• Hallo lieve hertjes,

    Ik hoop dat ik niet al te kattig over zal komen, maar ik erger me de laatste tijd nogal aan verhalen. Dan niet eens aan de inhoud van verhalen (dat is dan weer wel een privé mening), maar aan de manier waarop deze geschreven worden.

    Het liefst zou ik zeggen 'Schrijf beschaafd Nederlands!', maar dat zal ik niet doen aangezien dat misschien een belediging is tegenover de Belgen hier. Daarbij is het ook iets waar aan te wennen is. (Bij nader inzien toch maar een uitleg: Hiermee bedoel ik dat jullie regelmatig met een dialect schrijven, en ik jullie dus niet uit wil sluiten door op Nederlands aan te dringen.)

    Wat ik wel ga zeggen, en jullie écht op het hart wil drukken is:


    - Let alsjeblieft op spelling.

    De meeste tekstverwerkingsprogramma's hebben spellingscontrole. Zo niet, dan zijn er eigenlijk altijd wel onderdelen voor te downloaden.
    Gebruik deze mogelijkheden (wanneer je ze hebt) ook als je een verhaal/quiz/poll online zet en verbeter je fouten.

    Voor Firefox zijn er ook woordenboeken te installeren, die dan automatisch spelfouten aan zullen geven.


    - Gebruik aanhalingstekens.

    ik was samen met mijn vriendin aan het dansen hallo Simone zei Bram terwijl hij aan kwam lopen ... -enz, enz.-

    Dit is, zoals je zelf waarschijnlijk al ziet érg vervelend om te lezen, en brengt je ook al snel in verwarring. Misschien jou dan niet, maar vele andere lezers vaak wel.

    Het zou dus iets moeten zijn als: Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo Simone.' zei Bram terwijl hij aan kwam gelopen.


    of

    Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo Simone', zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.


    Denk er bij gesproken delen ook aan dat elke gesproken zin op een nieuwe regel hoort te beginnen, evenals het antwoord of het deel van het verhaal dat daarna volgt.

    Bijvoorbeeld:

    Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo, Simone.' zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.
    'Hallo, Bram!' riep die enthousiast terug, 'Hoe is het met je?' vroeg ze vervolgens.
    Goh, dat was alweer een tijd geleden zeg!


    Savvy?

    - Maak het verhaal overzichtelijk

    Gebruik bijvoorbeeld ook (regelmatig) nieuwe alinea's. Dit hoeft niet om de zoveel regels, maar zo nu en dan een ruimte tussen nieuwe onderwerpen in het verhaal maken het overzichtelijker en veel fijner om te lezen!
    Als je niet houd van open regels tussen je verhaal, probeer dan je 'blok' af en toe af te breken door gewoon op een nieuwe regel te beginnen. Dit suggereert/geeft hetzelfde effect, maar is bij verhalen in de meeste omstandigheden netter.

    - Lees zelf ook nog eens na wat je geschreven hebt.
    Dit is iets wat ik zelf altijd doe als ik iets nieuw op de site plaats. Herhaling is hierbij heilig, omdat er altijd wel punten zijn die je de eerste keer met gemak over het hoofd gezien kunt hebben. Dit is iets wat ik regelmatig ook doe, om zo de fouten die me eerder niet op zijn gevallen alsnog weg te kunnen werken.
    Dit helpt je ook meteen om te zien of het 'live' ook nog goed klopt en fijn leesbaar is.


    - Gebruik geen onnodige smileys in je verhaal.

    Lijkt me dat ik dat niet hoef uit te leggen, toch? Tenzij het natuurlijk een email moet voorstellen, of een chat gesprek, is dit érg irritant lezen.
    (Bedankt voor de tip Ironhide!)


    - Dus, check, check, double check.

    Er zijn nog vele andere tips die ik of anderen kunnen geven, maar dit zijn toch de dingen waar ik, en ik niet alleen, het meeste op let.

    Schrijf je verhaal zoals je het zelf terug zou willen lezen op papier. Ook bij kladjes of minder serieuze onderwerpen e.d.

    Dit is voor jezelf fijner, en ook voor de mensen hier die net als ik graag genieten van een goed verhaal. En niet alleen van het concept, maar ook op de manier hoe de schrijver ermee omgaat. :Y)



    JoJudicious schreef:
    Ik kom ook vaak tegen dat mensen i.p.v. 'zij' dan 'hun' gebruiken. Bijvoorbeeld: Hun gaan naar het zwembad. Terwijl het moet zijn: Zij gaan naar het zwembad. Logischerwijs gaat het toch om personen waardoor het 'zij' is. Bij objecten is het dan wel 'hun', maar die fout wordt zó veel gemaakt. O, en dat mensen sowieso op allerlei manieren schrijven behalve de goede. :'D




    Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen. Maar voor nu stop ik ermee. Ik heb mijn hart gelucht, en hopelijk iemand hier kunnen helpen met een (goede) tip.

    -

    Ja, ik weet dat er mensen zijn met Dyslexie die inderdaad soms moeite hebben met teksten, of dat er jonge mensen zijn die nog niet veel ervaring hebben in schrijven. Ik bedoel dit dan ook niet om als regel op te leggen, maar als tip. Vooral voor jezelf. Als je weet dat je er moeite mee hebt, benader dan een beta-reader, die zijn er om je te helpen! (:
    Durf je dat niet, of duurt het je te lang; Geen zorgen, er zijn (altijd wel) genoeg leden te vinden met (veel) schrijf ervaring die even willen helpen.

    Blijf vooral oefenen in het verbeteren/ontwikkelen van je eigen, goed te volgen, schrijfstijl & most important; Have fun writing, darlings!

    -

    Voel je vrij om zelf tips toe te voegen of om gerelateerde vragen te stellen.:Y)

    [ bericht aangepast op 23 dec 2010 - 13:17 ]


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Ik geef je HE-LE-MAAL gelijk!


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    passerPUNT schreef:
    Laat iedereen toch schrijven zoals ze zelf willen. Als je je eraan ergert moet je het ook niet lezen vind ik.


    Waarom zijn er altijd mensen die met zulke achterlijke opmerkingen komen?
    Ik ga hier niet eens op in. Lees maar rond en dan zie je vanzelf wel hoe het bedoelt is.


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell


    Denk er bij gesproken delen ook aan dat elke gesproken zin op een nieuwe regel hoort te beginnen, evenals het antwoord of het deel van het verhaal dat daarna volgt.

    Bijvoorbeeld:

    Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo, Simone.' zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.
    'Hallo, Bram!' riep die enthousiast terug, 'Hoe is het met je?' vroeg ze vervolgens.
    Goh, dat was alweer een tijd geleden zeg!


    Savvy?


    Dat klopt niet.
    Het moet alleen onder elkaar als iemand gelijk antwoordt. Dus zo:
    'Hallo Simone.'
    'Hallo Bram.'

    In jouw voorbeeld kan het gewoon achter elkaar gezet worden. Daarbij is eerste zinnetje fout het hoort namelijk zo:
    'Hallo Simone,' zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.

    En ik doe alleen zo betweterig omdat het niet leuk is voor anderen om commentaar te krijgen én het moest er gewoon uit :x

    [ bericht aangepast op 31 jan 2011 - 21:01 ]


    it's so empty living behind these castle walls

    Mistress schreef:
    (...)

    Waarom zijn er altijd mensen die met zulke achterlijke opmerkingen komen?
    Ik ga hier niet eens op in. Lees maar rond en dan zie je vanzelf wel hoe het bedoelt is.

    Ja, sorry hoor. Maar dat is mijn mening en je had wel kunnen verwachten dat er van die 'achterlijke' opmerkingen zouden komen. Ik schrijf gewoon zoveel 'achterlijke' opmerkingen als ik wil.


    Life has many different chapters, one bad chapter doesn't mean the end of the book.

    please mijn story's lezen en misschien reactie?(A)


    Het gaat nooit zoals ik wil en het gaat altijd fout..

    Het liefst zou ik zeggen 'Schrijf beschaafd Nederlands!', maar dat zal ik niet doen aangezien dat misschien een belediging is tegenover de Belgen hier.

    Waarom zou dat een belediging tegenover Belgen zijn?
    Voor de rest vind ik wel dat je gelijk hebt. Er zijn veel goede verhalen op Quizlet, maar ik stop meteen met het lezen van een verhaal als ik zie dat er geregeld fouten worden gemaakt.


    Jrock, because "actually, that's a man" is always a good way to start a conversation.

    xAirashiix schreef:
    (...)
    Waarom zou dat een belediging tegenover Belgen zijn?
    Voor de rest vind ik wel dat je gelijk hebt. Er zijn veel goede verhalen op Quizlet, maar ik stop meteen met het lezen van een verhaal als ik zie dat er geregeld fouten worden gemaakt.


    Dat staat er bij.



    Het liefst zou ik zeggen 'Schrijf beschaafd Nederlands!', maar dat zal ik niet doen aangezien dat misschien een belediging is tegenover de Belgen hier. Daarbij is het ook iets waar aan te wennen is. (Bij nader inzien toch maar een uitleg: Hiermee bedoel ik dat jullie regelmatig met een dialect schrijven, en ik jullie dus niet uit wil sluiten door op Nederlands aan te dringen.)


    Echt, waarom lezen jullie nou nooit iets GOED door? ;-;
    Dit begint echt frustrerend te worden onderhand. Het is niet altijd slecht bedoelt! ><


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Weet je wat ook wel eens irritant is (ik doe het zelf soms ook),
    dat mensen vaak telksen hetzelfde woord gebruiken..
    Als je dat hebt moet je gewoone ventjes bij google typen:
    synoniem [woord dat je vaak gebruikt]

    En dan krijg ej er ander woord voor, heel handig (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Waar ik me nogal aan irriteer is het 'me'

    Ik haalde een hand door me haar
    me moeder, me vader
    ik pakte me portomonee

    dat moet dus allemaal mijn of m'n zijn.
    als je het uitspreekt klinkt het nog niet eens zo raar, maar tijdens het lezen van een verhaal vind ik het echt vervelend.


    Never say Never

    Captivity schreef:
    Ik vind het wel goed hoor dat je dat zo doet, ik erger mezelf er ook wel is aan. -niet dat ik zo goed schrijf maar als nog.-


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    Nu komen mijn hele logische, commetaartjes, waarbij gekgenoeg heel veel mensen er niet naar kijken:
    -Ik wil, jij wilt.
    -Daar houd ik je aan!
    -Ik hou van konijntjes, hou schrijf je alleen als het gaat om houden van. Is dat niet het geval schrijf je ik houd met een d.
    -Jij houdt van konijntjes. Houd jij van konijntjes? Houden van staat los van de gewoonlijke regel.

    ILoveNynk schreef:
    Nu komen mijn hele logische, commetaartjes, waarbij gekgenoeg heel veel mensen er niet naar kijken:
    -Ik wil, jij wilt.
    -Daar houd ik je aan!
    -Ik hou van konijntjes, hou schrijf je alleen als het gaat om houden van. Is dat niet het geval schrijf je ik houd met een d.
    -Jij houdt van konijntjes. Houd jij van konijntjes? Houden van staat los van de gewoonlijke regel.


    is het niet ik houd van jou en van ijs en blablabla?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    SoulEater schreef:
    (...)

    is het niet ik houd van jou en van ijs en blablabla?

    Nee het is Ik hou van...
    Ik dacht eerst ook Ik houd van...
    Maar blijkbaar was het Ik hou van...

    handig over hou/houd


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik krijg wel vaak te horen dat ik steeds beter wordt, maar ik heb ook moeite met de spelling omdat ik niet zo veel zie. Ik heb zoiets van, als je een verhaal echt leuk vind dan lees je wel over die kleine spelfoutjes heen


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one