• De stelling van deze week luidt:
    Het vak 'politiek' moet gegeven worden op school.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Bokeh schreef:
    (...)

    Praat me er niet van. Mijn ouders waren woest toen ze hoorden dat ik niet op ChristenUnie wilde stemmen zoals zij ieder jaar doen. :')


    Hahahaha. Ja, ik herken t.
    Super irritant, al kwam ik dr later achter dat ik het wel oprecht vaak eens was met de standpunten dat mn ouders hadden. Dusja (':
    Al heb ik ook standpunten waarin ik heel erg verschil van mn ouders en geez, wat kunnen ze je dan de wind van voren geven eh.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Weggooiwashand schreef:
    (...)

    Ik denk dat dat juist niet zo moet zijn.
    Ouders kunnen je vaak nogal pushen richting de ideeën en partij waar zij voor zijn, terwijl school je kan leren over alle partijen zodat je een individuele mening kan vormen.


    Dit kan je net zo goed op school krijgen, denk ik. Een leraar of lerares die al zijn/haar hele leven op een speciale partij stemt, kan daar veel meer aandacht aan besteden. Ik denk dat dit hoort bij de opvoeding, en ik zeg niet dat het alleen ouders zijn die over politiek moeten praten (ik heb het er met mijn ouders bijna nooit over gehad), maar het hoeft geen compleet schoolvak te worden. Zelf herinner ik me totaal niets meer van maatschappijleer (maar goed ook, ik haatte het), maar ik denk dat het genoeg is.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Bokeh schreef:
    Nee. Het zit in het vak maatschappijleer verwerkt. Dat vak is al verplicht in je pakket (in Nederland tenminste) en ik vind niet dat er nog een extra vak bij hoeft. Misschien is het beter dat er in het vak maatschappijleer zelf meer aandacht aan wordt besteed.


    Ja, tenzij dat je docent zijn mening overduidelijk en luid laat horen in de klas als VVD'er in hart en nieren. Maar goed. Ik ben het er verder wel mee eens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ja, tenzij dat je docent zijn mening overduidelijk en luid laat horen in de klas als VVD'er in hart en nieren. Maar goed. Ik ben het er verder wel mee eens.


    Dat is ook niet eerlijk vind ik. Een docent dient objectief te zijn over zo'n onderwerp. Om het echter bij de ouders neer te leggen vind ik ook een slecht idee. Mijn ouders zijn die-hard ChristenUnie-stemmers en er zijn gewoon ruzies geweest omdat ik weigerde om op die partij te stemmen.


    26 - 02 - '16

    Ja. Ja. JA.
    Wij kregen bij Humane wetenschappen (België) een heleboel politiek en daarbij waren we de enige in ASO. Op het einde van het jaar hielden we met alle richtingen een politiek debat en de argumenten van de anderen sloegen letterlijk nergens op. Wij zijn de toekomst van ons land, wij bepalen wie ons land zal besturen. Hoe kan je die beslissing maken als je niets afweet van politieke partijen of hun standpunt?

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 16:27 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Maatschappijleer heeft dit gedeeltelijk in zn pakket, maar ik vind wel dat er iets eerder en meer mag worden ingezoomd op de politiek.


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    Bokeh schreef:
    (...)

    Dat is ook niet eerlijk vind ik. Een docent dient objectief te zijn over zo'n onderwerp. Om het echter bij de ouders neer te leggen vind ik ook een slecht idee. Mijn ouders zijn die-hard ChristenUnie-stemmers en er zijn gewoon ruzies geweest omdat ik weigerde om op die partij te stemmen.

    Dat vind ik wel raar. Mijn ouders moedigen het juist aan om mijn eigen ideeën te vormen. Jij bent een individu met je eigen politieke ideeën en ik vind dat mensen (en vooral je ouders) dat juist moeten respecteren.


    ars moriendi

    Frodo schreef:
    Ja. Ja. JA.
    Wij kregen bij Humane wetenschappen (België) een heleboel politiek en daarbij waren we de enige in ASO. Op het einde van het jaar hielden we met alle richtingen een politiek debat en de argumenten van de anderen sloegen letterlijk nergens op. Wij zijn de toekomst van ons land, wij bepalen wie ons land zal besturen. Hoe kan je die beslissing maken als je niets afweet van politieke partijen of hun standpunt?


    Maar dat is jouw mening, toch? Ik zat in klas met een paar relatief rechtse mensen en ik vond hun argumentatie ook nergens op slaan, maar dat vonden zij wellicht ook van de mijne. Dat is meestal het geval bij politiek. En het was nu niet dat ze er allemaal niets van af wisten, want ik zat er samen mee in KRAS. Als ik dan luister naar wat m'n nicht, bijvoorbeeld, over politiek te zeggen heeft, en die doet wel humane, dan heb ik ook iets van "dit slaat nergens op". Ik denk dat 't eerder aan de persoon ligt dan aan de richting, om eerlijk te zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Benevolence schreef:
    Oneens. Er mag zeker meer aandacht voor politiek in het onderwijs komen, maar niet als een apart vak waar jongeren toch maar weer tegenop zullen kijken. Het lijkt me beter om politiek wat meer in andere vakken te verwerken.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Oneens. Jongeren moeten uit zichzelf interesse tonen anders krijgen ze een afkeer van politiek en dan verdiepen ze zich nooit. Ook moet je een 100% neutrale docent hebben wat ook heel lastig is.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Heel erg mee eens. Ik heb wel iets gehad met maatschappijleer, maar ik snap er nog geen reet van.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Klaar schreef:
    (...)

    Maar dat is jouw mening, toch? Ik zat in klas met een paar relatief rechtse mensen en ik vond hun argumentatie ook nergens op slaan, maar dat vonden zij wellicht ook van de mijne. Dat is meestal het geval bij politiek. En het was nu niet dat ze er allemaal niets van af wisten, want ik zat er samen mee in KRAS. Als ik dan luister naar wat m'n nicht, bijvoorbeeld, over politiek te zeggen heeft, en die doet wel humane, dan heb ik ook iets van "dit slaat nergens op". Ik denk dat 't eerder aan de persoon ligt dan aan de richting, om eerlijk te zijn.


    Nee, want hun argumenten waren in de aard van 'die politieker staat me niet aan', 'die politieker heeft deze uitspraak gedaan en dat vond ik lomp', I mean... :') dat zijn geen doorgronde argumenten.
    Al is het natuurlijk wel zo dat ik niet mag veralgemenen. Natuurlijk zaten er in die richtingen ook mensen die zich wel interesseerden voor politiek en dus wel goede argumenten konden geven.

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 16:50 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Weggooiwashand schreef:
    Mwah. We hebben al maatschappijleer, al mag daar best iets meer aandacht aan de politiek worden geschonken en minder op het leren van nutteloze begrippen tbh.


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Hier in België hebben we geen maatschappijleer en ik vind dat ik te weinig weet over politiek tot op het heden. Wat is een betere plek om een neutraal beeld te scheppen over politieke partijen dan de middelbare school? Ik denk dat een apart vak er misschien een beetje over is, maar ik denk dat als iemand bijvoorbeeld een paar uur komt spreken en je daarna bepaalde quizzen en activiteiten doet rond de politiek, het er toch voor zorgt dat de afstuderende Belg toch genoeg kennis heeft om te weten voor wie hij/zij gaat stemmen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ja, alsjeblieft. Ik moest me tijdens verkiezingen zo erg verdiepen in alle partijen, omdat ik geen idee had wat ik moest verwachten, aangezien hier zowat 0% aandacht aan werd besteed. Hetgeen wat ik bij maatschappijleer leerde heeft me geen hond verder gebracht.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh