• Misschien had je al een vermoeden, maar vandaag wil ik het hebben over....

    *tromgeroffel*

    Herschrijven!

    Momenteel wil ik graag een van mijn verhalen herschrijven, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen? Moet ik mijn tekst als basis behouden en vanuit daar dingen toevoegen, schrappen en verbeteren? Of is het verstandiger om de verhaallijn opnieuw uit te stippelen en het volledig opnieuw te schrijven? Hoe gaat jullie herschrijfproces in zijn werking? Het is wel zo dat ik flink wat opmerkingen heb over de verhaallijn.

    Oké, brand maar los! Ciao.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik dacht dat je het over roze olifanten wilde hebben, maar dat was dus de verkeerde keus.

    Ik heb nooit echt hard herschreven aan een verhaal, maar als je echt zo met het plot zit te worstelen, zou ik misschien wel je bestaande verhaal als leidraad houden en eromheen schrijven, of zoiets. Als je me snapt. Editen is dan weer wat anders dan herschrijven, denk ik. Of zo. Idk. D:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik zou het hele verhaal in één keer lezen en de zwakke punten aangeven (en daar eerlijk in zijn; als 80% van het plot opeens zwak voelt, geef dat ook aan). Dat is een slachtveld, maar het helpt wel, want dan kan je daarna beginnen vanaf een schonere fundering als dat logisch klinkt?

    Daarna verwijder je alles wat niet meer in je nieuwe plot valt (bewaar je eerste versie overigens wel in een ander document, je aanpasdocument is dus een kopie). Lekker rigoureus. Bam, spring cleaning, lekker scheutje allesreiniger er doorheen, dan heb je opeens een mager verhaal over.

    En dan schrijf je het hele verhaal opnieuw met je schone plot! Als je na die grote grove schrijfronde het idee hebt dat de 20% die nog staat van je eerste versie totaal niet meer binnen de stijl van de rest past, herschrijf je dat ook. Of je bent er tevreden mee en laat het lekker staan.

    Dan zet je het een tijdje in de koelkast om op te stijven. Ga op vakantie of zo, laat het echt iets van twee weken staan, minstens. Het liefst langer, dat je het echt een beetje vergeten bent weer.

    En dan! Dan lees je het nog eens, kijk je of het plot nog wel zo goed klopt als je vorige keer dacht. Klopt het niet, of zitten er een paar subplotten in waarvan je denkt van "uh ... wat"? Schrap zwakke stukken en herschrijf. Klopt het helemaal? Dan ga je pas op alinea niveau editen, beetje zinnen vloeiend maken en zo.

    Dat is ongeveer hoe ik mezelf er doorheen heb gebullshit met m'n boek, was op zich best leuk toen ik eenmaal over de stress van "omg ik weet niet hoe dit moet" heen was (volgens mij kloot iedereen maar wat aan de eerste keer)

    Het werkte voor mij, maar ik weet niet of het voor jou ook lekker werkt. In ieder geval, heel veel succes en plezier ermee!!


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wat ik van plan ben om te doen deze zomer is met een balpen en enkele markeerstiften in de aanslag mijn verhaal te lezen. Ik vind het niet zo fijn om op mijn laptop lange stukken tekst te lezen, vandaar dat ik alles print. Ik gebruik dan de ene kleur markeerstift voor de stukken tekst die ik écht goed vind en de andere voor twijfelgevallen. Wat wegvalt streep ik gewoon door en ik gebruik de balpen ook om commentaar/suggesties neer te schrijven bij bepaalde delen. Het focust nog erg veel op de verhaallijn op deze manier, maar ik denk dat het herschrijven op vlotheid van de zinnen pas voor een tweede of derde fase is. (:


    The soul needs autumn.