• Oké, ik doe dus niet zo vaak aan ranttopics maar vandaag even wel want yolo. Laat ik direct beginnen met schreeuwen.

    MENSEN BLIJF VAN M’N HOND AF AAHHHH!!!

    Zo dat is eruit. 😅

    Even vooraf: ik heb een hulphond in opleiding die ik voor mezelf dmv teamtraining opleid. Omdat ik niet blind ben of in een rolstoel zit kan dat en komt er een trainer bij mij thuis langs om me daarin te begeleiden.

    Ik had vandaag een winkeltraining met Flo en vlak voordat we de winkel inliepen kwamen we een vrouw tegen.
    ‘OOHH EEN BLINDEGELEIDEHOND!!! Ja die zie je niet zo vaak meer hè. Mag ik even kijken??! Ja, ik heb zelf vroeger ook drie honden gehad, blablabla’ *aait Flo ondertussen bijna*
    ‘Leid hem maar niet af mevrouw’
    ‘Oh maar ik doe niks, ik kijk alleen maar!’
    ‘Sorry, maar hij is in opleiding en nu dus aan het werk, dus negeer hem alsjeblieft helemaal.’

    Maar ondanks dat ik hierna nog 2x een vergelijkbare situatie had deed Flo het echt super goed in de winkel en ik probeer ik mensen die gillen naar Flo maar te gebruiken als extra trainingsdoel. Maar jeemie zeg, het is soms echt vermoeiend om telkens maar weer te zeggen ‘leid hem maar niet af’ terwijl dat ook gewoon op z’n tuig staat.

    Even foto om te laten zien hoe braaf en gefocust hij ondanks alles was. 😍



    Wat was het laatste waar jullie je aan hebben geërgerd?

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 12:13 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ah ja dat is zoo irritant. Ik vind het ook gewoon irritant als mensen het doen en ik heb geeneens een hond. :')


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Oh super onrespectvol zeg. Heeft hij een jasje aan of iets?
    Dat mensen hulphonden überhaupt af durven te leiden vind ik zo asocial en onrespectvol. Bah.
    Je mag een hulphond eigenlijk niet eens aanstaren als buitenstaander. Ugh.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 12:18 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Flugzeug schreef:
    Oh super onrespectvol zeg. Heeft hij een jasje aan of iets?
    Dat mensen hulphonden überhaupt af durven te leiden vind ik zo asocial en onrespectvol. Bah.
    Je mag een hulphond eigenlijk niet eens aanstaren als buitenstaander. Ugh.


    Ik denk wel dat dit ligt aan de situatie. Een hulphond in opleiding moet inderdaad minder afgeleid worden dan een normale hulphond. Maar niet aanstaren gaat wel iets te ver.

    Op school liep bij ons op de afdeling ook een hulphond los rond, aangezien de coördinator in een rolstoel zat, maar haar mocht je gewoon aaien en dat vond de hond prima en de coördinator ook, maar als de hond werd geroepen, kwam ze ook gewoon meteen en wist iedereen dat ook gewoo.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Flugzeug schreef:
    Oh super onrespectvol zeg. Heeft hij een jasje aan of iets?
    Dat mensen hulphonden überhaupt af durven te leiden vind ik zo asocial en onrespectvol. Bah.
    Je mag een hulphond eigenlijk niet eens aanstaren als buitenstaander. Ugh.

    Jaa, we hebben een soort K9 tuig met drie labels. Twee met ‘assistancedog’ aan beide kanten en bovenop aan het handvat ‘niet afleiden’.

    Het is behoorlijk gevaarlijk om hulphonden af te leiden inderdaad. Bijvoorbeeld als een epilepsiehond wordt afgeleid en vergeet een opkomende aanval te signaleren kunnen er serieus ongelukken gebeuren. Natuurlijk wordt de hond ook getraind om mensen en dieren te negeren maar het is en blijft een hond en geen machine ofzo.

    Heel vaak heb ik wel mensen die hem willen aaien maar dan al snel het tuig zien en dan vanzelf stoppen. Ik heb zelfs een x een mevrouw gehad die haar excuus kwam aanbieden achteraf, dat vind ik wel echt fijn.
    Maar ik had ook een keer een groepje mensen die tegen me zeiden: ‘Aah, is toch zielig? Dat alleen jij hem mag aaien? Kan je het tuigje niet even afdoen?’ 😓


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Wat een schoonheid. Pure perfectie.

    Ik vind overigens ook dat mensen je moeten vragen of ze de hond mogen aaien, als je een niet-hulphond uitlaat. Evenals dat ze moeten vragen of de honden mogen spelen als je elkaar tegenkomt. Voor hetzelfde geld is een van de honden agressief of bang door omstandigheden.


    oi, suzy

    Treason schreef:
    Wat een schoonheid. Pure perfectie.

    Ik vind overigens ook dat mensen je moeten vragen of ze de hond mogen aaien, als je een niet-hulphond uitlaat. Evenals dat ze moeten vragen of de honden mogen spelen als je elkaar tegenkomt. Voor hetzelfde geld is een van de honden agressief of bang door omstandigheden.


    Dit inderdaad. Best wel onbeschoft dat die vrouw zich zo opdrong.


    26 - 02 - '16

    Treason schreef:
    Wat een schoonheid. Pure perfectie.

    Ik vind overigens ook dat mensen je moeten vragen of ze de hond mogen aaien, als je een niet-hulphond uitlaat. Evenals dat ze moeten vragen of de honden mogen spelen als je elkaar tegenkomt. Voor hetzelfde geld is een van de honden agressief of bang door omstandigheden.


    Ja klopt. Je mag nooit een hond zomaar aaien vind ik. Altijd eerst vragen. Bij een speciaal tuigje vraag ik het niet eens. Vind het soms wel lastig hoor. Ik werkte in een winkel en daar zat een vrouw in een rolstoel die een hulphond had. Ik zit daar dan heel hard mijn best te doen om het dier helemaal te negeren enzo, vond zij het uiteindelijk prima als ik hem even wilde aaien of aandacht geven. Tsja, achteraf hè :')

    Je hulphond is wel echt een schatje zeg omg. Wat een leuk koppie!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Wat een schatje! En ik begrijp je irritatie ):


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Wat een schatje! En ik begrijp je irritatie ):


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Hooverphonic schreef:
    Heel vaak heb ik wel mensen die hem willen aaien maar dan al snel het tuig zien en dan vanzelf stoppen. Ik heb zelfs een x een mevrouw gehad die haar excuus kwam aanbieden achteraf, dat vind ik wel echt fijn.
    Maar ik had ook een keer een groepje mensen die tegen me zeiden: ‘Aah, is toch zielig? Dat alleen jij hem mag aaien? Kan je het tuigje niet even afdoen?’ 😓

    Alsof je Flo wel ineens volop kan gaan aaien als ze geen tuigje omheeft. Wat bezielt sommige mensen toch ook?!


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    hulp hond of niet, lijkt me sowieso even zo netjes om te vragen of je de hond van een ander mag aaien.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Wow, wat een mooie hond is dat, zeg!

    Maar ik vind sowieso dat mensen eerst moeten vragen of ze een hond mogen aaien. En bij een hulphond is het alleen maar logisch dat je ze niet gaat afleiden door ze te aaien (zeker als het nog eens op het tuigje staat, sommige mensen zijn echt blind ofzo)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Naar dat ze volkomen negeert wat er op het tuig staat en zich min of meer op dringt. Maar top dat Flo het zo goed deed. Hij ziet er echt schattig uit op die foto.

    Als ik een hond wil aaien, meestal laat ik hond en baas met rust, vraag ik het altijd. Dieren hebben gewoon zo'n aantrekkingskracht op me. Katten die alleen zijn, begroet ik ook altijd en krijgen vrijwel altijd een aai als ze dat willen. Maar katten die schuw reageren of weglopen, ga ik niet achterna of pogingen doen om te aaien.



    Physics is awesome

    Wat een engeltje. Wil zo graag een Duitse herder, ooit in de toekomst. Super achterlijk dat mensen nog steeds niet doorhebben dat ze een hond met zo'n dekje met rust moeten laten.


    ars moriendi

    Oh god, mijn nekharen gaan hier overeind van staan. Holy fuck...

    En ik zou nooit zomaar naar een hond gaan ook al zit ie aan de lijn, of is het een normale hond je weet nooit hoe ze reageren.

    Wat is Flo een schatje <3 Echt waar. Ik hoop dat het een stuk beter gaat nu je Flo bij je hebt, het moet denk ik echt voor jou persoonlijk een verademing zijn sinds Flo nu getraind wordt om je de juiste en natuurlijk meer hulp te bieden dan nodig is.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known