• Ik vraag me of hoe jullie tegen mensen met autisme aankijken, aangezien mensen in mijn klas soms er, om het zo te zeggen, raar over doen naar mijn mening, terwijl ik zelf denk: Wat gaat daar in je bolle kop om?
    Sommige mensen hebben vooroordelen of bepaalde ideeën over hoe een ''autist'' is, doet en denkt, terwijl naar mijn persoonlijke ervaringen daar vrijwel nooit helemaal klopt of in de buurt komt.

    Ik heb er zelf veel ervaring mee en ik zie niet het grote verschil, behalve dat het, om het zo te zeggen, een ''gebruiksaanwijzing'' aan te pas kan komen soms. Elk persoon met autisme is anders en daarbij verschilt het ontzettend sterk in de mate van de aanwezigheid van autisme. Op school is er een lokaal die gewijd is aan posters met dit soort dingen en daar hangt ook één met: Autisme sterke kanten. Daarop staan juist heel leuke eigenschappen, zoals eerlijk- en oprechtheid, dat ze zich goed houden aan afspraken als die er zijn, goed visueel geheugen hebben, oog voor details hebben, veel feiten kunnen opnoemen, beleefd zijn, kunnen zichzelf goed vermaken en hebben eigen humor [oftewel: jezelf kunnen vermaken].

    Mijn vraag: Wat vind jij van mensen met autisme in het algemeen, wat zijn je ervaringen doe je eventueel hebt en hoe zie jij mensen met autisme?

    Géén kritiek op elkaar hebben, schelden op elkaar, discussiëren en ruziën over elkaars mening want dat verandert toch niet PATSBOEMFLITS in één keer, beleefd zijn tegen anderen zou ook fijn zijn.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Voiceless schreef:
    Mijn vriend heeft pdd-nos, soms irriteer ik me er echt hartstikke dood aan. Dat álles letterlijk opnemen, meteen slachtofferrolletje, dingen niet na een keer horen/begrijpen. Maar dat is af en toe.
    Maar ik doe zelf een opleiding voor gehandicaptenzorg dus begin er wel beter mee om te gaan.


    Ik herken mijzelf daar zeer in, en ik kan soms ook niet begrijpen hoe mijn vriend het zo lang met mij uithoud. Ik ben eigenlijk gewoon heel erg blij dat het hij het redelijk goed oppakt. Just for the record, ik heb zelf ook pddnos.


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    Yoda schreef:
    Het ligt denk ik heel erg aan de persoon zelf ook. Als je je autisme echter gaat gebruiken om je verrotte karakter goed te praten en je alle mogelijke rechten die anderen niet hebben toe te kennen, dan kun je van mij ook een eind op sodemieteren :W

    Ik bedoel, het zijn en blijven mensen, lijkt mij toch. Ja, ze hebben autisme, maar dat zegt op zich niets over jezelf als persoon. En ik beoordeel mensen als persoon. Denk niet meteen 'dat is een autist, die ga ik uit de weg want die is niet normaal', zoals sommige mensen dus wel denken. Misschien doen ze wel anders en je zult het ongetwijfeld soms in je achterhoofd moeten houden, maar ik heb zowel goed als slechte ervaringen met autisten en heb wel gemerkt dat het ook echt aan de persoon zelf ligt en hoe die ermee omgaat. Net als de ouders trouwens.


    Het omgekeerde moet je overigens ook niet doen: Dat is een autist dus die is zo en zo dus die vind ik cewl en daar ga ik beste vriendjes mee worden. Dat doen sommige mensen ook weer D:

    Ik kan die poster niet lezen maar hij lijkt me een beetje stereotyp. Je hebt veel verschillende vormen van autisme en vele verschillende karakters binnen autisten. Kortom, autisten zijn mensen: Veel verschil in persoonlijkheid maar er zijn een paar trekjes die opvallend vaak terugkomen.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik heb over het algemeen weinig slechte ervaringen met autisten. Ik zie ze gewoon als normale mensen die een net iets andere gebruiksaanwijzing dan de meesten hebben.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Sjiriki schreef:
    (...)

    Het omgekeerde moet je overigens ook niet doen: Dat is een autist dus die is zo en zo dus die vind ik cewl en daar ga ik beste vriendjes mee worden. Dat doen sommige mensen ook weer D:

    Ik kan die poster niet lezen maar hij lijkt me een beetje stereotyp. Je hebt veel verschillende vormen van autisme en vele verschillende karakters binnen autisten. Kortom, autisten zijn mensen: Veel verschil in persoonlijkheid maar er zijn een paar trekjes die opvallend vaak terugkomen.


    Daar heb je gelijk in. Like I said, ik beoordeel op de persoon zelf :Y) Dus doe aardig tegen mij en heb respect voor me en ik doe hetzelfde tegenover jou ='D Maar jij weet dondersgoed over wie ik het had met dat voorbeeld (cat)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Mijn neef heeft Asperger maar eigenlijk lijkt het wel alsof die autistische kantjes van hem langzaam wat minder worden. Hij gamet nog steeds heel erg veel en sluit zich dan erg af voor de buitenwereld, maar tegenwoordig zwaait hij naar je als je hem toevallig tegenkomt, hij maakt grapjes en op de verjaardag van zijn zusje knuffelde hij me opeens, terwijl hij altijd een hekel had aan lichamelijk contact. Hij is ook naar dezelfde basisschool geweest als zijn zusje en ik, en heeft daarna ook op een gewone school vmbo-tl en toen havo gedaan. Nu studeert hij iets met economie (weet niet echt meer wat het was) aan een soort speciale school voor autisten, en als je die opleiding afgerond hebt zorgt die school er ook voor dat je een baan krijgt.
    Behalve mijn neef ken ik wel meer mensen met autisme, maar vooral omdat ik al mijn hele leven veel met mijn neef omga (hij woont maar vier kilometer weg) vind ik zulke mensen eigenlijk heel normaal, en ik maak er al helemaal geen grappen over. Ik zie er ook niet echt de humor van in. Nog stommer vind ik het als mensen "autist" als een scheldwoord gebruiken, ugh. Soms vind ik het juist prettig om even tegen mijn neef of tegen een goede vriend van me, die ook autisme heeft, te praten, omdat ze dingen vanuit een heel andere manier bekijken dan "gewone" mensen. De enige slechte ervaring die ik met autisme heb is een jongen met pddnos van de basisschool die iedereen die kleiner was dan hem in elkaar sloeg, maar die had daarnaast nog meer stoornissen.


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    Ik heb autisme. Pdd-nos om precies te zijn :3


    26 - 02 - '16

    Hmm, ik vind het wel interessant.
    Ik heb daar voor school dingen over op moeten zoeken, maar dan over een mildere vorm ervan [Syndroom van Asperger].
    Ik vind het wel interessant hoe ze denken en zo.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Yoda schreef:
    (...)

    Daar heb je gelijk in. Like I said, ik beoordeel op de persoon zelf :Y) Dus doe aardig tegen mij en heb respect voor me en ik doe hetzelfde tegenover jou ='D Maar jij weet dondersgoed over wie ik het had met dat voorbeeld (cat)


    Welk voorbeeld? I DINNAE KNOW YOU MEANT SOMEONE D:

    House? House was een autist! HET TAPIJT


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ken een aantal mensen met autisme en ze zijn allemaal weer best wel verschillend. Zo blijkt wel, geen enkel persoon met autisme is hetzelfde. Sommigen hebben wel aparte daden en zeggen dat ze dingen door hun autisme niet [goed] kunnen. Ik denk dat autisme dingen niet onmogelijk maakt, maar wel moeilijker. Waardoor je die dingen dus misschien toch zou kunnen leren...? Maar ik kan het mis hebben. Ik heb wel eens meegemaakt dat het lijkt alsof mensen het een en ander afschuiven op hun autisme. Maar zoals hierboven al is gezegd, het gaat ook om de persoon zelf.
    Ik heb respect voor mensen met autisme en ik kijk hen niet raar aan omdat ze het hebben. We zijn allemaal mensen. Iedereen is gelijk, nietwaar?


    The biggest emotion in creation is the bridge to optimism. - Brian May

    Mijn broertje heeft PDD NOS en ADHD. Mijn neef en neefje hebben Asperger, dus ik kijk er niet raar meer van op als ik iemand die met autisme.
    Het zijn ook maar mensen...


    It's hard to tell if the world we live in is either reality or a dream - Kim Ki-Duk

    Mijn broer heeft autisme. Soms is het 'zwaar' om mee te leven. Hij 'ziet'sommige dingen namelijk niet zoals 'normale' mensen. En soms heb je inderdaad een gebruiksaanwijzing nodig, maar elke autist is anders. Zo herkend mijn broer geen sarcasme en kan hij zich moeilijk in iemand verplaatsen. Zo werd alles op sociaal gebied van hem moeilijk D:. Maar het oog voor details hebben heeft mijn broer half niet. Voor bepaalde dingen wel, maar andere dingen weer niet. Mijn broer zit vaak allen maar achter zijn pc en heeft elke avond 1 vriend over de vloer hier. Meer heeft hij ook niet nodig :3. Autisme of niet, het blijft mijn grote broer :Y)
    Ik kijk natuurlijk niet zo op als iemand het heeft. Ze zijn gewoon hetzelfde als iedereen.

    [ bericht aangepast op 4 juli 2012 - 20:07 ]


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Over het algemeen heb ik er niets tegen, ze kunnen er namelijk ook niets aan doen.
    Maar er is wel een persoon die ik ken, en zij is ook autistisch en daar kan ik gewoon níét mee overweg. Ik kan gewoon neit met haar omgaan, dat lukt me gewoon niet. Maar zo heb je dat ook altijd wel met mensen die niet autistisch zijn, dus ik denk niet dat het autisme er iets mee te maken heeft.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Een hele goede vriend van mij is zwaar autistisch, maar ik ken niemand waarmee ik zo goed kan praten als hij. Hij heeft zoveel zelfkennis en zelfbeheersing dat het ook gewoon nouwelijks opvalt. Je moet alleen duidelijk laten merken wanneer hij over je grens gaat, want dat ziet hij zelf niet. Maar zodra je het zegt stopt hij ook onmiddelijk en verontschuldigd hij zich. Hij heeft mij een heel goed beeld gegeven van Autisten.


    Let it come and let it be

    Meestal merk ik niet van de persoon met autisme dat die autisme heeft, behalve als het echt zware autisme is. Heb dr ook geen problemen mee als mensen het hebben ofzo, kan over het algemeen goed met mensen met autisme opschieten.

    Een vriendin van me heeft autisme en ze is altijd, ALTIJD bezig met school. Ze moet gewoon per se al haar huiswerk af hebben, daarvoor mag niemand haar storen. Ze praat ook niet veel. Maar docenten trekken haar duidelijk gewoon voor. Daar word ik soms best moe van, maar ik kan me ook gewoon niet in haar verplaatsen, hoe hard ik het ook probeer. Eigenlijk zou je voor de rest niet zeggen dat ze autistisch is.


    i put the fun in funeral