• De stelling van deze week luidt:
    De middelbare school bereidt jongeren niet genoeg voor op de universiteit/hoge school.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik weet niet hoe dat is voor naar hbo/universiteit gaan, maar ik vond de middelbare school nogal een verschil met mbo. Een verschil waar ik, naar mijn mening, beter op voorbereid had kunnen worden. Ik ben het dus eens met de stelling.


    26 - 02 - '16

    Het ligt er denk ik ook aan op wat voor middelbare school je hebt gezeten. Naar mijn ervaring is het daltononderwijs een redelijk goede voorbereider op het hbo. Deze vorm is veel meer gericht op zelfstandigheid, plannen en reflectie. Het was zwaarder dan regulier onderwijs (heb beide ervaren), maar achteraf gezien heeft het de overstap naar het hbo wel gemakkelijker voor mij gemaakt.

    [ bericht aangepast op 28 april 2019 - 19:09 ]


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Stig schreef:
    Ik weet niet hoe dat is voor naar hbo/universiteit gaan, maar ik vond de middelbare school nogal een verschil met mbo. Een verschil waar ik, naar mijn mening, beter op voorbereid had kunnen worden. Ik ben het dus eens met de stelling.


    Ik sluit mij hierbij aan


    Tommi, ich glaub, ich hab' Heimweh. Ich will mal wieder am Rhein stehen.

    Eens. Ik vind dat scholen hun scholieren er bewust van moeten maken dat het echt een belangrijke keuze is die je niet 2 maanden voor je examen even niet maken.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Trystane schreef:
    Eens. Ik vind dat scholen hun scholieren er bewust van moeten maken dat het echt een belangrijke keuze is die je niet 2 maanden voor je examen even niet maken.


    Oh ja echt heel erg dit! Ook toen ik mijn profiel koos in de derde werd er helemaal niet verteld dat dit ook belangrijk is voor je studiekeuze en dat je dus eigenlijk gewoon fucked bent als je geen wiskunde kiest. Het scheelt weer dat ik verder gewoon gekozen heb wat ik leuk vond en ook een studie doe die ik leuk vind (die daar op aan sluit), maar er zijn ook mensen voor een pretpakket gegaan die gewoon geen zin hadden in wiskunde en nu met de gebakken peren zitten


    leef en laat leven

    Bij ons werd wel bij het kiezen van een profiel gezegd dat het kan helpen met de keuze van je studie. Alleen werd dat opeens zo neergeploft, dat ik op dat moment echt dacht: Ja, wat wil ik worden dan?! Dat weet ik nog niet eens...

    Uiteindelijk blijft middelbare school nog heel algemeen, en dat moet ook om bij verschillende studies aan te kunnen sluiten. Ik vond echter wel: Ik snap dat je op het Vwo eigenlijk wordt klaargestoomd voor de universiteit. Het is een en al theorie, en ze leren je vooral te studeren. Echter moet ik wel zeggen dat als je de basis al niet goed hebt, dan wordt de rest nog onmogelijker. Dus ergens had er wel extra hulp mogen zijn nog voor sommige mensen. Daarnaast vind ik dat ook op het vwo ruimte gemaakt moet worden voor maatschappelijke stage. Het is misschien niet altijd even leuk die stages, maar ik weet wel dat dankzij die ene dag maatschappelijke stage ik wist wat ik later wilde worden. Je krijgt dan veel meer een beeld van hoe het is om te gaan werken later, of hoe het is om te gaan studeren voor een baan die je graag wilt. Maar goed.

    Btw, ik ben met de stelling eens

    [ bericht aangepast op 5 mei 2019 - 8:05 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Eens.

    Er zijn veel dingen geweest sommige middelbare scholen wel/niet behandelen waar leerlingen echt wel profijt van kunnen hebben, zo heb ik gemerkt op de uni. Voorbeeld 1: Ik had nog nooit echt iets wetenschappelijks geschreven (zelfs mijn PWS had geen goede wetenschappelijke stijl) en hierdoor hadden mensen die dat wel hadden op de middelbare school echt een grote voorsprong. Voorbeeld 2: Mijn middelbare school had bij biologie het gebruik van microscopen en schematisch tekenen al voldoende behandeld, maar in het eerste jaar van de uni vroeg zo'n 75% van de studenten in mijn werkgroep zich af wat nou een cel was, omdat de school het nooit eerder had behandeld.
    Dus ja, mijn ervaring is dat er prima basisvaardigheden zijn voor de HBO/uni die ook al op de middelbare school (oppervlakkig) kunnen worden behandeld.


    From these ashes, I will rise

    Ik ben het er mee eens en niet mee eens.

    In Nederland vind ik middelbare school te algemeen, omdat je na een paar jaar pas kunt kijken welke richting je op wilt gaan. Dat was op mijn school toch zo, dan kon je pas na het derde jaar kiezen welke hoofdvakken je wilde, zoals economie bijvoorbeeld, dat was dan ook gewoon basis economie.

    In België daarentegen moet je vanaf het tweede middelbaar al kiezen welke richting je wilt doen, bijvoorbeeld als je dan economie wilt doen, dan krijg je daar dus niet alleen de basis van, maar dan beginnen ze echt gelijk met alles van economie en zelfs dan heb je nog verschillende richtingen.
    Hetzelfde geld voor wetenschappen, verzorging, kunst en cultuur, enz.

    En je kunt ook niet zomaar vakken weglaten zoals in Nederland. Alleen je hoofdvak en alles wat daarbij hoort, wiskunde bijvoorbeeld, daar krijg je steeds meer uren van en van sommige gewoon minder, maar die vallen niet helemaal weg.

    Maar als je echt van Nederland uitgaat, dan ben ik het er mee eens xD


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    xMinion schreef:
    Ik ben het er mee eens en niet mee eens.

    In Nederland vind ik middelbare school te algemeen, omdat je na een paar jaar pas kunt kijken welke richting je op wilt gaan. Dat was op mijn school toch zo, dan kon je pas na het derde jaar kiezen welke hoofdvakken je wilde, zoals economie bijvoorbeeld, dat was dan ook gewoon basis economie.

    In België daarentegen moet je vanaf het tweede middelbaar al kiezen welke richting je wilt doen, bijvoorbeeld als je dan economie wilt doen, dan krijg je daar dus niet alleen de basis van, maar dan beginnen ze echt gelijk met alles van economie en zelfs dan heb je nog verschillende richtingen.
    Hetzelfde geld voor wetenschappen, verzorging, kunst en cultuur, enz.

    En je kunt ook niet zomaar vakken weglaten zoals in Nederland. Alleen je hoofdvak en alles wat daarbij hoort, wiskunde bijvoorbeeld, daar krijg je steeds meer uren van en van sommige gewoon minder, maar die vallen niet helemaal weg.

    Maar als je echt van Nederland uitgaat, dan ben ik het er mee eens xD

    Ik vind juist eigenlijk dat in de derde je vakkenpakket kiezen wel erg vroeg is, omdat het toch uitmaakt voor je studiekeuze en ik zelf rond die tijd nog geen idee had wat ik later zou willen doen. Ik ben nu uiteindelijk bij een master neurowetenschap uitgekomen, terwijl ik al sinds de derde geen natuurkunde of biologie meer heb gehad, en ik denk dat dat uiteindelijk wel geholpen had. Misschien dat dat minder een probleem zou zijn met een systeem zoals in België, maar ik denk dat later kiezen en minder vakken volgen op zich geen nadeel zijn.

    Ik heb zelf best wel een andere ervaring dan de meesten hier, heb ik het gevoel. Ik heb op zich het gevoel dat ze bij ons op het vwo heel erg benadrukten hoeveel invloed je vakkenpakketkeuze heeft op je latere studiekeuze, terwijl je uiteindelijk juist nog allerlei verschillende kanten uitkunt, als je wilt. Ook was het bij mijn bachelorstudie zo dat de onderwerpen voor de meeste mensen op dat moment nog zo nieuw zijn dat je als het ware bij nul begint bij de meeste vakken, dus daar had de middelbare school me ook niet meer op hoeven voorbereiden. Ik ook het gevoel dat de school heel erg van ons verwachtte dat we na het vwo naar de universiteit zouden gaan en dat heel erg benadrukten, en ons daar ook wel voor probeerden klaar te stomen. Door de gigantische hoeveelheid huiswerk die ik op de middelbare kreeg, was de hoeveelheid zelfstudie in de eerste jaren op de uni eigenlijk niet zo heel zwaar. Ik heb het geluk dat ik ook onderzoeksverslagen heb leren schrijven op de middelbare, ook al was dat maar bij één vak (economie).
    Ik denk uiteindelijk dus niet dat de middelbare school meer had kunnen of hoeven doen om me voor te bereiden op de universiteit, maar misschien dat het dan per school, of onderwijstype, heel erg kan verschillen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik vind echt dat school je niet genoeg voorbereid- Gewoon omdat school mij nooit echt heeft geleerd om te leren. Ik heb zo'n beetje alles gehaald en daar amper maar mijn boek voor open te hoeven doen. Wanneer je dan ineens wel moet gaan studeren is dat nog best lastig om te leren wanneer je al 18-19 bent. (:

    Haha, natuurlijk niet, waarom denk je dat maar 1/3 of zoiets zijn bachelor aflegt binnen de voorziene tijd? Ik denk dat zowel de middelbare scholen als het hoger onderwijs moeten veranderen. Ik was totaal niet voorbereid op maar 1 'toets' per semester. Nu, op één of andere wonderlijke manier ben ik wel altijd op alles geslaagd, maar er zijn genoeg mensen die niet dat geluk hebben, die niet genoeg voorbereid zijn of gewoon de totaal verkeerde richting kiezen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Eens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Eens.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Behalve als je vmbo deed.