• Ik denk dat dit hier hoort, in dat forum dinges..

    Maar, ik had dus van een meisje uit mijn klas een samenvatting van Economi gekopieerd,
    dus ik wou net gaan leren daarvoor.. =3
    ben ik die samenvatting kwijt. =x
    en dat vind ik stiekem niet zo heel leuk,
    want nu moet ik er zelf een maken en ik heb daar geen zin in..x'D


    en om mijn topic nog een beetje nuttig te houden, hebben jullie zoiets ook wel eens? =3

    Immortal schreef:
    (...)
    vmbo, havo, vwo?

    3 havo, vwo
    staat voorin het boek.. =3

    Hoofdstuk 4: Aan het werk!

    §1: Wat is productie eigenlijk?
    Productie in enge zin = maken van goederen en diensten in bedrijven of door de overheid.-> Je moet ervoor betalen.
    Productie in ruime zin = productie in enge zin en alle overige productie.
    Productiefactoren: Kapitaal (eerder geproduceerd = auto’s machine’s)
    Arbeid (werken van mensen)
    Natuur (wat de natuur biedt = water olie erts)
    Ondernemerschap
    Toegevoegde waarde = de bijgevoegde producten of stoffen om het product beter te maken. De berekening: verkoopprijs – grond- en hulpstoffen – diensten van derden = toegevoegde waarde.

    §2: Hoe maak je winst?
    Brutowinst = opbrengsten – inkoopwaarde.
    Bedrijfskosten zijn 2 groepen:
    1. vaste kosten: de kosten die je altijd hebt, of je nou wel of niet produceert. (bijv. huur, gas- en lichtkosten)
    2. variabele kosten: dit hangt af van de hoeveelheid van de productie.
    (bijv. productie stoffen, transport).
    Nettowinst = brutowinst – bedrijfskosten. / Nettowinst = opbrengsten – kosten.
    Winst = de opbrengsten zijn hoger dan de kosten.
    Verlies = de kosten zijn hoger dan de opbrengsten.

    §3: Hoe produceer je goederen?
    Goederen en diensten worden in verschillende sectoren geproduceerd. De sectoren van de goederen zijn:
    1. primaire sector: alle bedrijven die hun producten direct uit de natuur halen.
    2. secundaire sector: bedrijven in industrie en bouwnijverheid.
    Oerproducent = de eerste die iets met de goederen doet.
    Bedrijfskolom = de weg die een product moet gaan voordat het bij de consument komt, in een tabel / kolom. Elke schakel van de kolom voegt waarde toe aan het product.

    §4 hoe produceer je diensten?
    Diensten zijn dingen die je niet vast kan pakken. Het zijn immateriële zaken.
    Goederen en diensten worden in verschillende sectoren geproduceerd. De sectoren van de diensten zijn:
    3. tertiaire sector: dienstverlening met winst als doel (commercieel)
    4. secundaire sector: dienstverlening zonder winstoogmerk. (niet-commercieel).
    De overheid (OV) vindt de niet-commerciële dienstverlening erg belangrijk en heeft daarom zelf ook een paar bedrijven. (overheidsbedrijven). Een andere manier van de OV is subsidies geven aan instellingen en particuliere ondernemingen.

    Dit?:X


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Immortal schreef:
    Hoofdstuk 4: Aan het werk!

    §1: Wat is productie eigenlijk?
    Productie in enge zin = maken van goederen en diensten in bedrijven of door de overheid.-> Je moet ervoor betalen.
    Productie in ruime zin = productie in enge zin en alle overige productie.
    Productiefactoren: Kapitaal (eerder geproduceerd = auto’s machine’s)
    Arbeid (werken van mensen)
    Natuur (wat de natuur biedt = water olie erts)
    Ondernemerschap
    Toegevoegde waarde = de bijgevoegde producten of stoffen om het product beter te maken. De berekening: verkoopprijs – grond- en hulpstoffen – diensten van derden = toegevoegde waarde.

    §2: Hoe maak je winst?
    Brutowinst = opbrengsten – inkoopwaarde.
    Bedrijfskosten zijn 2 groepen:
    1. vaste kosten: de kosten die je altijd hebt, of je nou wel of niet produceert. (bijv. huur, gas- en lichtkosten)
    2. variabele kosten: dit hangt af van de hoeveelheid van de productie.
    (bijv. productie stoffen, transport).
    Nettowinst = brutowinst – bedrijfskosten. / Nettowinst = opbrengsten – kosten.
    Winst = de opbrengsten zijn hoger dan de kosten.
    Verlies = de kosten zijn hoger dan de opbrengsten.

    §3: Hoe produceer je goederen?
    Goederen en diensten worden in verschillende sectoren geproduceerd. De sectoren van de goederen zijn:
    1. primaire sector: alle bedrijven die hun producten direct uit de natuur halen.
    2. secundaire sector: bedrijven in industrie en bouwnijverheid.
    Oerproducent = de eerste die iets met de goederen doet.
    Bedrijfskolom = de weg die een product moet gaan voordat het bij de consument komt, in een tabel / kolom. Elke schakel van de kolom voegt waarde toe aan het product.

    §4 hoe produceer je diensten?
    Diensten zijn dingen die je niet vast kan pakken. Het zijn immateriële zaken.
    Goederen en diensten worden in verschillende sectoren geproduceerd. De sectoren van de diensten zijn:
    3. tertiaire sector: dienstverlening met winst als doel (commercieel)
    4. secundaire sector: dienstverlening zonder winstoogmerk. (niet-commercieel).
    De overheid (OV) vindt de niet-commerciële dienstverlening erg belangrijk en heeft daarom zelf ook een paar bedrijven. (overheidsbedrijven). Een andere manier van de OV is subsidies geven aan instellingen en particuliere ondernemingen.

    Dit?:X

    nee.. het gaat over productiefactoren, giraal geld enzoo.. budgetlijnen, vaste lasten, dagelijkse kosten, begroting, enzoo.. =3

    ohja wel. grapje.. niet goed doorgelzen.. =3
    -niet helemaal waar het over gaat, maar wel een deel..-
    maar weetje Immortal, dankje voor het zoeken, maar misschien kan ik gewoon zelf eentje gaan maken. Dan kan jij zelf wat voorjezelf gaan doen.. ofzo.. =3
    wel heel erg bedankt! =)

    [ bericht aangepast op 18 okt 2009 - 14:58 ]

    Whipple schreef:
    ohja wel. grapje.. niet goed doorgelzen.. =3

    Zeker weten? xD
    want namelijk de titels van de hoofdstukken komen niet overeen merk ik net.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Immortal schreef:
    (...)
    Zeker weten? xD
    want namelijk de titels van de hoofdstukken komen niet overeen merk ik net.

    jaa dat wel.. =x

    weten jullie wie ik net in mijn economi-boek zag staan?
    Tokio Hotel..x'D

    -wilde dat even melden.. =3-

    ik maak ze meestal zelf


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Ik niet :Y)


    Happiness hit her like a train on a track

    Ik maak nooit samenvattingen. :X


    Don't let 'em say you ain't beautiful.

    Courageous schreef:
    Ik steek al mijn samenvattingen in een map, zodat ik ze nog heb voor de examens (:

    En ik maak gewoon geen samenvattingen xD


    Never say you're happy, when your eyes still cry.