• Lieve mensjes
    Ik zit een soort van met een probleem. Ik hoef pas in de derde mijn niveau van Havo of VWO te kiezen zodat we in de vierde gescheiden kunnen worden. Mijn ouders denken dat ik VWO ambities heb en dat ook makkelijk aan kan maar dat is dus niet zo.
    Ik haal hoge HAVO resultaten maar VWO resultaten moet ik me kapot voor werken. Ik zit nu in de tweede en heb dus nog een jaar om mijn keuze te maken. Hoe maak ik aan mijn ouders duidelijk, op een normale manier waardoor ze niet denken dat ik lui ben, dat ik gewoon geen VWO wil doen omdat ik toch een HBO opleiding wil doen en VWO gewoon te moeilijk voor mij is?
    XXX Squib


    Remember to be ridiculous.

    Leg gewoon uit dat je ook nog vrije tijd nodig hebt en dat anders niet hebt en je der echt niet minder van wordt. Dat je gelukkiger zou worden van HAVO met nog tijd voor hobby's en hoge cijfers dan de hele tijd met hakken over de sloot over en helemaal geen vrije tijd op het VWO.


    Happy Birthday my Potter!

    Ik snap dit niet. In je titel staat dat je havo wilt, en eerst zeg je dat je VWO wilt, en daarna niet meer. Typfout ofzo?

    Anyway, ik denk dat je er gewoon met je ouders over moet praten, ze kunnen je niet dwingen.


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Oja, plus dat het niveau tussen universitair en HBO niet eens zoveel verschilt. Het grootste verschil is dat HBO iets meer begeleiding heeft en meer praktijk. Ik neem aan dat dat jou dan beter ligt.

    [ bericht aangepast op 12 juni 2012 - 9:20 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Desnoods kan je het misschien ook nog even overleggen met je mentor. Misschien weet die nog goede argumenten, of zegt die juist weer iets anders. Vaak zijn meningen van leraren best prettig bij zo'n keuze. En ze hebben vaak nog meer invloed op je ouders ook.

    [ bericht aangepast op 12 juni 2012 - 9:21 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Rider schreef:
    Leg gewoon uit dat je ook nog vrije tijd nodig hebt en dat anders niet hebt en je der echt niet minder van wordt. Dat je gelukkiger zou worden van HAVO met nog tijd voor hobby's en hoge cijfers dan de hele tijd met hakken over de sloot over en helemaal geen vrije tijd op het VWO.

    Het is jouw leven en jij moet uiteindelijk examen doen voor de vakken. Als je bij voorbaat al weet dat het niets wordt, ga er dan niet heen, want dan word je doodongelukkig.
    Gewoon tegen je ouders zeggen: "Papa, mama, ik vind het lief van jullie dat jullie denken dat ik het VWO aan kan, maar ik heb dat gevoel niet. Ik wil liever met hele hoge cijfers slagen op havo niveau dan dat ik steeds in de problemen kom met mijn resultaten op het vwo."


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Rider schreef:
    Oja, plus dat het niveau tussen universitair en HBO niet eens zoveel verschilt. Het grootste verschil is dat HBO iets meer begeleiding heeft en meer praktijk. Ik neem aan dat dat jou dan beter ligt.

    Je weet dat dat absoluut niet waar is? Er is niet voor niets een verschil tussen HBO en universiteit.


    I am an idiot, I move.

    Ik zit nu in de derde en ik moet perse een 9 of hoger halen voor wiskunde om uberhaupt nog over te gaan dus ik heb het ook opgegeven en denk nu zoiets als "HAVO is zo slecht nog niet" dus ja als je je beter voelt bij HAVO moet je dat doen :Y)


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Havo is zo slecht nog niet!:P
    Ik heb in de brugklas voor vwo gekozen..
    Onderbouw vwo ging nog wel, maar bovenbouw werd echt knokken.
    Ik was net ook zo'n soort twijfelgevalletje..
    Wacht het anders gewoon af tot volgend jaar.. Als het echt te moeilijk is voor je vwo, in de bovenbouw wordt het er niet makkelijker op xD Zeg tegen je moeder dat je liever wilt slagen met hoge cijfers, dan dat je zakt.. Met Havo kan je ook veel dingen bereiken en anders moet je gewoon met je mentor overleggen of je Vwo wel aankan, dat kan hij best zeggen.. Gewoon eerlijk vertellen dat je Vwo te moeilijk vind, ik denk dat ze daar heus wel begrip voor hebben;)


    It's never gonna happen, Guys.

    Het is jou toekomst en dus jou keuze, dat beslis jij, niet je ouders!


    Tonight is the night.. (Dexter)

    Interpol schreef:
    (...)
    Je weet dat dat absoluut niet waar is? Er is niet voor niets een verschil tussen HBO en universiteit.


    Dat is wel waar. Ik heb er lessen over gehad, omdat wij die keuze namelijk binnenkort moeten gaan maken.


    Happy Birthday my Potter!

    Probeer aan te geven dat je liever een niveau doet dat beter bij je past, omdat het echt niet te doen is om achter jezelf aan te lopen en te moeten blijven zwoegen om het bij te houden. Want als het te hoog gegrepen is, red je het gewoon niet. Er komt dan een moment waarop je eraan onderdoor gaat en het is gewoon prettiger dat niet mee te maken en gewoon op je eigen niveau te zitten. Beter achten halen op HAVO examens, dan vijven op 't VWO, right?


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Rider schreef:
    (...)

    Dat is wel waar. Ik heb er lessen over gehad, omdat wij die keuze namelijk binnenkort moeten gaan maken.

    Eh, nee. In het begin valt het nog redelijk mee, maar later merk je echt dat er een groot verschil zit. VWO is veel meer werk en op HAVO mag (volgens mij is het nu afgeschaft) je wiskunde zelfs laten vallen (met een maatschappijprofiel). Verder heb je minder vakken en de stof is gewoon simpeler. Wat je in HAVO vier krijgt, krijgen VWO'er meestal al in de derde, als het niet al aan het eind van de tweede is...

    OT: gewoon heel duidelijk zijn dat jij niet zo'n goed gevoel hebt bij VWO. Uiteindelijk maak jij je proefwerken, en niet je ouders. ;]


    Deep inside, I've never felt alive

    Xandia schreef:
    Het is jou toekomst en dus jou keuze, dat beslis jij, niet je ouders!


    26 - 02 - '16

    @Stoppable, dat met die stof, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met VWO is het veel meer inzicht, maar vaak is de stof in basis hetzelfde. In elk geval in de onderbouw.

    En het verschil tussen HBO en Universiteit is er wel degelijk.

    Maar ik snap je wel heel goed. Maar als jij het gevoel krijgt dat je er dan echt continu achteraan moet lopen, moet je het niet doen. Daar word jij ook niet beter van. Je moet ook gewoon nog een leven buiten school houden. Je moet doen waar jij je het beste bij voelt, met HAVO kun je nog steeds ontzettend veel.

    [ bericht aangepast op 12 juni 2012 - 17:38 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.