• ... die ervaring hebben met een gesprek met de leerplichtambtenaar.

    Ja, I've troubled myself. En dat heeft als gevolg dat ik morgen een gesprek heb met de afdelingsleider op school en binnenkort met de leerplichtambtenaar.
    Als je de reden wilt weten waarom ik veel afwezig ben geweest, dan wil ik best een PB of een chatbericht sturen, maar ik gooi het liever niet openbaar in een topic...

    Maar anyways, ik wil weten wat ik kan verwachten tijdens zo'n gesprek met de leerplichtambtenaar, wat de consequenties zijn en op schaal van 1 tot 10 hoe erg ik in de problemen zit. Dus ik wilde weten of iemand me misschien gerust kan stellen (of op kan fokken, maakt me niet uit, zolang ik me maar kan voorbereiden).

    Misschien nog handig om te weten in deze situatie:
    - Ik ben 18, bijna 19.
    - M'n ouders weten niet dat ik gespijbeld heb
    - In periode 2 had ik een aanwezigheid van 48,4% en in periode 3 een aanwezigheid van 50%. Het grootste deel van m'n absentie komt door ziekte, qua spijbelen heb ik nu het hele schooljaar (eind augustus t/m begin april) ongeveer 17 uur gemist (waarvan 11 uur ook echt absent gemeld is in Magister),


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik ben een paar maanden terug naar de leerplichtambtenaar gestuurd omdat ik ''slecht gedrag vertoonde'' en ''weigerde naar school te gaan''
    Toen ik daar aankwam, vertelde de leerplichtambtenaar dat ze eerst gaan kijken waarom je niet naar school gaat en een oplossing proberen te zoeken.
    Als je niet gaat ''omdat het kan'' dan kom je sowieso in de problemen.
    Als je niet gaat omdat je een goede reden hebt zoals gepest worden of het mentaal niet aan kunnen, dan kunnen ze je vrijstelling geven of een oplossing zoeken.

    Een leerplichtambtenaar gaat nooit ''zomaar'' straf uitdelen.
    Ik had vrijstelling gekregen omdat uit mijn gedrag te zien was dat ik school mentaal niet meer aan kon, ook al claimde mijn school dat ik gewoon ''slecht gedrag vertoonde''

    Vervolgens bleek dat ik mijn diploma niet meer kon halen doordat ik niet meer naar school ging, alleen had ze een heel plan voor mij klaar liggen hoe ik gemakkelijk kan studeren zonder diploma. Edit: Middelbaar diploma.

    Ze had heel veel begrip en zo moet elke leerplichtambtenaar zijn.
    Het maakt niet uit wat je school of je ouders zeggen, het gaat er om waarom jij niet meer naar school gaat.

    Op een schaal van 1 tot 10 hoe erg je in de problemen zit, zal ik 1 zeggen, behalve als je spijbelt omdat je gewoonweg geen zin hebt.

    [ bericht aangepast op 3 april 2018 - 22:56 ]

    Over het algemeen zijn leerplichtambtenaren er niet om je zomaar enkel een tik op de vingers uit te delen. Voor zover ik weet proberen ze voornamelijk met jou naar een oplossing te zoeken of enkel een waarschuwing te geven, dus maak je niet al te druk. (:


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Ik heb een keer een gesprek gehad met de leerplichtambtenaar omdat ik in een schooljaar meer dan tien keer te laat was gekomen. Het gesprek was in principe vrij oplossingsgericht en de ambtenaar vroeg gewoon naar de reden(en) dat ik vaak te laat kwam zonder heel hard/streng te zijn. Wel benoemde ze dat ze in principe nu een proces verbaal aan zou kunnen maken, maar dat deed ze niet omdat het nog niet echt nodig leek te zijn.
    Maarja, tien keer te laat komen is een andere situatie dan veel afwezig zijn, dus misschien heb je niet zo veel aan mijn verhaal.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ik heb hier geen verstand van aangezien ik nog nooit gespijbeld hebt maar je mag me altijd een PB of snap sturen als je erover wilt praten met iemand


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik heb een paar jaar geleden ook met de leerplichtambtenaar gesproken, als je wil mag je me een pb doen!(het verhaal is net iets te persoonlijk ok hier neer te zetten)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb er een paar keer gezeten. Beide keren kreeg ik alleen een waarschuwing nadat ik gewoon vertelde wat er aan de hand was. Ik ken ook verhalen van mensen die wel echt in de problemen kwamen, maar dat hing ook samen met hun houding. Grote bek opzetten omdat ze liever gingen shoppen in de stad bijvoorbeeld, dan dat er echt iets achter zat. Dus wees gewoon beleefd en eerlijk.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    ScribbleTheFox schreef:
    Ik ben een paar maanden terug naar de leerplichtambtenaar gestuurd omdat ik ''slecht gedrag vertoonde'' en ''weigerde naar school te gaan''
    Toen ik daar aankwam, vertelde de leerplichtambtenaar dat ze eerst gaan kijken waarom je niet naar school gaat en een oplossing proberen te zoeken.
    Als je niet gaat ''omdat het kan'' dan kom je sowieso in de problemen.
    Als je niet gaat omdat je een goede reden hebt zoals gepest worden of het mentaal niet aan kunnen, dan kunnen ze je vrijstelling geven of een oplossing zoeken.

    Een leerplichtambtenaar gaat nooit ''zomaar'' straf uitdelen.
    Ik had vrijstelling gekregen omdat uit mijn gedrag te zien was dat ik school mentaal niet meer aan kon, ook al claimde mijn school dat ik gewoon ''slecht gedrag vertoonde''


    Oh, ja ik heb wel een 'reden' waarom ik absent geweest ben. Ik ben sowieso echt ziek geweest, en dat ik spijbelde heeft ook een reden gehad, al is het geen goede reden.

    Wel fijn dat ze een oplossing proberen te zoeken en dat ze gewoon meewerken.
    Ik vind het een klein beetje onzin, aangezien over 41 dagen de examens zijn en ik officieel nog t/m 13 april les volgens rooster heb, dat is anderhalve week + in die week ga ik nog 2 dagen naar de universiteit dus dat zijn alweer twee lesdagen minder waarmee ik mezelf in de nesten zou kunnen werken.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oh man, ik ben ook een hele tijd afwezig geweest op mijn school. En, de mafkezen van mijn woonplaats stuurden me nog snel een berichtje dat ik op mijn achttiende verjaardag nog even bij de leerplichtambtenaar langs moest.
    Ik heb toen een gesprek gehad met de ambtenaar, wat ik echt zo eng vond want die mensen hebben nogal aanzien, en ik was niet gewend om een "probleemkind stempel" te hebben.
    Nou ja, we hebben gepraat waarom ik afwezig was, mijn thuissituatie en hoe het op school ging. Toen mocht ik gaan, en ze zei dat ze over een halfjaar weer contact met me zou opnemen. Nou, dat is dus niet gebeurd, aangezien ik toen niet meer officieel leerplichtig was. Ik vraag me soms nog wel eens af waarom ze überhaupt nog een gesprek met me hebben gehouden, maar ja.

    Ik denk dat het wel meevalt hoor, zoals iemand hier boven al zei, zijn ze vaak wel begripvol. Veel succes!


    We were the forever that didn't last

    Wildfowls schreef:
    Oh man, ik ben ook een hele tijd afwezig geweest op mijn school. En, de mafkezen van mijn woonplaats stuurden me nog snel een berichtje dat ik op mijn achttiende verjaardag nog even bij de leerplichtambtenaar langs moest.
    Ik heb toen een gesprek gehad met de ambtenaar, wat ik echt zo eng vond want die mensen hebben nogal aanzien, en ik was niet gewend om een "probleemkind stempel" te hebben.
    Nou ja, we hebben gepraat waarom ik afwezig was, mijn thuissituatie en hoe het op school ging. Toen mocht ik gaan, en ze zei dat ze over een halfjaar weer contact met me zou opnemen. Nou, dat is dus niet gebeurd, aangezien ik toen niet meer officieel leerplichtig was. Ik vraag me soms nog wel eens af waarom ze überhaupt nog een gesprek met me hebben gehouden, maar ja.

    Ik denk dat het wel meevalt hoor, zoals iemand hier boven al zei, zijn ze vaak wel begripvol. Veel succes!



    Ik ben dus ook allang officieel niet meer leerplichtig... over 2 maanden ben ik 19. En aangezien ik officieel nog 1,5 week les heb enzo snap ik het ook niet zo goed waarom er toch een gesprek moet komen...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik denk dat ze dat soort dingen alleen maar doen om de minister van onderwijs tevreden te houden. Het slaat inderdaad nergens op, mijn gesprek ook niet. Ik weet trouwens niet de consequenties die er aan vast zitten. Ik kan me er namelijk niets meer van herinneren.
    En volgens mij valt 17 uur wel mee hoor. Ik weet niet meer precies hoe het op mijn school zat, maar ik kan me herinneren dat je nog best veel kon spijbelen zonder echt in de problemen te komen.
    Misschien kun je langs de dokter met een verklaring met de ziekte waardoor je zoveel afwezig bent geweest?
    Als laatste is het een goed plan om je verhaal concreet te hebben, vooral omdat ik vond dat het nog best indrukwekkend was.


    We were the forever that didn't last

    Je bent volgens mij leerplichtig tot het moment dat je in ieder geval een MBO, HAVO of VWO-diploma hebt. Ik was 17 toen ik mijn HAVO-diploma behaalde en daarna was ik in principe niet meer leerplichtig, ook al was ik nog geen 18. Dit weet ik echter niet zeker.
          Zolang je een goede reden opgeeft, hoef je niet in de problemen te komen. Als je spijbelt gewoon omdat je geen zin hebt of zelfs als je geen gegronde reden hebt om niet te gaan, zal je sneller problemen krijgen dan wanneer het zo komt door mentale/fysieke problemen, of andere dingen die spelen. Zorg dat je misschien ook bewijs hebt voor eventuele ziekte/andere dingen, zodat ze het na kunnen gaan. En weet dat ze het beste voor jou willen, daarom zijn ze er.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.