• Ik heb al van meerdere vriendinnen gehoord dat ik er echt eens mee moest beginnen, omdat ik een meeslepende schrijfstijl volgens ze had. Dus ik besloot maar eens een beetje een verhaallijn te gaan verzinnen. Eerst begon ik met fantasy en blabla, en uiteindelijk kwam ik op dit uit. Zal het wat zijn? Eigenlijk wil ik er 1 boek van maken waarna ik er een vervolg op wil maken.. What do you think?

    Isabelle is een meisje van zeventien jaar jong die in de vierde klas zit, haar laatste jaar op school. Op school is Isabelle altijd al populair geweest omdat ze altijd vrolijk en lief was voor anderen. Maar wanneer haar moeder een ongeluk krijgt met een auto staat haar hele leven op haar kop, het gaat zeker niet goed met haar. Binnen de kotste keren is haar moeder direct door, afscheid kwam er niet meer van. Na het overleiden valt haar vader helemaal weg, hij doet niks meer en zit alleen met een drank fles op zijn bed voor zich uit te staren. En dan is het kleine zusje, Marlynn van Isabelle er ook nog.

    Op school gaan de cijfers van Isabelle achter uit, zit ze alleen in de pauze's en gaat bijna niemand meer met haar om. Ja? Wie wil er nou bevriend zijn met een wrak? Niemand en dat weet ze ook maar te goed, het gaat uit met haar vriendje en ze staat er alleen voor terwijl ze thuis voor alles zorgt. Uiteindelijk bevind Isabelle zich net op de verkeerde plek en op de verkeerde tijd, haar ex en nog een meisje hebben ruzie over haár. Daar is ze Isabelle het totaal niet mee eens dus grijpt ze in, klappen volgen en vooral veel pijn, andere pijn dan dat ze de afgelopen weken had gevoeld en dat zette de knop om waardoor er elke avond een mes in haar armen zet.

    Maar wanneer haar ook zusje is haar armen overleed word het alleen maar erger, haar vader weet zich weer op te rapen maar word net op dat moment 1 van de grootste lullen die er maar zijn. Hij is nog steeds aan de drank. Maar Isabelle moet sterk blijven, maar hoe?


    Nu ben ik bij mama.

    [ bericht aangepast op 16 sep 2012 - 18:36 ]


    I'm a fighter, let me go.

    Sorry, er zit mij teveel drama in het boek, ik vind dat niet zo leuk om te lezen. Ook maak je naar mijn mening te veel schrijffouten om het verhaal nog fijn te kunnen lezen.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Ik vind het te dramatisch en deprimerend, dus ik zou het niet lezen.


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Wiarda schreef:
    Persoonlijk vind ik het teveel drama voor een boek. Natuurlijk, in ieder goed verhaal hoort een probleem te zijn, maar als veel karakters doodgaan waardoor de hoofdpersoon in een soort spiraal van depressie terechtkomt, is het al gauw erg saai (en bovendien naar mijn smaak veel te heftig om nog leuk te kunnen zijn). Maar ach, dat geldt natuurlijk ook niet voor alle mensen. Als jij het wilt doen, gewoon doen, maar ik zou er geen twee keer naar kijken als ik het in de winkel zag liggen.


    -

    Ik vind de trailer wel mooi, maar het is wat onwerkelijk en bovendien staan er veel fouten in in je omschrijving. Dus zou je eerst toch wel goed aan je spelling en grammatica moeten werken.
    Natuurlijk moet je het wel gaan schrijven als je het wilt. Niemand houdt je tegen en er zijn ook veel mensen die het wel willen lezen! (: Just enjoy writing and don't think about what other people will think about you! <3


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Whittemore schreef:
    Veel te veel drama en let in het vervolg op je schrijffouten, veel mensen haken daardoor af.


    i put the fun in funeral

    wow


    I mean NO. Do you wanna hear it in Spanish? NOH. - Stiles Stilinski Teen wolf <3

    Als je proeflezers nodig hebt, ik wil wel ^^


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    super mooi!
    Ik zou het zeker gaan lezen!
    xx

    Ik ben het eens met wat mensen al gezegd hebben: wat teveel drama. Als ik zo je verhaallijn lees dan mis ik de persoonlijk strijd van je hoofdpersoon.

    Het gaat vooral over dat er twee mensen doodgaan, wat wel kan gebeuren, maar wat doet dat met je hoofdpersoon, behalve haar verdrietig maken?
    Zoals het er nu staat lijkt het een beetje vlak. Ik denk dat het wel zeker potentieel heeft om een goed verhaal te worden, maar je zult je karakters zeker moet verdiepen en dergelijke, als je snapt wat ik bedoel. =)

    En de opbouw van je zinnen is af en toe wat maf. xD
    En moest dit nou een fantasy verhaal worden of niet, want ik ben een beetje in de war. xD

    Verder, als je er een passie voor voelt, moet je er zeker aan werken! =3


    Pink is Not just a colour. It's a Way of Life!

    THndALlover schreef:
    Ik ben het eens met wat mensen al gezegd hebben: wat teveel drama. Als ik zo je verhaallijn lees dan mis ik de persoonlijk strijd van je hoofdpersoon.

    Het gaat vooral over dat er twee mensen doodgaan, wat wel kan gebeuren, maar wat doet dat met je hoofdpersoon, behalve haar verdrietig maken?
    Zoals het er nu staat lijkt het een beetje vlak. Ik denk dat het wel zeker potentieel heeft om een goed verhaal te worden, maar je zult je karakters zeker moet verdiepen en dergelijke, als je snapt wat ik bedoel. =)

    En de opbouw van je zinnen is af en toe wat maf. xD
    En moest dit nou een fantasy verhaal worden of niet, want ik ben een beetje in de war. xD

    Verder, als je er een passie voor voelt, moet je er zeker aan werken! =3


    Het doel is om uiteindelijk er nog door heen te mixen dat ze gaat dansen, streatdancen in de hoop geld te verdienen waar haar passie dan ook echter in ligt. Een nieuwe afleiding dan een mes maar nog steeds wil ik op dezelfde rode lijn blijven. En nee, het word geen fantasy.


    I'm a fighter, let me go.

    Ik vind het persoonlijk te dramatisch om geloofwaardig te zijn, door de dood van het zusje.


    I am an idiot, I move.

    Zo nu en dan lees ik echt doodgraag een goed drama (en ik ben er zelf ook één aan het schrijven tussendoor), maar deze moet dan voor mij verrassend uit de hoek komen. Alles wat je hier in je verhaallijn zet, is er tien van in een dozijn.
    Natuurlijk, daar is absoluut niks mis mee, maar hierdoor moet je wel sterk uit de hoek komen wat betreft je schrijfstijl, je personage-ontwikkeling en de diepgang van het verhaal.

    Hierboven is natuurlijk maar een simpele basis, een idee wat er speelt, dus ik heb absoluut geen idee hoe je het gaat aanpakken en of het interessant gaat zijn of niet. Ook is het van belang hoe je de personage weg zet en het allerbelangrijkste: is je hoofdpersoon geloofwaardig? Zijn alle andere personages geloofwaardig? Komt je verhaal geloofwaardig over?

    Nu, gebaseerd op enkel hetgeen wat je hierboven vermeld... Je wilt zoveel in je verhaal verwerken, om het spannend en interessant te houden, maar doordat het teveel is van het goede, werkt het juist averechts.

    Ook moet je beseffen met welke onderwerpen je speelt... automutilatie (snijden; jezelf pijnigen), rouw, alcoholisme, depressie, dans/streetdance, geld verdienen om een gezin te onderhouden, het moeder/ouderschap omdat ze voor haar zusje gaat zorgen...
    Dit zijn allemaal dingen waarin je je zal moeten verdiepen om geloofwaardig te zijn. Om de lezer te laten geloven dat wat je schrijft echt is.

    Persoonlijk zal ik de ruzie tussen de ex en zijn nieuwe vriendin - dat over de hoofdpersonage gaat - weg laten. Dit heeft absoluut geen toegevoegde waarde, wijkt van je rode lijn (moeders dood, gezin op de rails houden, verwerking) en is gewoon niet geloofwaardig aangezien automutilatie niet komt omdat je eens in elkaar geslagen wordt en je die pijn als fijn ervaart. Psychisch zit het veel complexer in elkaar dan dat en hiermee is het dus echt van belang in hoeverre je je personage neerzet. Kan de lezer haar pijn echt voelen en met haar meeleven dat het dus aanneembaar is dat ze zichzelf gaat snijden. Ik weet dat iemand die zich snijdt, dit niet doet voor aandacht maar er zijn zoveel anderen die dat anders zien. Daar moet je eveneens rekening mee houden. Ben je overtuigend genoeg in je schrijven, voor al je lezers.
    Iemand die hetzelfde meemaakt(of gedeeltelijk) als je hoofdpersonage leeft al sneller mee dan iemand die het niet meemaakt/ heeft meegemaakt.

    De dood van het zusje zou ik eveneens weglaten uit je verhaallijn. Dit om het simpele feit dat je met het jongere zusje en haar aanwezigheid meer verhaal neerzet dan wanneer ze sterft/dood is. Door de toevoeging van het zusje, door deze juist aanwezig te laten zijn in het verhaal, kan je het zoveel meeslepender maken.

    Betreft kwestie op school... omdat ze een wrak is, wilt niemand met haar omgaan... daar wringt het schoentje, aangezien je dit ook zoveel beter kan neerschrijven. Dit is de diepgang van je personage.
    Laat haar een of enkele beste vriendin(en) hebben die haar willen steunen, maar doordat ze juist een wrak is, ze buiten sluit. Laat je hoofdpersonage denken dat ze er alleen voor staat, maar laat de lezer eveneens zien dat het niet zo is. Dat is veel dramatischer en levens echter dan wanneer niemand met haar om wilt gaan omdat ze een wrak is. De vriendin(en) willen met haar omgaan en haar steunen, maar doordat ze zichzelf zo opstelt en zich tegen iedereen keert omdat ze vindt er alleen voor te staan (of/en zo opgeslokt wordt door haar verdriet) maakt ze het voor anderen onmogelijk om haar te steunen/ te helpen.

    Als je iets met het dansen/streetdance wilt doen, kan je die vriendinnen er eveneens in betrekken. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat een drama een voldoening moet geven, dat ondanks de tegenslagen het toch goedkomt met de personage. Natuurlijk in deze heb je veel speling en afwijkingen maar laat haar niet als een depressief wrak beginnen en als een depressief wrak eindigen. Er moeten ook enkele positieve gebeurtenissen spelen, leuke momenten in en door je verhaal heen. Dit om de aandacht van je lezers vast te houden. Alleen maar negativiteit en tegenslagen gaan gewoon vervelen op den duur.

    Dan als laatste kwestie de vader... Ik snap deze niet helemaal.

    Maar wanneer haar ook zusje is haar armen overleed word het alleen maar erger, haar vader weet zich weer op te rapen maar word net op dat moment 1 van de grootste lullen die er maar zijn. Hij is nog steeds aan de drank. Maar Isabelle moet sterk blijven, maar hoe?


    Hoe ik het begrijp, is dus zo:
    De vader gaat door de dood van zijn vrouw achteruit en raakt aan de drank. Het zusje (zijn dochtertje dus) sterft en hij weet zich bijeen te rapen. Toch is hij nog een enorme zak en alcoholist.
    Ergens ontgaat me hier dus de logica. Als een alcoholist zich herpakt, is hij van de drank af... daarnaast, als hij zijn dochtertje ook nog eens verliest, hoe in de wereld kan hij zich herpakken? Allee opzicht, hij kan wonderbaarlijk genoeg het licht gezien hebben... maar je zal een keuze moeten maken... hij herpakt zich en is dus van de drank af en is terug een vader, of ja, hij poogt het of iets in die trant... ofwel hij faalt erin, blijft aan de drank en is een nog grotere klootzak dan daarvoor.

    Zoals ik eerder al aangaf, lees je eerst goed in over de onderwerpen waar je over schrijft, voor je daadwerkelijk begint. Snoei in je verhaallijn aangezien je echt veel te veel erin wilt steken.
    En je spelling/grammatica is erg belangrijk. Zelfs enkel een verhaallijn zoals je hier plaats (wat tevens echt heel basic en vlak is), met de vraag naar andermans meningen, moet je eigenlijk al als serieus zien en al verzorgd moeten weergeven.

    Een lange en uitgebreide reply, wat niet m'n bedoeling was eerlijk gezegd, maar goed. Ik vind zeker wel dat je eraan moet beginnen, maar enkel als je er zelf achterstaat. Niet omdat anderen vinden dat je het moet schrijven. Ik denk ook zeker wel dat als je je erop toe legt, het een ontzettend goed drama kan worden, dit hangt natuurlijk wel af van hoe je het aanpakt. M'n reply is ook zeker niet als slecht of negatief bedoeld, maar gewoon om te helpen en aangezien je vraagt of je verhaallijn iets is, geef ik mijn mening.
    Hopelijk ben je er iets mee en anders mag je het evengoed naast je neerleggen en vergeten :3


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Negeer mijn voorgaande reactie, ik ga helemaal mee met Merrow. Je hoeft natuurlijk niet alles wat zij zegt blind aan te nemen, maar ik vind het zeker ontzettend goede tips om in je achterhoofd te houden. (:


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wat Wiarda zegt (K)
    Het zijn eerder suggesties en tips waar ikzelf over zou nadenken en toepassen. Het is zeker niet de bedoeling om je iets op te leggen of om je te vertellen wat je moet doen. Ik denk dat dat één van de belangrijkste punten is van het schrijven, dat je tips in je opneemt, leert van anderen maar dat je bovenal je eigenheid erin blijft houden.
    Sorry als m'n eerdere reply wat opdringerig zou kunnen overkomen, want zo bedoel ik dat dus absoluut niet (flower).


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Precies, Merrow is slim. =)

    En misschien voel je je nu ontmoedigd door de vele kritiek, maar je kunt alleen beter worden als je je fouten leert herkennen en verhelpen.
    Oefenen, oefenen, oefenen, niemand is zomaar een goede schrijver. =)

    We proberen je alleen maar te helpen. =3 (denk ik)


    Pink is Not just a colour. It's a Way of Life!