• De stelling van vandaag luidt:
    Als je kinderen dingen verbiedt, gaan ze sneller foute dingen doen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dat hangt ervanaf wat je verbied.
    In Nederland zijn softdrugs legaal. Toen wiet nog verboden was, toen werd het juist gebruikt. Dat komt omdat het juist spannend is om het te doen als het niet mag, om het stiekem te doen. De gevolgen van gebruik van wiet zijn niet zo groot dat er veel vanaf hangt. Het zijn softdrugs, dus de straffen waren niet erg hoog, dus je kan het makkelijk voor je plezier doen.
    Maar als je om die reden gaat zeggen: iemand vermoorden mag. Nee, dan werkt het niet. Als je iemand vermoord, dan zijn de gevolgen hoog: je komt in de gevangenis en vaak krijg je er nog psychische begeleiding bij waardoor je grote kans hebt dat je nog langer in de gevangenis moet zitten dan de rechter bepaald heeft. Dan moet je het juist wel verbieden dus.
    Ieder mens, inclusief kinderen, denken altijd aan de gevolgen. Dus wat de grens is. Dus het ligt eraan wat je verbied en wat er tegenover staat als je het wel doet. Natuurlijk ligt het ook aan het kind, want zo zijn er alsnog mensen die moorden, hoe groot de straffen ook zijn. Maar bij de meesten hangt het af van de consequenties.


    To live would be an awfully big adventure

    Soms, ligt eraan hoe het kind is.


    You can't fly unless you let yourself fall.

    Kinderen niet, pubers wel.

    Je moet pubers het idee geven dat ze mee kunnen beslissen over de regels. De meeste pubers zullen opgelegde regels minder snel aanvaarden als het ze zonder pardon wordt opgelegd. Dat zie ik althans in mijn omgeving bij strenge gezinnen gebeuren, dat pubers/jong volwassenen in opstand komen.

    Yukari schreef:
    Ligt eraan. Sommige kinderen gaan dan sneller de dingen doen die worden verboden maar andere houden zich gewoon aan de regels.


    One Day you'll remember me...

    Eens. Mijn ouders zeiden op mijn 14/15 jaar al, we kunnen je wel verbieden te roken,drinken of drugs te gebruiken, maar als je het wil doe je het toch wel. Niet dat ik drugs gebruik of zo (:


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.