• Gegroet.

    Ik heb altijd struggles met de plaats van m'n topics, so don't shoot me
    Mijn huidige laptop is een schatje, maar niet meer wat ik momenteel nodig heb.
    Nu heb ik besloten om een Macbook pro aan te schaffen, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik twijfel namelijk over 13 of 15 inch, nieuw of refurbished en hierbij wil ik me graag door jullie laten adviseren.

    "Maar je hebt toch wel een mening?"

    Jazeker.

    13 inch of 15 inch?
    13 inch is compact en goedkoper. Dus in principe zou je denken dat die keuze snel gemaakt is, maar mijn huidige laptop is 15,4 inch en ik ben bang dat ik de grootte van het scherm ga missen? Ervaringen?

    Nieuw of refurbished?
    Het liefst heb ik natuurlijk iets nieuws, maar refurbished is ten eerste een stuk goedkoper en het is ook beter voor de aarde en stuff.
    Nu kan ik gebruik maken van studentenkorting of via m'n pa's werk een flinke korting krijgen, maar dan zit ik aan het nieuwste model vast. Dat is opzich niet heel erg, maar die heeft geen usb-poorten en dat is niet onoverkomelijk, maar wel een beetje onhandig?
    En wat is de beste plek om een refurbished model aan te schaffen?

    Wat lijkt jullie het verstandigst? Hebben jullie tips en advies?



    Voor de moeite ^^


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik heb geen ervaring met Macbooks, maar ik kan je wel vertellen dat een kleiner scherm heel snel went.
    Ik ben van een enorme laptop (volgens mij 17 inch, of iets in die richting) naar een kleine gegaan (volgens mij 14 inch). En echt, mijn huidige laptop is veel fijner dan mijn vorige. De grootte bevalt me heel goed! En ik heb ook niet hoeven wennen aan het kleinere beeldscherm.

    Je kan zo’n ding (ush hub?) kopen wat je in je mac doet om wel usb sticks te kunnen aansluiten.
    Ik heb zelf de macbook pro 2017 zonder touchbar, 13 inch en hij bevalt echt perfect. Ik maak zelf ook redelijk veel gebruik van usb sticks, dus zo’n usb hub (kost €20 max, via ali express) is best handig! Als je een hoes erbij koopt met een voorvakje hoef je ook geen moeite te doen met het meeslepen, mijne zit standaard daarin :)

    Verder ben ik een voorstander van nieuw iets kopen, ookal is het duur. Ik denk dat dat het toch meer waard is!


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Maim schreef:
    Je kan zo’n ding (ush hub?) kopen wat je in je mac doet om wel usb sticks te kunnen aansluiten.
    Ik heb zelf de macbook pro 2017 zonder touchbar, 13 inch en hij bevalt echt perfect. Ik maak zelf ook redelijk veel gebruik van usb sticks, dus zo’n usb hub (kost €20 max, via ali express) is best handig! Als je een hoes erbij koopt met een voorvakje hoef je ook geen moeite te doen met het meeslepen, mijne zit standaard daarin :)

    Verder ben ik een voorstander van nieuw iets kopen, ookal is het duur. Ik denk dat dat het toch meer waard is!


    Heb je ooit spijt gehad van die aankoop? Al was het maar voor een seconde?
    Thank for responding thooo 🌚


    look at the stars, look how they shine for you;

    Negentien schreef:
    (...)

    Heb je ooit spijt gehad van die aankoop? Al was het maar voor een seconde?
    Thank for responding thooo 🌚


    Nope! Hiervoor gebruikte ik altijd de oude macbook van mn vader, maar die was echt heel oud en zwaar dus deze was vele keren fijner


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Hai, ik heb een macbook pro 13 inc. zonder touchbar.
    Ik had eerst een windows laptop met een groter scherm, maar kleiner scherm werkt veel fijner dus ik mis het in geen enkel opzicht. :p Is ook heel gemakkelijk mee te nemen enzo en scheelt zoooo in prijs.
    Ik was ook heel bang dat de usb-c poorten enorm irritant zouden zijn, maar ook dat valt mee. Ik heb ook zo’n kastje met extra poorten maar gebruik hem eigenlijk maar heel weinig. (al zal ik hem wel kopen)
    Ik heb hem zelf nieuw gekocht, geen ervaring met refurbisched maar heb wel gehoord dat ‘t tricky kan zijn.

    Op internet staan er trouwens heel veel negatieve reviews over de nieuwste macbook pro, maar heel eerlijk zou ik niet meer anders willen. Het is wel echt overpriced en de touchbar is ook wel nutteloos. Er zijn denk ik genoeg goedkopere laptops met betere features, maar ik vind een macbook heel fijn in gebruiksgemak en wil never nooit meer terug naar windows, dusja :p

    Ik zou ‘m trouwens zonder de touchbar kopen omdat die weinig toevoegt.
    Als student heb je als het goed is voor ongeveer dezelfde prijs een professioneel video/audiobewerkingspakket. Die heb ik erbij gekocht en heel tevreden. ^^


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik heb geen ervaring met macbooks maar ik zou persoonlijk wel voor een nieuwe gaan en niet voor refurbished. Het is bekend dat bij refurbished er veelal niet originele apple hardware in zit en de gebruiksduur dus ook anders is dan een nieuwe. Ook hebben apparaten maar een bepaalde levensduur, en je weet niet wat je krijgt als je refurbished koopt. Ook kan je niet terugvallen op garantie van de maker volgens mij. Dus als ik zo'n dure aankoop zou doen zou ik zeker niet besparen door een refurbished te kopen omdat de gok met wat je krijgt gewoon best groot is. Dit vind ik in ieder geval, er zullen ook zat mensen zijn die het wel bevalt maar ik ben er huiverig over!


    The truth is out there.

    Oh, boy. I did it... Dankjewel voor alle reacties! Ik heb besloten om toch voor een nieuwe te gaan en mijn bankrekening is nu weer zo goed als leeg, maar ik heb hem vanmiddag besteld! Als het goed is heb ik binnen nu en negen werkdagen mijn nieuwe kindje. *O*


    look at the stars, look how they shine for you;