• De stelling van deze week luidt:
    Het vak 'politiek' moet gegeven worden op school.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik vind van wel. Als mensen nu achttien jaar worden weten velen amper wat ze moeten invullen als ze het stemhokje binnenstappen. Ik vind dat studenten op een objectieve manier moeten leren hoe politiek werkt en waar je rekening mee moet houden als je voor een partij stemt.


    Queer zijn is gewoon alles

    Dit zit in principe wel bij Maatschappijleer in, toch? Maar ik ben het er wel mee eens dat het belangrijk is dat jongeren hier in elk geval iets over leren op de middelbare school, zodat je niet krijgt dat mensen gaan stemmen zonder dat ze zich er ook maar enigszins in verdiept hebben en dat ze gewoon snappen waarover het gaat op het nieuws en hoe onze maatschappij in elkaar zit.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Nee. Het zit in het vak maatschappijleer verwerkt. Dat vak is al verplicht in je pakket (in Nederland tenminste) en ik vind niet dat er nog een extra vak bij hoeft. Misschien is het beter dat er in het vak maatschappijleer zelf meer aandacht aan wordt besteed.


    26 - 02 - '16

    Eens. Of er in ieder geval meer aandacht aan besteden bij maatschappijleer, want wat daar word uitgelegd en geleerd, is naar mijn idee, echt de basis van de basis, wat eigenlijk te weinig is er iets aan te hebben.


    chaos makes the muse

    Oneens. Er mag zeker meer aandacht voor politiek in het onderwijs komen, maar niet als een apart vak waar jongeren toch maar weer tegenop zullen kijken. Het lijkt me beter om politiek wat meer in andere vakken te verwerken.

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 14:52 ]


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    -

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 14:52 ]


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    Benevolence schreef:
    Oneens. Er mag zeker meer aandacht voor politiek in het onderwijs komen, maar niet als een apart vak waar jongeren toch maar weer tegenop zullen kijken. Het lijkt me beter om politiek wat meer in andere vakken te verwerken.


    Ik ben het hier wel mee eens (: Dit lijkt me eerder iets dat vakoverschrijdend beter uitgewerkt mag worden.


    Mhm?

    Ik weet niet hoe het in België zit, maar naar mijn idee is dat minstens 75% van wat maatschappijleer is op Nederlandse scholen? Het heet net even anders, en er zitten een paar maatschappelijke onderwerpen bij die niet per se direct politiek zijn, maar alles wat je daar leert heeft er op een of andere manier mee te maken, of dat was in ieder geval bij ons op school zo. Dus, ik bedoel, ja, maar het is er al onder een andere titel, denk ik? (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mwah. We hebben al maatschappijleer, al mag daar best iets meer aandacht aan de politiek worden geschonken en minder op het leren van nutteloze begrippen tbh.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik kan me oprecht niets herinneren van maatschappijleer. :') En in zekere zin is het niet de verantwoordelijkheid van de school om leerlingen dingen te brengen over politiek, maar ligt dit ook bij de ouders.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:
    Ik kan me oprecht niets herinneren van maatschappijleer. :') En in zekere zin is het niet de verantwoordelijkheid van de school om leerlingen dingen te brengen over politiek, maar ligt dit ook bij de ouders.


    Ik denk dat dat juist niet zo moet zijn.
    Ouders kunnen je vaak nogal pushen richting de ideeën en partij waar zij voor zijn, terwijl school je kan leren over alle partijen zodat je een individuele mening kan vormen.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Misschien wel handig om te weten: In Vlaanderen zit maatschappijleer niet standaard in elke richting. Ik heb het nooit gehad. Ik heb wel wat politieke structuren gezien bij geschiedenis en bij de taalvakken, maar echt veel is er niet op in gegaan. Tbh zou ik er niet veel aan gehad hebben, want de politiek partijen veranderen soms wel eens van standpunten - de basis blijft wel hetzelfde, maar toch - en ik ben nu al bijna vier jaar afgestudeerd voor ik mag gaan stemmen, dus ik zou het sowieso vergeten zijn, haha.


    Mhm?

    Weggooiwashand schreef:
    (...)

    Ik denk dat dat juist niet zo moet zijn.
    Ouders kunnen je vaak nogal pushen richting de ideeën en partij waar zij voor zijn, terwijl school je kan leren over alle partijen zodat je een individuele mening kan vormen.


    Praat me er niet van. Mijn ouders waren woest toen ze hoorden dat ik niet op ChristenUnie wilde stemmen zoals zij ieder jaar doen. :')


    26 - 02 - '16

    Ik vind dat ik dit meer dan genoeg heb gekregen bij maatschappijleer. Al mogen sommige mensen best eens wakker worden en stoppen met stemmen op hetgeen wat hun vrienden of ouders stemmen zonder zich verder te hebben verdiept. Stem dan niet.


    ars moriendi

    De enige plaats waar mij over politiek leerden was tijdens de geschiedenislessen en dat ging dan voornamelijk over de historie van de partijen of de structuur van België. Dat is op zich heel interessant, want het geeft een goed beeld en een goede context, maar het vak maatschappijleer of burgerschap hebben wij nooit gehad. Ook tijdens andere lessen mondde de discussie al eens uit in politiek (godsdienst, Engels, bij god zelfs Nederlands), maar een apart vak heb ik er niet voor gehad. Behalve in het laatste jaar, waar het een seminarie was dat uit ons heel jaar drie mensen volgden (inclusief ikzelf) en dat waren zo ongeveer de meest politiek begane mensen uit mijn jaar, dus zo veel verschil heeft het niet gemaakt.

    Ik vind het zeker geen slecht idee, maar het probleem is een beetje dat zoiets volgens mij snel te gekleurd wordt en dat je de rest best in geschiedenislessen kunt bespreken. Je zou sowieso bij de pure theorie moeten blijven, of geen conclusies mogen trekken als leerkracht of er héél voorzichtig mee omspringen, want men is hier begrijpelijk nogal allergisch aan politiek op school. Anderzijds is het best zielig dat er mensen zijn die onderhand in hun eerste jaar aan de universiteit zitten en nog steeds geen idee hebben wat links en recht is. :') Meer theorie omtrent politiek is sowieso nooit slecht, maar ik denk dat interesse daarvoor zelf moet groeien bij de persoon.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried