• Ik moet voor school dus een debat uitschrijven, en dit was men onderwerp. Ik vond het eerlijk gezegd nog wel geslaagd, en wou het daarom wel eens op het forum plaatsen, achteraf, wil ook natuurlijk ook wel jullie mening horen, over deze stelling, en over mijn debat.





    Proeven op dieren moeten verboden worden!

    Het testen van producten op dieren bestaat al verschrikkelijk lang en het gebeurt nog steeds dagelijks, en eist jaarlijks miljoenen slachtoffers. Maar wat zijn dierentesten precies? Sommigen vinden dat het verboden moet worden, en anderen vinden dan weer dat zulke opofferingen moeten kunnen voor de wetenschap. Maar zou het verboden moeten worden? Ik denk alvast van wel, en wel om de volgende redenen.

    Ten eerste, het is gewoon dierenmishandeling, en dat is eigenlijk wettelijk verboden. De dieren die van deze sadistische experimenten slachtoffer worden, wachten het einde van hun leven langzaam af in vuile, vaak te kleine en onverzorgde kooien.

    Ten tweede, er worden niet enkel proeven gedaan op medicatie en vaccins, maar ook op cosmetica (make-up), giftigheidonderzoek en gewoon om nieuwe dingen te ontdekken. Wat eigenlijk helemaal niet nodig is, aangezien er al veel andere alternatieven zijn. Vroeger werden bijvoorbeeld ook de veiligheidstesten (kijken naar het effect van botsende auto’s zonder gordel) door chimpansees uitgevoerd. Gelukkig wordt hiervoor nu gebruik gemaakt van robots.

    Ten derde, weten we niet precies wat dergelijke testen voor effect hebben, het wrijven van een onschuldig zalfje op een buik van een konijn kan verschrikkelijke gevolgen hebben. Maar het zijn niet enkel zo’n testen die de dieren moeten ondergaan. Voor de wetenschap wordt er nog op veel meer getest zoals, genetische manipulatie, klonen en xenontransplantatie, dat is de transplantatie van organen.

    Als laatste vind ik dan ook nog dat wij het recht niet hebben om het vrije leven van deze dieren af te nemen. Ze hebben er zelf toch ook niet voor gekozen om dit lot te ondergaan.


    Natuurlijk denkt niet iedereen er zo over, anders waren deze folteringen al lang gestopt. Maar er blijven nog altijd mensen die zeggen dat deze proeven wel degelijk nut hebben, we worden er op wetenschappelijk vlak wijzer van. Studenten, worden bijvoorbeeld vaak gedwongen om voor hun studie dieren te ontleden. Maar waarom daarvoor dieren gebruiken, dit soort ontledingen kunnen ook via de computer gedaan worden, er zijn al een aantal stimulatieprogramma’s voor studenten te verkrijgen. Het is uitgewezen dat deze manier van studeren geen negatieve invloed heeft op de studieresultaten. Integendeel, deze programma’s worden in Amerika zelf al op enkele universiteiten gebruikt.

    Hoe zit het dan met de schmink, moeten wij dan zelf ondervinden of deze producten nu goed zijn of niet? Bij oogtesten bijvoorbeeld (mascara of eyeliner). Nee, dat hoeven we inderdaad niet, i.p.v. deze producten in de ogen van levende dieren te druppelen, om de schade te kunnen bekijken, kunnen we evengoed ogen gebruiken van kippen en koeien afkomstig uit de vleesindustrie (slachthuizen dus)

    Na deze twee stellingen te hebben opgelost is er natuurlijk nog een probleem, hoe zit het dan met het zoeken naar nieuwe medicijnen van nog steeds ongeneselijke ziektes. Wel ook dit kan op een makkelijke en vreedzame manier worden opgelost, door ziektekiemen te kweken in lichaamscellen die in een reageerbuis in leven worden gehouden. Hierdoor hoeft men de dieren niet langer in te spuiten met het virus om die later uit hun lichaam te proberen halen om er daarna vaccins van te proberen maken.

    Dus we kunnen hieruit concluderen, dat er al vele verschillende alternatieven zijn die oplossingen bieden op vlak van geneeskunde, cosmetica, studie, en natuurlijk nog op veel meer. Waardoor in verloop van tijd dierenproeven hopelijk uit deze wereld gebannen kunnen worden.


    (als je nog fouten vind, zeg die dan ook even aub)

    Dramione schreef:
    Ik weet niet, het is wel zielig voor de dieren, maar waar moeten ze dan anders op testen?