• Aangezien er zoveel vragen over de pil zijn, lijkt het me handig om een topic met wat algemene informatie te maken. Ik heb er zelf veel over geleerd op mijn opleiding dus ik weet er ook veel van. Dit topic gaat dus over de gewone pil, niet over de minipil, 3-fase pil of prikpil.

    Onder de gewone pil vallen de volgende merknamen: Femodeen, Marvelon, Microgynon 30, Minulet, Stediril 30, Yasmin. Of het heet gewoon: ethinylestradiol/levonorgestrel en ethinylestradiol/desogestrel.

    Wat doet de pil?
    De pil werkt op 3 manieren. De eerste manier maakt het slijm van het baarmoederslijmvlies dikker, zodat zaadcellen moeilijker de baarmoeder in kunnen zwemmen. De tweede manier zorgt ervoor dat de eierstokken in een soort slaap komen waardoor er dus geen eisprong plaats vind. De derde manier veranderd de baarmoederwand waardoor een bevrucht eitje zich niet kan nestelen.

    Te jong
    Vind je moeder je te jong voor pil en mag ze het niet weten? De huisarts heeft geheimhoudingsplicht en mag het dus niet doorvertellen. Maak het dan wel duidelijk dat je liever niet hebt dat hij niet doorvertelt. De huisarts zal net zoals jou van mening zijn dat je beter veilige sex hebt of dat je menstruatie onder controle gehouden kan worden met een simpel pilletje. Verder staat er ook geen leeftijd op de pil. Er zitten ook geen zware gevolgen aan vast. De pil is er namelijk in 3 sterktes, 20, 30 en 50. Als je erg jong bent heb je kans dat je huisarts met een 20 begint. 30 is eigenlijk iets wat de meesten meisjes krijgen en 50 gaat maar in uitzonderlijke gevallen. Vroeger keeg iedereen 50 en daardoor willen moeders nog wel eens denken dat het erg zwaar is voor een jong kind.

    De verzekering
    Voor Nederland. Vergoed je verzekering het wel? Tot je 18de zit de pil gewoon in het basispakket, dus tot die tijd krijg je alles gewoon vergoed. Je ouders zullen het ook niet te zien krijgen. Als je 18 word zit het niet meer in het basispakket dus dan zal je een deel of alles zelf moeten betalen, tenzij je een aanvullend pakket hebt. Dit kan je het beste nakijken voor je 18 word.
    Voor Belgie. Het hangt ervan hoeveel je terugkrijgt per pil. Voor generieke pillen is dit niets aangezien de prijs al erg laag is. Per merk kan het verschillen. Zo kan je bijvoorbeeld 60% terugkrijgen. Er is ook een speciale tegemoetkoming voor vrouwen onder de 21 jaar. Ouders kunnen het zien aangezien wij betalen en ook onze siskaart moeten tonen. Dit wordt dan geregistreerd door de ziekenkas en zij storten dan een deel van het geld terug.


    Vergeten, wat nu?
    Eigenlijk is een pil vergeten helemaal niet erg. Zeker niet als je er op tijd achter komt en hem binnen 12 uur inneemt. Kom je er pas achter als je de volgende moet nemen, neem ze dan allebei in. Pas als je er 2 achter elkaar vergeet, word het gevaarlijk. Heb je in de drie dagen ervoor sex gehad, ga dan naar de apotheek voor advies, of vraag om een morning after pil. Zit je in de derde week en vergeet je er twee, las dan meteen een stopweek in van 7 dagen en slik de pil daarna weer gewoon verder, alles is dan weer veilig. Gebruik in de stopweek wel andere voorbehoedsmiddelen. In de tweede week van de pil kan het eigenlijk weinig kwaad.

    Net met de pil begonnen
    En wanneer kan je dan sex hebben? De maatstaaf is eigenlijk 2 weken, al raden veel apotheken het aan om de hele eerste maand alsnog andere voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

    Bijwerkingen
    Vooral tijdens de eerste maanden van het gebruik onregelmatig vaginaal bloedverlies. Gevoelige of pijnlijke borsten, afscheiding uit de borsten. Hoofdpijn, migraine, verandering in libido, depressieve stemming. Misselijkheid en braken. Veranderingen in vaginale afscheiding. Huidaandoeningen zoals huiduitslag, erythema nodosum of multiforme en fotosensibilisatie. Vochtretentie, veranderingen in lichaamsgewicht en overgevoeligheidsreacties. Onregelmatig bloedverlies ('spotting' en doorbraakbloeding). Let op! Deze zijn dus vooral in de eerste drie maanden en gaan meestal vanzelf over. Gaan ze niet over? Ga terug naar de huisarts.

    Wanneer voorbehoedsmiddelen gebruiken in combinatie met de pil?
    Nog even op een rijtje.
    - Als je net met de pil begonnen bent de eerste twee weken.
    - Als je de pil vaker dan 1 keer achter elkaar vergeten bent.
    - Als je aan de anti-biotica zit.
    - Bij langdurig overgeven (4-5 uur na inname) en/of diarree.
    In de stopweek hoef je geen extra voorbehoedsmiddelen te gebruiken!

    [ bericht aangepast op 16 mei 2011 - 20:11 ]


    Your make-up is terrible

    Handig Nik! (:


    "I shut my eyes in order to see.'

    Nikki, je bent geweldig =)


    Life is hard and then we die

    Jij hebt erover geleerd he? Kan je me dan zeggen waarom je tóch ongesteld wordt in je stopweek, terwijl er dus eigenlijk geen eitje is dat weg moet, en de baarmoederwand veranderd?


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Dankjewel mama, nu weet ik genoeg als ik dit weekend naar Joshua ga.(wbw)


    everything, in time

    BEL0VED schreef:
    Jij hebt erover geleerd he? Kan je me dan zeggen waarom je tóch ongesteld wordt in je stopweek, terwijl er dus eigenlijk geen eitje is dat weg moet, en de baarmoederwand veranderd?


    Omdat je de pil je lichaam laat geloven dat er wel een eisprong is geweest en er dus wel een ontrekkingsbloeding plaats gaat vinden. Dit is het meest natuurlijk en minst onschadelijk voor je lichaam. Daarom word je korter en minder heftig ongesteld.


    Your make-up is terrible

    Goed idee dat je dat hebt gedaan


    "In the end, everything will be okay. If it’s not okay, it’s not the end"

    Ik zou toch nog bij die verzekering (enkel voor Nederland) bijzetten :'D. Bij ons zit dat namelijk iets anders ^^.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Assassin schreef:
    (...)

    Omdat je de pil je lichaam laat geloven dat er wel een eisprong is geweest en er dus wel een ontrekkingsbloeding plaats gaat vinden. Dit is het meest natuurlijk en minst onschadelijk voor je lichaam. Daarom word je korter en minder heftig ongesteld.

    Achzoo, thnx (:


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Deso 20 is ook de gewone pil. Ik neem die.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Marshmellow schreef:
    Ik zou toch nog bij die verzekering (enkel voor Nederland) bijzetten :'D. Bij ons zit dat namelijk iets anders ^^.


    Hoe zit het daar met de verzekering dan?


    Your make-up is terrible

    Je vergeet als je de pil hebt genomen en dan binnen 4 uur aan de diarree gaat of moet overgeven. En ik wist er nog een maar die ben ik vergeten xD


    Love sheds light one the darkest of times

    Excalibur schreef:
    Handig Nik! (:


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Ajah, sorry > titel aangevuld :')


    "I shut my eyes in order to see.'

    Headlong schreef:
    Je vergeet als je de pil hebt genomen en dan binnen 4 uur aan de diarree gaat of moet overgeven. En ik wist er nog een maar die ben ik vergeten xD


    Dat zijn bijwerkingen die bijna niemand krijgt, maar ik zal de bijwerkingen er wel bijzetten dan.


    Your make-up is terrible

    Headlong schreef:
    Je vergeet als je de pil hebt genomen en dan binnen 4 uur aan de diarree gaat of moet overgeven. En ik wist er nog een maar die ben ik vergeten xD
    Dat ligt dan aan jou :P


    Life is hard and then we die