• AMSTERDAM - De Libische oud-dictator Muammar Kaddafi is donderdag gevangengenomen en vervolgens overleden aan zijn verwondingen, dat zegt een functionaris van de Libische Nationale Overgangsraad (NTC), melden Al-Jazeera en Reuters.

    Abdel Majid Mlegta, een hoge militaire functionaris van de NTC zegt dat Kaddafi bij zijn arrestatie in Sirte in zijn hoofd en benen is geschoten.

    De NAVO heeft de berichten nog niet bevestigd.

    Aanvankelijk meldde Abdel Majid dat Kaddafi bij zijn arrestatie door strijders van de NTC zwaargewond raakte. Bronnen van de Arabische nieuws zender al-Jazeera en het Britse persbureau Reuters melden dat hij later is overleden.

    De gevangenname gebeurde volgens berichten in de stad Sirte, die donderdag in handen viel van de nieuwe machthebbers.

    Kaddafi heeft Libië circa 42 jaar geregeerd. Hij heeft steeds gezegd niet levend in handen te willen vallen van de nieuwe machthebbers.

    De zelfbenoemde Gids van de Revolutie wordt gezocht door het Internationaal Strafhof in Den Haag.

    Zoon

    Ook Kaddafi's zoon Mutassim en veiligheidschef Abdullah al-Senussi opgepakt, meldt de Overgangsraad.

    Al-Senussi wordt, net als Muammar Kaddafi, gezocht door het Internationaal Strafhof. Ze worden verdacht van oorlogsmisdaden.

    Opstanden

    De opstanden tegen het 42-jaar oude autoritaire regime van Muammar Kaddafi begon, in navolging van de revoluties in Tunesië en Egypte, in februari van dit jaar en mondden niet veel later uit in een bloedige burgeroorlog tussen voor- en tegenstanders van de kolonel.

    Eind augustus kwam de strijd in een stroomversnelling toen de toenmalige rebellen na maanden van gevechten rond diverse steden de Libische hoofdstad Tripoli bereikten en het omvangrijke regeringscomplex in de stad wisten te overmeesteren. De NAVO steunde de strijd met een wapenembargo en luchtaanvallen op militaire doelen.

    Sinds 'de val van Tripoli' op 23 augustus was Kaddafi spoorloos.

    Bron Nederland

    Bron België
    Gedetailleerde versie, met precieze tijdstippen. Kijken op eigen risico!

    Geloven jullie dit? Ik heb net een foto gezien op TV dat die dood is, op het NOS journaal. Maar ik weet niet of die nep is. Ik ga hier ook geen link naar de foto posten. Er staat een foto op NOS.nl.

    [edit 17:23] Het is officieel bevestigd door de tijdelijke regering van Libië dat Kaddafi dood is.

    [edit 19:25] Het is bevestigd dat hij dood is. Maar het kan ook wezen dat het één van zijn dubbelgangers kan zijn, denk ik.

    [ bericht aangepast op 20 okt 2011 - 19:30 ]

    Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken eigenlijk?


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Nee, ik geloof het niet.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Als ze de foto's laten zien ofzo geloof ik het pas :3


    SLOAN.

    Eerst zien, dan geloven. Ze kunnen wel meer zeggen.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Hoe graag ik het ook wil geloven, het lijkt gewoon te simpel, te onrealistisch.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Reseda schreef:
    Hoe graag ik het ook wil geloven, het lijkt gewoon te simpel, te onrealistisch.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Een vriend van mij op facebook zegt net:
    Gewoon z'n dooie kop op tv, whut? :o
    Buttttttt ik snap er niets van.


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Woodcroft schreef:
    Een vriend van mij op facebook zegt net:
    Gewoon z'n dooie kop op tv, whut? :o
    Buttttttt ik snap er niets van.


    Ik zag die dus net ook, zag er eng uit.

    Op de site van NOS.nl staat een foto van zijn dooie kop. Sorry, ik bedoel hoofd.

    [ bericht aangepast op 20 okt 2011 - 14:42 ]

    Atropos schreef:
    Eerst zien, dan geloven. Ze kunnen wel meer zeggen.


    "Il fine giustifica i mezzi" ~ Niccolò Machiavelli

    Ghehe, ik las dit op twitter:

    Als Khadaffi echt dood is, wat gebeurt er dan met zijn organen? #Donorweek

    [:


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Kijk bij de tweets van slechte grappen

    Osama bin laden, Khadaffi dood
    Justin bieber levend


    Firm believer of all that is magic

    Ik wil het geloven, maar of ik het kan moet ik het eerst zien.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Reseda schreef:
    Hoe graag ik het ook wil geloven, het lijkt gewoon te simpel, te onrealistisch.


    No man is just a soldier. Every soldier is a hero.

    I believe it aangezien ik een foto ervan heb gezien op het nieuws.

    Reseda schreef:
    Hoe graag ik het ook wil geloven, het lijkt gewoon te simpel, te onrealistisch.


    "No matter where you are in the world, the moon is never bigger than your thumb" - Dear John