• Ik wilde eigenlijk psychotherapie gaan studeren, maar dat is een vervolgstudie op psychologie en ik wil ook orthopedagogiek gaan studeren en dan ben ik nog wel heel lang bezig met studeren als ik dat allemaal wil doen.:'D

    Ik was een beetje aan het rondneuzen en vond toen de studie 'Humanistiek'. Dat lijkt me dus echt geweldig!:9~

    Humanistiek is kortweg een kruising tussen: filosofie, psychologie, pedagogiek, sociologie, religie- en cultuurwetenschappen, sociaal-politieke wetenschappen en onderzoeksleer.



    WAT IS HUMANISTIEK?
    Humanistiek is een multi- en interdisciplinaire menswetenschap, die zich richt op vragen over levensbeschouwing, zingeving en de inrichting van een humane samenleving. Ze put uit de filosofie, psychologie, pedagogiek, sociologie, religie- en cultuurwetenschappen, sociaal-politieke wetenschappen en onderzoeksleer. Daarbij vormen humanistische tradities en waarden een belangrijke inspiratiebron.

    In de humanistiek staan twee begrippen centraal: zingeving en humanisering.

    Zingeving:
    Hierbij gaat het om de manier waarop mensen hun houding tegenover het leven en hun omgeving bepalen. Wat is de essentie van een zinvol goed leven, en hoe kun je mensen helpen die essentie te benaderen in hun eigen bestaan? In hoeverre overkomt het leven je en in welke mate kun je invloed uitoefenen op je levensloop? Welke invloed hebben levensbeschouwingen op het ervaren van zin?

    Humanisering:
    Vragen op het gebied van humanisering richten zich op de maatschappelijke, politieke en morele vraagstukken van onze tijd. Hoe bevorderen we menswaardige maatschappelijke verhoudingen, met oog voor rechten en belangen van elk individu? Hoe kunnen mensenrechten worden gewaarborgd? Hoe richten we onze samenleving duurzaam in?



    Zingeving en humanisering staan niet los van elkaar. Levensvragen worden gevormd tegen de achtergrond van politieke, economische, maatschappelijke en culturele verhoudingen. De mate waarin mensen invloed kunnen uitoefenen op hun levensloop hangt ook af van de kansen die ze krijgen. Een zinvol leven vorm je niet alleen, mensen zijn verantwoordelijk voor elkaar. In de humanistiek worden de twee centrale begrippen dan ook in hun samenhang bezien.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2012 - 18:50 ]


    everything, in time

    Dan zou ik zeggen; DOEN!

    Leuk voor je dat je je studie hebt gevonden ;D ik ben ook aan het zoeken naar een studie die precies bij mij past. ^^


    I wasn't just kissing him, I was telling his lips a secret!

    Dat klinkt echt heel érg interessant D:


    "I shut my eyes in order to see.'

    Camillia schreef:
    Leuk voor je dat je je studie hebt gevonden ;D ik ben ook aan het zoeken naar een studie die precies bij mij past. ^^


    Wat voor dingen vind je dan leuk, waar ligt je interesse?:3

    @Soave: Haha, ik zit pas in 4VWO, duurt dus nog wel even.(nerd)


    everything, in time

    Ik blijf wel bij criminologie ;d


    Olive

    Schijnt wel echt heel pittig te zijn. D:
    De reden dat ik er toch maar niet voor ben gegaan haha.
    Maar twee studies doen? Je weet dat je dan zes miljoen mag betalen? ;p

    Fantasia schreef:
    Schijnt wel echt heel pittig te zijn. D:
    De reden dat ik er toch maar niet voor ben gegaan haha.
    Maar twee studies doen? Je weet dat je dan zes miljoen mag betalen? ;p


    Amehoela, er zijn wel mensen die ook twee studies hebben gedaan hoor D:


    everything, in time

    Humble schreef:
    (...)

    Amehoela, er zijn wel mensen die ook twee studies hebben gedaan hoor D:

    Ja, voordat er allerlei bezuinigingen kwamen.

    Ik wilde ook humane wetenschappen doen, maar bij ons op school is dat een beetje de "vuilbak" richting. Daar komen alle mensen die nog net goed genoeg zijn om algemeen secundair onderwijs te doen. :3 Maar dat lijkt me echt wel een interessante opleiding, maar ik blijf bij vertaler/tolk. (:

    Fantasia schreef:
    (...)
    Ja, voordat er allerlei bezuinigingen kwamen.


    Ik fix wel wat. Als Annabeth de wereld overheerst mag ik dat vast wel! En nu is dat dus niet eens meer nodig als ik deze studie kan gaan doen.


    everything, in time

    Ik ga jou droomstudie stelen :X
    cuz it sounds awesum c:


    Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

    Ik ben lekker toch eerst. Hoop ik. :c


    everything, in time

    Maar wat kan je ermee worden? Klinkt wel heel cool, daar niet van!


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Woodcroft schreef:
    Maar wat kan je ermee worden? Klinkt wel heel cool, daar niet van!


    Veel afgestudeerden brengen hun kennis en vaardigheden in de praktijk als geestelijk raadsman of -vrouw in ziekenhuis, gevangenis of leger. Anderen worden zelfstandig coach of adviseur. Weer anderen kiezen voor het onderwijs, een maatschappelijke organisatie een ministerie of de wetenschap.

    Best veel dus. Zelf wil ik geestelijk raadsvrouw worden in de gevangenis, maar als ik de juiste vervolgstudie doe, kan ik alsnog psychologe worden.


    everything, in time

    Ik wil masseuse worden maar wil absoluut geen pathologie, da's eng! En met mijn ijzersterke fantasieën, nee...


    You don't run, not when you're with us. You stand your ground and fight.