• dit is de opdracht:

    een stuiterbal valt naar beneden op hoogte van 160 cm. hij verliest bij elke keer stuiteren 1/5 deel van de vorige hoogte.

    geef een formule voor de hoogte H in cm na K keer stuiteren
    dus het is iets van: H=160-K???
    ik kom er niet uit


    edit:
    volgens mij is dit het antwoord (mn moeder heeft me geholpen net)

    het antwoord is wel (4/5) tot de macht K x 160
    en waarom:

    als je de bal 0 keer laat stuiteren is het 160
    1 keer is 4/5 x 160 (niet 1/5 want het gaat om de lengte waarmee hij weer omhoog springt)

    2 keer is dus 4/5 van het vorige. 4/5 x 4/5 x 160

    3 keer is wéer 4/5 van het vorige dus 4/5 x 4/5 x 4/5 x 160 oftewel
    (4/5) tot de macht 3 x 160
    en zo kom je dus aan (4/5)tot de macht K x 160 .

    [ bericht aangepast op 24 aug 2011 - 20:05 ]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Met wiskunde hoef je bij mij niet aan te kloppen. :Y)

    + en - en x en : en de wortel uit en de macht van snap ik nog, maar de rest is Chinees/Japans voor mij.

    Abrazo schreef:
    Daar begin ik niet eens aan.


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    ik vraag het na het eten wel aan mn moeder x]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Mijn mond viel open. Ik snap er niets van. Welk niveau zit je?

    IfOnly schreef:
    H = 160 - (K x 1/5)


    Die zei ik ook al ;P maar die klopte niet..


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Ik ga een voorbeeld maken. Is even zien.
    De bal heeft 3 keer gestuiterd, dan is hij 3 keer 1/5 deel verloren. Dan ga je uitrekenen hoeveel 1/5 deel is van 160 cm. Dat doe je door 160 te delen door 5, dan krijg je 32. 32 cm verliest de stuiterbal dus per 1 keer stuiteren, na drie keer is dat dus 96 cm. Dan doe je 160 min 96 en dan krijg je 64, dat is H.
    Dan zou de formule, dus in getallen zijn: 64=160-(3x32), in letters zoals jij dat moet hebben wordt het dan dus H=160-(Kx1/5) -die haakjes hoeven niet per se- Wat Fellatio en IfOnly zeiden klopt dus.
    Zulk soort dingen kun je het beste oplossen door middel van voorbeelden maken. (:
    Het antwoord moet dus zijn: H=160-(Kx1/5) maar de haakjes mogen eventueel weg, want in een formule gaan de deler en de keer altijd voor


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Tuesday schreef:
    Mijn mond viel open. Ik snap er niets van. Welk niveau zit je?

    4 vwo wiskunde B
    maar die gozer zei dat dit herhaling was van vorig jaar

    en mn moeder had dit trouwens:

    (4/5)k x 160

    die k is dus een macht.

    [ bericht aangepast op 24 aug 2011 - 19:28 ]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    GuitarsRock schreef:
    (...)
    4 vwo wiskunde B
    maar die gozer zei dat dit herhaling was van vorig jaar

    en mn moeder had dit trouwens:
    k
    (4/5) x 160

    die k is dus een macht.

    Dat klopt niet, want je moet die 4/5 niet keer 160 doen, je wilt namelijk weten hoeveel centimeter je overhoudt na zoveel keer stuiteren, dan is het min. Je krijgt dus -zoals ik in de vorige post zei- H=160-(Kx1/5)
    En ik ga dit jaar beginnen met 4 vwo wiskunde A (:


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    x_x ik word er bijna duizelig van..


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    SecretRose schreef:
    (...)
    Dat klopt niet, want je moet die 4/5 niet keer 160 doen, je wilt namelijk weten hoeveel centimeter je overhoudt na zoveel keer stuiteren, dan is het min. Je krijgt dus -zoals ik in de vorige post zei- H=160-(Kx1/5)
    En ik ga dit jaar beginnen met 4 vwo wiskunde A (:


    nee die k wou niet op de goeie plek blijven staan x] ik had die na de (4/5) gedaan maar hij blijft niet staan als je m erboven zet.
    je zit ook in de 4e haha :'D gelukkig dat je wiskunde A hebt gekozen. wiskunde B is heel pittig zoals we nu al zien x]


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    GuitarsRock schreef:
    (...)

    nee die k wou niet op de goeie plek blijven staan x] ik had die na de (4/5) gedaan maar hij blijft niet staan als je m erboven zet.
    je zit ook in de 4e haha :'D gelukkig dat je wiskunde A hebt gekozen. wiskunde B is heel pittig zoals we nu al zien x]

    Klopt, alhoewel ik dit niet zo moeilijk vind.
    Zal ik is aan mijn pappie en mammie vragen wat zij denken dat het moet zijn


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    SecretRose schreef:
    (...)
    Dat klopt niet, want je moet die 4/5 niet keer 160 doen, je wilt namelijk weten hoeveel centimeter je overhoudt na zoveel keer stuiteren, dan is het min. Je krijgt dus -zoals ik in de vorige post zei- H=160-(Kx1/5)
    En ik ga dit jaar beginnen met 4 vwo wiskunde A (:


    Die klopt volgens mij niet hoor. ;k


    If we had not a soul, music would have created it.

    SecretRose schreef:
    (...)
    Dat klopt niet, want je moet die 4/5 niet keer 160 doen, je wilt namelijk weten hoeveel centimeter je overhoudt na zoveel keer stuiteren, dan is het min. Je krijgt dus -zoals ik in de vorige post zei- H=160-(Kx1/5)
    En ik ga dit jaar beginnen met 4 vwo wiskunde A (:


    Nee, wat jij zegt klopt niet.

    De beginhoogte is 160 cm. Na één keer stuiteren is hij dus 1/5x160 cm lager. 160-32=128
    De volgende keer dat hij stuitert, is hij 1/5x128 keer lager. Dus 128 - 25,6 = 102.4
    Enzovoorts.
    Want in de opdracht staat dat de stuiterbal steeds 1/5 van de vorige hoogte verliest.

    Ik ga nu zelf even naar de formule kijken, maar dat moet ik even opschrijven. Ik zeg wel of ik eruit kom of niet.

    SecretRose schreef:
    (...)
    Klopt, alhoewel ik dit niet zo moeilijk vind.
    Zal ik is aan mijn pappie en mammie vragen wat zij denken dat het moet zijn


    is goed x]

    @padalecki
    ik heb geen idee of het klopt. ik ga het ook maar eens vragen straks xD


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Wacht mijne klopt ook niet, 1/5 deel van de vorige hoogte, weet je, ik zou iets invullen, je krijgt vanzelf het antwoord. Ik zou de meest logische kiezen. En mijn ouders zullen hier ook niet uitkomen, die deden allebei mavo, of te wel VMBO T


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful