• Zijn er hier mensen die ook in voodoo geloven? (:

    Voodoo (vodun) is een religie die zijn oorsprong heeft in West-Afrika, met name in Togo en Benin. Bij voodoo wordt het geloof in een schepper, bijgestaan door lagere goden, godinnen, voorouders en geesten gecombineerd. Het woord voodoo is afgeleid van de Vodu, de 14 mindere goden van West-Afrika.

    Door de trans-Atlantische slavenhandel heeft voodoo zich verspreid naar het Amerikaanse continent waar varianten van deze religie zijn ontstaan, zoals de Santería op Cuba en Vodou in Haïti. In Suriname vermengde de Afrikaanse voodoo zich met indianenrituelen, waaruit het huidige winti ontstond. In Brazilië mengde het zich met de leer van de Rooms-katholieke Kerk waardoor Candomblé ontstond. Ook het Amerikaanse Louisiana kent een sterke voodootraditie.

    Voodoo is een officiële godsdienst in de staat Benin [1]. In dit land wordt op 10 januari de voodoodag gevierd. In Benin en in het buurland Togo zijn voodookloosters te vinden. Ook Haïti heeft sinds 2003 de Vodou als officiële religie ingevoerd. Voodoogemeenschappen kiezen er nog wel eens voor hun religie te combineren met een ander geloof (de meesten zijn katholiek) en hierdoor wordt door buitenstaanders wel eens vergeten dat voodoo toch echt een op zichzelf bestaande religie is. Het opnemen van Christelijke elementen was ook een manier om de voodoo te camoufleren omdat de slaven vaak gedwongen werden om Christelijk te worden. Het Christendom werd dan gebruikt als cryptoreligie.


    Hoodoo
    1rightarrow.png Zie Hoodoo (magie) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

    Voodoo kent ook een magische kant die hoodoo genoemd wordt. Hierbij worden voorouders en of geesten opgeroepen om zieken te genezen, macht uit te oefenen of de toekomst te voorspellen. Hierbij kent men een onderscheid tussen witte- en zwarte hoodoo. Bij zwarte hoodoo is sprake van zwarte magie. De grens tussen hoodoo en voodoo is nog wel eens erg vaag.


    Til hug og blod.

    Ik geloof er wel in.

    Jerrytime schreef:
    Ik geloof er wel in.


    En in hoeverre geloof jij dat het gevaarlijk zou kunnen zijn?
    Want een zeer menselijk deel van mij dat snakt naar een geloof ... Zoekt het best passende. Zwarte hoodoo lijkt me een mooi, maar link iets. Ik weet alleen niet zeker op dit moment of ik het risico durf te nemen om ook te kijken of het iets doet of niet.


    Til hug og blod.

    Nee, ik heb m'n eigen geloof :].


    No growth of the heart is ever a waste

    Nope. Ik geloof alleen maar in ware liefde :3


    26 - 02 - '16

    Ik geloof erin, en dat mensen die er niks vanaf weten en zomaar iets doen weldegelijk iets slechts/gevaarlijks kunnen doen. Maar dat is met alle paranormale/spirituele dingen, en dat weet ik uit ervaring ;p


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Britsanity schreef:
    Ik geloof erin, en dat mensen die er niks vanaf weten en zomaar iets doen weldegelijk iets slechts/gevaarlijks kunnen doen. Maar dat is met alle paranormale/spirituele dingen, en dat weet ik uit ervaring ;p


    Ik moet juist oppassen, omdat ik iets gevaarlijks wil doen. En daar zo'n beetje alle denkbare mogelijkheden voor af loop.


    Til hug og blod.

    Momentum schreef:
    Nope. Ik geloof alleen maar in ware liefde :3


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Nee, ik geloof er niet in. (:


    Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.

    Nee. Ik ben geloofloos.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Nee, ik ben een wiccan. En ik geloof in Jezus. Jezus is een vriend van me en het is echt een toffe gast :'D


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!