• Hoi allemaal,

    Over een paar weken ga ik weer eens een week op zomerkamp met scouting. Nu ben ik al vier a vijf jaar daar ook de ehbo'er. Dit doe ik met heel veel plezier en liefde en bestaat voornamelijk uit tekenbeten verwijderen.

    Ik ben hierin een expert maar hoor de laatste tijd veel verschillende verhalen over het veilig verwijderen. Ik heb Scouting Nederland al een mailtje gestuurd, maar nog altijd geen reactie. Ik wil morgen nog even mijn dokter bellen om te vragen hoe zij over het volgende punt denken, maar wil graag jullie mening ook even horen.

    'Hoe verwijder je een tekenbeet op de meest veilige manier?"

    Mij is vijf jaar geleden aangeleerd de teek met de tang bij de huid te pakken en tegen de klok in te draaien. Als hij los is ontsmet je de plek met alcohol en noteer je waar de beet is voor de ouders.

    Echter hoor ik tegenwoordig ook de methode om een trekbeweging te maken en dus niet meer te draaien.

    Hoe doen jullie dit of hoe denken jullie hierover?

    Ik weet dat ik het beste aan een dokter kan vragen voor een goed antwoord, maar wellicht zijn hier mensen die in het ziekenhuis, bij een dokter werken die mij advies kunnen geven.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    ydnacesoN schreef:
    Ik gebruik zelf nooit een tekentang voor teken. Ik heb een setje tekenhaken voor huisdieren en die werken veel fijner. Die werkt namelijk ook voor kleine teken heel fijn.



    Die schuif je onder de teek, dan draai je hem er uit. En dan idd schoonmaken en noteren.

    Wel ik heb een antwoord op de vraag.;)

    Ze heeft mij een tekenlasso aangeraden.
    Dit is eigenlijk hetzelfde principe als een tekentang maar dan met een lusje die je om de teek doet.
    Zo voorkom je het per ongeluk knijpen in de teek.

    Zowel grote als kleine kun je hiermee uithalen.
    Ze raadde de rest eigenlijk een beetje af, maar eigenlijk is het vooral belangrijk dat hij weg is.

    Voor scouting heb ik er gelijk 2 besteld =)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan