• Beste users,

    Vanaf vandaag is het mogelijk om columns te publiceren zonder vaste columnist te zijn. Iedere user heeft dus de mogelijkheid om naar hartelust columns te schrijven. In dit topic leggen we uit hoe dit exact werkt en geven we ook enkele tips mee om een goede column te schrijven.

    Wat is een column?
    Het kan een vaste rubriek in de krant zijn, wekelijks of dagelijks. Sommige boekrecensies hebben het karakter van een column. Ook politieke commentaren, nieuwsanalyses, reisverslagen en korte verhalen kunnen vaak als columns gezien worden. Er zijn vele vormen en invalshoeken, met als grote gemene deler: een kort en creatief stukje tekst met een persoonlijk karakter.
    Op Quizlet mag je over van alles en nog wat een column schrijven. Het kan gaan over over die nieuwe hond van de buren, je kan je mening geven over de zoveelste maatschappelijke kwestie en je mag filosoferen over het nut van het leven. Als je een voorbeeld wil, kan je altijd eens gaan kijken bij de reeds geschreven columns van Quizlet!

    Tips bij het schrijven van een column:

    1. Besteed veel aandacht aan jouw eerste zin; die is het visitekaartje van je column. Schrijf een openingszin waarmee jij met de deur in huis valt: een concrete situatie, een afwijkende mening, een onverwacht feit.

    2. Zorg voor een goede opbouw. Sleep de lezer door het verhaal heen door de nieuwsgierigheid vast te houden. In de laatste zinnen mag alles op zijn plaats vallen, een conclusie of slotbeeld. En, niet onbelangrijk: vermijd uitwijdingen, blijf bij de je onderwerp.

    3. Schrijf in korte, krachtige zinnen. Het is natuurlijk fantastisch om de lezer te imponeren met je barokke stijl. Maar hij heeft daar niets verder aan. Streef naar korte, krachtige zinnen en vermijd ingewikkelde constructies met bijzinnen. Dat geeft je tekst meer overtuiging en energie.

    4. Werk aan een eigen stijl, maar houd het onnadrukkelijk. Voorkom het veelvuldig gebruik van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden, maar kies werkwoorden en zelfstandige naamwoorden met veel kleur. En: vermijd clichés.

    5. Maak je stukje uniek en onderscheidend. Streef naar unieke invalshoeken en combinaties, naar originele gedachten. En wees vooral erg concreet in tijd en setting, dat maakt je stukje geloofwaardig en urgent.

    6. Wees persoonlijk en kwetsbaar. Als je overal iets van vindt, maar zelf op veilige afstand blijft, zal dat bij de lezer ook een gevoel van afstand geven. Je boodschap komt beter over als hij recht uit je hart komt en je lezer dat ook merkt.

    7. Probeer eens muziek op te zetten als je inspiratie zoekt; misschien komt er iets heel mooi uit.

    8. Eindig je column in stijl met een verrassende wending, een uitsmijter of een verwijzing naar datgene waar je mee begon. Zorg dat jouw lezer ‘ergens nog iets mee moet’: laat bijvoorbeeld een onbeantwoorde vraag of een knagend gevoel achter.


    Hoe werkt het inzenden precies?
    Eens jouw column af is kan je deze in een privé-bericht versturen naar Ledecky. Je zal dan een bevestiging krijgen dat jouw column goed is aangekomen. Een of meerdere mods zullen jouw column doorlezen en eventueel opmerkingen formuleren. Dit kan gaan over zinnen die niet zo vlot lopen, spelfouten, maar ook inhoudelijke opmerkingen. Het is niet onze bedoeling de columns af te kraken, maar we willen graag wel een zeker niveau behouden. Als er in de toekomst opnieuw bèta's zijn, is het dan goed mogelijk dat zij dit overnemen van ons.
    Als de feedback klaar is, wordt de column, indien nodig, terug gestuurd naar de user in kwestie met de vraag of de aangebrachte aanpassingen oké zijn. Zo ja, wordt jouw column gepubliceerd op het algemene account Columnisten. De username van de schrijver in kwestie zal duidelijk bovenaan de column verschijnen.
    Bovendien zullen alle gepubliceerde columns ook op de Facebookpagina en in dit topic verschijnen met een linkje.
    Opmerking: Als we echter merken dat columns schrijven toch niet helemaal jouw ding is, dan zullen we dat ook zeggen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij de volledige column herschrijven.

    Is het nog mogelijk om vaste columnist te worden?
    Ja! Om de mensen die toch graag vaste columnist worden niks te ontzeggen, willen we ook deze optie mogelijk maken. Het gaat hier om spontane solicitaties; je kan je op eender welk moment kandidaat stellen.
    Indien je dit wilt doen, hoef je enkel een zelfgeschreven column naar Ledecky te sturen. In je privé-bericht vermeld je natuurlijk wel dat het gaat om een solicitatie voor vaste columnist. Jouw column zal worden nagelezen door de mods en mogelijks ook door de andere vaste columnist(en). Als we jouw column goed genoeg vinden, word je aangenomen als vaste columnist. Dit betekent dat je eenmaal om de drie weken een column moet schrijven. Deze zal, logischerwijs, niet meer nagelezen worden door ons. Indien je van ons een negatief antwoord terug krijgt, kan je natuurlijk nog steeds vrijwillig columns inzenden. We zullen bovendien ook uitgebreid feedback geven over jouw column.
    Opgelet: elke user kan maar eenmaal per halfjaar soliciteren voor de vaste functie. Dit om te voorkomen dat we elke week met het volledige team een nieuwe column moeten nalezen.

    Heb je nog vragen over deze nieuwe mogelijkheid? Stel ze dan gerust in dit topic.
    Hopelijk hebben jullie er zin in en krijgen we veel columns toegestuurd! *O*

    Alvast veel schrijfplezier,
    De mods


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ontzettend leuk!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Mooi opgelost moderatorteam! Hopelijk komen er leuke 'ad interim'-columns tevoorschijn uit de pennen (ofja, toetsenborden) van vele van de creatieve users!


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Uitstekende oplossing van het modteam! :')


    Take me to wonderland

    Tof! Zeker nu alles dicht zit is dit toch het moment op een column te schrijven lijkt mij 😄


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik ben heel benieuwd naar de columns!


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    We zijn intussen bijna twee maanden verder en hebben nog geen columns ontvangen. Is er iets dat wij kunnen doen om voor meer motivatie/inspiratie/... te zorgen? (;


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    We zijn intussen bijna twee maanden verder en hebben nog geen columns ontvangen. Is er iets dat wij kunnen doen om voor meer motivatie/inspiratie/... te zorgen? (;


    Ik was 't eerlijk een beetje vergeten, maar ik herinner me nog dat ik wat wilde schrijven. Alleen ik zit al twee maanden binnen, corona is niet echt bevorderlijk 😂


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Ik was 't eerlijk een beetje vergeten, maar ik herinner me nog dat ik wat wilde schrijven. Alleen ik zit al twee maanden binnen, corona is niet echt bevorderlijk 😂

    Je kan altijd een column schrijven met je mening over het idee van 'nu moet je aan je lichaam en jezelf werken, want je hebt er tijd voor'. Het lijkt alsof veel mensen zich 'verplicht' voelen om nu te gaan sporten omdat anderen het ook doen ofzo. :')
    Of hoe je je voelt bij de huidige situatie, hoe je ermee omgaat dat je veel mensen niet kan zien, ...

    Verder is de keuze inderdaad beperkt, aangezien er niks te beleven valt op dit moment. :W


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Miss (als de nieuwe lay-out er is ofzo) kun je ergens op de voorpagina zetten 'schrijf je eigen column op Quizlet!' en dan met een link naar de info, zodat je miss ook de leden bereikt die niet zo op het forum aanwezig zijn en mensen het minder snel kunnen vergeten omdat ze het dan miss steeds op de voorpagina zien?
    Maar ja, ik zou zelf ook niet weten hoe het komt dat jullie niets binnen krijgen :/ Vind t ook heel jammer.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Promare schreef:
    Miss (als de nieuwe lay-out er is ofzo) kun je ergens op de voorpagina zetten 'schrijf je eigen column op Quizlet!' en dan met een link naar de info, zodat je miss ook de leden bereikt die niet zo op het forum aanwezig zijn en mensen het minder snel kunnen vergeten omdat ze het dan miss steeds op de voorpagina zien?
    Maar ja, ik zou zelf ook niet weten hoe het komt dat jullie niets binnen krijgen :/ Vind t ook heel jammer.

    Oh, dat is een leuk idee ja! (: En misschien ook ergens bij de columns zelf een linkje als dat zou kunnen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik had geen idee dat dit er was, dus ik ben blij dat dit topic weer omhoog gekomen is! Als ik inspiratie heb ga ik zeker eens een poging wagen (:


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Dit vind ik wel tof, hoe jullie het oplossen! (:
    Ik zal eens kijken of ik nog iets kan bedenken voor een column.


    26 - 02 - '16

    De eerste column staat online! Deze werd geschreven door Delahaye. Heel hard bedankt daarvoor. (:

    Een introvert geniet van de lockdown. Toch?

    Superleuk initiatief

    Als iemand nog een column zou schrijven in de nabije toekomst, dan mag die altijd ingestuurd worden. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.