• lieve, lieve users
    ik heb echt jullie hulp nodig. ik sta zwaar gebuisd voor fysica en mijn leraar zei dat als ik remoefeningen maakte, ik het kon ophalen. het probleem is dat ik er niets van snap.
    wie wil me helpen? dan ben ik jouw echt eeuwig dankbaar.
    en nee dit is niet alles, maar ik kan moeilijk alles aan jullie gaan vragen.



    Een balkje heeft als afmetingen 2,4 dm, 13 cm en 7,4 cm. Bereken zijn massa als de massadichtheid van de stof 7,4 g/cm3 is.


    b.Een leeg maatglas heeft een massa van 135,5g. Gevuld met een vloeistof is de massa 187,7 g.
    Het volume is 63,5 ml. Zoek de massadichtheid van deze vloeistof.


    c.Een benzinetank heeft de vorm van een cilinder met een hoogte van 3 m en een diameter van 1,2m.
    Bereken de massa aan benzine, die een volle tank bevat.
    De massadichtheid van benzine is 0,81 g/cm3.


    d.Een glazen ballon met geopende afsluitkraan heeft een massa van 551,69 g. Luchtledig gepompt is de massa van de glazen ballon 550,41 g. Bereken de massadichtheid van lucht, als de inhoud van de ballon 995 cm3 is.


    e.Een luchtballon heeft een inhoud van 437 m3. Hoeveel gram diwaterstof heeft men normaal nodig om de ballon te vullen? De massadichtheid van diwaterstof is 0,000089 g/cm3.




    2. Zet volgende meetresultaten om naar de wetenschappelijke notatie (in de gevraagde eenheid)

    water = 999,8 kg/m3 = ………………………………….. g/cm3

    ijzer = 7,85 g/cm3 = ……………………………………. kg/m3

    brons = 8000 kg/m3 = ……………………………………g/cm3

    polystyreen = 1,05 g/cm3 = ……………………………….. kg/m3

    zeewater = 1,023 g/ml = …………………………………. kg/m3

    ether = 0,714 g/ml = …………………………………….. kg/m3

    [ bericht aangepast op 25 mei 2011 - 19:43 ]


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Goh die zijn echt niet moeilijk eens je het principe doorhebt c;

    1. Bereken de inhoud van dat balkje (b.h.l) en vermenigvuldig met de masadichtheid zodat je die cm³ kan schrappen. Dat krijg je het gewicht.
    2. Deze weet ik niet zeker, maar volgens mij trek je eerst het volume van het bekertje af van het bekertje en het water samen, dan heb je het gewicht van de vloeistof alleen (ik noem dit even x). Dan zet je het volume van het bekertje om naar cm³ (dit noem ik y) en je deelt dan x door y. Dan heb je de massadichtheid.
    3.Bereken de inhoud van die tank ((pi. (diameter /2)² ) maal 300 cm) dan heb je die in cm³. Vermenigvuldig met de massadichtheid et voila.
    4. Opnieuw het grootste volume - het kleinste. En dan delen door de inhoud.
    5. Zet de inhoud van de ballon om naar cm³ en vermenigvuldig met de massadichtheid.

    Die omzet oefeningen zijn ook echt niet moeilijk, dat moet je maar even opzoeken op internet c;

    [ bericht aangepast op 25 mei 2011 - 20:02 ]


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Een balkje heeft als afmetingen 2,4 dm, 13 cm en 7,4 cm. Bereken zijn massa als de massadichtheid van de stof 7,4 g/cm3 is.
    Je berekent het volume daarna verm. je het met de massadichtheid

    b.Een leeg maatglas heeft een massa van 135,5g. Gevuld met een vloeistof is de massa 187,7 g.
    Het volume is 63,5 ml. Zoek de massadichtheid van deze vloeistof.

    Je bepaald de massa van de vloeistof daarna deel je het door het volume

    c.Een benzinetank heeft de vorm van een cilinder met een hoogte van 3 m en een diameter van 1,2m.
    Bereken de massa aan benzine, die een volle tank bevat.
    De massadichtheid van benzine is 0,81 g/cm3.

    bepaal het volume van de tank en doet het maal de massadichtheid.

    d.Een glazen ballon met geopende afsluitkraan heeft een massa van 551,69 g. Luchtledig gepompt is de massa van de glazen ballon 550,41 g. Bereken de massadichtheid van lucht, als de inhoud van de ballon 995 cm3 is.
    je bepaald de massa van lucht en je deelt het door het volume

    e.Een luchtballon heeft een inhoud van 437 m3. Hoeveel gram diwaterstof heeft men normaal nodig om de ballon te vullen? De massadichtheid van diwaterstof is 0,000089 g/cm3.
    volume verm. met massadichtheid

    [ bericht aangepast op 25 mei 2011 - 19:57 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    b.Een leeg maatglas heeft een massa van 135,5g. Gevuld met een vloeistof is de massa 187,7 g.
    Het volume is 63,5 ml. Zoek de massadichtheid van deze vloeistof.

    dus 187.7 - 135.5 = (reken zelf maar uit)
    en dat getal deel je dan dor 63.5 mL (wel eerst omzetten naar cm³) en dan heb je het ^^.


    If you had never come out of the blue, I would've stay


    2. Zet volgende meetresultaten om naar de wetenschappelijke notatie (in de gevraagde eenheid)

    Zoek dat zelf maar uit, dat is iets wat je echt moet kunnen, moet je volgende jaren ook kunnen toepassen. =)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Bij het tweede moet je gewoon je eenheden omzetten en dat zal ik je niet uitleggen het is belangrijk dat je het zelf doet, want dat zal je altijd moeten gebruiken. maak desnoods een tabelletje met de eenheden dan je kan kijken hoeveel machten van 10 er tussenzitten.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Marshmellow schreef:
    (...)
    Zoek dat zelf maar uit, dat is iets wat je echt moet kunnen, moet je volgende jaren ook kunnen toepassen. =)


    ik ga volgend jaar waarschijnlijk naar het KSO, en daar is fysica en zo helemaal niet zo belangrijk meer, dus een buis weegt zo zwaar niet door.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Geloof me, dit is echt supersimpele fysica. Fysica wordt er -zelfs in het KSO- niet makkelijk op en een buis is een buis. Als je dan nog ergens een ongelukje tegenkomt kunnen ze je doen blijven zitten, als je niet uitkijkt.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Marquise schreef:
    (...)

    ik ga volgend jaar waarschijnlijk naar het KSO, en daar is fysica en zo helemaal niet zo belangrijk meer, dus een buis weegt zo zwaar niet door.

    Ook in KSO moet je er voor alle vakken door zijn hoor. Daarbij wil je je vakantie toch niet verpesten door een herexamen of een vakantietaak :'D


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Prongs schreef:
    Geloof me, dit is echt supersimpele fysica. Fysica wordt er -zelfs in het KSO- niet makkelijk op en een buis is een buis. Als je dan nog ergens een ongelukje tegenkomt kunnen ze je doen blijven zitten, als je niet uitkijkt.


    ik weet zelf ook wel dat het supersimpel is maar ik heb geen inzicht in wiskunde/fysica. Al mijn punten die ik haal voor fysica haal ik gewoon uit de theorie vragen. Want de theorie zelf ken ik maar ik kan ze gewoon niet toepassen.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Marquise schreef:
    (...)

    ik weet zelf ook wel dat het supersimpel is maar ik heb geen inzicht in wiskunde/fysica. Al mijn punten die ik haal voor fysica haal ik gewoon uit de theorie vragen. Want de theorie zelf ken ik maar ik kan ze gewoon niet toepassen.

    Ik snap wel dat je geen inzicht hebt voor die dingen, maar normaal gezien heb je dat niet nodig hoor c; Je kijgt gewoon wat je hebt, en wat je moet bekomen en je kijkt hoe die dingen in relatie staan tot elkaar en je rekent het uit c: simpel.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Damn dat wist ik ooit. (Ben er zojuist achtergekomen dat Fysica natuurkunde is, epic fail -.-).


    No growth of the heart is ever a waste

    Dat moet normaal heel goed lukken als je al je formules er even bijhaalt!

    Je volume bereken je hier: 2,4 dm x 13 cm x 7,4 cm
    Je moet het eerst wel even naar cm overbrengen, zodat het klopt. Dat wordt dan een getal cm tot de derde macht.
    Je hebt dus je volume. Je hebt ook je massadichtheid: 7,4 g/cm3
    Omdat massa in GRAM wordt uitgedrukt, betekent dat dat je je verworven VOLUME moet DELEN DOOR je MASSADICHTHEID.
    Dan krijg je een GETAL en daarachter zet je gram. (De cm3 vallen weg, omdat je ze door elkaar deelt en dan blijft enkel gram over!)

    Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
    Probeer het gewoon gestructureerd te doen met gegeven, gevraagd en oplossing en neem je formules er even bij en probeer gewoon logisch te redeneren.
    Veel succes!

    [ bericht aangepast op 25 mei 2011 - 20:32 ]


    Where there is a sea there are pirates...

    Hier heb ik even tijd voor nodig haha (':


    Alcohol is for people who can afford to lose some braincells

    Prongs schreef:
    (...)
    Ik snap wel dat je geen inzicht hebt voor die dingen, maar normaal gezien heb je dat niet nodig hoor c; Je kijgt gewoon wat je hebt, en wat je moet bekomen en je kijkt hoe die dingen in relatie staan tot elkaar en je rekent het uit c: simpel.

    Het is niet voor iedereen even simpel hoor. Wiskunde én fysica eisen héél veel inzicht en als je dat niet hebt kan je het nog altijd proberen te bekomen, maar dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.
    Als je dat wel hebt dan lijkt het maar vreemd dat de anderen dat niet hebben.


    Where there is a sea there are pirates...