• Hoi mede-Q'ers,

    Al een heel aantal jaren schrijf ik. De eerste versie lees ik dan nog eens door, verbeter de tekst taaltechnisch en wijzig soms wat zinnen/woorden en tadaaa, mijn verhaal is 'af'.
    Nu zou ik graag eens een stap verder zetten en de ruwe versies oppoetsen, dus herschrijven. Online heb ik al een heel aantal tips gevonden, maar ik ben ook benieuwd hoe jullie dit doen.

    En mocht je het leuk vinden om iets van me te lezen met een kritische blik, dan hoor ik het ook graag! Ik wil dit ook voor jou doen, zodat we elkaar vooruit helpen.

    Wat ik altijd doe, is m'n eerste draft afschrijven en als ik het gevoel heb dat die toch een degelijk verhaal vormt (dus dat ik zelf geen grote plot gerelateerde fouten zie), dan stuur ik het op naar mijn critique partner en als ik geluk heb nog wat andere proeflezers (maar ik heb gemerkt dat heeeeel veel proeflezers heel mild zijn, als iemand zegt 'je verhaal is goed, ik zou alleen deze scène nog wat veranderen' of iets in die aard... dan is dat waarschijnlijk geen heel kritische lezer geweest). Ik heb een heel kritische critique partner die altijd heel grote plot gerelateerde commentaar heeft. Als ik het eens ben met haar commentaar, dan begin ik dus op zoek te gaan naar manieren om het te fixen (ook als ik het niet eens ben met haar, zoek ik altijd naar een reden waarom de scène in kwestie niet zou werken en hoe ik desbetreffende scène dan misschien meer impact kan geven) en dan pas ik dat dus aan.
    En dat doe ik meestal 2 rondes, bij de derde ronde zouden de grootste veranderingen voor plot en personage normaal gezien al opgelost moeten zijn. Daarna focus ik me pas op schrijfstijl, kromme zinnen, spelfouten en al die heisa :')
    Ben wel benieuwd hoe anderen het doen c:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Thanks voor je reactie! Maar jij doet dus ook alleen aanpassingen? En niet vanaf letter 1 weer opnieuw beginnen?

    xTrueStoryx schreef:
    Thanks voor je reactie! Maar jij doet dus ook alleen aanpassingen? En niet vanaf letter 1 weer opnieuw beginnen?

    Nee, ik heb het eig altijd wat raar gevonden als mensen helemaal opnieuw beginnen (er zijn wel scènes of hele delen die ik soms helemaal opnieuw doe, in m'n huidige verhaal heb ik de laatste 5 hoofdstukken nu al twee keer volledig opnieuw gedaan XD), want ik ben van mening dat je dan gewoon met een volledig nieuwe 'first draft' zit. Ook, ik vind het ook niet leuk om te denken dat er helemaal niks bruikbaar in m'n eerste versie zit.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik pas dingen eigenlijk altijd aan. Kopieer (en bewerk als het nodig is) de stukken waar ik tevreden mee ben naar een andere document en schrijf zo verder.


    Alleen maar tranen van geluk

    Het hangt er bij mij een beetje vanaf hoe lang geleden ik het verhaal geschreven heb.
    Bij recentere geschreven verhalen zijn het meestal enkel kleine aanpassingen die ik doe voor een logischer verloop van het plot en een betere schrijfstijl. Maar ik ben begonnen aan een verhaal wat 8 jaar oud is en daarbij is het toch wel sommige hoofdstukken helemaal opnieuw schrijven, omdat de hoofdstukken niet meer kloppen met de plotveranderingen van eerdere hoofdstukken,


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Bedankt allemaal!
    Ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop haha. Maar ik zal gaan uittesten welke manier werkt voor mij en mijn verhalen.

    xTrueStoryx schreef:
    Bedankt allemaal!
    Ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop haha. Maar ik zal gaan uittesten welke manier werkt voor mij en mijn verhalen.

    Ik keek er eerst ook altijd tegenop, maar nu ben ik wel op een punt dat ik het plezier er wel van inzie ofzo? Dus er is hoop dat het leuker wordt met de tijd :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.