• Hai Q'ers

    Ik heb meegedaan met een schrijfwedstrijd en daarmee een publicatie in een bundel gewonnen, yay. Vandaag kreeg ik een mail om mogelijke fouten eruit te halen. Ik zag meteen dat er onder mijn titel 'Romi de Temmerman' stond. Ik stuur dus een mailtje dat het 'Romi De Temmerman' moet zijn (met hoofdletter). Nu krijg ik net een mail terug dat die De met hoofdletter in Nederland een spelfout is en dat ze dus mijn naam als Romi de Temmerman willen houden, omdat de verhalenbundel in Nederland wordt uitgeven.
    Nu vroeg ik me af: kan dat zomaar? Op mijn identiteitskaart staat echt wel 'De Temmerman'. Kan een naam opeens fout zijn in een ander land? Of heb ik wel het recht om te zeggen dat ik toch liever mijn naam met een hoofdletter zie verschijnen (zoals op mijn identiteitskaart ook staat)?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Volgens mij ligt het aan de context, als je ‘Romi De Temmerman’ is, is het in het Nederlands volgens mij fout, maar als afkorting is het wel R. De Temmerman.
    Wanneer je het voluit, maar niet als naam, Mevrouw De Temmerman, zegt kan het volgens mij ook, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.

    Ik denk dat dit gewoon ligt aan de taalverschillen met Nederland en België, dus ik zou de kwestie proberen uit te leggen en nogmaals om een hoofdletter vragen. Ik zou het wel jammer vinden voor je als het niet mag, aangezien het dan niet echt jouw naam is, maar ik begrijp de logica van die uitgeverij opzich wel, als het verder helemaal Nederlands is. Ik hoop dat het lukt!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Het is inderdaad zonder hoofdletter, alleen bij mevrouw... moet de De met een hoofdletter zijn, maar met een voornaam niet. Máár volgens Onze Taal moeten bij Belgische namen wel de Belgische schrijfwijze aangehouden worden, dus eigenlijk heb jij ook weer gelijk. (:
    Dit is de pagina van Onze Taal erover.

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 15:46 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Het is geloof ik zo dat het op identiteitskaarten eerst je achternaam en dan je voornaam of namen staan, toch?
    Want dan moet je 'de' met een hoofdletter schrijven omdat er geen naam voor staat. Als je hele naam er staat, dus " Anna de Lange" b.v, is het officieel zonder hoofdletter.

    Ik denk verder dat je er niet veel aan kan doen, want dat zijn tenslotte hun regels, en de regels van de Nederlandse taal.

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 15:46 ]


    We were the forever that didn't last

    Het is zo dat in het Nederlands je tussenvoegsels niet met een hoofdletter schrijft. Jack de Vries zou het worden. Toch, als je de voornaam weglaat of er 'meneer' voor in de plaats zou zetten, zou het meneer De Vries worden. Of De Vries, dus.

    Ik weet juist niet of er verschillen zijn tussen het Nederlands en het Vlaams... maar dit is hoe ik het geleerd heb.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik kan alleen maar dingen beamen die de rest al heeft gezegd, eigenlijk. :Y) In het Nederlands worden tussenvoegsels niet met een hoofdletter geschreven als je de naam voluit schrijft (Jan de Vries) en ook niet als je een initiaal voor de voornaam gebruikt (J. de Vries), maar alleen als er over een meneer/mevrouw wordt gesproken (meneer De Vries, want dan is het tussenvoegsel in plaats van de voornaam/-letter het eerste deel van de volledige naam, een beetje zoals je een hoofdletter aan het begin van een zin zou zetten). In België zijn die regels inderdaad net wat anders, dus het is begrijpelijk dat dat wat verwarrend is in dit soort situaties.

    Op zich vind ik het niet heel raar dat ze het tussenvoegsel in je naam graag met een kleine letter willen schrijven, want het ziet er voor Nederlanders echt heel fout uit als dat een hoofdletter heeft, en je naam klinkt wel heel Nederlands, dus lezers zouden waarschijnlijk denken dat de bundel een typfout heeft gemaakt als ze het op de Belgische manier doen. Anderzijds snap ik ook wel dat jij dat misschien een beetje raar vindt, als jij vindt dat jouw naam op die specifieke manier geschreven hoort te worden. Je kunt proberen je daar hard voor te maken omdat je naam niet Nederlands is en je graag wilt dat ze zich aan de originele schrijfwijze houden - de vraag is alleen of ze daar ook in mee willen gaan of niet, want ik denk niet dat dit iets is wat je echt kunt afdwingen. Het is absoluut niet illegaal of zo om een naam met ander hoofdlettergebruik te schrijven bij een publicatie.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ken ook wel mensen met een Vlaamse achternaam waar de "van" dan officieel met een hoofdletter moet en ze ook onder die naam geregistreerd zijn.
    Dan vind ik het ook altijd een beetje raar(?) als mensen daarover zeuren. Ik vind het wel zo'n gevalletje "Vanderdecke", dat schrijf je toch ook niet als "van der Decke" als het erop moet, haha.

    E: Hier staat ook gewoon dat je je gewoonlijk aan het Belgische moet houden

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 16:12 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    KingRichard schreef:
    Het is zo dat in het Nederlands je tussenvoegsels niet met een hoofdletter schrijft. Jack de Vries zou het worden. Toch, als je de voornaam weglaat of er 'meneer' voor in de plaats zou zetten, zou het meneer De Vries worden. Of De Vries, dus.

    Ik weet juist niet of er verschillen zijn tussen het Nederlands en het Vlaams... maar dit is hoe ik het geleerd heb.


    [ heaven knows ]

    Square schreef:
    Ik kan alleen maar dingen beamen die de rest al heeft gezegd, eigenlijk. :Y) In het Nederlands worden tussenvoegsels niet met een hoofdletter geschreven als je de naam voluit schrijft (Jan de Vries) en ook niet als je een initiaal voor de voornaam gebruikt (J. de Vries), maar alleen als er over een meneer/mevrouw wordt gesproken (meneer De Vries, want dan is het tussenvoegsel in plaats van de voornaam/-letter het eerste deel van de volledige naam, een beetje zoals je een hoofdletter aan het begin van een zin zou zetten). In België zijn die regels inderdaad net wat anders, dus het is begrijpelijk dat dat wat verwarrend is in dit soort situaties.

    Op zich vind ik het niet heel raar dat ze het tussenvoegsel in je naam graag met een kleine letter willen schrijven, want het ziet er voor Nederlanders echt heel fout uit als dat een hoofdletter heeft, en je naam klinkt wel heel Nederlands, dus lezers zouden waarschijnlijk denken dat de bundel een typfout heeft gemaakt als ze het op de Belgische manier doen. Anderzijds snap ik ook wel dat jij dat misschien een beetje raar vindt, als jij vindt dat jouw naam op die specifieke manier geschreven hoort te worden. Je kunt proberen je daar hard voor te maken omdat je naam niet Nederlands is en je graag wilt dat ze zich aan de originele schrijfwijze houden - de vraag is alleen of ze daar ook in mee willen gaan of niet, want ik denk niet dat dit iets is wat je echt kunt afdwingen. Het is absoluut niet illegaal of zo om een naam met ander hoofdlettergebruik te schrijven bij een publicatie.

    Ik vind het niet, het is de manier waarop mijn naam in het Rijksregister staat en ook op ieder officieel document. Het is totaal niet aanvallend bedoelt, hoor, maar die De in mijn naam is echt een deel van mijn naam. Het is niet gewoon omdat ik vind dat De mooier staat dan de.

    Ik vroeg het ook vooral omdat ik wat meningen wilde. Ze vroegen aan het eind heel vriendelijk of ik er oké mee ben dat mijn naam met een kleine letter wordt geschreven, of ik toch liever een hoofdletter wil. Ik denk wel dat ik het erdoor zou kunnen krijgen, maar ik snap ergens ook dat het ten koste zal gaan van hun professionaliteit, en ik weet niet of dat het waard is.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Nishio schreef:
    (...)
    Ik vind het niet, het is de manier waarop mijn naam in het Rijksregister staat en ook op ieder officieel document. Het is totaal niet aanvallend bedoelt, hoor, maar die De in mijn naam is echt een deel van mijn naam. Het is niet gewoon omdat ik vind dat De mooier staat dan de.

    Ik vroeg het ook vooral omdat ik wat meningen wilde. Ze vroegen aan het eind heel vriendelijk of ik er oké mee ben dat mijn naam met een kleine letter wordt geschreven, of ik toch liever een hoofdletter wil. Ik denk wel dat ik het erdoor zou kunnen krijgen, maar ik snap ergens ook dat het ten koste zal gaan van hun professionaliteit, en ik weet niet of dat het waard is.


    Ja, ik snap dat het op officiële documenten zo staat! Ik begrijp dat je het niet zelf hebt verzonnen of zo, haha. ^^

    Ik bedoelde meer dat de vraag nu dus inderdaad is of jij hierop wilt aandringen bij de uitgever, dus het ligt aan hoe belangrijk jij het persoonlijk vindt. Hoofdletters zijn iets waar we zelf een hoop belang aan hechten (wat vaak best begrijpelijk is, zeker als het gaat om je naam op een echte publicatie, want je wilt natuurlijk dat dat er goed uitziet) maar uiteindelijk is het gebruik ervan gebaseerd op schrijfregels die best wel arbitrair zijn, want er is gewoon ooit door iemand besloten dat x de beste manier was om het te doen en dat iedereen in het land zich daar nu aan zou gaan houden. De ene manier om het te doen is niet inherent beter dan de andere wanneer taalregels botsen. Het is volkomen logisch als je wilt dat ze het schrijven op de manier waarop je naam op je paspoort staat, maar op zich is er niets wat wie dan ook daartoe verplicht bij iets zoals een verhalenbundel, want dat is geen officieel document; jij hoeft je niet per se aan dat hoofdlettergebruik te houden (tenzij je dat dus wilt) en zij ook niet (al is het wel heel netjes van ze dat ze die keuze aan jou lijken te laten).

    Lang verhaal, maar mijn advies in het kort: er zijn genoeg argumenten voor beide kanten, dus doe wat jij het meest prettig vindt, want dat is het belangrijkst. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik zou eigenlijk ook denken dat het een typfout is, dus ik begrijp de uitgever wel. Maar jou ook, haha, dus je moet het echt voor jezelf afwegen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Gefeliciteerd trouwens! Echt tof, ik heb net gespiekt en zag dat het de bundel van Achterblijvers is. ^^

    Ik wilde daar ook aan meedoen, maar tijd enzo. D:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Square schreef:
    Ik kan alleen maar dingen beamen die de rest al heeft gezegd, eigenlijk. :Y) In het Nederlands worden tussenvoegsels niet met een hoofdletter geschreven als je de naam voluit schrijft (Jan de Vries) en ook niet als je een initiaal voor de voornaam gebruikt (J. de Vries), maar alleen als er over een meneer/mevrouw wordt gesproken (meneer De Vries, want dan is het tussenvoegsel in plaats van de voornaam/-letter het eerste deel van de volledige naam, een beetje zoals je een hoofdletter aan het begin van een zin zou zetten). In België zijn die regels inderdaad net wat anders, dus het is begrijpelijk dat dat wat verwarrend is in dit soort situaties.


    Dit.

    Gefeliciteerd trouwens (: Erg leuk dat je gewonnen hebt!

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 22:53 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.