleen maar mijn vermoeden dat je ze teveel geeft, met andere woorden; de filter houd het niet bij en kan het water niet meer schoonfilteren en daardoor moet het zo vaak schoongemaakt worden. Maar nogmaals; dat kan ik vanuit hier niet met 100% zekerheid zeggen... Daarnaast heeft ook Reptosave een toedieningsdosering, overschrijd deze niet! Dat kan ook schadelijk zijn voor de schildpadjes.


    Als laatste wil ik even benadrukken dat ik vind dat je al erg goed je best doet en je de indruk wekt dat je je ook goed hebt verdiept in de schildpadjes. Ik werk zelf bij een opvangcentrum voor exotische dieren (met name reptielen) en krijg regelmatig zwaar verwaarloosde dieren binnen doordat mensen een dier aanschaffen zonder dat ze er de ballen verstand van hebben. Dus mijn complimenten!

    [ bericht aangepast op 7 jan 2018 - 18:50 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Dreadful schreef:
    Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Chinese driekielschildpadden, maar wel met andere waterschildpadden. Dus ik zal even de punten die mij opvallen met je doornemen. (;

    Huisvesting
    Hetgeen wat mij als eerste opvalt, is dat de schildpadjes totaal geen mogelijkheid hebben om zich te verstoppen. Dit geeft dus als resultaat dat ze zich gaan verstoppen onder de filter. Schildpadden blijven uiteindelijk prooidieren en vinden het niet prettig als zij verplicht "open en bloot" zitten. Ik zou je dan ook willen adviseren om ze wat schuilgelegenheden aan te bieden.

    Daarnaast zeg je dat je een UV lamp hebt, is dit een combinatielamp? Dus UV-lamp en warmtelamp ineen? Als je namelijk alleen een UV-lamp hebt, verklaart dit waarom de schildpadjes niet onder de lamp gaan zitten. Een UV-lamp is namelijk heel iets anders dan een warmtelamp en ook al voelt deze voor ons "warm" aan, is dit niet de warmte die de schildpadden nodig hebben om te zonnen.

    Verder heb ik weinig op- of aanmerkingen op de huisvesting, behalve dat de lamp voor mijn gevoel vrij hoog hangt. Dit zou kunnen verklaren waarom de schildpadden niet gaan zonnen. Een andere reden hiervoor zou kunnen zijn dat het water te laat staat en dat ze niet goed op het droge kunnen komen.
    Persoonlijk vind ik de bak nogal vol, zeker als je er nog meer planten bij wilt zetten. Ik zou dan adviseren om enkele stenen eruit te halen en hiervoor enkele schuilgelegenheden voor in de plaats neerzetten. Het nadeel van een open aquarium is dat de luchtvochtigheid lastig op peil te houden is en dat de warmte van je lamp snel "vervliegt."

    Voeding
    Zo te zien geef je een mooie variatie van diverse dingen. Ik vraag me alleen af of je de schildpadjes niet teveel geeft. Corrigeer me als ik het fout heb, maar als ik je goed begrijp krijgen ze elke dag te eten, soms zelfs 2 maal per dag. Ondanks dat ze in de groei zijn, vind ik dit best royaal. Ik kan vanaf mijn beeldscherm de schildpadjes natuurlijk niet zien, maar kijk uit dat ze niet te dik worden. Ook schildpadden kunnen overgewicht krijgen als je hun teveel voert. Deze schildpadden kun je herkennen aan de vetkwabbels die "uitpuilen" als ze zich hebben ingetrokken in hun schild. Daarnaast zie ik dat je best wel veel droog voer geeft, als in brok. Persoonlijk zou ik iets minder brok voeren en wat meer insecten. Ze zullen alles eten en vinden veel lekker, maar lekker is niet altijd gezond. Zo zijn gedroogde vlokkreeftjes snacks en geen volwaardig voer. Daar ze naast waterplanten ook fruit eten, zou ik ze dit ook eens in de week aanbieden.

    Schoonmaak
    Mag ik vragen welke habitat cleaner je gebruikt? Ik hoop dat het er eentje speciaal voor waterschildpadden is. Met dieren die merendeels in het water leven moet je altijd heel goed uitkijken met schoonmaakmiddelen, daar dit erg schadelijk kan zijn voor de dieren.
    Daarnaast geef je aan dat je elke week het aquarium verschoont. Persoonlijk vind ik dit best veel, zeker daar je aangeeft dat het soms nog vaker schoongemaakt moet worden. Hierdoor groeit alleen maar mijn vermoeden dat je ze teveel geeft, met andere woorden; de filter houd het niet bij en kan het water niet meer schoonfilteren en daardoor moet het zo vaak schoongemaakt worden. Maar nogmaals; dat kan ik vanuit hier niet met 100% zekerheid zeggen... Daarnaast heeft ook Reptosave een toedieningsdosering, overschrijd deze niet! Dat kan ook schadelijk zijn voor de schildpadjes.


    Als laatste wil ik even benadrukken dat ik vind dat je al erg goed je best doet en je de indruk wekt dat je je ook goed hebt verdiept in de schildpadjes. Ik werk zelf bij een opvangcentrum voor exotische dieren (met name reptielen) en krijg regelmatig zwaar verwaarloosde dieren binnen doordat mensen een dier aanschaffen zonder dat ze er de ballen verstand van hebben. Dus mijn complimenten!


    Alvast super bedankt voor je reactie!

    Het eilandje dat ik in de bak heb zitten is aan de onderkant open en ze kunnen dus wel degelijk verstoppen. Ze passen er met gemak met z'n tweeën tegelijk onder en merk dat ze dat inderdaad erg fijn vinden!
    De lamp is inderdaad zoals je zei een combinatie lamp met al het licht dat ze nodig hebben, tenminste, dat was er gezegd. Ik heb de lamp wat lager gehangen, misschien dat dat wat helpt :)
    Zoals je al zegt, is de bak inderdaad wel een beetje vol. Woensdag komen de planten binnen en deze zijn tevens erg dicht begroeit (die op de foto is al bijna leeg gegeten) waardoor ze dus nog meer verstop plekjes krijgen. Zodra de planten er zijn was ik inderdaad vanplan op een of twee stenen er uit te halen. Ik merk alleen dat ze super graag aan de stenen "hangen", dus had er daarom eigenlijk meer bij gezet.
    In het begin dat ik ze kreeg gaf ik ze te veel, maar ik begon al snel door te krijgen dat er minder gevoerd moest worden. Wat ik vaak doe is in de ochtend droog voedsel geven en dan in de middag of avond een aantal vlokkreeftjes of ingevroren voedsel er bij, niet veel.
    Als habbitat cleaner gebruik ik Exo Terra Turtle Clean.
    Ik had online gelezen dat je elke week het aquarium moet verschonen, dus ik heb me daar heilig aan gehouden :Y)
    Er ligt inderdaad wel veel etens resten op de bodem, maar dat is van het vissen voer. Ik geeft de vissen eigenlijk net ff te veel en dat zinkt ontzettend snel, waardoor de vissen het laten liggen en dat weer op hoopt.


    "Not my daughter, you bitch!"

    404 schreef:
    Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat de kamer waar ze zich in bevinden al warm genoeg is, omdat je (waarschijnlijk) de kachel aan hebt staan. Ik heb thuis een slangen terrarium en zomers gaat hij vaak uit omdat het al warm genoeg is en in de winter gaat hij soms uit omdat de kachel erg hoog staat. Dat kan misschien ook wel de reden zijn waarom eentje zich onder het filter verstopt.

    Verder zou ik het echt niet weten, ik heb geen verstand van schildpadden. Misschien zou google wel goed doen ^^


    Het verwarmingselement zit naast de filter, dus ik denk niet dat dat het is.
    En ik heb me rot gegoogled, maar kon er niet veel over vinden helaas!
    Bedankt voor je reactie (flower)


    "Not my daughter, you bitch!"

    Standal schreef:
    Ik denk dat op Google even snel zoeken veel beter is, want ik denk niet dat veel mensen hier een waterschildpad hebben.


    Ik kon helaas niet veel vinden over de vragen die ik had, heb me al eens rot gezocht :p


    "Not my daughter, you bitch!"

    RickmanLover schreef:
    (...)

    Ik had online gelezen dat je elke week het aquarium moet verschonen, dus ik heb me daar heilig aan gehouden :Y)
    Er ligt inderdaad wel veel etens resten op de bodem, maar dat is van het vissen voer. Ik geeft de vissen eigenlijk net ff te veel en dat zinkt ontzettend snel, waardoor de vissen het laten liggen en dat weer op hoopt.



    Als je een goede, sterke filter hebt kan het ook best 1x in de twee weken. Maar dat baseer ik dan op een aquarium met alleen schildpadden. Ik heb geen ervaring met combi-aquariums met vissen, dus daar kan ik verder niks over zeggen. 😅


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Dreadful schreef:
    (...)

    Als je een goede, sterke filter hebt kan het ook best 1x in de twee weken. Maar dat baseer ik dan op een aquarium met alleen schildpadden. Ik heb geen ervaring met combi-aquariums met vissen, dus daar kan ik verder niks over zeggen. 😅


    Ah oke. Ik wil gewoon ziektes voor komen en ben daar misschien net even iets te bang voor :p


    "Not my daughter, you bitch!"