• Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wilde het niet onder dieren zetten.

    Ik wil GEEN negatieve/haatreacties en ik wil hier ook helemaal niets mee uitlokken. Iedereen heeft een hobbie of interesse en ik dus ook. Dit is serieus en ik wil dit écht. Het gaat over slachten


    Hallo allemaal,

    Gezien ik een koksopleiding gedaan heb en mijn docent hier in een les foto’s en filmpjes heeft laten zien van ene koeienslachterij waar hij was geweest, begon dit mijn interesse op te wekken.
    Ik vroeg hem hoe dat nou was, zo een beleving en hij spoorde mij aan dit zeker een keer te doen.
    Nu, een jaar later na het halen van mijn diploma, wil ik het toch wel eens een keer gaan doen: Meelopen op een slachterij voor dieren. Maar... ik kan er geen vinden en ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet doen. Ik heb ook niet echt een goede motivatie, alleen dat ik graag zou willen proeven wat ik zelf verwerkt heb, maar verder weet ik het echt niet.
    Ook weet ik niet zo goed wat voor slachterijen/bedrijven zomaar iemand toestaan binnen te komen om een dagje langs te komen, om te kijken.

    Dus ik heb jullie hulp een beetje nodig, gezien internet niet zoveel hulp biedt.
    Daarnaast zou ik ook graag een betere motivatie hebben en deze ook echt op kunnen schrijven. Dit is moeilijk, net als een baan zoeken, hahah.
    En gezien ik ook nog geen baan heb, zou dit misschien een mogelijkheid zijn mocht ik het meer dan interessant vinden ^^

    Alvast bedankt voor de hulp!

    [ bericht aangepast op 9 juni 2018 - 16:09 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik kopieer even mijn antwoord uit het Lucht je hart topic. (:

    Ik denk dat je sowieso dan je koksopleiding moet vermelden en gewoon van daarop verder gaan. Gewoon zeggen 'het lijkt me interessant/leuk' is misschien niet voldoende. Zeg ook dat je slager wil worden en dat je dan gewoon wil weten hoe dat vlees bij jou komt zodat je zelf de klant optimale informatie kan geven als deze hierom zouden vragen. Sowieso dat jij meer over vlees weet dan ik dus ik weet niet zo goed wat je allemaal kan zeggen :p

    Ik zie nu net wel dat je eigenlijk slachter bedoelde, maar dus je kan dat aanhalen en dat je al eens een dag wil meelopen om te kijken of het is voor jou is of niet. Ik denk dat bij zo'n extreme job (ik noem het even zo) je dat wel redelijk snel weet of het iets is dat je wil doen of niet.

    Je kan ook misschien aanhalen dat je docent het aanraadde om eens te doen?


    The soul needs autumn.

    Ik zou als eerste contact opnemen met je oude docent. Wellicht heeft hij/zij contacten binnen slachterijen?

    Ik zou sowieso in je motivatie zeggen dat je een koksopleiding hebt gedaan, maar eveneens geïnteresseerd bent in de plaats waar het eten vandaan komt en de werkzaamheden daar. Daarnaast is het ook een deel van je motivatie dat je je aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt en van verschillende plekken op de voedselmarkt een kijkje wil nemen.
    Ik zou het eerlijk gezegd niet als motivatie opschrijven dat je 'graag wil proeven wat je zelf hebt gedood' want dat is een beetje luguber. (': Daarbij is dat niet de reden dat mensen in een slachterij werken. Het is een 'leuke' bijkomstigheid, maar dat is geen motivatie om dat beroep te willen onderzoeken.


    Grace schreef:
    Ik kopieer even mijn antwoord uit het Lucht je hart topic. (:

    Ik denk dat je sowieso dan je koksopleiding moet vermelden en gewoon van daarop verder gaan. Gewoon zeggen 'het lijkt me interessant/leuk' is misschien niet voldoende. Zeg ook dat je slager wil worden en dat je dan gewoon wil weten hoe dat vlees bij jou komt zodat je zelf de klant optimale informatie kan geven als deze hierom zouden vragen. Sowieso dat jij meer over vlees weet dan ik dus ik weet niet zo goed wat je allemaal kan zeggen :p

    Ik zie nu net wel dat je eigenlijk slachter bedoelde, maar dus je kan dat aanhalen en dat je al eens een dag wil meelopen om te kijken of het is voor jou is of niet. Ik denk dat bij zo'n extreme job (ik noem het even zo) je dat wel redelijk snel weet of het iets is dat je wil doen of niet.

    Je kan ook misschien aanhalen dat je docent het aanraadde om eens te doen?


    Ja ik vond een topic handiger. Voordat al dat gezeur in ljh te ver gaat.

    Even kijken wat ik hierop ga reageren ^^
    Denk later want mijn vriend wil mij meenemen om wat te lunchen (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik zou het mond tot mond vragen. Ga naar de slager in de buurt en leg uit dat je een koksopleiding hebt gedaan en dat je heel benieuwd bent naar hoe het verwerken van vlees werkelijk werkt, en of hij/zij je misschien verder kan helpen. met dit soort dingen is het altijd het best om mensen echt te spreken: mijn vriendin heeft drie keer stage gelopen op basisscholen zonder een pabo opleiding te doen door gewoon naar binnen te lopen en te zeggen "hoi, ik zit eraan te denken om juf te worden, zou ik misschien een dag in de week mee mogen lopen?"


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik heb een hele mooie documentaire gekeken waarin de hoofdpersoon ook een stage ging doen bij een biologische slachter. Ik vond het erg interessant, misschien dat je daar iig wat meer info uit kan halen? Ikzelf ben erdoor geïnspireerd om pescotariër te worden.

    De docu heet 'Vleesverlangen' en was ooit te zien in de NPO-app. Daaruit heb ik iig gehaald dat je bij biologische slagers makkelijker binnen kan komen...


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Als vegetariër voel ik me niet aangevallen hoor (;

    Maar ze zou eens op internet kunnen zoeken of navraag kunnen doen bij een docent?


    And then we'll see it.

    Wat Koffie^^ ook zegt.
    Als soort van vegetariër (pescotariër dus) vind ik het vooral erg als mensen vlees eten doordat ze geen idee hebben hoe een dier geslacht wordt en doordat ze niet over het dier nadenken wanneer ze het opeten.

    Ik vind het dus juist heel goed dat je erachter probeert te komen hoe een koe nou precies geslacht wordt! Het is belangrijk dat mensen weten waar hun vlees vandaan komt. En als ze dat weten en het dan nog steeds helemaal prima vinden om vlees te eten, moeten ze dat vooral doen.

    Ik hoop niet dat dit te veel van het oorspronkelijke topic-onderwerp afwijkt...

    Anyway nog heel veel succes en laat maar weten als het gelukt is en wat je ervan vond.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Hey, ik vind het tof dat je hier geïnteresseerd in bent. Vooral omdat het best een beetje een moeilijk onderwerp is.
    Ik zou gewoon straight to the point zeggen, zoals je dat hier ook hebt gedaan, waarom je het wil. Like, dit wat formeler en uitgebreider gevormd en je bent good to go.
    Verder wil ik toch even kwijt dat ik het eigenlijk wel fijn had gevonden om een waarschuwing te hebben voordat ik dit had gelezen. Dit zeg ik niet om stom of zielig te doen ofzo, maar het kwam voor mij een beetje out of the blue en dit onderwerp maakt me altijd een beetje misselijk enzo. Idk. I’m sorry.
    Verder wens ik je heel veel succes!


    look at the stars, look how they shine for you;

    Als je het wat professioneler wil benaderen zou ik het behandelen alsof het een sollicitatie is. Stuur een mail waarin je aangeeft voor een korte periode stage te willen lopen (is één dag niet wat kort?) en voeg je cv toe. Zo'n mail kan je aan superveel bedrijven tegelijk sturen. Als je wat langer stage loopt kan je dat ook op je cv zetten!

    Edit: Qua motivatie kan je aangeven dat het je interesseert, dat je het belangrijk vindt te weten waar de producten waarmee je werkt vandaan komen, dat je werkervaring op wil doen, etc. Geen idee of dit klopt tho x)

    [ bericht aangepast op 9 juni 2018 - 15:57 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Eiland schreef:
    Hey, ik vind het tof dat je hier geïnteresseerd in bent. Vooral omdat het best een beetje een moeilijk onderwerp is.
    Ik zou gewoon straight to the point zeggen, zoals je dat hier ook hebt gedaan, waarom je het wil. Like, dit wat formeler en uitgebreider gevormd en je bent good to go.
    Verder wil ik toch even kwijt dat ik het eigenlijk wel fijn had gevonden om een waarschuwing te hebben voordat ik dit had gelezen. Dit zeg ik niet om stom of zielig te doen ofzo, maar het kwam voor mij een beetje out of the blue en dit onderwerp maakt me altijd een beetje misselijk enzo. Idk. I’m sorry.
    Verder wens ik je heel veel succes!


    Heb het toegevoegd in de rode tekst. (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik zou je gedragen alsof je zou solliciteren. Het lijkt me perfect mogelijk om een (kijk)'stage' te doen. Het effectieve slachten wordt gedaan door mensen met een sterke maag, niet door slagers. Ik heb zelf cliënten die in een slachthuis hebben gewerkt en die hadden voorheen 0 ervaring. Dus het zou me niet verbazen moest het je lukken.
    Als je echt wil proeven wat je 'verwerkt' hebt, dan is dat meer slagerij. Dan zou ik eerder eens bij de lokale slager langs gaan om eens mee te lopen. Het uitbenen, ontvliezen,... wordt niet gedaan in een slachthuis, maar in de slagerij zelf. Een slachthuis is zoals het woord al zegt: enkel het gebouw waarin beesten worden geslacht. Het is net de vacht die verwijderd wordt. ;-)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Ik zou je gedragen alsof je zou solliciteren. Het lijkt me perfect mogelijk om een (kijk)'stage' te doen. Het effectieve slachten wordt gedaan door mensen met een sterke maag, niet door slagers. Ik heb zelf cliënten die in een slachthuis hebben gewerkt en die hadden voorheen 0 ervaring. Dus het zou me niet verbazen moest het je lukken.
    Als je echt wil proeven wat je 'verwerkt' hebt, dan is dat meer slagerij. Dan zou ik eerder eens bij de lokale slager langs gaan om eens mee te lopen. Het uitbenen, ontvliezen,... wordt niet gedaan in een slachthuis, maar in de slagerij zelf. Een slachthuis is zoals het woord al zegt: enkel het gebouw waarin beesten worden geslacht. Het is net de vacht die verwijderd wordt. ;-)


    Oh maar het uitbenen en ontvliezen doe ik dan zelf thuis. Heb dat geleerd op school ^^


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.