• LONDEN
          Hallo allerliefste Q.'ers,

          Vanmiddag heb ik in een impulsieve bui een trip naar Londen geboekt voor mezelf (maart — 2019) and I couldn't be more excited.
    Nu ben ik op zoek naar aanraders, tips of andere dingen die ik niet zou moeten missen — ga helemaal los, ik ga alles ordenen en de "beste trip ever in the enitre universe" plannen. Ik heb al een hostelreservering, vliegticket (plus treinticket naar het centrum) en een reservering voor de Harry Potter Studios (squeeking noises).

    Voorbeelden:
    — Bars / Pubs / Restaurants
    — Bezienswaardigheden
    — Musicals
    — Openbaar vervoer
    — Tips voor de algemene zaken
    — Winkels (BOEKEN)
    — . . .


    •

    Ik ben in Londen geweest toen ik nog vrij klein was, dus ik kan me er vrij weinig van herinneren. Maar het British Museum en het Natural History Museum! Mini me vond het geweldig, hahaha.

    Maar veel plezier! Ik wil ook graag nog eens terug :C


    Stenenlikker

    Ik heb in Londen gewoond, dus ik heb wel wat tips. (:
    Als je fan bent van Harry Potter, kun je ook naar platform 9 3/4 op Kings Cross gaan (dat is het metrostation in het grote treinstation dat St. Pancras heet). Je moet er heel lang in de rij staan voor een foto, maar alleen kijken is ook leuk. Bij Leicester Square is er ook een straatje waar JK Rowling op het idee van de boeken is gekomen (of op heeft gebaseerd. Ik ben geen fan van HP haha) en als je erdoorheen loopt, begrijp je het meteen. Ik weet de straat niet meer, maar misschien kun je het online vinden.
    Als je attracties wilt bezoeken, zijn de tickets online bijna altijd goedkoper. Ik wilde 2for1 aanraden, maar je gaat in je eentje of niet? Je kunt natuurlijk de toeristische attracties bezoeken, maar je kunt ook naar de buitenwijken kijken, zoals Greenwich, Richmond Park en Camden Town is ook heel leuk.
    Qua OV is een Oyster Card aan te raden als je niet ontzettend veel reist. Als je wel heel veel gaat reizen, is een Travelcard soms goedkoper. Dat moet je even vergelijken door naar de daily cap van de zone van jouw hotel te vergelijken met de kosten van een travelcard. Onthoud wel dat in de bus geen kaartje kunt kopen, dus je moet dan sowieso een oyster card of een travelcard hebben.

    Musicals in Londen kunnen heel duur zijn, máár als je naar de Box Offices gaat (van die kleine hokjes waar ze kaartjes voor musicals verkopen. Er staat eentje op Piccadilly Circus en ook eentje in het metrostation van Leicester Square als ik het goed heb). Daar kun je voor veel minder geld een kaartje kopen als je op dagen gaat dat bijna niemand gaat (bijvoorbeeld op een maandagavond). Dat kan je veel geld schelen. Dit geldt overigens niet voor enorme musicals zoals The Lion King. Die zijn altijd heel duur.

    Even over geldzaken: ik raad je aan zo veel mogelijk met contant geld te betalen en niet telkens kleinere bedragen op te nemen, maar grotere bedragen, want anders ben je heel duur uit. En als je geld opneemt, dan altijd withdrawal without conversion. Houd er ook rekening mee dat je Nederlandse bankpas niet overal geaccepteerd wordt en houd er ook rekening mee dat je in heel kleine winkeltjes moet betalen om te kunnen pinnen, dus je moet altijd contant geld op zak hebben. In metrostations kun je alleen met je creditcard betalen of contant geld (je Nederlandse bankpas wordt geweigerd, of het moet opeens veranderd zijn).

    Qua boekenwinkels... Waterstones, superleuk, maar vergeet niet de boekenwinkels van het goede doel. Die hebben goede boeken voor weinig geld. Als je een keer echt Engels wilt eten voor een goede prijs, moet je naar Wetherspoons. Die pubs zijn te vinden onder een andere naam, maar er hangt altijd een bord met Wetherspoons bij. Ik was ook nogal fan van My Old Dutch. Dat is weliswaar Nederlands (het personeel is niet Nederlands) maar de pannenkoeken zijn echt lekker.

    O ja: en als je thee drinkt en besluit ergens thee te bestellen, zoek naar het theezakje! Engelsen halen het theezakje er niet uit en hun thee is veel sterker dan de Nederlandse, dus soms als je thee ergens bestelt, laten ze de thee nog tien minuten met het theezakje erin staan voordat je het krijgt, en dat is die uiteraard niet meer te drinken. (:
    Veel plezier in Londen! Ik ben echt jaloers.

    [ bericht aangepast op 28 nov 2018 - 17:32 ]


    Take risks and conquer your fears.

    "In metrostations kun je alleen met je creditcard betalen of contant geld (je Nederlandse bankpas wordt geweigerd, of het moet opeens veranderd zijn)."

    --> ik kon in juni gewoon pinnen met m'n pinpas! Toen ik m'n oystercard op wilde waarderen tenminste.

    Ben inmiddels 4x in Londen geweest en echt verliefd op die stad. De Big Ben staat al wel sinds minimaal oktober 2017 in de steigers, dus die ga je niet echt kunnen zien helaas.

    Qua eten: ik heb 2x bij Joe's Kitchen gegeten (Ludgage Hill ofzo, vlakbij de St Pauls Cathedral) en dat vond ik onwijs lekker en het is niet eens heel duur.
    Ook My Old Dutch is een aanrader! Ik had na 5 dagen Londen ineens intens veel zin in pannenkoeken hahahaha :Y)

    Bezoek de St Pauls Cathedral. Je mag erbinnen geen foto's maken maar het is echt echt echt de moeite waard om even te bekijken. Het is zo mooi!
    Oh, en er is een draaimolen vlakbij de London Eye, geloof dat een kaartje £2,50 is (best prijzig) maar ik heb zo gelachen toen ik daarop zat, hahahahaha. Nu was ik wel met meerdere mensen.

    Greenwich is ook een aanrader. Is ietsjes buiten het centrum, maar nog wel zone 2/3 met de oystercard dus te doen. De Royal Observatory daar wil ik echt heel heel heel graag nog eens bezoeken, beide keren dat ik er was was 'ie net dicht 😭

    In juni waren er echt heel weinig Nederlandse toeristen (ik ging tussen de eindexamenuitslag en de herexamens in), maar het was over het algemeen wel vrij rustig. Denk dat dat in maart ook wel zo is! Het is wel echt een stuk fijner met relatief weinig vakantiemensjes hahaha. Vond ik, tenminste.

    Verder:
    - Natural History Museum vond ik echt fantastisch. Al die dino's! Ik heb me daar echt wel vermaakt.
    - British Museum is op zich wel leuk als je van geschiedenis enzo houdt. Ik moest er verplicht heen hahaha dan is het toch wat minder leuk.
    - Bij Covent Garden naar straatartiesten kijken. Is leuk.
    - MUSICALS! Wel duur, maar als je via Box Office doet is het wel wat veroorloofbaarder.
    - Er zit een soort oud posttreintje bij Paddington geloof ik. Dat is een metro ding waarmee ze vroeger de post bezorgden, is sinds oktober 2017 open voor publiek. Dan kun je ook een ritje in zo'n oud treintje maken. Had ik ook willen doen, maar geen tijd voor hahahaha.
    - Lift the bridge. Het stelt eigenlijk niets voor maar ik vond het zo gaaf om te zien dat de Tower Bridge open gaat! Er is zo'n website met precies de tijden waarop de brug opent en wat erdoor komt varen (een groot jacht ofzo, of een boot met een moeilijke naam of iets anders groots, wel tof om te lezen) en van welke kant op de Thames de boot vandaan komt. De boot die ik zag maakte ook een leuk geluidje toen de brug open ging, haha.
    - Doe een Jack the ripper tour, is leuk. En volgens mij ook gratis. Er zijn verschillende punten waar ze starten.

    Ik weet niet of je hostel in het centrum zit of er wat buiten. Ik had een AirBNB op 20 min van het centrum centrum (met de metro) en daar vlakbij zaten twee supermarkten. Ik zou gewoon een leeg flesje meenemen met het vliegtuig, en dan in Londen zelf een grote fles kopen. Wij hadden geloof ik voor 18 pence (ongeveer 25 cent of zoiets) 2 liter water. En voor 30 pence 2 liter (fake) Fanta. Kun je gewoon je flesje bijvullen en heb je altijd wel wat te drinken zonder dat je er belachelijk veel aan uit hoeft te geven.

    OH JA EN WATERSTONES IS ECHT ZO FANTASTISCH! Ik heb er 5 jaar terug inmiddels een aantal boeken gekocht en ik heb het tasje wat om de boeken zat nog steeds. DAAR STOND ZO'N TOFFE QUOTE OP dus ja, je krijgt daar tasjes met quotes (of kreeg, weet niet of ze er nog zijn).

    Verder: de winkels bij Oxford Street zijn wel leuk.
    Ik ging met een vriendin naar het winkelcentrum Westfield, daar was toen net een nieuwe Primark die dag geopend. Het was daar wel echt een stuk rustiger dan op Oxford Street (maar we waren natuurlijk ook in een rustige periode)

    Ik ben zo jaloers. Mag ik mee in je koffer?

    [ bericht aangepast op 28 nov 2018 - 21:59 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)
    --> ik kon in juni gewoon pinnen met m'n pinpas! Toen ik m'n oystercard op wilde waarderen tenminste.

    Oh, dan is het inmiddels veranderd. Toen ik er drie jaar geleden voor het laatst was, kon het niet. Handig dat het nu wel kan. (:


    Take risks and conquer your fears.

    Ik geloof niet dat iemand het al heeft genoemd, maar je kan in de St Pauls cathedral ook helemaal naar boven, dat heet de whisper gallery. Dit heet zo omdat de koepel er overheen zo is gevormd, dat als er iemand aan de andere kant staat, je ze zou moeten kunnen horen als ze fluisteren. Daarna kan je ook nog verder naar boven en naar buiten, waar je een super mooi uitzicht hebt over de binnenstad van London. Spreekt aardig voor zich, maar ga wel op een dag dat het zonnig is, anders zie je bar weinig en heb je al die trappen voor niks op gelopen.

    Ook is de Royal Observatory is Greenwich echt prachtig! Daar ga ik niet teveel over zeggen, dat moet je echt zelf ervaren.

    Qua eten is Wetherspoons echt een aanrader. Hier krijg je een vol bord met bijvoorbeeld een burger, salade, friet en een side van uienringen voor minder dan 10 pond.

    [ bericht aangepast op 29 nov 2018 - 10:55 ]


    What’s tasty in Busan?

    Qua OV in Londen is er recent een nieuwe ontwikkeling, je kan nu ook gewoon met je pinpas in- en uitchecken (mits contactloos betalen aan staat)! Je gebruikt dan als het ware je pinpas als OV-kaart in de bus, trein, metro, etc. Heel handig dus.

    Verder heb ik weinig recommendations, de laatste keer dat ik er was, was het maar voor 48 uur en hebben we ook flink gefeest. Vooral veel plezier hebben is het belangrijkste ^^


    From these ashes, I will rise

    Ahhh zo fijn dat er al veel reacties zijn. Alvast heel erg bedankt allemaal. Ik ga in het weekend alles extra uitzoeken!


    •

    Het meeste is al wel gezegd denk ik. London is echt awesome ^^
    Als je een boekenwinkel zoekt: Daunt! Hij is echt prachtig ingericht. Wij hebben er uiteindelijk ruim twee uur rondgehangen 😅
    En absoluut naar Harrods! Je moet er niks kopen want alles is extreem duur maar daar rondlopen is al echt een ervaring op zich.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Het meeste is al wel gezegd denk ik. London is echt awesome ^^
    Als je een boekenwinkel zoekt: Daunt! Hij is echt prachtig ingericht. Wij hebben er uiteindelijk ruim twee uur rondgehangen 😅
    En absoluut naar Harrods! Je moet er niks kopen want alles is extreem duur maar daar rondlopen is al echt een ervaring op zich.


    Je kunt wel boeken kopen bij Harrods 😊😊 ik heb daar toen 2 boeken a £6 per stuk gekocht en ik had wel een fancy harrods bonnetje en zo'n groen harrods tasje hahahaha.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly