• Hoi allemaal, ik ben Natasja, 20 jaar en woon in België en ik wil jullie iets vertellen.
    Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat deze post absoluut niet bedoeld is om medelijden te krijgen of me aan te stellen, ik wil het gewoon echt een keer kwijt en dit lijkt me de beste plaats.

    Ik ga het zo kort mogelijk houden...
    Door verschillende foute relaties heb ik stilaan al mijn vrienden laten vallen (omdat het moest van mijn ex vriendjes en omdat ik toen niet beter wist). Niet dat ik veel vrienden had want toen ik jonger was had ik er ook niet veel. Af en toe een keer een 'een beste vriendin' maar dit duurde ook nooit lang.

    Nu heb ik dus niemand meer... Ik chat soms nog met 2 meisjes maar dit kan ik helaas geen vrienden noemen aangezien ik ze amper zie en 1 van hun achter mijn rug over me roddelt.

    Ik heb het ook zeer moeilijk met contacten leggen en onderhouden. Zelf ben ik heel vriendelijk, behulpzaam en trouw zolang ik dat maar terug krijg.

    Ik fantaseer dan ook redelijk vaak hoe het is om weer vrienden te hebben. Samen afspreken, iets leuks doen, alles tegen elkaar kunnen zeggen en het belangrijkste me niet laten vallen. Als ik mijn vriend dan bezig zie met zijn beste vriend zak ik helemaal in de put...Ik heb hier redelijk lang geen besef van gehad maar nu begint het echt heel zwaar te wegen...

    Alvast bedankt aan degene die dit uit hebben gelezen :)

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 16:54 ]


    Ashton: "I hate stopping at stopsigns."

    Toen ik nog in het lager zat (beetje een leeftijdverschil, i know) had ik ook geen vrienden en ik weet nog dat dat echt een zware periode was voor mij. Ik heb zelf ook weinig sociale vaardigheden, but look at me now :p Ik heb vrienden (niet extreem veel, maar ik heb ze). Geef de moed vooral niet op, er zullen sowieso wel nieuwe mensen in je leven komen met wie het klikt en op wie je kunt rekenen. Probeer eens een (nieuwe) vakantiejob of hobby. Als je studeert, kun je ook altijd proberen naast iemand anders te gaan zitten en een vraag te stellen (begin simpel zoals: welk vak hebben we eerst?). Probeer veel nieuwe dingen, misschien een EHBO cursus/een avondcursus in een andere taal ofzo. Er zijn veel mensen die alleen komen naar zo'n dingen en dat legt makkelijker contact, vind ik.
    Ik weet dat het niet makkelijk is, zeker als je zo'n nare dingen hebt meegemaakt, maar het zal echt wel goed komen (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Heel eerlijk? Ik snap dat je nu geen vrienden meer hebt. Als mijn vriendin me van de een op de andere dag zou laten vallen voor één of andere guy, zou het voor mij direct klaar zijn. Maar goed, je hebt er duidelijk spijt van. Zou je één van je oudere vrienden niet kunnen benaderen en hem of haar dit verhaal vertellen? Dat je spijt hebt en heel graag een tweede kans zou willen krijgen? Nee heb je, ja kun je krijgen.


    ars moriendi

    Mijn beste vriendin van 8 jaar heeft mij ook als een baksteen laten vallen toen ze niet goed in haar vel zat omdat ze problemen had met haar vriend. Nooit ruzie gehad, op een dag gewoon genegeerd voor hem en nooit meer iets van gehoord. Haar moet ik ook niet meer hebben maar dat komt vooral door haar laffe houding, voor het feit dat het haar niet lijkt te spijten en dat ik jarenlang nooit meer iets van haar heb gehoord. Mensen zijn gekwetst als een goede vriendin hen laat vallen, maar de wond is dubbel als die vriendin daarna ook nog eens geen fluit kan schelen, alsof je nooit iemand bent geweest en dat ze geen berouw toont voor de manier waarop ze je behandelde.

    Probeer het ook vanuit het standpunt van je vriendinnen te zien. Zij hadden ook een band met je, zij hebben ook veel tijd en emoties in je geïnvesteerd. Persoonlijk zou ik blij zijn als de mensen die mij ooit hebben laten vallen terug contact opnemen met mij en tonen dat ze zich schuldig voelen en toch nog iets om de relatie lijken te geven. Als het echt een goede, echte vriendin was verder en ze maakt iets door of doet iets mis en ze geeft echt om mijn vriendschap met haar en doet haar best om het te repareren dan zou ik het haar waarschijnlijk wel vergeven. Het hangt echt van je band af voor de infractie, van hoe je je fout rechtzet en hoe vergevingsgezind de andere persoon is. Ik denk dat in dit soort gevallen niet al je vriendinnen de vriendschap zullen restaureren maar er zullen zeker ook oude vrienden tussenzitten die het je zullen vergeven als jij begrip opbrengt voor hun pijn en toont dat het een éénmalig incident was en geduldig bent met hen. Dan heb je op zijn minst toch al enkele vrienden terug.

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 17:32 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Phos schreef:
    Toen ik nog in het lager zat (beetje een leeftijdverschil, i know) had ik ook geen vrienden en ik weet nog dat dat echt een zware periode was voor mij. Ik heb zelf ook weinig sociale vaardigheden, but look at me now :p Ik heb vrienden (niet extreem veel, maar ik heb ze). Geef de moed vooral niet op, er zullen sowieso wel nieuwe mensen in je leven komen met wie het klikt en op wie je kunt rekenen. Probeer eens een (nieuwe) vakantiejob of hobby. Als je studeert, kun je ook altijd proberen naast iemand anders te gaan zitten en een vraag te stellen (begin simpel zoals: welk vak hebben we eerst?). Probeer veel nieuwe dingen, misschien een EHBO cursus/een avondcursus in een andere taal ofzo. Er zijn veel mensen die alleen komen naar zo'n dingen en dat legt makkelijker contact, vind ik.
    Ik weet dat het niet makkelijk is, zeker als je zo'n nare dingen hebt meegemaakt, maar het zal echt wel goed komen (:

    Bedankt om te antwoorden. Ik ga over enkele weken weer studeren dus hopelijk heb ik daar wat geluk :)


    Ashton: "I hate stopping at stopsigns."

    Apocalyptic schreef:
    Heel eerlijk? Ik snap dat je nu geen vrienden meer hebt. Als mijn vriendin me van de een op de andere dag zou laten vallen voor één of andere guy, zou het voor mij direct klaar zijn. Maar goed, je hebt er duidelijk spijt van. Zou je één van je oudere vrienden niet kunnen benaderen en hem of haar dit verhaal vertellen? Dat je spijt hebt en heel graag een tweede kans zou willen krijgen? Nee heb je, ja kun je krijgen.

    Bedankt om te antwoorden. Ik snap je reactie maar al te best. Ik zou het ook niet fijn vinden als ze me van dag op dag zouden laten vallen. Ik heb daar uiteraard toen ook over nagedacht maar ik voelde me opgesloten en verplicht. Ik was 13 en naïef... Ik ga geen uitgebreide uitleg geven omwille van de privacy van de ex vriend in kwestie. Het enige dat ik kan zeggen is dat hij extreme woede uitbarstingen had en dat op me uitte...


    Ashton: "I hate stopping at stopsigns."

    Mijn beste vriendin heeft hetzelfde meegemaakt als jij. Door haar (ondertussen ex-) vriendje is ze iedereen kwijtgeraakt. Een aantal van ons heeft ze succesvol terug benaderd, bij een aantal was de poging minder succesvol maar je kan het uiteindelijk maar proberen. Mensen zijn vergevingsgezinden dan je soms denken zou. En ik las in de reacties dat je binnenkort terug gaat studeren, probeer daar af en toe eens iets extra te doen of ga bij de studentenvereniging van je opleiding. Dat maakt het makkelijker om nieuwe contacten te leggen en direct ook te onderhouden. Ik hoop lig dat het je lukt en als je eens wil babbelen, stuur me gerust een berichtje (:

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 17:46 ]


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    JamieJayne schreef:
    (...)
    Bedankt om te antwoorden. Ik snap je reactie maar al te best. Ik zou het ook niet fijn vinden als ze me van dag op dag zouden laten vallen. Ik heb daar uiteraard toen ook over nagedacht maar ik voelde me opgesloten en verplicht. Ik was 13 en naïef... Ik ga geen uitgebreide uitleg geven omwille van de privacy van de ex vriend in kwestie. Het enige dat ik kan zeggen is dat hij extreme woede uitbarstingen had en dat op me uitte...

    Oh, je hoeft je ook echt niet te verantwoorden hoor (:. Het is alleen een behoorlijke rotsituatie, kan ik me voorstellen. Heb je eraan gedacht toch nog contact te zoeken met je oude vrienden? Misschien kun je gewoon eens vragen hoe het met ze gaat? Veel mensen vinden het fijn wanneer er aan hen gedacht wordt. Wie weet kun je op die manier weer eens wat met één van hen iets afspreken?


    ars moriendi

    Caricia schreef:
    Mijn beste vriendin heeft hetzelfde meegemaakt als jij. Door haar (ondertussen ex-) vriendje is ze iedereen kwijtgeraakt. Een aantal van ons heeft ze succesvol terug benaderd, bij een aantal was de poging minder succesvol maar je kan het uiteindelijk maar proberen. Mensen zijn vergevingsgezinden dan je soms denken zou. En ik las in de reacties dat je binnenkort terug gaat studeren, probeer daar af en toe eens iets extra te doen of ga bij de studentenvereniging van je opleiding. Dat maakt het makkelijker om nieuwe contacten te leggen en direct ook te onderhouden. Ik hoop lig dat het je lukt en als je eens wil babbelen, stuur me gerust een berichtje (:

    Ik heb op 2 mensen na al mijn huidige vrienden op mijn opleiding ontmoet! Goede tip dit!


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Ik heb op 2 mensen na al mijn huidige vrienden op mijn opleiding ontmoet! Goede tip dit!


    haha, ik ook!
    Ik heb een zware operatie achter de rug en ben daardoor ook veel "vrienden" kwijtgeraakt maar nu heb ik een hele hoop mensen om me heen die me graag zien en respecteren en die ik respecteer en graag zie. De meeste hiervan zijn ook allemaal uit mijn opleiding en studentenvereniging. Het klinkt cliché as fuck maar in het hoger onderwijs maak je echt wel vrienden voor het leven.


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Histoire schreef:
    Mijn beste vriendin van 8 jaar heeft mij ook als een baksteen laten vallen toen ze niet goed in haar vel zat omdat ze problemen had met haar vriend. Nooit ruzie gehad, op een dag gewoon genegeerd voor hem en nooit meer iets van gehoord. Haar moet ik ook niet meer hebben maar dat komt vooral door haar laffe houding, voor het feit dat het haar niet lijkt te spijten en dat ik jarenlang nooit meer iets van haar heb gehoord. Mensen zijn gekwetst als een goede vriendin hen laat vallen, maar de wond is dubbel als die vriendin daarna ook nog eens geen fluit kan schelen, alsof je nooit iemand bent geweest en dat ze geen berouw toont voor de manier waarop ze je behandelde.

    Probeer het ook vanuit het standpunt van je vriendinnen te zien. Zij hadden ook een band met je, zij hebben ook veel tijd en emoties in je geïnvesteerd. Persoonlijk zou ik blij zijn als de mensen die mij ooit hebben laten vallen terug contact opnemen met mij en tonen dat ze zich schuldig voelen en toch nog iets om de relatie lijken te geven. Als het echt een goede, echte vriendin was verder en ze maakt iets door of doet iets mis en ze geeft echt om mijn vriendschap met haar en doet haar best om het te repareren dan zou ik het haar waarschijnlijk wel vergeven. Het hangt echt van je band af voor de infractie, van hoe je je fout rechtzet en hoe vergevingsgezind de andere persoon is. Ik denk dat in dit soort gevallen niet al je vriendinnen de vriendschap zullen restaureren maar er zullen zeker ook oude vrienden tussenzitten die het je zullen vergeven als jij begrip opbrengt voor hun pijn en toont dat het een éénmalig incident was en geduldig bent met hen. Dan heb je op zijn minst toch al enkele vrienden terug.

    Bedankt om te antwoorden. Het gene dat ik misschien ook had moeten vermelden is dat het maar om 4 personen gaat... 1tje wil me niet meer zien, niet omdat ik haar heb laten vallen maar omdat ik in haar ogen te lelijk ben voor haar. Met de ander heb ik het ooit kort eens bijgelegd maar ze heeft hetzelfde bij mij gedaan wat ik haar uiteraard niet kan kwalijk nemen... de 3e vriendin heb ik eigenlijk niet laten vallen we hadden een geheime vriendschap. Ik werd hard gepest en ze wou wel vrienden worden met me maar wou niet gepest worden omwille van mij... ik snapte dat maar al te best. Helaas heeft ze in 2015 een eind gemaakt aan haar leven :( de laatste heb ik laten vallen omwille van haar gedrag, ze dwong me tot roken, zette me aan tor bedriegen en wou dat ik ging stelen... ondanks ze de laatste persoon was die ik nog had vond ik haar geen goede vriendin... ik heb haar lang vergeven maar mijn ouders maakte me duidelijk dat dit geen echte vriendin is... zij was wel het langste in mijn leven, 14 jaar. Sorry voor de lange reactie.


    Ashton: "I hate stopping at stopsigns."

    Bedankt voor de reacties allemaal, dit doet me echt wel goed :) ik waardeer de tips en meningen enorm. Ik hoop dat ik nog iets kan goed maken en/of nieuwe vrienden maken.


    Ashton: "I hate stopping at stopsigns."

    Ik weet niet of je zelf een sport of andere interesse hebt, maar vaak kun je via een sportclub of iets dergelijks wel vrienden maken.. Dat gaat natuurlijk niet snel, maar het werkt wel.
    Een quizletmeeting werkt vaak ook goed. Helaas zijn dat mensen die vaak verder weg wonen maar Quizletters zijn geweldig ^^
    Heeft je huidige vriend geen vrienden met aanhang? Dan kun je ook nog altijd proberen om met hen bevriend te raken.

    Heel veel succes in ieder geval <3

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 19:53 ]


    The thing you do mean something to people -Ncis

    JamieJayne schreef:
    (...)
    Bedankt om te antwoorden. Het gene dat ik misschien ook had moeten vermelden is dat het maar om 4 personen gaat... 1tje wil me niet meer zien, niet omdat ik haar heb laten vallen maar omdat ik in haar ogen te lelijk ben voor haar. Met de ander heb ik het ooit kort eens bijgelegd maar ze heeft hetzelfde bij mij gedaan wat ik haar uiteraard niet kan kwalijk nemen... de 3e vriendin heb ik eigenlijk niet laten vallen we hadden een geheime vriendschap. Ik werd hard gepest en ze wou wel vrienden worden met me maar wou niet gepest worden omwille van mij... ik snapte dat maar al te best. Helaas heeft ze in 2015 een eind gemaakt aan haar leven :( de laatste heb ik laten vallen omwille van haar gedrag, ze dwong me tot roken, zette me aan tor bedriegen en wou dat ik ging stelen... ondanks ze de laatste persoon was die ik nog had vond ik haar geen goede vriendin... ik heb haar lang vergeven maar mijn ouders maakte me duidelijk dat dit geen echte vriendin is... zij was wel het langste in mijn leven, 14 jaar. Sorry voor de lange reactie.


    Dat is niet erg. Ik typ ook altijd veel te lange teksten. Dan heb jij die mensen niet echt laten vallen. Laten vallen komt over alsof jij in fout bent en je hebt gewoon mensen aan de deur gezet die je slecht behandelden. Ik neem mijn woorden uit mijn vorige bericht dan terug. Je hebt de juiste beslissing gemaakt om deze mensen uit je leven te houden en je bent meer waard dan dit. Ik zou ze in dat geval buiten laten want ze kunnen je mentaal beschadigen. Sommige meisjes hebben het te hoog in hun bol weet je, ze denken voor geen enkele reden zomaar dat ze beter zijn dan een ander. Je bent niet lelijker dan een ander, bijna alle meisjes van rond de 20 worden aanschouwd door de rest van de maatschappij als knap. Blijf weg van deze mensen of ze gaan je eigenwaarde verlagen. Ik denk niet dat je je beter zal voelen rond hen dan nu.
    Om vrienden te maken moet je jezelf eigenlijk gewoon in sociale situaties plaatsen. Ikzelf klik nooit goed met iedereen maar er is altijd iemand of een paar mensen waarmee ik het goed kan vinden en wiens karakter me aanspreekt. Gewoon regelmatig met hen babbelen en zodra je ze even kent beginnen chatten, meestal trekken ze daardoor ook naar jou toe en gaat het daarna zelf. Als je problemen hebt met contact te leggen moet je gewoon niet bang zijn en moet je weten dat mensen niemand beoordelen omdat ze contact met hen zoeken, als mensen afstandelijk zijn is het vaak omdat ze nog meer verlegen zijn dan jou. Probeer gewoon contact te maken met mensen in je dagdagelijkse omgeving op die manier of via de sociale kring van je vriend. Sms en chat speelt wel een belangrijke rol^^

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 20:42 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Wel naast dat ik hen begrijp gezien ik hetzelfde heb mee gemaakt vraag ik mij iets af.

    Bij die oud vriensinnen heb je ze 1x laten vallen of meerdere malen.
    Zelf zou ik na 1x iemand nog een kans willen geven dus dan kun je nog een poging doen.

    Verder ben ik zelf ook vrij lonely.
    Op studie moet je mazzel hebben maar misschien kun je je eens ergens vrijwillig inzetten.
    Ik ben zelf namelijk leiding op scouting. Zij zijn niet de beste vrienden maar we doen regelmatug toffe dingen. Wellicht iets voor jou om mensen te leren kennen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wat vervelend, maar ook helaas heel herkenbaar voor mij.
    Ik raakte depressief op de middelbare, kwam thuis te zitten en raakte langzaam al mijn vriendinnen kwijt. Een depressie is moeilijk te begrijpen als je het zelf niet hebt meegemaakt (wat ik niemand toe wens) en toentertijd nog best wel een taboe.
    Nu, vijf jaar later, opnieuw een depressie ontwikkeld in mijn examentijd van mijn opleiding, waardoor ik weer veel vrienden ben verloren. Ik spreek nog wel eens met een iemand, maar ook dat contact is niet al te sterk.

    Oké, terug naar jou want daar gaat het tenslotte over. Ik ben zoals je leest geen expert in het behouden van vriendschappen, maar ik kan je misschien wel wat tips geven voor het maken van nieuwe vrienden, tips die men mij ooit heeft gegeven (:
    Misschien kun je een teamsport overwege, dan heb je contact met andere mensen en leer je samenwerken. Wellicht een hobby zoals breien oppakken en gezellig bij een breiclubje gaan (wetenschappelijk aangetoond dat dit ook helpt bij het behouden van sociale contacten), wordt lid van een vereniging, ga eens naar een bar of een discotheek, ontmoet mensen op online platforms zoals deze (wel goed opletten natuurlijk), ga langs bij een bejaardentehuis, sluit je aan bij een boekenclub, ga het park in en praat met random strangers met honden en vraag wat voor ras hun Fikkie is ( of neem je eigen hond mee als je die hebt.)
    Eventueel een baantje? Collega's kunnen ook je vriendinnen worden.

    Over hoe je je vriendinnen het beste terug kunt krijgen, heb ik niet veel tips. Als je hen al benaderd hebt en je je spijt hebt betuigd, en ze willen vervolgens geen vriendinnen meer met je zijn, vraag ik me ook af of het wel echte vriendinnen waren. Ik begrijp dat het ze pijn heeft gedaan, maar er is ook iets dat 'vergeven en vergeten' heet (;

    Ik hoop dat je gauw wat nieuwe vriendinnen vindt. Zolang je je ervoor openstelt, komt het vast wel goed (:


    We were the forever that didn't last