• Hai.
    Ik heb er lang over getwijfeld, vooral over hóe ik het schrijven moest, maar ik heb een blogbericht geschreven na aanleiding van een opmerking van mijn huisgenoot.. Ik wees haar op het feit dat zij dag en nacht lampen en verwarmingen aan heeft staan & dat ik dat erg zonde en slecht vond voor het milieu. Dat heeft onze vriendschap verpest (letterlijk, ze gaat uit huis binnenkort) en ze reageerde zoals veel anderen: ze was dat gezeur over het milieu zat.

    Dat snap ik niet. Of ja, ik snap wel dat je het gezeur zat kunt zijn, maar ik begrijp niet goed hoe het kan dat sommige mensen oogkleppen op hebben en zó egoïstisch kunnen zijn? Het aller- allervervelendste vind ik, dat ik dan op mijn "fouten" gewezen word. Want ik rijd ook wel eens in een auto en gebruik ook plastic, dus ik doe het zelf ook niet goed.

    Sinds ze dat zei, dacht ik na over een blogbericht. Ik wilde het niet te zwaar maken, maar het is wel iets dat heel erg in mijn hoofd speelt. En ik vind het een belangrijk onderwerp. Ik vond het echter lastig omdat het natuurlijk een erg groot probleem is en ik het bericht niet al te lang wilde hebben.. Maar, ik heb hem uiteindelijk maar geplaatst.

    En ik ben wel benieuwd naar jullie meningen. :]
    Even een korte "sidenote": ik gebruik mijn blog vooral voor mijzelf en om in contact te blijven met mijn familie en vrienden die overal en nergens over de wereld wonen..
    Maar ondertussen heb ik al best wat lezers. (ofja, op mijn oude blog, die gecrashed is, deze is net nieuw opgebouwd)

    Ok. Genoeg geluld, haha. Voor de mensen die het leuk vinden, een linkje naar mijn blog: Klik.

    Laat me (daar of hier) weten wat jullie ervan vinden en of jullie zelf nog andere dingen doen voor het milieu! (flower)

    [ bericht aangepast op 21 dec 2020 - 1:53 ]


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ik vind het bijzonder dat je huisgenoot er zo op reageert... Ik bedoel het is logisch als je haar dit aangeeft. Het is 2020 volgens mij weet de gehele wereld dit en is het niks nieuws..

    Vorig jaar gaf mijn vader aan dat je met je oplader in stekker per jaar honderden euro's kwijt ben en dus haal ik hen er altijd uit. Dit begin eigenlijk meer voor t geld, ik bespaar graag maar het is mooi mee genomen.

    Ik zou ook graag vaker de fiets IPV auto willen pakken maar helaas gaat dat lichamelijk vaker niet dan wel en dat is jammer.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Allereerst: je blog ziet er zó mooi uit! Heel chill om naar te kijken!

    Ik ben het eens met IrishNialler: erg vreemd dat je huisgenoot er zó heftig op reageert en zelfs uit huis gaat? Hoe je het beschrijft wees je haar gewoon op bepaalde feiten en gaf je daar een tip over, het komt niet over alsof je haar manier van leven dusdanig bekritiseerde dat ze uit huis zou moeten gaan zeg maar. Ik ben het dan ook volledig met je eens: het onnodig aanzetten van lampen, kranen, etc. is niet goed voor het milieu en het is een kleine moeite om ze uit te zetten, toch?

    Wat ik zelf doe? Ik scheid afval, pak alleen de auto als de afstand echt te lang is, gebruik alternatieven voor plastic (metalen rietjes bijv.) ... En inderdaad de kleine dingen als: niet onnodig lampen of verwarmingen aan. Eerst een dikkere trui aan, dan pas verwarming aan. Niet onnodig opladers in stopcontacten. En ik ben ook vegetarisch.

    Oh! En mijn gezin en ik lopen eens per week een rondje door de wijk om straatafval op te ruimen. Een aanrader voor iedereen die toch graag wandelt; twee vliegen in één klap!


    'I respect myself enough to say 'no' to anything that hurts me.'

    Rip vriendschap en huisgenoten van je leven (krul)


    Nobody dat it's easy

    Ik ben het eens met bovenstaande! ^
    Sowieso heel fijn en leesbare blog, en de inhoud is ook zo waar!

    En inderdaad, niemand is een heilige, maar alle kleine beetjes helpen! Ik ga zelf ook met de auto naar het werk, ookal woon ik dichtbij (I know, I know) en als er geen pandemie is, ga ik ook met het vliegtuig op vakantie. Maar ik gebruik inderdaad een bamboe tandenborstel en wattenstaafjes. Ik heb ook uitwasbare wattenschijfjes gebruikt, maar die vond ik helaas niet fijn. Maar hee, ik heb het uitgeprobeerd, en inderdaad pas aan wat bij jou past! Van shampoo bars krijg ik helaas snel vettig haar (hoe dan?) maar ik gebruik nu wel een merk wat niet op dieren is getest, geen parabenen bevat etc. Zo probeer ik ook op te letten op mijn douchegel, handcreme en mascara.

    Oh en nog een belangrijke aanvulling wat betreft maandverband/tampons! (als ik zo vrij mag zijn om aan te vullen haha :x ;p)
    Voor degene die wel nog maandverband of tampons willen blijven gebruiken, kijk voor een goed merk! De meeste bekende merken bleken hun materiaal namelijk! Ja echt, bléken! En parfumeren.


    Inspiration can hit you any time

    Hoi daar! Wat een belangrijk onderwerp is dit, zeg!

    Ik kan me niet voorstellen dat je vriendschap alleen om dat gespreksonderwerp voorbij gaat! Dan geeft iemand het wel heel snel op. Hebben jullie er ook wel eens goed over gepraat? Waarom je zulke dingen zegt, waarom de vriendin het niet zo goed kan hebben, wat het oprakelt, hoe jullie er het beste van kunnen maken voor jullie allebei?

    Ik herken het moeizame gesprek en de verzuchtende reacties ook ontzettend. Mijn vader is ontzettend tegen vegetarisme, en houdt krampachtig vast aan zijn vlees (hij zegt dan dat hij vaak zat vegetarisch (pannenkoeken) (of vis, dat is niet vegetarisch haha) eet, en dat we niet moeten doorslaan en dat het gaat om de afwisseling). Het komt niet aan dat de aarde al zo uitgebuit is dat we het niet redden met één dag minder vlees eten. De cultuur moet anders, de gewoontes moeten anders en wel nu.

    Deze reacties komen in mijn geval ook vaak terug als ik het heb over (anti-)racisme, (anti-)kapitalisme, of bijvoorbeeld feminisme. Ze vinden dat ik problemen maak die er niet zijn, dat we een prima positie hebben als vrouw in de Nederlandse samenleving en dat ik niet iedereen over één kam kan scheren, als ik het bijvoorbeeld heb over institutioneel racisme.

    Het zijn echt moeilijke gesprekken en ik vrees dat het niet snel anders gaat zijn. Mensen horen meningen/feiten/informatie dat totaal buiten hun wereldbeeld valt en weten niet hoe ze dat kunnen matchen of mengen met hun bestaande kennis. Dat levert vaak een harde tegenreactie op, een aanval, kritiek, 'they lash out'. Ik vind het ook lastig om hiermee om te gaan. Moet ik mij nederig opstellen en mijn woorden zo kiezen dat zij zich minder aangevallen voelen? Moet ik mij in allerlei bochten wringen om hun gevoelens niet te schaden? Of sta ik voor mijn opvattingen en kiezen zij ervoor zo fel te reageren? Bewaar ik die energie voor andere, belangrijke(re) dingen? Of, moet ik schipperen tussen deze twee houdingen? De ene keer wel en de andere keer niet?

    Daarbij denk ik dat het ook een 'strijd' is, die nog lang gaat duren, zeker met de oudere generatie. Dat betekent dat het een ding van de lange adem wordt. Je mag soms even rust nemen, iets niet uitleggen, iets niet benoemen, als dat als teveel voelt. Of juist, je wat minder beleefd opstellen, als dat je teveel energie kost.

    Dan nog inhoudelijk over klimaatverandering en milieuvervuiling...

    Ik snap heel goed dat zulke kleine aanpassingen voor jou, je zo kunnen frustreren als de ander de moeite niet wil opbrengen. Maar keep in mind dat de kleine moeite voor iedereen in iets anders kan zitten. Persoonlijk koop ik niets meer bij de overduidelijk grote, slechte, schadelijke bedrijven zoals H&M, Primark, Zara, Bershka en dergelijke (maar er zijn er nog veeeel meer). Ik ga de winkels gewoon niet meer in en heb ze ontvolgd op social media zodat ze me niet meer kunnen verlekkeren met mooie prints en coole jurken. Ik koop veel tweedehands of ik ga naar winkels die eerlijker zijn (Fysieke winkel bijvoorbeeld Bellamy Gallery, maar is wel meer basic en wat... soberder, veel oudere vrouwen in de winkel, terwijl ze echt prachtige spullen hebben. En laatst heb ik deze webwinkel gevonden: Shop like you give a damn). Ik koop haast niets als ik voor de leuk een dag ga shoppen, omdat je dan waarschijnlijk thuis komt met dingen die je toch niet echt nodig hebt. Ik ben in mijn hoofd bezig met mijn persoonlijke capsule wardrobe en probeer bij elke aankoop te denken: ga ik dit vaak gebruiken, kan ik dit goed combineren, werkt deze kleur voor mij, vind ik dit over X tijd ook nog leuk? Als je dan bijvoorbeeld leren schoenen koopt, kan ik me voorstellen dat dat de investering waard is, het is immers een materiaal dat je heel lang heel mooi kunt houden. Bijvoorbeeld je schoenen regelmatig poetsen, ze naar de schoenenmaker brengen, en je kleding laten verstellen als het niet (meer) past, zijn ook kleine (niet zo duur als nieuwe dingen kopen) uitgaven die eigenlijk heel duurzaam ook zijn.

    Maar voor mij is bijvoorbeeld op vakantie gaan naar een ver land ook een kleine moeite om weg te laten. Ik hoef niet naar Griekenland of Spanje, of nog veel verder weg. Ik hoef niet met het vliegtuig en ben eigenlijk al blij met een appartementje aan het Nederlandse strand. Treinen of rijden naar een buurland een leuke afwisseling. Ik word daar gelukkig van, ik voel me daar fijn bij. Maar ik heb heel veel mensen om me heen die echte avonturiers zijn, die de hele coronacrisis al reiskriebels hebben en ontzettend gebaat zijn bij reizen naar een mooi land (bijvoorbeeld, meer ontspannen, meer geïnspireerd raken, maar ook dat hun mentale gezondheid er letterlijk op vooruit gaat). Ik vind het ook gek om te horen dat een vegan vriend met het vliegtuig naar Taiwan gaat, maar tegelijkertijd, ben ik degene die daarover mag oordelen? Ik doe ook niet alles goed. Ik zit regelmatig een uur onder de douche. Dat kost ook heel veel water. Maar dat is mijn ultieme vorm van ontspannen. Ga ik mezelf daarvan beroven? Nee. Zou ik een ander van een gelijksoortige ervaring willen beroven? Not so much. Het belangrijkste vind ik denk ik, dat iemand erover na heeft gedacht. De vervuiling en de footprint heeft onderzocht en een weloverwogen beslissing heeft genomen. Je kunt altijd vragen waarom iemand tot een beslissing is gekomen. Waarom iemand voor het vliegtuig heeft gekozen, waarom iemand voor een primark jas heeft gekozen, waarom iemand ... Vul maar in.

    Ik denk dat het ding bij die kleine dingetjes die zo weinig moeite kosten voor jou is, dat mensen er niet over nadenken. Men denkt niet: dit stopcontact kost mij nu X euro en de aarde X vervuiling. Deze ongebruikte verlichte kamer kost de aarde X vervuiling. En ik vrees dat mijn vader bijvoorbeeld niet denkt bij zijn stukje vlees hoeveel het de aarde wel niet heeft gekost. Elke dag opnieuw.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Nagaa schreef:
    Ik heb ook uitwasbare wattenschijfjes gebruikt, maar die vond ik helaas niet fijn. Maar hee, ik heb het uitgeprobeerd, en inderdaad pas aan wat bij jou past!


    Ik wilde deze nog aanraden trouwens! Ik heb ze van de week bij een vriendin geprobeerd en ik ben echt hyped! Je hoeft er niet eens reinigingsmelk o.i.d. op te doen. Echt wonderdoekjes bijna!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ons schreef:
    (...)

    Ik wilde deze nog aanraden trouwens! Ik heb ze van de week bij een vriendin geprobeerd en ik ben echt hyped! Je hoeft er niet eens reinigingsmelk o.i.d. op te doen. Echt wonderdoekjes bijna!

    Oh thanks! It's worth a shot (:

    Ook super interessant trouwens, de kledingwebsite die je hebt genoemd! Ik moet zeggen dat ik zelf vaak nog verval in toch bij grote ketens spullen kopen, of (zoals ik laatst had) kleding gekocht, en dan pas achteraf gedacht 'oh shit, is deze website eigenlijk wel milieuvriendelijk?'. Ik had een heleboel besteld bij Bonprix, voor kerst, ik houd eigenlijk helemaal niet van online kleding kopen, maar met de lockdown had ik niet veel andere opties, tenzij ik niks kocht. Later zag ik dat Bonprix ook een duurzame afdeling heeft (: En Douglas blijkbaar ook (niet dat ik daar iets besteld heb, maar het viel me laatst op).
    Voor mijn haar gebruik ik nu een product van Cocunat, ze hebben speciale producten voor krullend haar, maar ik zie net dat ze ook body and face producten hebben. Diervriendelijk en vrij van rotzooi.

    En onlangs vond ik een interessante app, namelijk Beat the micro Bead, met die app kun je cosmetica producten scannen, waarna de app aangeeft of er micro plastic in het product zit. Erg interessant, maar ook shockerend! Enige nadeel van de app vind ik dat hij je gescande producten niet onthoud, dus als ik vergeet waar nu wel of geen micro plastic in zit, moet ik ze weer opnieuw scannen :')


    Inspiration can hit you any time

    mt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.