• Lieve users,

    Door de tijd heen hebben wij als bèta's op diverse manieren geprobeerd om onderwerpen op het vlak van spelling en grammatica die lastig blijken te zijn, zo goed mogelijk uit te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de bèta-story, waarin veel verschillende onderwerpen behandeld worden. Ook in verkiezingsteksten verwerken we doorgaans veelgemaakte fouten. Na de verkiezingen plaatsen we zowel de foute als de verbeterde teksten openbaar op het forum, waarbij we nader ingaan op de punten van aandacht.

    Omdat dit alles inmiddels verspreid staat over Quizlet en we ons kunnen voorstellen dat dit onhandig is, hebben we besloten om dit alles in dit topic op te sommen. Hopelijk biedt dit een fijn overzicht. ^^ Natuurlijk zijn er ontzettend veel taalregels en de onderstaande lijst is dan ook niet compleet. Mocht er een onderwerp ontbreken dat jij wel graag zou terugzien, aarzel dan alsjeblieft niet om ons dit te vertellen. Mogelijk kunnen we dit dan toevoegen aan de bèta-story. ^^

    Overzicht
    > De bèta-story
    > Verkiezingsteksten van het jaar 2014
    > Verkiezingsteksten van het jaar 2015
    > Verkiezingsteksten van het jaar 2016
    > Verkiezingsteksten van het jaar 2017

    Verhaallijn
    Ook de verhaallijn is natuurlijk iets waar je mee bezig bent als je aan het schrijven bent. Daarom hebben we hieronder ook een korte opsomming gemaakt van dingen waarop je kunt letten tijdens het schrijven. Dit is evenmin een uitputtende lijst, maar bevat wel de onderwerpen die vaak het meest in het oog springen. ^^

    Je kunt bij het schrijven van je verhaal onder andere letten op het volgende:
    > Tijdsverloop in het hoofdstuk. Loopt het verhaal niet te snel of te langzaam? Klopt de tijd die er is aangegeven voor wat de personages doen? Zo kun je er bijvoorbeeld op letten dat een lesuur niet maar vijf minuten lijkt te duren.
    > Feiten. Klopt alles? Worden er geen rare dingen gezegd waarvan je weet dat die niet kloppen of die gewoon niet overeenkomen met wat je eerder in het hoofdstuk of in het verhaal hebt geschreven?
    > Woordgebruik. Wordt hierin prettig afgewisseld of herhaal je steeds dezelfde woorden en uitdrukkingen? Is het taalgebruik passend voor personages en de positie waarin ze zich bevinden?
    > De lengte van zinnen en alineagebruik. Zo loopt een tekst doorgaans het meest prettig wanneer er een goede verhouding is tussen lange en kortere zinnen en wanneer er slim gebruik wordt gemaakt van alinea's.
    > Zinsconstructies. Het is niet omdat een zin grammaticaal correct is, dat hij ook fijn leest. Dit hangt tezamen met lange en korte zinnen, maar heeft ook te maken met, bijvoorbeeld, de woordvolgorde binnen een zin. Klopt de zin bovendien inhoudelijk wel? Ik ga vandaag niet naar de kermis en ik ga niet vandaag naar de kermis hebben immers een verschillende betekenis.
    > Algemeen. Natuurlijk kun je er ook in het algemeen op letten hoe vloeiend je verhaal loopt. Gebeurt er misschien te veel achter elkaar of staan er zinnen in die je vaker moet lezen om ze te begrijpen? Geef je misschien te veel of te weinig informatie? Kortom: is je verhaal voor een lezer makkelijk te volgen en te lezen?

    We hopen dat al het bovenstaande overzichtelijk is en dat het jullie kan helpen met het schrijven van je verhaal. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om zelf objectief naar je eigen werk te kijken en kan het soms fijn zijn als je een tweede paar ogen hebt dat ernaar wil kijken. Aarzel in dat geval vooral niet om een bèta-aanvraag in te dienen. Ook als er specifieke punten in je hoofdstuk zijn waar je over twijfelt, helpen we je graag!

    Tot slot: ook als jullie nog andere vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan vooral niet om ons een berichtje te sturen of om op dit topic te reageren. ^^

    Liefs,
    de bèta's


    Wij helpen met het schrijven van stories!

    Superhandig!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Waar ik de meeste problemen mee heb is de tempo van mijn verhaal. Ik heb altijd het gevoel dat hoe ik mijn verhaal opbouw niet helemaal past voor op Quizlet, dat ik te traag schrijf. Daarmee bedoel ik dat alles hier sneller moet vooruitgaan, er veel meer moet gebeuren (zowel qua actie, als onthullingen als spannende dialogen) en dat bijna elk hoofdstukje naar iets opbouwt en er altijd een soort van spanning in moet zitten. Bij een 'normaal verhaal' is er meer ruimte vind ik voor tussenstukken. Deze bouwen natuurlijk ook wel op naar iets, maar er zit minder spanning in, ze vormen voor de lezer even een soort van rustmomentje.

    Hebben jullie hier tips voor? Om je verhaal niet te traag te maken?


    The soul needs autumn.

    Wat handig én leuk!! Altijd fijn om taalregels en voorbeelden te lezen hihi


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Fijn dat jullie dit handig vinden. *O*

    Wervelwind schreef:
    Waar ik de meeste problemen mee heb is de tempo van mijn verhaal. Ik heb altijd het gevoel dat hoe ik mijn verhaal opbouw niet helemaal past voor op Quizlet, dat ik te traag schrijf. Daarmee bedoel ik dat alles hier sneller moet vooruitgaan, er veel meer moet gebeuren (zowel qua actie, als onthullingen als spannende dialogen) en dat bijna elk hoofdstukje naar iets opbouwt en er altijd een soort van spanning in moet zitten. Bij een 'normaal verhaal' is er meer ruimte vind ik voor tussenstukken. Deze bouwen natuurlijk ook wel op naar iets, maar er zit minder spanning in, ze vormen voor de lezer even een soort van rustmomentje.

    Hebben jullie hier tips voor? Om je verhaal niet te traag te maken?
    De spanningsboog in een verhaal is inderdaad iets wat lang niet altijd even makkelijk is! We gaan ermee aan de slag om hier een apart hoofdstuk van te maken in de bèta-story, omdat we denken dat dit voor meer schrijvers handig van pas kan komen. ^^

    Mocht je naast algemene tips ook nog behoefte hebben aan specifieke feedback op een van je eigen verhalen, dan kun je natuurlijk ook altijd overwegen om bèta-begeleiding bij een volledig verhaal (aanklikbaar) aan te vragen. (bloos)


    She's imperfect but she tries

    mt


    Life is a beautiful struggle