• De stelling van deze week luidt:
    Het vak 'politiek' moet gegeven worden op school.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Dat vind ik wel raar. Mijn ouders moedigen het juist aan om mijn eigen ideeën te vormen. Jij bent een individu met je eigen politieke ideeën en ik vind dat mensen (en vooral je ouders) dat juist moeten respecteren.


    Religie boven alles zo'n beetje he? Ik ben meer van mening dat religie en regering gescheiden dienen te blijven en dat viel niet goed bij m'n ouders.

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 17:36 ]


    26 - 02 - '16

    Bokeh schreef:
    (...)

    Religie boven alles zo'n beetje he? Ik ben meer van mening dat religie en regering gescheiden dienen te blijven en dat viel niet goed bij m'n ouders.

    Daar ben ik het 100 procent mee eens. Tof dat je je vasthoudt aan je eigen waarden en verder kijkt dan de mening van je ouders. Veel (jonge) mensen nemen nieteens de moeite.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Daar ben ik het 100 procent mee eens. Tof dat je je vasthoudt aan je eigen waarden en verder kijkt dan de mening van je ouders. Veel (jonge) mensen nemen nieteens de moeite.


    Dat is ook hier makkelijk. Het was al moeilijk om los te komen en m'n eigen mening te erkennen. Ik houd niet zo van religies en hoe klein ze mijn wereld hebben gehouden jarenlang. Mijn vader vindt het jammer, maar gaar gelukkig niet meer de discussie aan; ik ben volwassen en ik heb zelf verantwoordelijkheid. Uit huis gaan heeft ook een hoop geholpen. (krul)


    26 - 02 - '16

    Bokeh schreef:
    (...)

    Dat is ook hier makkelijk. Het was al moeilijk om los te komen en m'n eigen mening te erkennen. Ik houd niet zo van religies en hoe klein ze mijn wereld hebben gehouden jarenlang. Mijn vader vindt het jammer, maar gaar gelukkig niet meer de discussie aan; ik ben volwassen en ik heb zelf verantwoordelijkheid. Uit huis gaan heeft ook een hoop geholpen. (krul)

    Ja, kan ik me voorstellen! Dit is echt het ding met religie, heb ik het idee. Als je ouders streng religieus zijn, krijg je in je opvoeding mee dat dit de manier is zoals het hoort. Je ouders hebben je immers zo opgevoed en je vertrouwt op hun ideeën en moralen. Daarom vind ik het altijd zo goed wanneer mensen zich daarvan los durven te maken en voor zichzelf gaan denken. Ben ik het hier wel mee eens? Hebben mijn ouders wel gelijk gehad in mijn ogen? You go girl. (krul)


    ars moriendi

    Politiek als apart vak lijkt me een beetje overdreven. Je krijgt bij maatschappijleer al de basis en soms wordt er bij geschiedenis ook nog het een en ander besproken. Liever zou ik een vak zien waar je jezelf leert te ontwikkelen, voor jezelf leert te denken en onderzoekt wat jouw normen en waarden zijn en hoe deze kunnen aansluiten of juist afstoten bij die van een ander. Denk dat als je daarmee begint, mensen later met minder moeite naar het stemhokje zullen gaan.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    FireKeeper schreef:
    Politiek als apart vak lijkt me een beetje overdreven. Je krijgt bij maatschappijleer al de basis en soms wordt er bij geschiedenis ook nog het een en ander besproken. Liever zou ik een vak zien waar je jezelf leert te ontwikkelen, voor jezelf leert te denken en onderzoekt wat jouw normen en waarden zijn en hoe deze kunnen aansluiten of juist afstoten bij die van een ander. Denk dat als je daarmee begint, mensen later met minder moeite naar het stemhokje zullen gaan.


    Dit vind ik wel een goeie


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    FireKeeper schreef:
    Politiek als apart vak lijkt me een beetje overdreven. Je krijgt bij maatschappijleer al de basis en soms wordt er bij geschiedenis ook nog het een en ander besproken. Liever zou ik een vak zien waar je jezelf leert te ontwikkelen, voor jezelf leert te denken en onderzoekt wat jouw normen en waarden zijn en hoe deze kunnen aansluiten of juist afstoten bij die van een ander. Denk dat als je daarmee begint, mensen later met minder moeite naar het stemhokje zullen gaan.


    Maar ik denk niet dat een vak jezelf leert ontwikkelen. Jezelf ontwikkelen gebeurt door levenservaring en daar gaan jaren overheen, ik denk niet dat een schoolvak voor dit effect kan zorgen. Ook zou ik niet weten hoe je dit zou moeten geven.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Maar ik denk niet dat een vak jezelf leert ontwikkelen. Jezelf ontwikkelen gebeurt door levenservaring en daar gaan jaren overheen, ik denk niet dat een schoolvak voor dit effect kan zorgen. Ook zou ik niet weten hoe je dit zou moeten geven.


    Tuurlijk maar ik neem aan dat het hier om de middelbare school gaat. Dus je zit hier in je puberteit en bent al bezig met de vraag wie je nu eigenlijk bent. En er zijn veel pubers die niet uit die vraag komen of zich laten leiden door anderen en aan het eind van de rit nog altijd geen idee hebben van wie ze zijn. Ik ben geen leraar dus ik zou ook niet 1,2,3 weten hoe zo'n vak eruit ziet maar wel dat het meer gericht moet zijn op jezelf en niet alles overnemen vanuit een boekje.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Bokeh schreef:
    Nee. Het zit in het vak maatschappijleer verwerkt. Dat vak is al verplicht in je pakket (in Nederland tenminste) en ik vind niet dat er nog een extra vak bij hoeft. Misschien is het beter dat er in het vak maatschappijleer zelf meer aandacht aan wordt besteed.

    Ik ben er achter gekomen dat hoe de politiek/democratie werkt bij mij beter was uitgelegd dan bij anderen. Het is jammer dat zo veel afhangt van de docent. Overigens zag ik zo'n vmbo-maatschappijleer-boek een paar weken terug, dat bleek een totaal ander vak te zijn dan mijn "mileniumdoelen-G8-debatteer" maatschappijleer. Nu snap ik waarom niet iedereen fan is van dat vak. Iedereen zou gewoon mijn vroegere docent moeten krijgen voor dat vak :')


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    AItair schreef:
    Oneens. Jongeren moeten uit zichzelf interesse tonen anders krijgen ze een afkeer van politiek en dan verdiepen ze zich nooit. Ook moet je een 100% neutrale docent hebben wat ook heel lastig is.

    Mark Rutte geeft maatschappijleer. Vraag me af of hij vlak voor de landelijke verkiezingen de les afsluit met "Niet vergeten op mij te stemmen" xD


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens.
    Dit moet geen vak op zich worden. "Politiek" als vak op zich is veel te moeilijk voor jongeren. Met jongeren in de derde graad (17-18) zou je dat misschien wel al op een serieuze manier kunnen doen, dan ga ik misschien wel deels akkoord. Maar een volledig vak apart niet.
    - Persoonlijk ben ik er heel erg voor te vinden om vakken als 'zedenleer, godsdienst, islamitische godsdienst' onder te brengen in één vak: Maatschappij. Daar zou je dan kunnen leren over de politieke situatie België/Nederland/wereld + de basis van elke godsdienst en stukken lezen uit Bijbel, Thora, Koran, Atheïstische kritische artikels, ... Maar dat moet natuurlijk een in een respectvolle omgeving kunnen plaatsvinden. Het zou ook een heel mooi vak zijn om er bijvoorbeeld debatten te voeren, te filosoferen over ethische vragen, ... Kortom in elkaars schoenen staan. Groeien naar goed mens zijn. Maar dat lijkt me momenteel in het onderwijs van vandaag (tenminste België related) nog niet mogelijk.
    - Ik word zelf leerkracht geschiedenis. Ik vind dat politiek echt iets is dat perfect te behandelen valt in de geschiedenislessen. Afhankelijk van thema en graad natuurlijk, maar ik leer nu dat we altijd actualiteit moeten inpassen in de lessen. Als je dat als geschiedenisleerkracht competent doet en linken legt in je les naar de actualiteit, dan leg je een goede basis bij leerlingen. Het is natuurlijk niet evident om leerlingen hun interesse te wekken voor zowel politiek als geschiedenis.


    A to the Z

    Ik vind van wel. Ik heb dan het geluk gehad dat ik een enorm toffe maatschappij leraar had die ons heel erg uitgebreid uit heeft gelegd over de politiek, maar omdat het maatschappijleer was moesten we op een gegeven moment dus ook stoppen met politiek en verder gaan wat ik zelf erg jammer vond, want ik vind politiek zeer interessant, en had er graag meer over geweten. Want hoe moet je nou weten of je politiek interessant vindt als je er niks van weet? Ik vond het ook eerst doodsaai klinken, maar het is enorm interessant, dus ja. Ik zou graag een vak Politiek terugzien op de scholen. Of tenminste een keuzevak. Maar wel pas vanaf de bovenbouw van de middelbare school.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Ik vind in zekere zin wel dat de 'jeugd van tegenwoordig' een zeker zetje moet krijgen om zich een tikje te verdiepen in de politiek. Hoe kan je een democratie hebben als 50% geen idee heeft wie welke standpunten inneemt? :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:
    Ik vind in zekere zin wel dat de 'jeugd van tegenwoordig' een zeker zetje moet krijgen om zich een tikje te verdiepen in de politiek. Hoe kan je een democratie hebben als 50% geen idee heeft wie welke standpunten inneemt? :')

    True, maar dat geldt ook voor schrijnend veel volwassenen.


    ars moriendi

    AItair schreef:
    Oneens. Jongeren moeten uit zichzelf interesse tonen anders krijgen ze een afkeer van politiek en dan verdiepen ze zich nooit. Ook moet je een 100% neutrale docent hebben wat ook heel lastig is.


    Goh, die redenering kan je naar alles doortrekken, hé? "Jongeren moeten uit zichzelf interesse tonen in geschiedenis, anders krijgen ze er een afkeer van", "Jongeren moeten uit zichzelf interesse tonen in wiskunde, anders krijgen ze er een afkeer van". Soms moet je jongeren gewoon een schop onder hun kont geven en dwingen vakken op te nemen/lessen te volgen, zelfs al vind je het niet interessant. Het is uiteindelijk belangrijk dat je er iet of wat basiskennis van hebt, net zoals bij alle vakken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried