• Joee !
    ik heb een stretch van 4mm in m'n oor :]
    Maar nu ik die heb vindik het zo dom dat ik nu geen gewone oorbellen niet meer kan instoppen. Ik was eens aan het rondkijken op internet, en ik zag dat een meisje onder haar stretch haar oorbel stak
    maar hoé is dat mogelijk? ;o
    ik wil graag terug oorbelle kunnen dragen én myn stretch, iemand hulp? (a)


    My friends are my estate.

    omfg.
    ik: 'Mam, dit vind je waars. niks aan maar weetje wat me mooi lijkt? een tunnel'.
    Mam: 'Ja dág! Op die leeftijd?'.
    ik: 'hoezo op díe leeftijd?'.
    Mam: 'Die dingen groeien dan heel moeilijk dicht'.
    doei tunnels :/ gvd.


    I live for the applause, you will die for it.

    Kikkeli schreef:
    (...)ja hoor 8D tell me

    lol... dan ben ik nog wel even bezig met typen:P

    one moment please ^^

    Stretchen, of oprekken, is een bezigheid die al eeuwen voorkomt bij verschillende culturen. Het meest bekend zijn waarschijnlijk opgerekte oorlellen. In het kort is stretchen het oprekken van een goed genezen piercing met behulp van veel geduld, tijd en het juiste materiaal.
    Weet dat stretchen in de meeste gevallen geen pijn hoort te doen. Hooguit voelt het wat branderig of oncomfortabel aan, maar pijn is nooit een goed teken. Ook na het stretchen hoort je piercing zich langzaam weer te herstellen. Roodheid en lichte zwelling is normaal. Scherpe pijn bij bijvoorbeeld aanraken niet.
    Wat gebeurt er tijdens Stretchen?
    Als je een piercing oprekt, komen er tijdens dit proces heel geleidelijk aan kleine microscheurtjes in het weefsel. Gezond en goed doorbloed weefsel kan dit over het algemeen makkelijk hebben, zonder te gaan scheuren of bloeden. Vervolgens zorgt het sieraad in de nieuwe, grotere maat ervoor dat je huid zich aan gaat passen en zich gaat herstellen. Nieuwe huidcellen worden aangemaakt en de bloedvaten passen zich aan. Terwijl dit gebeurd kan het weefsel opzwellen, rood worden en/of licht gevoelig zijn. Dit is allemaal volkomen normaal; de stretch zet het weefsel en de omliggende bloedvaten onder druk en je lichaam wil dit gaan herstellen door de doorbloeding in dat gebied te gaan verhogen. Geef daarom je stretch kans om zich te herstellen, iets wat gemiddeld een maand duurt, maar soms zelfs langer.
    Tapers
    Er zijn diverse manieren om je piercing op te rekken. De meest bekende manier is met behulp van een glad, taps toelopend voorwerp, een zgn taper, die je geleidelijk aan door je piercing duwt met behulp van flink wat 'glijmiddel'. Tapers worden van diverse materialen gemaakt: van chirurgisch staal, tot acryl, glas en been.
    Okay, Ik heb een piercing en wil gaan oprekken, wat heb je nodig?
    - Geduld
    Met het risico dat het een dooddoener gaat worden: geduld is belangrijk om happy, gezonde stretches te krijgen en begint bij de kleinste maat. Of je nu standaard oorbellen draagt of een 1,6 mm dik ringetje, begin rustig en forceer niets. Littekenweefsel is zo ontstaan, maar moeilijk weg te krijgen en het maakt eventuele volgende stretchpogingen een stuk lastiger.
    Na een stretch zal je de piercing minimaal een maand rust moeten gunnen om probleemloos naar de volgende maat te gaan.
    - Een taper
    Ze komen in allerlei soorten en maten. Sla geen maten over en rek maar 1mm per keer. Probeer na te gaan op welke maat je nu zit en schaf een taper aan die nooit meer dan 1mm groter is dan je huidige maat. In het geval van oorlellen kan het zo zijn dat je nu een klein, dun knopje of ringetje draagt dat overeenkomt met 0,8 mm. De meesten krijgen hier zonder al te veel moeite een 1,6 mm sieraad door heen, maar het kan ook zijn dat je eerst naar 1mm of 1,2 mm moet gaan. Er is al een taper verkrijgbaar vanaf 1mm.
    - Een passend sieraad
    In de eindmaat van je taper dus. Als je een 4 mm taper aanschaft, zorg dan ook dat je 4 mm sieraden in huis hebt zodat je na de stretch meteen je plug, tunnel of ring kunt dragen en zo beschadiging aan het weefsel voorkomt.
    - Glijmiddel
    Jawel, glijmiddel. Als je het al in de kast hebt staan, prima. Elk geur- en kleurloos glijmiddel op waterbasis is prima te gebruiken. Heb je dit niet, haal het dan even bij je drogist.
    Een goede olie zoals jojoba of vitamine E is ook een prima alternatief. Pas op met petrolaten zoals Vaseline of uierzalf, dit kan sommige poreuze materialen zoals acryl beschadigen en poriën doen verstoppen. Gebruik het met mate en maak je materiaal na gebruik goed schoon, zo voorkom je eventuele moeilijkheden.
    Een klein drupje vloeibare, antibacteriele zeep en een beetje water volstaat ook prima. Wel goed naspoelen!
    - Nazorg middelen
    Gebruik bij voorkeur een standaard zoutoplossing (1/4 theelepel op een kopje (250 ml) gekookt water, of zoutoplossing van de apotheek) om je stretch te verzorgen. Zoutoplossing in een goede verhouding droogt niet uit en helpt je piercing te herstellen. Een opgerekte piercing verzamelt snel dode huidcellen, en zeker de eerste paar dagen na een succesvolle stretch zul je dit merken. Maak er een gewoonte van om na een dag of 4/5 na een stretch je sieraad uit de doen als je onder de douche staat. Reinig je huid en het sieraad met een milde, parfumvrije zeep en gebruik een neutrale olie zoals jojoba om je huid te hydrateren en het inbrengen van het sieraad makkelijker te maken,. Ga niet schrobben of aan de slag met sterke zepen, je huid zal hierdoor juist meer talg aan gaan maken en dat zorgt ervoor dat een stretch een onaangename geur gaat ontwikkelen. Balans is het sleutelwoord. Als je merkt dat zeep het verergert, reinig dan alleen met water en masseer goed met olie/balsem.
    Hoe ga je te werk?
    Het ideale tijdstip voor een stretch is wanneer je huid goed doorbloed en elastisch is, dus bijvoorbeeld na een heet bad of een douche. Masseer je oren met een drupje olie om de huid nog soepeler te krijgen en de doorbloeding te stimuleren.
    Manier 1: direct oprekken naar de nieuwe maat
    Doe een beetje glijmiddel op je piercing, en een beetje op je taper. Zet de taper met de smalle punt tegen je piercing aan, en duw hem er langzaam doorheen. Op een gegeven moment zul je merken dat je aardig wat weerstand voelt, het is belangrijk om hier dan voorzichtig te werk te gaan. Forceer niet, maar probeer voorzichtig de taper door te duwen. Stretchen mag geen pijn doen, en het mag zeker niet bloeden. Zolang je een geleidelijk, warm/heet gevoel hebt zit je goed. Voel je een felle, vlammende pijnscheut dan zit je fout. Haal de taper eruit, ga terug naar je vorige, kleinere maat en laat je oor minimaal 2 tot 3 maanden genezen.
    Als de taper zich langzaam maar zeker door laat duwen tot het eind bereikt is, is het tijd om je sieraad te pakken en dit tegen de achterkant van de taper te houden. Duw voorzichtig door zodat je in een vloeiende beweging je sieraad in je piercing kunt doen. Ervaring zal je snel genoeg leren of deze manier werkt voor je, of dat je de taper nog iets langer moet laten zitten om het weefsel te laten versoepelen.
    Manier 2: geleidelijk aan
    Je begint hetzelfde als bovengenoemde methode, maar in plaats van doorduwen wanneer je weerstand voelt, fixeer je de taper met een o-ring en laat je hem enige tijd zitten. Wanneer de huid losser om de taper zit, kun je opnieuw een stukje doorduwen totdat je een comfortabele spanning tegen komt. Het voordeel van deze methode is dat je de kans op scheuren vermindert doordat je geleidelijk aan stretcht. Het nadeel is dat tapers niet altijd de meest comfortabele keuze zijn om als sieraad te dragen. Zeker in de grotere maten zal het dragen van een metalen taper een hele beproeving worden en door zijn gewicht misschien zelfs helemaal niet geschikt zijn om te dragen.(naar mijn mening is geleidelijk aan het beste)
    Nazorg
    In veel gevallen heeft een soepele stretch weinig nazorg nodig, omdat er immers niets beschadigd is. Toch voegt het weken van de stretch in warme zoutoplossing toe aan het genezingsproces. Je hebt de huid opgerekt en daardoor ontstaat spanning op het weefsel en de bloedvaten, dit heeft altijd tijd nodig om te herstellen. Weken in warm, zout water stimuleert de doorbloeding en de aanmaak van nieuwe huidcellen. Masseer je piercing daarna in met een goede, vette olie om de huid soepel te houden.
    Als je stretch ongeveer een week oud is, kun je beginnen met het ontspannen van de piercing. Dit doe je door met regelmaat het sieraad uit je piercing te halen en de huid te laten ontspannen. Masseer eventueel met een klein beetje olie om de huid gezond en soepel te houden. Dit voorkomt dat je piercing op den duur een onaangename geur gaat produceren die te danken is aan een ophoping van dode huidcellen, talg, zeepresten en stof.
    Eventuele Problemen/ongemakken
    Sebum
    Ander benamingen: (oor)kaas, funk, gunk, witte rommel.
    Wat is het: zoals je eerder hebt kunnen lezen: een ophoping van dode huidcellen, talg, zeepresten en stof.
    Alles bij elkaar produceert dit goedje een doordringen luchtje dat nog het meest in de buurt komt van een dood dier. Niet echt aangenaam in de meeste gevallen. De eerste dagen na een stretch kan het gehalte wat hoger zijn, op den duur zal het wat constanter zijn en ben je goed af bij een reiniging met milde zeep of water, elke twee dagen. Een goede hydratatie van de huid door bijv. met olie te masseren zorgt er ook voor dat je huid minder talg aan gaat maken en je stretch schoner blijft.
    Uitdroging
    Wat is het: een klein ongemak dat voor kan komen bij opgerekte en niet opgerekte piercings.
    De een heeft sneller last van een droge huid dan de ander. Soms kan je stretch uitdrogen, door verschillende redenen. Je piercing begint te jeuken, raakt licht geïrriteerd maar geeft verder eigenlijk weinig problemen. Als je het sieraad verwijdert rimpelt het velletje aan de binnenkant lichtjes om de randen heen, maar blijft wel netjes open staan. Dikke kans dat je huid gewoon te droog is, en dit kun je oplossen door je piercing goed in te masseren met olie.
    Hoewel uitdroging op zich niks ernstigs is, kan het in combinatie met verschillende materialen heel vervelend zijn om dan je sieraad te verwijderen. Organische materialen en PTFE worden dan vrij stug, en wanneer je niet voorzichtig bent kan je bij het uithalen van je sieraad zelfs de piercing beschadigen. PTFE kun je gerust weken in (zout) water om het losser te krijgen, en met een flinke dot olie of glijmiddel wil het meestal wel je piercing uit. Organische materialen mogen over het algemeen niet nat worden, dus deze kun je het beste proberen te verwijderen door flink wat olie in te masseren en voorzichtig eruit te duwen.
    Daarnaast kan uitdroging je huid uit balans brengen, waardoor het juist overmatig talg gaat produceren en je met een flink stinkende stretch blijft zitten. Voorkom dus uitdroging door regelmatig te masseren met olie, maar ook hier geldt weer dat elk lichaam anders is, en de ene huid nu eenmaal sneller uitdroogt dan de ander. Voor de een is masseren met olie nodig om de dag, terwijl de ander aan een keer per week voldoende heeft. Probeer hierin jouw manier te vinden.
    Blow out
    Andere benamingen: cat-butt, kattekont.
    Wat is het:
    Een goed geheelde piercing vormt een tunnel-vormig litteken, de zgn. fistula, die bij te snel stretchen naar buiten geduwd wordt. Dit is een pijnlijk proces, herkenbaar aan de flap huid die aan een zijde (meestal de achterkant) van de piercing naar buiten komt. Bij grotere stretches hoeft dit niet zo nadrukkelijk naar buiten te komen, maar kan het zich ook uiten door een pijnlijke verdikking aan de binnenkant van de stretch. Als je het sieraad verwijdert rimpelt de gezwollen huid naar binnen waardoor het erg veel weg heeft van de kat z'n achterste. Hoe dan ook, je herkent dit aan de hoeveelheid pijn, die duidelijk niet te missen is. Als je een blow out hebt is het belangrijk dat je meteen terug gaat naar je vorige maat, zoniet kleiner. Het doel is om het naar buiten geduwde weefsel weer op zijn plek te krijgen en de zwelling te laten afnemen. Als er niet genoeg ruimte is zal de blow out blijven zitten waar ‘ie zit.
    Week de piercing minimaal twee maal daags in een zoutoplossing en wacht minimaal twee maanden, zo niet langer, voordat je het opnieuw probeert. Jammer, maar helaas.
    Scheuren
    Wat is het: een gevolg van te weinig geduld, het gebruik van verkeerde materialen en te veel kracht.
    Doordat de piercing te snel opgerekt wordt loop je het risico dat de piercing gaat scheuren. Weefsel kan op diverse manier scheuren. Bij een smalle, verticale scheur is de piercing hoofdzakelijk aan de binnenkant beschadigd. In sommige gevallen kan het weefsel rondom het gaatje scheuren, en wanneer dit onbehandeld blijft kan dit leiden tot een blow out. In beeldspraak wil dit zeggen dat de randjes van de fistula los komen en zo ruimte geven aan het weefsel om aan de andere kant naar buiten te komen.
    Een scheur doet bijna altijd pijn. De piercing zwelt op, wordt rood en kan na verloop van tijd zelfs hard aan gaan voelen door de opgebouwde spanning. Een kleiner sieraad en weken in zoutoplossing zijn hier de antwoorden voor. De bloedsomloop komt weer op gang, de scheur kan genezen en de desinfecterende werking van het warme zoute water voorkomt in veel gevallen ontstekingen.
    Sommige mensen hebben een hoge pijngrens, of hebben door andere redenen het scheuren tijdens het stretchen niet opgemerkt. Je sieraad zit na de stretch namelijk strak in de piercing, waardoor dit de bloedsomloop tijdelijk afknelt, en een scheur nog moeilijker op te merken is. Pas na het verwijderen van het sieraad, of het versoepelen van het weefsel merk je dan dat je een scheur opgelopen hebt. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk een kleiner sieraad gaat dragen, anders blijven de randen van het scheurtje open staan en wordt er een laag nieuw littekenweefsel gevormd. Aangezien littekenweefsel niet zo snel nieuwe cellen vormt als gewone huid is de vorming van littekens iets wat je wilt voorkomen. Een kleiner sieraad geeft het weefsel de kans te ontspannen en te genezen. Daarnaast brengt het de bloedsomloop weer op gang waardoor het wondje zich kan zuiveren (bloeden) en infecties voorkomen kunnen worden.
    Geschikte Sieraden:
    In principe geldt voor verse stretches dat elk materiaal dat geschikte is voor net gezette piercings, ook geschikt is voor een vers opgerekte piercing. Dus materialen als glas (pyrex), titanium, niobium en 316LVM chirurgisch staal. Er zijn inmiddels uitgebreide assortimenten verkrijgbaar in glas, titanium en chirurgisch staal met de meeste spectaculaire plugs, tunnels en ringen.
    Let er bij glas wel op dat je niet een mat afgewerkt sieraad neemt. Het poreuze en wat ruwere oppervlak is niet glad genoeg voor een verse stretch en kan ook bij genezen, maar gevoelige piercings voor irritatie zorgen.
    Draag in het begin geen double flared sieraden. Een nieuwe stretch is nog niet zo soepel dat je deze zonder schade aan te richten in je piercing kunt krijgen. De opstaande rand is vaak een tot twee millimeter groter dan de dikte van het draagvlak, dus om een sieraad in te krijgen betekend dat te veel rekken in een keer. Kies een sieraad dat makkelijk in te brengen is, maar ook makkelijk weer te verwijderen is. Na een aantal weken is je huid vaak soepel genoeg om comfortabel een double flared plug in te krijgen.
    Organische materialen zijn niet geschikt voor net opgerekte piercings vanwege de poreuze eigenschappen. Wanneer je piercing echter goed genezen is kan organisch materiaal juist een hele comfortabele keuze zijn, vooral omdat het heel wat lichter is dan de meeste metalen of glassoorten.
    Acryl is ook een veel voorkomend materiaal en vanwege de lage prijs en het lage gewicht vaak aantrekkelijk om piercing mee op te rekken. Over het algemeen werkt dit bij de meeste mensen prima. Sommigen reageren licht allergisch op het kunststof, maar meestal is dit iets wat je van te voren door ervaring al kan inschatten.
    Acryl is een licht poreus materiaal en aanraking met alcohol kan er voor zorgen dat het breekt of versplintert. Reinig je acryl sieraden met milde desinfecterende zeep en droog ze daarna goed af, zo heb je er het langste plezier van. Sommige zalven op petroleumbasis (bijv, Vaseline, uierzalf) kunnen reageren met kunststoffen. Het oppervlak kan beschadigen of stroef worden. Als je een van deze middelen gebruikt om bijv. op te rekken, maak je materiaal dan zo snel mogelijk schoon met zeep en droog het goed af.

    ik heb ook een stretch van 4 mm en ik weet ook nie hoe dat moet , nog nooit gezien

    gewoon eronder., dat is tog niet zo moeilijk.
    ik heb een tunnel van 10 mm en een stretcher van 6 mm. als ik wil kan ik er zo een oorbel onderdoen..
    ik vind het zelf aleen heel lelijk.


    en je weet tog van tevoren dat je als je je oren gaat stretchen geen normalen oorbellen meer kan dragen zonder je stretcher eruit te doen? ;x

    [ bericht aangepast op 30 sep 2010 - 18:20 ]


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    milli0naires schreef:
    ik heb ook een stretch van 4 mm en ik weet ook nie hoe dat moet , nog nooit gezien


    het hangt er vanaf welke stretch je hebt.
    Ok je moet een tunnel hebben dan kun je de oorbel daar nog door doen.

    Vanboven aan je oor nog een gaatje laten schieten?


    I'm a hero, and I'm super. I guess I'm a SUPERHERO

    Boredom schreef:
    Vanboven aan je oor nog een gaatje laten schieten?


    mjah dat is ook niet echt een mooie oplossing...
    als je dan een langere oorbel hebt hangt deze weer voor de stretch en dat is voor de meeste dan ook weer niet de bedoeling

    Hel schreef:
    (...)

    het hangt er vanaf welke stretch je hebt.
    Ok je moet een tunnel hebben dan kun je de oorbel daar nog door doen.

    nee kan niet je moet hem er echt onderdoorschuiven.
    erdoorheen kan namelijk niet omdat je orbel te smal is om, om je stretcher heen te kunnen.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    OHMYSE7EN schreef:
    (...)
    nee kan niet je moet hem er echt onderdoorschuiven.
    erdoorheen kan namelijk niet omdat je orbel te smal is om, om je stretcher heen te kunnen.


    klik en en klik. het kan dus wel degelijk :)

    Hel schreef:
    (...)

    mjah dat is ook niet echt een mooie oplossing...
    als je dan een langere oorbel hebt hangt deze weer voor de stretch en dat is voor de meeste dan ook weer niet de bedoeling

    Het is een begin toch? (':


    I'm a hero, and I'm super. I guess I'm a SUPERHERO

    Boredom schreef:
    (...)
    Het is een begin toch? (':


    hehe ja dat sowieso wel, ik zou het dan persoonlijk weer niet doen. en zoals eerder werd gezegd, het is een kwestie van goed informeren en nadenken over wat je wil.

    ik ben strecht loos,,maar stiekem betwijfel ik of het kan. Tenzij er misschien ''speciale'' oorbellenn bestaaan waarmee dat wel lukt?


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Sorry, ik heb geen idee :x


    Hope goes lost but never dies.

    Hel schreef:
    (...)

    je oorlel wordt verprutst vanaf zo'n 8-10mm de kans dat het gat dan nog weer een 'normaal' gaatje wordt is dan zeer klein

    Jij bent wel de Stretch expert hè (krul)


    "I shut my eyes in order to see.'