• Hoi, long time no see haha. Ben nog wel hardstikke actief, reageer alleen nog vrij weinig waardoor je niet actief lijkt. ^^

    Even voor de duidelijkheid: mijn vriend is levensmiddelentechnoloog, dus ik schud niet zomaar wat dingen uit mijn mouw.

    Ik heb een beetje last van de glutenhype. Gluten zijn namelijk van het grootste belang voor ons dieet. Het is ook belangrijk voor je darmen dat het niet alleen vezels (gluten zitten in vezels) zijn van groentes en fruit, maar ook de vezels die brood zitten. Heel belangrijk voor de ontlasting, maar voor het verwerken van etensresten in je darmen.
    Nu zijn er mensen die het best lastig hebben met hun dieet doordat zijn een glutenallergie of -intolerantie hebben. Superkut, want je mag dan echt heel veel niet. En het is ook iets van de afgelopen tien jaar, dus veel mensen hebben er al een flinke tijd mee rondgelopen. Nu ben ik superblij dat de voedingsproductieindustrie hier tegenwoordig daadwerkelijk een markt in ziet en vanalles in de supermarkt brengt om deze mensen te helpen. Zelfde geldt overigens voor lactoseintolerantie, koemelkallergie, melkeiwitallergie, fructoseintolerantie, etc.

    Maar dan. Heb je nog mensen. En die gaan verzinnen dat GLUTEN (Ja, dat essentiële ding wat wij nodig hebbem) wel goed uit een dieet zouden kunnen gegooid worden (zonder dat iemand intolerant of allergisch is). *facepalm* Ik heb er vanalles over gehoord, op reclames, televisies, in gesprekken met mijn vriend (Ja, er wordt hem vaak om voedingsadvies gevraagd haha). Ik geloof echt graag dat er gewoon goede vakmensen in het voedingsdeskundigenvak zitten. Maar de mensen die gluten uit een dieet gaan gooien voor het afvallen, mogen van mij echt even heel goed nadenken of dit nog de juiste baan is.
    Nu had ik er al weer lichtelijk vrede mee en had ik niet meer zo vaak iets over gehoord, maar ik sloeg laatst toch weer steil achterover toen ik de laatste zinnen van de nieuwe Herbal Essences (shampoo/haarverzorging) reclame hoorde: "geen kunstmatige geurstoffen, geen parabenen en geen gluten."
    ....
    WAT?!


    Deep inside, I've never felt alive

    Ooooh ik voel je zo hard! Mijn zus heeft niet alleen een gluten intolerantie, maar kan ook niet tegen lactose. Je kan je dus wel voorstellen dat ze het soms moeilijk heeft met eten zoeken en dergelijke. Nu, het is heel fijn dat er steeds meer op de markt komt voor haar, maar ze kan die tweede groep mensen wel wurgen en ik ook. Het is alsof je de intoleranties uitlacht of zo...
    (Ik kan als permanente brillendrager ook niet tegen nepbrillen, haha)


    Mhm?

    Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom shampoo zonder gluten zou moeten.


    26 - 02 - '16

    Tbh heb ik het heel moeilijk met mensen die niets anders lijken te doen dan te praten over glutenvrij, want ik erger me er r o t aan. En aan de andere kant kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan, voor de mensen zoals jouw zus, die geen andere keuze hebben en onbedoeld het stereotype op krijgen gedrongen van de tweede groep mensen.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Oke, sommige dingen begrijp ik ook niet. Geen gluten in de shampoo is bijna hetzelfde als zeggen dat er geen noten in je thee zitten.

    Laatst zag ik op het nieuws dat er een bakker was geweest, die een grapje had uitgehaald met ijs. Hij had ijsklontjes in de vitrine gezet, en daarbij gezet: Noten, (nog iets..) en glutenvrij ijs! Ik vond het op zich een best leuke grap (': Ondanks dat ik kan begrijpen dat glutenvrij eten best lastig is Maar er waren best veel mensen die daarover vielen.


    It's never gonna happen, Guys.

    Oké, dat van die shampoo is inderdaad over de top. Ik ben echter ook gestopt met gluten eten, uit eigen keuze. Ik kwam er achter toen ik door een verhuizing (mijn crackers waren al ingepakt) een week glutenvrije crackers had als lunch. Nou, mijn gewicht had het afgelopen anderhalf jaar alleen maar toegenomen. Ik was van 50 kilo naar 84 geschoten, zonder logische verklaring. Opeens, na die week, begon het weer af te nemen. Ik was natuurlijk in de 7e hemel, een oplossing! Was dat dan het probleem? Ik merkte dat als ik weer gewoon brood of crackers at, ik heel snel weer honger kreeg en er moe van werd. Mijn vader voelt zich vaak ook slecht na gluten, (we hadden dus ook bijna nooit pasta in het avond eten) en zijn zus en mijn nicht (haar dochter) hebben een darmziekte waarbij ze er ook niet tegen kunnen. (Dan bedoel ik niet coeliakie.) Dus ik dacht, dan gewoon alles ruilen voor glutenvrij! Geen vreetbuien meer, geen middag- en avond zoezeringen meer, alles top. Geen idee of dat dan aanstellerij, intolerantie of sensitiviteit is. Nu mijn hormonen na 1,5 jaar ook weer schommelen is het gewicht weer aan het opkruipen, maar ik heb goeie hoop dat dat stopt als alles weer op niveau is.


    « The "earth" without "art" is just "eh." »

    Ik snap de frustratie lol. Als mensen beginnen zeggen dat ze zich zoveel beter voelen nadat ze gluten uit hun dieet hebben geschrapt, zit ik daar echt van: 'Zoiets noemen we een placebo effect.'
    Die laatste zin liet me wel een beetje lachen tho, dat is gwn te achterlijk voor woorden :W
    Laatst hoorde ik ook een reclame die sprak over micellen in hun shampoo. Die vond ik hilarisch, want micellen is gwn een fancy woord voor de structuur van zeep :') Soms zijn reclames echt té dom voor deze wereld.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2018 - 10:11 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik wilde echt net commenten over die reclame van Shampoo en gluten.
    Zoiets zou je eerder in een skit op Comedy Central zien dan in het echt ''Shampoo zonder gluten''. Toen ik dat zag moest ik echt gewoon lachen met mijn vriend.

    Maar ik ben er mee eens, het slaat eigenlijk nergens op. Er zijn mensen die de glutenvrije producten echt nodig hebben en ze zijn al heel moeilijk om te maken. Gaan even een stel gezondheidsfreaks ze kopen die eigenlijk geen idee hebben wat gluten nou echt zijn.

    Ik kan me niet voorstellen dat het in mijn geval een placebo effect zou zijn. Dat is namelijk als je gelooft dat iets gaat helpen, zoals een pil tegen hoofdpijn wat eigenlijk gewoon een beetje suiker is. Ik at die crackers gewoon omdat ik wel IETS mee wilde voor lunch, en het meeste was al ingepakt. En dat pakte dus positief uit... Ook al waren ze niet echt te vreten x'D Echt waar, glutenvrij eten is niet bepaald smakelijk.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2018 - 10:36 ]


    « The "earth" without "art" is just "eh." »

    Niet totaal ongerelateerd, maar ik vraag me af in hoeverre die allergieën (niet intolerantie) doorgaan. Ik ben zelf allergisch voor een eiwit in witvis en ik heb nog geen reactie gekregen door er een aan te raken, maar wat nou als je melk over een persoon met koemelkallergie gooit? Als dat in de poriën komt aangezien het vloeibaar is, is er dan ook een reactie?

    Ik probeer echt een reden achter glutenvrije shampoo te bedenken, lol.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    Niet totaal ongerelateerd, maar ik vraag me af in hoeverre die allergieën (niet intolerantie) doorgaan. Ik ben zelf allergisch voor een eiwit in witvis en ik heb nog geen reactie gekregen door er een aan te raken, maar wat nou als je melk over een persoon met koemelkallergie gooit? Als dat in de poriën komt aangezien het vloeibaar is, is er dan ook een reactie?

    Ik probeer echt een reden achter glutenvrije shampoo te bedenken, lol.

    Ik denk niet dat koemelk via de poriën binnen kan dringen haha :') Er is een nogal tight epiteel. Ik bedoel, stel dat al het water dat je op je zou krijgen ook door de poriën naar binnen zou gaan, dan zou je nogal opzwellen :') En anders is er nog een immuunsysteem dat gaat ingrijpen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben van een BMI van 29,7 naar een BMI van 22,7 gegaan zonder ook maar een dag bewust gluten uit mijn dieet te hebben geschrapt.


    No growth of the heart is ever a waste

    Island schreef:
    (...)
    Ik denk niet dat koemelk via de poriën binnen kan dringen haha :') Er is een nogal tight epiteel. Ik bedoel, stel dat al het water dat je op je zou krijgen ook door de poriën naar binnen zou gaan, dan zou je nogal opzwellen :') En anders is er nog een immuunsysteem dat gaat ingrijpen.


    Ja, ik weet anders ook geen manier hoe die gluten in zeepproducten je lichaam binnen zouden gaan dringen, lol. Ik denk ook niet dat mensen denken van oh, hier zitten geen gluten in, laat ik maar stoppen met het eten van mijn vorige shampoo :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.