• De stelling van deze week luidt:
    Dat jongeren op latere leeftijd seksueel actief worden is een goede ontwikkeling.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Het lijkt me vooral een belangrijke ontwikkeling dat seksuele opvoeding op een veel opener en bredere manier wordt besproken. Dat zorgt automatisch voor meer bewustwording en een betere mogelijkheid voor jongeren om grenzen aan te geven en pas iets te doen als ze er klaar voor zijn.


    Queer zijn is gewoon alles

    Eh, moeilijk. Ik was altijd van 'tot m'n 18e niet', maar then I did it toen ik 15, bijna 16 was. Maar ik ben nog wel steeds samen met die persoon, al bijna 10 jaar, so it feels right nu dat ik er over nadenk.

    Ik vind dat er duidelijker over gesproken moet worden, maar het moet ook geen chore voor jongeren worden. Die zitten vaak in die fase dat ze precies het tegenovergestelde doen, omdat het cool is of omdat ze geen advies willen aannemen. Social media speelt hier ook een rol in - maar het werkt ook positief, omdat de slechte ervaringen daar ook op gedeeld worden. Dat je zeker wel 'nee' mag zeggen bijvoorbeeld en dat 1 keer 'ja' niet altijd 'ja' betekent, en hoe de 1e keer er uit kan zien bijvoorbeeld voor beide kanten.
    Het moet in ieder geval gewoon op een goede manier en goed niveau gebracht worden. Niet te droog of kinderlijk of juist te "modern" en op "I'm one of the kids"-manieren, maar gewoon makkelijk verteld, met voorbeelden uit het nu en leeftijdsgenoten die verhalen vertellen (en niet op van die stomme filmpjes).
    En gewoon openheid i.p.v. taboe eromheen.

    [ bericht aangepast op 3 maart 2024 - 16:59 ]


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    50 / 50. Goede voorlichting vind ik het belangrijkste. Ze kunnen net zo laat zijn en geen goede voorlichting hebben gehad / weinig over weten en dan heb je eig hetzelfde effect.
    Niet van mening dat ze steeds later beginnen tho. Heb eerder het idee dat ze eerder beginnen oa. met de steeds meer belachelijke (stupide) 'must haves' waaronder body count.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik denk dat iedereen moet doen waar hij / zij zich goed bij voelt en dat daar niet een ‘goed’ aan gekoppeld moet worden. De een heeft alles op zijn twaalfde al gehad terwijl de ander op zijn 30e nog maagd is, moet dat een probleem zijn of is die 30’er dan niet in een goede ontwikkeling?
    Belangrijk, wat hierboven al is benoemd, dat er goede voorlichting wordt gegeven en weet wat je doet en dat ieder dit op zijn eigen tempo mag doen.

    Debbaut schreef:
    Het lijkt me vooral een belangrijke ontwikkeling dat seksuele opvoeding op een veel opener en bredere manier wordt besproken. Dat zorgt automatisch voor meer bewustwording en een betere mogelijkheid voor jongeren om grenzen aan te geven en pas iets te doen als ze er klaar voor zijn.

    This.


    [ heaven knows ]

    Ik denk niet dat de leeftijd wat uitmaakt. Vooral de kennis die je hebt.


    The soul needs autumn.