• dit is de opdracht:

    een stuiterbal valt naar beneden op hoogte van 160 cm. hij verliest bij elke keer stuiteren 1/5 deel van de vorige hoogte.

    geef een formule voor de hoogte H in cm na K keer stuiteren
    dus het is iets van: H=160-K???
    ik kom er niet uit


    edit:
    volgens mij is dit het antwoord (mn moeder heeft me geholpen net)

    het antwoord is wel (4/5) tot de macht K x 160
    en waarom:

    als je de bal 0 keer laat stuiteren is het 160
    1 keer is 4/5 x 160 (niet 1/5 want het gaat om de lengte waarmee hij weer omhoog springt)

    2 keer is dus 4/5 van het vorige. 4/5 x 4/5 x 160

    3 keer is wéer 4/5 van het vorige dus 4/5 x 4/5 x 4/5 x 160 oftewel
    (4/5) tot de macht 3 x 160
    en zo kom je dus aan (4/5)tot de macht K x 160 .

    [ bericht aangepast op 24 aug 2011 - 20:05 ]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Juist. H = 160 - K x 1,5


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Daar begin ik niet eens aan.

    Snivellus schreef:
    Juist. H = 160 - K x 1,5

    waarom keer 1,5? wil je mischien uitleg geven?


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    H = 160 - K. (1/5 . 160)

    Dus: H = 160 - K . 32

    Dit is wel juist, denk ik.

    [ bericht aangepast op 24 aug 2011 - 18:40 ]


    If we had not a soul, music would have created it.

    WTF is dat voor iets?
    Ik denk 32 keer


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    GuitarsRock schreef:
    (...)
    waarom keer 1,5? wil je mischien uitleg geven?


    Kijk, je begint met een hoogte, dat is 160 meter. Per keer stuiteren verliest hij 1,5 K. Dat wil dus zeggen dat hij bij 1 x stuiteren 1,5 verliest, dat is dus K. Bij twee keer stuiteren doe je dus K x 2 (1,5 x 2) en dan heb je dus 3. Bij drie keer stuiteren doe je k x 3 (1,5 x 3) en dan heb je al een verschil van 4,5. Zo ga je door. Je kunt het zo veel sneller doen dan met een tabel.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Je deelt dus uiteindelijk (als ze vragen naar: wanneer is er geen hoogte meer) delen door 1,5 en dan kom je op K uit.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Snivellus schreef:
    (...)

    Kijk, je begint met een hoogte, dat is 160 meter. Per keer stuiteren verliest hij 1,5 K. Dat wil dus zeggen dat hij bij 1 x stuiteren 1,5 verliest, dat is dus K. Bij twee keer stuiteren doe je dus K x 2 (1,5 x 2) en dan heb je dus 3. Bij drie keer stuiteren doe je k x 3 (1,5 x 3) en dan heb je al een verschil van 4,5. Zo ga je door. Je kunt het zo veel sneller doen dan met een tabel.

    haha je uitleg is goed maar er is één vergissing: het is niet 1,5 maar 1/5. toch bedankt dat je de moeite hebt genomen (:


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    H=160 - K x 1/5 als goed is


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    GuitarsRock schreef:
    (...)
    haha je uitleg is goed maar er is één vergissing: het is niet 1,5 maar 1/5. toch bedankt dat je de moeite hebt genomen (:


    Graag gedaan, welk boek heb je? Moderne wiskunde? Ik had die vorig jaar namelijk.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Fellatio schreef:
    H=160 - K x 1/5 als goed is


    Nee, want dan neem je 1/5de van het aantal keer stuiteren, niet van de hoogte. (:


    If we had not a soul, music would have created it.

    Padalecki schreef:
    (...)

    Nee, want dan neem je 1/5de van het aantal keer stuiteren, niet van de hoogte. (:



    Oww.. haha wacht volgens mij doe ik te snel


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Snivellus schreef:
    (...)

    Graag gedaan, welk boek heb je? Moderne wiskunde? Ik had die vorig jaar namelijk.

    ja die heb ik haha. maar deze opgaven staan gewoon op een blaadje en het is herhaling van vorig jaar shame

    mijn moeder kwam net binnen en ze zei dat het een lijn was waar zo'n formule bij hoort y=3/x. ik heb geen plaatje dusja x]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    H = 160 - (K x 1/5)

    Aaaaah mijn hoofd draait teveel wiskunde -valt flauw-


    I wasn't just kissing him, I was telling his lips a secret!