• Ik vraag me of hoe jullie tegen mensen met autisme aankijken, aangezien mensen in mijn klas soms er, om het zo te zeggen, raar over doen naar mijn mening, terwijl ik zelf denk: Wat gaat daar in je bolle kop om?
    Sommige mensen hebben vooroordelen of bepaalde ideeën over hoe een ''autist'' is, doet en denkt, terwijl naar mijn persoonlijke ervaringen daar vrijwel nooit helemaal klopt of in de buurt komt.

    Ik heb er zelf veel ervaring mee en ik zie niet het grote verschil, behalve dat het, om het zo te zeggen, een ''gebruiksaanwijzing'' aan te pas kan komen soms. Elk persoon met autisme is anders en daarbij verschilt het ontzettend sterk in de mate van de aanwezigheid van autisme. Op school is er een lokaal die gewijd is aan posters met dit soort dingen en daar hangt ook één met: Autisme sterke kanten. Daarop staan juist heel leuke eigenschappen, zoals eerlijk- en oprechtheid, dat ze zich goed houden aan afspraken als die er zijn, goed visueel geheugen hebben, oog voor details hebben, veel feiten kunnen opnoemen, beleefd zijn, kunnen zichzelf goed vermaken en hebben eigen humor [oftewel: jezelf kunnen vermaken].

    Mijn vraag: Wat vind jij van mensen met autisme in het algemeen, wat zijn je ervaringen doe je eventueel hebt en hoe zie jij mensen met autisme?

    Géén kritiek op elkaar hebben, schelden op elkaar, discussiëren en ruziën over elkaars mening want dat verandert toch niet PATSBOEMFLITS in één keer, beleefd zijn tegen anderen zou ook fijn zijn.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Mijn broer heeft asperger, en soms merk je er echt niks van.
    Ik vind het heel normaal sommige mensen denken dat het een spastische ziekte is waar je geestelijk niet goed bent of zo. Er is niks zo on-waar.
    Autisten hebben meestal een erg hoog IQ dus daar moet niemand raar over denken. In vijf lokalen - voor zo ver ik weet - in onze school hangen posters met 'Positieve kanten van Autisten' en echt, ik zweer je, die poster is groot (:

    [ bericht aangepast op 4 juli 2012 - 16:25 ]


    "It's funnier in Enochian." ~ Castiel

    Ik heb niks tegen mensen met autisme; een vriendin van me heeft autisme en een klasgenoot van me heeft ook autisme. Ik weet hoe mensen met autisme kunnen reageren en je moet dus soms oppassen als je bij ze zijn -mijn klasgenoot sloeg bijna iemand toen hij boos werd-. Maar ik heb niks tegen ze en ik kan er dus ook niet tegen als mensen dat soort "grapjes" maken.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Ik heb zelf een klein broertje met een heftige versie van PDD-NOS, dus ik krijg er iedere dag mee te maken. Zelf vind ik het enige verschil dat er bestaat tussen hem en mensen die geen autisme hebben, dat je er een beetje anders mee om moet gaan. Gewoon duidelijke afspraken maken, dingen van tevoren aankondigen, en je merkt helemaal niets van het feit dat hij autisme heeft. Wanneer er echter iets misgaat, dan is er ook een bom ontploft en duurt het heel lang voordat hij weer tot rust komt en weer normaal kan functioneren.
    De manier waarop hij zich gedraagt hangt er dus heel erg vanaf van hoe wij ons gedragen tegenover hem.

    Over mensen met autisme in het algemeen denk ik ook niet anders dan over normale mensen. Ik ken er heel veel, en een aantal zijn ook hele goede vrienden van mij.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Mijn vriend heeft pdd-nos, soms irriteer ik me er echt hartstikke dood aan. Dat álles letterlijk opnemen, meteen slachtofferrolletje, dingen niet na een keer horen/begrijpen. Maar dat is af en toe.
    Maar ik doe zelf een opleiding voor gehandicaptenzorg dus begin er wel beter mee om te gaan.


    'I would rather fight with you, than make love to anyone else.'

    Ik ken een paar autistische mensen en ze zijn heel aardig, maar soms kan ik er echt niet mee overweg. Ze doen nog weleens moeilijk en ik heb geen geduld. Maar ik behandel ze niet anders dan andere mensen.


    Take risks and conquer your fears.

    Voiceless schreef:
    Mijn vriend heeft pdd-nos, soms irriteer ik me er echt hartstikke dood aan. Dat álles letterlijk opnemen, meteen slachtofferrolletje, dingen niet na een keer horen/begrijpen. Maar dat is af en toe.
    Maar ik doe zelf een opleiding voor gehandicaptenzorg dus begin er wel beter mee om te gaan.


    Ik snap je, ik word er ook constant gek van.
    Maar ze kunnen er echt niks aan doen... Dat is het stomme.


    "It's funnier in Enochian." ~ Castiel

    Ik heb er niet echt zo'n mening over. Het zijn mensen...
    Ik ken wel ook niemand met autisme.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Alladin schreef:
    (...)

    Ik snap je, ik word er ook constant gek van.
    Maar ze kunnen er echt niks aan doen... Dat is het stomme.


    Weet ik. ;p
    Meestal irriteer ik me er echt aan als ik al chagrijnig ben of niet goed in m'n vel zit. Maar ik ken mijn vriend niet anders dan met pdd-nos en houd van hem zoals hij is [:


    'I would rather fight with you, than make love to anyone else.'

    DoctorReid schreef:
    Ik heb niks tegen mensen met autisme; een vriendin van me heeft autisme en een klasgenoot van me heeft ook autisme. Ik weet hoe mensen met autisme kunnen reageren en je moet dus soms oppassen als je bij ze zijn -mijn klasgenoot sloeg bijna iemand toen hij boos werd-. Maar ik heb niks tegen ze en ik kan er dus ook niet tegen als mensen dat soort "grapjes" maken.


    'Time you enjoy wasting, is not wasted.' - John Lennon

    Voiceless schreef:
    (...)

    Weet ik. ;p
    Meestal irriteer ik me er echt aan als ik al chagrijnig ben of niet goed in m'n vel zit. Maar ik ken mijn vriend niet anders dan met pdd-nos en houd van hem zoals hij is [:


    eindelijk iemand waar ik het ook herken.
    jammer genoeg ben ik nogal vaak in een slecht of donker humeur...
    maar dan probeer ik me gewoon zo min mogelijk van hem -mijn broer- aan te trekken ...


    "It's funnier in Enochian." ~ Castiel

    'k Maak weleens van die stereotype grapjes, maar daarom weet ik wel dat de ene autist de andere niet is. Er zijn gewoon een aantal trekjes die erg typisch zijn voor een autist, al hoeft 't niet te betekenen dat elke autist dat heeft. 'k Heb er hélemaal niks tegen. Het zijn ook gewoon mensen (: Alleen is duidelijkheid, structuur wel vaak gewenst. Die poster hangt trouwens ook bij ons op school :Y)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Jaqen schreef:
    'k Maak weleens van die stereotype grapjes, maar daarom weet ik wel dat de ene autist de andere niet is. Er zijn gewoon een aantal trekjes die erg typisch zijn voor een autist, al hoeft 't niet te betekenen dat elke autist dat heeft. 'k Heb er hélemaal niks tegen. Het zijn ook gewoon mensen (: Alleen is duidelijkheid, structuur wel vaak gewenst. Die poster hangt trouwens ook bij ons op school :Y)


    die blauwe? deze:

    ??


    "It's funnier in Enochian." ~ Castiel

    Alladin schreef:
    (...)

    die blauwe? deze:

    ??

    Net een iets andere uitvoering, maar er staat wel 't zelfde op :'D


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik heb zelf PDD NOS.


    Normal girl at day, Catwoman at night.

    Het ligt denk ik heel erg aan de persoon zelf ook. Als je je autisme echter gaat gebruiken om je verrotte karakter goed te praten en je alle mogelijke rechten die anderen niet hebben toe te kennen, dan kun je van mij ook een eind op sodemieteren :W

    Ik bedoel, het zijn en blijven mensen, lijkt mij toch. Ja, ze hebben autisme, maar dat zegt op zich niets over jezelf als persoon. En ik beoordeel mensen als persoon. Denk niet meteen 'dat is een autist, die ga ik uit de weg want die is niet normaal', zoals sommige mensen dus wel denken. Misschien doen ze wel anders en je zult het ongetwijfeld soms in je achterhoofd moeten houden, maar ik heb zowel goed als slechte ervaringen met autisten en heb wel gemerkt dat het ook echt aan de persoon zelf ligt en hoe die ermee omgaat. Net als de ouders trouwens.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.