• Hey,

    Normaal gesproken zou ik voor dit soort dingen geen topic's openen, maar in het kader van "Meer topic's openen", dacht ik eens een poging te wagen.

    Het zit dus namelijk zo: In mei (het is nog verder weg, ik weet het), ga ik met mijn nichtje (4) en mijn neefje (5) op vakantie.
    Maar ik loop een beetje vast op het punt: Wat voor spelletjes kun je met zo'n jonge kinderen spelen? We gaan voor een week weg, maar ik wil wel zo veel mogelijk spelletjes met ze doen, zodat ze zich geen moment vervelen.

    Waar ik zelf al opgekomen ben:
    -Dag (of meerdere dagen) zwembad. (Er is zowel een binnen als buiten zwembad in de buurt).
    -Dagje dierentuin (als het weer meezit)
    -Dagje sprookjesbos (Als het mooi weer is)
    -Tikkertje (Moet het mooi weer voor zijn)
    -Verstoppertje
    -Ballonnen (mag de grond niet raken)
    -Monopoly junior (Dit is de versie vanaf 5 jaar, dus als het voor mijn nichtje te moeilijk is gaan we gewoon iets anders spelen)
    -Boter, kaas & eieren (voor degene dit niet weten wat dit is, dit is het spelletje met de X's en O's )
    -Dokter Bibber (als dit niks is/ te moeilijk is, gaan we iets anders spelen)
    -Memory (mijn neefje vind dit geweldig)
    -(in)Kleuren (dit vind mijn nichtje geweldig, maar mijn neefje dan weer niet)
    -Twister (Dit is de suggestie waar ze zelf al opgekomen waren, haha zelf ben ik hier niet al te enthousiast over).
    -Iets samen bakken. (Hopelijk is er een oven).
    -Schipper mag ik overvaren?
    -Pi-pi-pi-piano
    -Er is een buitenspeeltuin.
    -Voorlezen.
    -Leuke liedjes leren.
    -Een nieuwe film kijken, mits hij niet te lang is.
    -Fort en/of tent bouwen
    -"De vloer is lava" -spelletje
    -Krijt meenemen om ze te laten krijten/eventueel hinkel parkoers tekenen.

    Zijn er misschien nog spelletjes die je met twee jonge kinderen kunt spelen? De andere spelletjes waar ik opgekomen ben daar zijn ze of te jong voor of het zijn spelletjes die je in een grotere groep "moet" spelen.

    Edit: Ik zoek nu op het moment vooral nog spelletjes die binnen gespeeld kunnen worden voor het geval het slecht weer is.

    [ bericht aangepast op 2 feb 2018 - 18:22 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Je kunt eventueel ook buiten in het gras een boek voorlezen? Ik vond dat vroeger heerlijk toen ik klein was! En dan eventueel tegelijkertijd gaan picknicken, dat is ook tof!
    Wat wij hier ook in de buurt hebben zijn minipretparken/betaalde speeltuinen, zoiets als Billy Bird Park Hemelrijk. Daar hebben ze een klimrots, een meer, survivalbaan, mini-achtbaan, verschillende tokkelbanen, vliegfietsen, heel veel soorten schommels en als je gaat schommelen, komt er boven geluid/muziek uit, veel glijbanen en één grote binnen speeltuin voor als het slecht weer is. Misschien dat jullie ook zoiets in de buurt hebben? Het is vaak like een 10-20 euro en die kids zijn helemaal goedkoop en ik vond het altijd helemaal tof.


    Deep inside, I've never felt alive

    https://scoutnet.nl/~sps/spel/index_bevers.html

    Hier zijn een aantal spellen die ik met vrijwillgerswerk heb gedaan met die leeftijdsgroep.

    [ bericht aangepast op 2 feb 2018 - 15:08 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Zo even uit mijn hoofd:

    • Bak koekjes of een taart. Nog leuker: maak samen avondeten, zoals pannenkoeken of pizza.
    • Ga met ze verven en als je het nog leuker wil maken: vingerverven.
    • Organiseer een mini disco, compleet met een discolamp en liedjes.
    • Voetballen, of simpeler: op de goal schieten terwijl jij als keeper speelt (en dan natuurlijk alle ballen doorlaat).

    Maar, het is eveneens belangrijk om gewoon een grote bak blokken // speelgoed // et cetera mee te nemen en ze een tijdje zelf te laten spelen. Kinderen hebben die vrijheid nodig en ze hoeven niet 24/7 bezig gehouden te worden, met hun eigen fantasie kunnen ze urenlang met een paar speeltjes bezig zijn.


    Papier en stiften, en lekker aan hun zelf overhouden! Dat vond ik altijd leuk om te doen toen ik klein was, kliederen met stiften of verf

    [ bericht aangepast op 2 feb 2018 - 15:40 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Barnum schreef:
    Je kunt eventueel ook buiten in het gras een boek voorlezen? Ik vond dat vroeger heerlijk toen ik klein was! En dan eventueel tegelijkertijd gaan picknicken, dat is ook tof!
    Wat wij hier ook in de buurt hebben zijn minipretparken/betaalde speeltuinen, zoiets als Billy Bird Park Hemelrijk. Daar hebben ze een klimrots, een meer, survivalbaan, mini-achtbaan, verschillende tokkelbanen, vliegfietsen, heel veel soorten schommels en als je gaat schommelen, komt er boven geluid/muziek uit, veel glijbanen en één grote binnen speeltuin voor als het slecht weer is. Misschien dat jullie ook zoiets in de buurt hebben? Het is vaak like een 10-20 euro en die kids zijn helemaal goedkoop en ik vond het altijd helemaal tof.


    Een boek voorlezen kan ik wel doen ja. (:
    Picknicken ben ik niet zo voor eerlijk gezegd. (Buiten eten in de zomer doet mij denken aan bijen en mieren en nee, dat vind ik maar niks, niet dat het niet leuk kan zijn natuurlijk)
    Er is een buitenspeeltuin, maar ik wil ook graag dingen voor binnen doen bedenken, want het mag dan wel in mei zijn, maar aangezien het Nederland is, kan het weer altijd omslaan.

    Bedankt voor de suggesties (:

    _TARDIS_ schreef:
    https://scoutnet.nl/~sps/spel/index_bevers.html

    Hier zijn een aantal spellen die ik met vrijwillgerswerk heb gedaan met die leeftijdsgroep.


    Hier zitten een paar leuke bij, dankjewel. Wij noemde "Wie bewoog er?" Pi-Pi-Piano. Geen idee waarom eigenlijk, maar dit moest de tikker roepen voordat hij/zij zich omdraaide bij ons. (Dit spelletje werd bij ons altijd in de pauzes op de basisschool gespeeld :3 Al is het leuker als je in een grotere groep bent natuurlijk. Zelfde met "Schipper mag ik over varen?"

    Absolutist schreef:
    Zo even uit mijn hoofd:

    • Bak koekjes of een taart. Nog leuker: maak samen avondeten, zoals pannenkoeken of pizza.
    • Ga met ze verven en als je het nog leuker wil maken: vingerverven.
    • Organiseer een mini disco, compleet met een discolamp en liedjes.
    • Voetballen, of simpeler: op de goal schieten terwijl jij als keeper speelt (en dan natuurlijk alle ballen doorlaat).

    Maar, het is eveneens belangrijk om gewoon een grote bak blokken // speelgoed // et cetera mee te nemen en ze een tijdje zelf te laten spelen. Kinderen hebben die vrijheid nodig en ze hoeven niet 24/7 bezig gehouden te worden, met hun eigen fantasie kunnen ze urenlang met een paar speeltjes bezig zijn.


    Ik had ze inderdaad al beloofd dat we samen iets zouden gaan bakken, maar dit was ik vergeten te melden in het topic. Hopelijk zit er wel een oven in het huisje (Daar heb ik eigenlijk nog niet op gelet).
    Bedankt voor de leuke ideeën. Ja ze nemen ook dingen van thuis mee, maar ik wilde eigenlijk een paar leuke ouderwetse spelletjes om rond te tafel te spelen, maar voor de meeste zijn ze helaas nog wat jong. (en het is niet gegarandeerd dat we mooi weer zullen hebben natuurlijk).

    aarsvogel schreef:
    Papier en stiften, en lekker aan hun zelf overhouden! Dat vond ik altijd leuk om te doen toen ik klein was, kliederen met stiften of verf

    Dit reken ik onder (in)kleuren. Mijn nichtje vind dit geweldig, maar mijn Neefje niet, dus ik hoop ook nog iets te bedenken dat hij ook leuk vind om te doen mocht het slecht weer zijn. ^^


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Fort bouwen en chillen. (krul)

    Nee, even serieus, ik weet natuurlijk niet hoe energiek jouw neefje en nichtje zijn, maar ik weet dat als ik drie dagen in één week al iets "groots" zou doen (dagje dierentuin, dagje zwemmen, dagje sprookjesbos), ze allemaal totaal kapot zouden zijn - en kinderen zijn echt draken als ze moe zijn. :') Dus ik vind het echt heel leuk dat je zo enthousiast bent over je vakantie met de kids, maar als je dan toch al op zoek bent naar dingetjes om te doen, probeer er een paar dingetjes bij te gooien waarin ze bij kunnen komen, zoals tekenen, of iets knutselen van een kartonnen doos, of met z'n allen na het douchen/tandenpoetsen/pyjama aandoen onder een dekentje op de bank zitten en nog een filmpje kijken, of voorlezen of zo.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Fort bouwen en chillen. (krul)

    Nee, even serieus, ik weet natuurlijk niet hoe energiek jouw neefje en nichtje zijn, maar ik weet dat als ik drie dagen in één week al iets "groots" zou doen (dagje dierentuin, dagje zwemmen, dagje sprookjesbos), ze allemaal totaal kapot zouden zijn - en kinderen zijn echt draken als ze moe zijn. :') Dus ik vind het echt heel leuk dat je zo enthousiast bent over je vakantie met de kids, maar als je dan toch al op zoek bent naar dingetjes om te doen, probeer er een paar dingetjes bij te gooien waarin ze bij kunnen komen, zoals tekenen, of iets knutselen van een kartonnen doos, of met z'n allen na het douchen/tandenpoetsen/pyjama aandoen onder een dekentje op de bank zitten en nog een filmpje kijken, of voorlezen of zo.


    Dat is echt een leuk idee! Een fort van dekens en kussens ;P Of een "tent" maken (aka een lang laken over tafel gooien en bij hoog en laag beweren dat het een tent is), blijft iets dat leuk blijft natuurlijk :"D -Mijn moeder vond dit vroeger niet zo fijn, haha.

    Misschien is "De vloer is lava" ook wel leuk om binnen te spelen als het slecht weer is. Ik denk dat ik ook stoepkrijt ga meenemen zodat ze ook kunnen hinkelen ^^

    Ze zijn redelijk energiek inderdaad. (Dat denk ik toch altijd, zodra ik ze zie en bijna overgelopen word door de enthousiasme, haha). Ja, eigenlijk heb je gewoon gelijk, maar door mijn eigen enthousiasme wil ik gewoon graag liever te veel spelletjes/opties bij hebben dan te weinig. Ik wilde eigenlijk ook het bordspel "Wie is het" of "Ganzenborden" meenemen, maar ik denk dat ze hier ook nog te jong voor zijn.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik werk met kinderen dus ik zou denken aan.
    Commando Pinkelen
    Ik zie wat jij niet ziet
    (Mrt een groepje) fluisterspel.
    Ze met van alles mee laten helpen
    Een potje maken met leuke en gekke opdrachten om uit te voeren.
    Wie ben ik met kaartjes op je hoofd
    Kleurplaten kleure
    Spelletjesboeken
    Verven dat de ander het moet raden

    Misschien leuk om alles op te schrijven en een binnen en buiten potje te maken en dan een kaartje trekken en dat dan doen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan